handdator

Visa fullständig version : För mycket protein?

Ozziking
2013-08-16, 22:03
Tja! Vet inte hur men jag använder mig av shapeup club appen på min iphone och räknar lite titt som tätt mitt energiintag. Tyvärr så har de bara för en 18 årig som minsta ålder som har normal aktivitet dårå.. Nu är jag femton somsagt.

Enligt denna så har jag idag fått i mig 234/120g protein!

303g kolhydrater / 473
88g / 88g fett.

Hur är det möjligt liksom? Har idag druckit en halvliter mellanmjölk ätit en burk tonfisk, 3 DL yoghurt och kyckling på kvällen samt 2 skopor one whey. Det är det ändå som jag kan tänka mig vara "Proteinrikt" Förutom kanske något i brödet och gröten jag åt eller potatisen? äter nötter ( fett på kvällen ) som fettkälla dårå på kvällen också.. men det verkar väldigt mycket.

tar bara prottepulver dom dagar jag tränar 3-4ggr / veckan. annars äter jag vanligt och kommer ändå upp i över 150g protein iallafall mellan 130-200. Känns så mycket? vet ej hur jag ska minska det ? om det behövs alltså. :-):cool::cool:

King Grub
2013-08-16, 22:08
Det händer inget dåligt om du äter så mycket.

Vivaldi
2013-08-16, 22:51
Tja! Vet inte hur men jag använder mig av shapeup club appen på min iphone och räknar lite titt som tätt mitt energiintag. Tyvärr så har de bara för en 18 årig som minsta ålder som har normal aktivitet dårå.. Nu är jag femton somsagt.

Enligt denna så har jag idag fått i mig 234/120g protein!

303g kolhydrater / 473
88g / 88g fett.

Hur är det möjligt liksom? Har idag druckit en halvliter mellanmjölk ätit en burk tonfisk, 3 DL yoghurt och kyckling på kvällen samt 2 skopor one whey. Det är det ändå som jag kan tänka mig vara "Proteinrikt" Förutom kanske något i brödet och gröten jag åt eller potatisen? äter nötter ( fett på kvällen ) som fettkälla dårå på kvällen också.. men det verkar väldigt mycket.

tar bara prottepulver dom dagar jag tränar 3-4ggr / veckan. annars äter jag vanligt och kommer ändå upp i över 150g protein iallafall mellan 130-200. Känns så mycket? vet ej hur jag ska minska det ? om det behövs alltså. :-):cool::cool:

Om du inte överdoserar EXTREMT är ett högt intag av protein ofta att föredra då det ger bra mättnad och inga studier finns på att det skulle ge SÄMRE återhämtning än för lite, för övrigt undrar jag över din vikt då 120g låter "lite" ( iallafall här på Kolozzeum ;) )

Pintan
2013-08-17, 07:32
Känns så mycket? vet ej hur jag ska minska det ? om det behövs alltså. :-):cool::cool:

Så länge du tycker maten är god och du mår bra finns det ingen anledning till förändring.

För övrigt undrar jag över din vikt då 120g låter "lite" ( iallafall här på Kolozzeum ;) )

Skulle säga att de flesta femtonåringar inte är såpass stora att 130-200 g protein skulle vara för lite.

Ozziking
2013-08-17, 15:56
väger 56 kg :S försöker gå upp i muskler och minimalt med fett... Men vet inte vad som är bäst att prioritera? ligga lågt på koolhydrater och lite mer " nyttiga " fetter eller tvärtom..

Wzup2u
2013-08-17, 18:34
56kg då har du nog inget fett...
överskott=muskler...
vare sig det kommer från kolhydrater, fett eller protein...
bulka... så behöver du inte ens tänka på om du får i dig tillräckligt av allt bara du ligger på överskott...

sen ligga på lågt kolhydrat??? tvärtom...

Ozziking
2013-08-17, 21:19
56kg då har du nog inget fett...
överskott=muskler...
vare sig det kommer från kolhydrater, fett eller protein...
bulka... så behöver du inte ens tänka på om du får i dig tillräckligt av allt bara du ligger på överskott...

sen ligga på lågt kolhydrat??? tvärtom...

hur blir det med fettförbränningen då?

Tobbey
2013-08-17, 21:23

56kg är som sagt en väldigt låg vikt, jag tror inte du behöver oroa dig för fettförbränning på ett tag. Försök att äta upp dig nu, sakta men säkert medans du lägger ner stor energi på träningen så du får bra resultat tillsammans med kosten. Proteinmängden behöver du inte bekymra dig om, det är ändå inga jättemängder. Jag själv äter uppåt 400g ibland. Aldrig märkt av nåt förutom att jag svettas som en gris om det blir för mycket protein.

