Visa fullständig version : Insulin!
Captainwide
2013-08-16, 14:24
Tjena alla koloiter! Jag gjorde mig som vanligt i ordning för gymmet och förberedde mig mentalt för den halvlånga skogsvägen man kan gå för att komma dit (ca 7 km). Precis som alltid tar jag två koffeintabletter och sköljer ner med vatten. Helt plötsligt kommer tanken "Visst fan! Jag kan ta lite av gårdagens kaka, den gav ju sånt jävla tryck på kvällen, tänk då vad som händer om jag tar den nu när jag ska träna". Drar i mig en lagom stor bit och går iväg till gymmet. Halvvägs till gymmet får vandrar tankarna som vanligt iväg och den här gången faller det på... INSULIN!
-SJÄLVA FRÅGAN -
Det är och har säkert alltid varit diskussioner huruvida insulinet påverkar träningen. Men jag har aldrig sett någon djupgående förklaring om ämnet.
Vad är insulin, hur påverkas det och hur kan man dra nytta av det träningsmässigt? Ska man ha höga eller låga insulinnivåer och hur reglerar man dessa lättast till optimala nivåer! *popcorn*
Insulin är ett hormon som utsöndras av bukspottskörteln när du äter något (speciellt kolhydrat).
Uppgiften för insulinet är att hämta glukosen som finns i maten du äter och föra vidare det till cellen där receptorer (typ glut4 tror jag den heter) väntar på att "ta in" glukosen där det sedan används som energi.
Anledningen till att många förespråkar snabba kolhydrater efter träningen är pga att insulinkänsligheten är förbättrad (vilket i princip betyder att du inte behöver lika mycket insulin för att få blodsockret normalt igen efter träning när du ätit). Det har att göra med att du har förbrukat en del av glykogendepåerna (lagrat glukos) och kan fylla på väldigt fort/enkelt.
Insulin är också ett fettinlagrande hormon & det kan också få problematiska följder om du exempelvis har diabetes. Hypoglykemi (för lågt blodsocker, insulinet har tagit för mycket av glukosen) är ibland ett förstadie till diabetes där du oftast får yrsel, illamående och kallsvettas av att blodsockret hamnat för lågt. Det är för sådana personer som GI kan bli relevant (typ mig exempelvis).
Du ska ha normala insulinnivåer. För att förbättra insulinkänsligheten så är fysisk aktivitet och matval det som påverkar mest (samt genetik som alltid).
Insulin verkar vara aminosyrabesparande aka antikatabolt (positivt för muskelknuttarna) men den biten får grub eller någon förklara närmare :>
Med största sannolikhet behöver du inte bry dig om insulin alls, om du nu inte är diabetiker.
Insulin är ett hormon vars uppgift är att sänka sockerkoncentrationen i blodet. Friska individers kroppar sköter detta utmärkt själv, men (typ I-)diabetiker måste injektera insulin själva i blodet med antingen sprutor eller insulinpump. Detta pågår ständigt, resten av livet.
Däremot kanske det är värt att ha lite koll på blodsockernivåer (i.e. när man säger sig ha lågt blodsocker). En del uppger sig känna stor skillnad på nivåerna i samband med träning.
Insulinkänsligheten i samband med träning förbättras i två steg:
1) Muskelkontraktioner ökar kortvarigt den insulin-oberoende insulinkänsligheten (bra för t ex diabetiker).
2) En allmänt ökad (insulinberoende) insulinkänslighet med glut-4 receptorer återfinns ett bra tag framåt efter träning, beroende på träningsform etc. Den tar s a s över efter den akut förhöjda kontraktions-medierade höjning av insulinkänslighet.
Jag äter lösviktsgodis på väg till träningen *popcorn*
krubkungen
2013-08-16, 20:26
Insulin är väl anabolt?
the_matsson
2013-08-16, 20:32
Insulin är väl anabolt?
Nä, men antikatabolt, som någon skrev högre upp.
Insulin är väl anabolt?
I kontextet "omg jag ska bygga muskler" är det inte anabolt, nej.
Tittar du istället ur ett biokemiskt perspektiv och noterar att insulin ökar glycogenesen (glukos omvandlas till glykogen i levern) och liknande effekt sker i fettceller där lipider från blodet omvandlas till triglycerider så är det rätt självklart att insulin har en anabol verkan.
Att det är "antikatabolt" är grundat på att det minskar (viss) proteolys. Proteolys är då nebrytande av protein för att frige aminosyror som kan omvandlas till blodsocker. Är blodsockret högt så behöver ju inte detta ske... varför insulin praktiskt nog har effekten att det hindrar denna process.
