Visa fullständig version : ARMBAND Negativa Joner
OBS: (Googla gärna på armbanden om ni inte vet vad det är)
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!
Min morsa tror på ''NEGATIVA JONER armband'' :smash: Hon tänker köpa FLERA stycken. Oavsett hur mycket jag sågar det.
(Ett armband som ger ''Bättre sömn, bättre balans, ökad fokus, rörlighet osv osv osv) TV SHOPS-PRYL
Hur ska jag få henne att inte köpa?
Eller är armbanden bra? :laugh:
älskarcola
2013-08-15, 22:55
Finns det någon seriös forskning som visar att denna produkt verkligen fungerar?
http://michaela.teambodyscience.se/2013/04/09/energy-armor-armband-utvardering/
Säg att den som skrev detta har ett nobelpris på CV't
olle lindblad
2013-08-15, 23:31
Säg till henne att köpa gg:s skopa istället.
olle lindblad
2013-08-15, 23:33
Edit.
Min morsa är likadan, hon ville också köpa något liknande armband. Tog mig lång tid och lite googlande innan jag lyckades övertala henne att låta bli ...
Här är en artikel om något liknade armband som kom för några år sen.
http://traningslara.se/power-balance-ett-exempel-pa-hur-man-kan-lura-folk/
1. Köp något billigt Kina-armband från eBay.
2. Sälj det dyrt till din mamma.
3. ????
4. Profit.
Köp en bok om kemi istället. (en jon är elektrisk och inte magnetisk.)
Albin Eriksson
2013-08-16, 01:25
Köp en bok om kemi istället. (en jon är elektrisk och inte magnetisk.)
EA-Armour säger att dom funnit ett sätt att kapsla in negativa joner i sitt armband...
köp kosttillskott av mig istället
Lasse Kongo
2013-08-16, 06:47
Jag har ett par ea armband.
Jag gick med en konstig värk i fötterna i över en månad, försvann 2 dagar efter jag tog på mig armbanden, saker o ting känns en aning lättare, lite mer ryck på axlarna och le istället.
Placebo, vad vet jag, men just det där med fötterna fick mig att fundera, trodde inte ett skit!!! på detta när jag fick dem, nu; fundersam helt klart.
PureWhey
2013-08-16, 06:59
3. ????
4. Profit.
Haha, skulle jag definitivt gjort.
Le iPhone
Ganymedes
2013-08-16, 07:05
Jag har ett par ea armband.
Jag gick med en konstig värk i fötterna i över en månad, försvann 2 dagar efter jag tog på mig armbanden, saker o ting känns en aning lättare, lite mer ryck på axlarna och le istället.
Placebo, vad vet jag, men just det där med fötterna fick mig att fundera, trodde inte ett skit!!! på detta när jag fick dem, nu; fundersam helt klart.
Tänkte du på att du även hade svarta strumpor den dagen? De balanserar din chi och <valfrit humbugg om vibrationer och energier>. Köp dina magiska svarta strumpor av mig, jag har MASSOR av anekdotiska bevis för hur bra de är. Skynda dig med ordern bara, för de onda textilföretagen är i maskopi med regeringen och vill förbjuda och svartmåla min produkt. En produkt som kan rädda alla liv på jorden - men jag vill inte lämna ut min forskning till någon som riskerar att replikera den, för jag vill inte ha ära, berömmelse eller massor av pengar. Så skicka massor av pengar till mitt bankgiro. Du ska få ett PM - jag känner i min aura när du läst det.
MasterChief
2013-08-16, 07:12
Tänkte du på att du även hade svarta strumpor den dagen? De balanserar din chi och <valfrit humbugg om vibrationer och energier>. Köp dina magiska svarta strumpor av mig, jag har MASSOR av anekdotiska bevis för hur bra de är. Skynda dig med ordern bara, för de onda textilföretagen är i maskopi med regeringen och vill förbjuda och svartmåla min produkt. En produkt som kan rädda alla liv på jorden - men jag vill inte lämna ut min forskning till någon som riskerar att replikera den, för jag vill inte ha ära, berömmelse eller massor av pengar. Så skicka massor av pengar till mitt bankgiro. Du ska få ett PM - jag känner i min aura när du läst det.
:d
Så där dryg är jag i IRL när det gäller sådana här saker.
Pudzianovski
2013-08-16, 07:25
Rubrik: Alla proteinpulver innehåller dödsknark
Respons: "oh my god!!!!!!!!!!" "Holy Shit!!!!!" "Death Death Death!!!!!!!!"
Rubrik: Horoskop är är sant
Rubrik: Alla magprodukter på tv shop är funkar 300 procent
Rubrik: Armband gör att du mår bra dagen efter
Rubrik: Ny diet- tappa 20 kg på 2 timmar
Respons: "WOW" "Så himla bra!!!!!" Köper direkt!!! "Aftonbladet - testa det nu!!!!"