Wzup2u
2013-08-18, 07:04

fettförbränning ska du skita i.
det handlar om överskott/underskott.

du kan inte bygga upp dig och bränna, pga du måste ligga på överskott.

först bygger du upp dig genom bulk och pumpar, sedan när du blivit stor och gåt upp mycket i kilo då kan du deffa med ett säkert intag av protein...

Kvicksilver
2013-08-18, 07:16
Det finns folkslag i världen som nästan uteslutande lever på en diet bestående av protein & fett utan problem. På samma sätt finns det folk som lever nästan uteslutande på mat bestående av kolhydrater.
Tror att det viktigaste är att man får i sig tillräcklig mängd bra fetter (dock inte för mycket då ju fett lagras in som fett om man ligger på kaloriöverskott) sen kan man mer eller mindre fylla på med protein/kolisar efter smak.
Ser dock ingen anledning att äta mer protein än 2g/kkv. Efter det känns det som att det är bäst att fylla upp med kolisar då det är det bästa bränslet för kroppen.
Minst 0,5kg grönsaker/dag dessutom så får du alla vitaminer, antioxidanter och annat du behöver.

Pintan
2013-08-18, 08:21
väger 56 kg :S försöker gå upp i muskler och minimalt med fett... Men vet inte vad som är bäst att prioritera? ligga lågt på koolhydrater och lite mer " nyttiga " fetter eller tvärtom..

Du behöver varken tänka på att bulka eller deffa. Ät mycket bra mat och träna hårt. Mer än så krävs inte för att du över tid skall förlora fett och bygga muskler.

Past0rn
2013-08-18, 10:59
Du behöver varken tänka på att bulka eller deffa. Ät mycket bra mat och träna hårt. Mer än så krävs inte för att du över tid skall förlora fett och bygga muskler.

Så rätt!!

Ozziking
2013-08-18, 11:00
Okej, vill bara liksom få så lite kroppsfettmängd som möjigt utan deff :-) tar tilskott som ger runt 3-4g omega 3 fettsyror och så om dagen. samt äter jag jordnötssmör och avocado så jag hamnar upp mot 70-100 gram fett om dagen. äter runt 250-300g kolhydrater också genom potatis,ris, pasta frukt och bröd och gryn. mycket långsamma kolhydrater. ehm.. skulle det räcka då? vet att man lägger på sig fett på överskott men det måste ju finnas sätt att lägga på sig mindre?

LillisJ
2013-08-18, 11:09
Okej, vill bara liksom få så lite kroppsfettmängd som möjigt utan deff :-) tar tilskott som ger runt 3-4g omega 3 fettsyror och så om dagen. samt äter jag jordnötssmör och avocado så jag hamnar upp mot 70-100 gram fett om dagen. äter runt 250-300g kolhydrater också genom potatis,ris, pasta frukt och bröd och gryn. mycket långsamma kolhydrater. ehm.. skulle det räcka då? vet att man lägger på sig fett på överskott men det måste ju finnas sätt att lägga på sig mindre?

Eftersom att du väger så lite så kommer din viktuppgång initialt bestå av mest fettfri massa. Ät, träna och oroa dej inte om fett nu. Sikta på att öka siffrorna på vågen och vikterna på gymmet.

Ozziking
2013-08-18, 11:51
Är du säker? känns som om rutorna försvinner mer och mer ju mer jag äter och tränar :o

Ska börja följa axons eller bumbis schema denna vecka.. Vet ej om jag ska börja om från början så kroppen hinner vänja sig. Tycker det är så lite träning bara .. hehe

Tobbey
2013-08-18, 11:57
Rutor är ändå inte snyggt på en som är smalt byggd överlag, ser bara ut som ett anorexia-offer. Du kan inte vara särskilt kraftigt byggd om du väger 56kg, sålänge du inte är 150cm lång.

Tänk inte så mycket utan träna hårt, följ din progression i gymmet och låt vågen gå uppåt. Återkom när du väger 66kg och berätta hur det gått.

Summan av det hela är att du blir starkare i gymmet, då gör du någonting rätt. Öka någonting varje pass, kan vara precis vad som helst sålänge det klår någonting från förra passet. 2kg mer i biceps curls, 1 rep mer i bänkpressen, knäböjen gick snabbare upp än förra gången på samma vikt osv. Notera dina pass, hur mycket vikt du lyft och hur många set / reps osv. Då kan du gå tillbaka och se "aha jag tog 5kg mindre förra månaden, då har jag blivit starkare nu". Enklare än att lagra allt i huvudet, det försvinner ändå med tiden.

Ozziking
2013-08-18, 12:03
Okej, men ett sista krångel bara.

hur vet jag när jag ska öka vikten på bumbis / axons schema? är det när jag klarar 4 * 8 i bänkpress eller ska jag göra 4 * 10 för att sedan öka? :/

tjing
2013-08-18, 12:47
Vilket som.

Det viktigaste är att vikterna ökar över tid. D v s att du lyfter mer än du gjorde ett halvår sedan.