Uppgiften för insulinet är att hämta glukosen som finns i maten du äter och föra vidare det till cellen där receptorer (typ glut4 tror jag den heter) väntar på att "ta in" glukosen där det sedan används som energi.
Tyvärr låter det lite här som att insulin är någon sort transportprotein. Så är ju inte fallet. insulinet "hämtar" ju inget och flyttar inte runt på saker. :)
Anders The Peak
2013-08-16, 20:51
Slin är otroligt mycket använt av idrottare I alla riktningar.
Den enklaste dopingen utan att bli upptäckt idag.
Tyvärr låter det lite här som att insulin är någon sort transportprotein. Så är ju inte fallet. insulinet "hämtar" ju inget och flyttar inte runt på saker. :)
Nej men det aktiverar receptorerna så att glukosen förs in. Jag kanske förklarade lite krattigt :>
krubkungen
2013-08-16, 22:12
I kontextet "omg jag ska bygga muskler" är det inte anabolt, nej.
Tittar du istället ur ett biokemiskt perspektiv och noterar att insulin ökar glycogenesen (glukos omvandlas till glykogen i levern) och liknande effekt sker i fettceller där lipider från blodet omvandlas till triglycerider så är det rätt självklart att insulin har en anabol verkan.
Att det är "antikatabolt" är grundat på att det minskar (viss) proteolys. Proteolys är då nebrytande av protein för att frige aminosyror som kan omvandlas till blodsocker. Är blodsockret högt så behöver ju inte detta ske... varför insulin praktiskt nog har effekten att det hindrar denna process.
Okej, tack för förklaringen.
Anders The Peak
2013-08-19, 16:50
Insulin (http://www.antidoping.dk/medicin/dopinglisten-2013/s4-hormonelle-antagonister-og-modulatorer/insulin)
Anvendelse som doping
Insulin øger optaget af sukker og protein fra blodet og ind i muskelcellerne, og har derved en opbyggende (anabol) effekt.
Nja, ur den aspekten är insulin snarare tillåtande för anabolism, d v s den hjälper anabolism på traven mer passivt via näringsupptag. Men det är ju såklart en definitionsfråga.
Dock kan insulin dessutom faktiskt binda till IGF-receptorn vid höga fysiologiska mängder och således påverka anabolism mer direkt, via vidare signalering (Akt, PI3K (fosfat-idylinositol 3-kinas), mTOR, p70s6K osv).
Insulin (http://www.antidoping.dk/medicin/dopinglisten-2013/s4-hormonelle-antagonister-og-modulatorer/insulin)
Vad vill du komma till?
Insulin är inget transportprotein. Det transporterar inte glukos. Varken i blodet eller in och ut ur celler.
Att insulin ökar upptaget av glukos för vissa celler är väl en helt annan sak. För andra celler så nedreglerar insulin glukosupptaget (tarmepitelceller får t.ex. sina apikala GLUT2 transportprotein nedreglerade).
Anders The Peak
2013-08-19, 19:15
Nja, ur den aspekten är insulin snarare tillåtande för anabolism, d v s den hjälper anabolism på traven mer passivt via näringsupptag. Men det är ju såklart en definitionsfråga.
Dock kan insulin dessutom faktiskt binda till IGF-receptorn vid höga fysiologiska mängder och således påverka anabolism mer direkt, via vidare signalering (Akt, PI3K (fosfat-idylinositol 3-kinas), mTOR, p70s6K osv).
Ni är för teoretiska utan kika istället på hur sakerna används och vilka resultat som det ger.
Androgener hade ingen effekt på styrka och muskelmassa enligt studier gjorda av framgångsrika läkare under ca 20-30 år.
OBS insulin är livsfarligt!
Ni är för teoretiska utan kika istället på hur sakerna används och vilka resultat som det ger.
Vadå teoretiska. Det är du som verkar vända dig emot att jag påpekar att insulin inte transporterar glukos. Och det gör det ju verkligen inte på något sätt. Oavsett om du tittar på teori eller verklighet.
Att det är anabolt skrev jag väl förövrigt i tidigare inlägg att det är.
King Grub
2013-08-19, 19:20
Androgener hade ingen effekt på styrka och muskelmassa enligt studier gjorda av framgångsrika läkare under ca 20-30 år.
OBS insulin är livsfarligt!
Nu talar du om insulin injicerat i doser man aldrig kan uppnå via manipulering av kosten. Dvs användande av dopningspreparat, något som är förbjudet enligt medlemsreglerna. Så inget mer prat om det.
Utgick så klart från att vi pratar om endogent insulin.
King Grub
2013-08-19, 19:23
Inlägg 10 specificerar klart vad Anders talar om.
Jag skrev ju dock precis att det i fysiologiska mängder kan binda till IGF-1 receptorn.
Suprafysiologiska lär vara ännu mer anabolt och alltså dopingklassat.
Inlägg 10 specificerar klart vad Anders talar om.
Du har rätt förstås. Men eftersom han svarade på ett av mina inlägg och vände sig mot mitt påstående att insulin på inga vägar är något transportprotein så trodde jag väl att han var på samma spår som jag om vad det pratades om. Men kan ju kvitta lika. :cool: Är för upprörd över hela köret med "äta fett eller kolisar" för att hålla reda på saker och ting.
Jaså, jag trodde att han felstavat ordet "insulin" i all hast. Där ser man.
Captainwide
2013-08-20, 17:25
Känner att jag bör läsa på lite om receptorer och endoner och pelagoner och allt vad det heter..
http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/006/707/nothing-to-do-here-template.jpg.scaled500.jpg
Känner att jag bör läsa på lite om receptorer och endoner och pelagoner och allt vad det heter..
http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/006/707/nothing-to-do-here-template.jpg.scaled500.jpg
Boken "Molecular Biology of the Cell" av Bruce Alberts, Alexander Johnson, Peter Walter ger en rätt bra och lättöverskådlig grund till receptorer, pelargoner, och how-shit-works rent allmänt.
No kidding. Har läst hälften. Den är rätt genomgripande. Den stirrar på mig från köksbordet.
Vill du veta i vilken ordning vilka aktiverande protein sätter sig på promotor sekvensen för en specifik gen och i vilken hastighet RNA-polymeras förflyttar sig och i vilken riktning, exakt hur många nukleotider så kör hårt.
För att inte tala om hur olika protein ser ut, är vikta och var de katalyserar reaktioner etc.
Men vill man veta verkligen i detalj hur cellmetabolism ser ut är det väldigt fascinerande. Nyfikenheten blir tillfredsställd.
No kidding. Har läst hälften. Den är rätt genomgripande. Den stirrar på mig från köksbordet.
Vill du veta i vilken ordning vilka aktiverande protein sätter sig på promotor sekvensen för en specifik gen och i vilken hastighet RNA-polymeras förflyttar sig och i vilken riktning, exakt hur många nukleotider så kör hårt.
För att inte tala om hur olika protein ser ut, är vikta och var de katalyserar reaktioner etc.
Men vill man veta verkligen i detalj hur cellmetabolism ser ut är det väldigt fascinerande. Nyfikenheten blir tillfredsställd.
Den gav bara mig fler frågor. :(
Läsa hälften är fan impressive shit.
Ska givetvis läsa resten också.
Hoppade över ett kapitel om mätmetoder i praktiken för det intresserar mig inte alls. Jag är ingen biomedicinare eller labtekniker.
Instämmer i kören, det är en bra bok. Har läst några hundra sidor, informationen om histon var en ahaupplevelse. :)
Captainwide
2013-08-20, 20:34
Antar att det är bra om man läser högskoleböckerna först?
Ja! Som många påpekat här kan insulin ta upp glukos genom att rekrytera glukostransportörer till cellmembranet.
En intressant aspekt med insulin som jag vill dyka ner i är att det stimulerar fettsyrasyntesen?
Hur sker då det undrar du kanske?
Jo, Insulin kan via sin receptor fosforylera IRS som i sin tur känns igen av PI3K som aktiveras och kan kinasera PIP2 till PIP3. PIP3 känns igen av PKB/AKT som aktiveras.
PKB/AKT kan som många nämnt rekrytera transportörer till cellmembranet och då kan man ta in glukos i cellen man minskar blodsockernivån med andra ord.
Men insulin aktiverar även ett fosfatas som kommer att defosforylera Acetyl-Coa-Karboxylas och aktivera det. Detta enzym är huvudreglerade enzymet i fettsyrasyntesen eller lipogenesen. Då sker en uppbyggande process. Så i det här fallet bygger man upp fett.
Ja! Som många påpekat här kan insulin ta upp glukos genom att rekrytera glukostransportörer till cellmembranet.
Insulin tar alltså inte upp glukos.
En intressant aspekt med insulin som jag vill dyka ner i är att det stimulerar fettsyrasyntesen?
Hur sker då det undrar du kanske?
Jo, Insulin kan via sin receptor fosforylera IRS som i sin tur känns igen av PI3K som aktiveras och kan kinasera PIP2 till PIP3. PIP3 känns igen av PKB/AKT som aktiveras.
PKB/AKT kan som många nämnt rekrytera transportörer till cellmembranet och då kan man ta in glukos i cellen man minskar blodsockernivån med andra ord.
Men insulin aktiverar även ett fosfatas som kommer att defosforylera Acetyl-Coa-Karboxylas och aktivera det. Detta enzym är huvudreglerade enzymet i fettsyrasyntesen eller lipogenesen. Då sker en uppbyggande process. Så i det här fallet bygger man upp fett.
Tyvärr nämner man sällan i biokemiböckerna att DNL hos de allra flesta är relativt blygsam. Har aldrig förstått vitsen med att tvinga studenter att rabbla olika transduktions- och metaboliska vägar utan att sätta det hela i ett bredare perspektiv.
Insulin tar alltså inte upp glukos.
Uttryckte mig fel.
För att rätta till det. Insulin kan exempelvis rekrytera glukostransportören GLUT4 från vesiklar i cellen och på så sätt via dessa glukostransportörer stimulera upptag av glukos.
Tyvärr nämner man sällan i biokemiböckerna att DNL hos de allra flesta är relativt blygsam. Har aldrig förstått vitsen med att tvinga studenter att rabbla olika transduktions- och metaboliska vägar utan att sätta det hela i ett bredare perspektiv.
Okej. Alltså det finns en anledning, absolut! För att ta ett kliniskt exempel. Enzymet metioninsyntas behöver Vitamin B12 för att katalysera en viss reaktion. Om det råder brist på B12 alternativt om enzymet är defekt så ansamlas en viss produkt som man kan mäta. Produkten stegras.
Det finns många exempel. Skall man bli forskare senare är förmodligen ännu viktigare
Uttryckte mig fel.
För att rätta till det. Insulin kan exempelvis rekrytera glukostransportören GLUT4 från vesiklar i cellen och på så sätt via dessa glukostransportörer stimulera upptag av glukos.
Right. Och nedreglera GLUT2 då förstås, för att stoppa glukos upptaget i andra änden.
Okej. Alltså det finns en anledning, absolut! För att ta ett kliniskt exempel. Enzymet metioninsyntas behöver Vitamin B12 för att katalysera en viss reaktion. Om det råder brist på B12 alternativt om enzymet är defekt så ansamlas en viss produkt som man kan mäta. Produkten stegras.
Det finns många exempel. Skall man bli forskare senare är förmodligen ännu viktigare
Jag vill ta bort inlägget då det var ett dåligt exempel som inte stämmer riktigt. Men det har hur som helst en klinisk relevans att lära sig signalvägar.
Som sagt skulle jag ju argumentera för varför man behöver kunna metaboliska vägar. Så här kommer ett försök till ett bättre exempel.
När man skall bryta ner fettsyror som består av ett ojämnt antal kol kommer man i slutsteget få något som kallas PropionylCoA. Denna molekyl kommer i förlängningen att bilda Succinyl CoA. Under denna metaboliska väg i sista steget skall man omvandla L-MetylMalonylCoa till Succinyl CoA och då behövs Vitamin B12. Brist på Vitamin B12 leder till att MetylMalonat stegras. Kan alltså användas kliniskt.
Okej.
Läst en kurs precis?
Okej.
Läst en kurs precis?
Haha ja, faktiskt! Så man vill ju träna på att förklara det för andra!
Okej.
Läst en kurs precis?
*cupid*
Udda fettsyror är extremt ovanliga. Bildas hos idisslare av bakterier som startar sin fettsyrasyntes från propionyl-CoA istället från acetyl-CoA, som alla vi andra högre stående djur.
Har för mig att nedbrytningen av aminosyran valin ger propionyl-CoA ?
Ett mycket bättre exempel på klinisk applikation.
Udda fettsyror är extremt ovanliga. Bildas hos idisslare av bakterier som startar sin fettsyrasyntes från propionyl-CoA istället från acetyl-CoA, som alla vi andra högre stående djur.
Har för mig att nedbrytningen av aminosyran valin ger propionyl-CoA ?
Stämmer att Valin och Isoleucin metaboliseras genom samma väg som jag tidigare nämnt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.