Ja...man blir inte direkt förvånad över hur folk fungerar.
Pitepalt
2013-08-16, 07:45
Respons: "WOW" "Så himla bra!!!!!" Köper direkt!!! "Aftonbladet - testa det nu!!!!"
:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:
Haha så bra :laugh:
LoveMachine
2013-08-16, 07:52
Det roliga med dess armband och andra likanande också är att man inte ens behöver testa dem. Förståelse för grundläggande kemi och fysik räcker för att skjuta dem helt och hållet i sank. Ett exempel:
Den får Dig att må bra! Armbandet innehåller en förening av starka negativa joner gjorda utav rika mineraler (Turmalin och vulkanaska) som är inkapslade i produkten, vilket utgör frekvens som arbetar med kroppens egna naturliga energiflöde.
Det finns inget som heter starka negativa joner, starkt negativa joner däremot. Vad nu det skulle vara i detta fall. Vad är rika mineraler, sitter de på stora tillgånger i Schweiz? När joner bildar föreningar så är det med joner av motsatt laddning vilket gör att de blir neutrala. Frekvens är ett något en sak kan ha, men inte något den kan vara. Kroppen har förvisso helt naturliga energiflöden, främst värme. Men det var det nog inte man tänkte på.
sweetkarolina
2013-08-16, 08:49
Fast att det ska innehålla negativa joner är väl inget svårt. Armbanden skulle kunna vara fyllda med vanligt koksalt (eller vilken annan jonförening som helst) så innehåller den negativa joner (Cl-), och positiva joner (Na+) såklart.
Men om man tror att något har en välgörande effekt så är det klart det kan funka. Bättre då att stötta sin morsa och låta henne tro på det som gör att hon mår bra, förutsatt att hon inte tänker slänga en sådan summa pengar på det så att det skulle ha nån drastisk inverkan på hennes övriga situation (läs, om hon blir indragen i någon mystisk pengakåt sekt)
Är detta ett inlägg som försöker köra en annan stil på reklaminläggen? Istället för att skicka med en länk ber man folket Googla på det.
1 inlägg med användare startad i augusti 2013.
Men om man tror att något har en välgörande effekt så är det klart det kan funka. Bättre då att stötta sin morsa och låta henne tro på det som gör att hon mår bra, förutsatt att hon inte tänker slänga en sådan summa pengar på det så att det skulle ha nån drastisk inverkan på hennes övriga situation (läs, om hon blir indragen i någon mystisk pengakåt sekt)
Precis så är min hållning till min mor och hennes armband.
Var glad för att det bara är armband det handlar om. Jag känner folk som har lagt ut hundratusentals kronor på bioresonansutrustning T.T
https://www.google.se/search?q=bioresonansterapi&oq=bioresonans&aqs=chrome.1.69i57j0l3.3834j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Andreas Guiance
2013-08-16, 10:25
Vi har spelat in ett avsnitt av vår podcast där det handlar väldigt mycket om dessa armband, kanske kan vara något:
http://www.body.se/artiklar/radio/20130617/gudiol-till-attack
Låt morsan din köpa ett armband, man ska nog inte underskatta placebo-effekten om man tror på sånt. Speciellt inte när det kommer till att somna in lättare.
Kan väl inte kosta speciellt mycket, men största nackdelen är ju att ge bort pengar öht till lurendrejeri.
Ganymedes
2013-08-16, 12:52
men största nackdelen är ju att ge bort pengar öht till lurendrejeri.
Precis. Det man gör är att stödja lurendrejarna till att fortsätta och fuska till sig pengar från folk som inte riktigt tänker färdigt. Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag stödjer inget sånt hokus-pokus. I sammanhanget är väl ett armband för några hundra inte hela världen, det kanske t.o.m är rätt snyggt? Men principen sätter gränsen. Och det är inte helt ovanligt med folk som säljer falska cancer- eller ALS-kurer för sjuka pengar. De sjuka har ju "inget att förlora", som de säger. Men det är jävligt obehagligt att sko sig på andras desperation. Och armbandskrängandet och resonemanget kring dessa ger ju trots allt viss legitimitet till affärsmodellen.
Säg ifrån så fort någon snackar skit. Om skitsnack går oemotsagt får det fäste. Jag hugger direkt, precis som MasterChief. Ingen pardon.
watertouch
2013-08-16, 13:03
OBS: (Googla gärna på armbanden om ni inte vet vad det är)
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!
Min morsa tror på ''NEGATIVA JONER armband'' :smash: Hon tänker köpa FLERA stycken. Oavsett hur mycket jag sågar det.
(Ett armband som ger ''Bättre sömn, bättre balans, ökad fokus, rörlighet osv osv osv) TV SHOPS-PRYL
Hur ska jag få henne att inte köpa?
Eller är armbanden bra? :laugh:
Armband bara, min morsa lånade mitt kontokort och köpte nån ionisator lr nått sånt som ja, ska suga in luft och köra ut den... Man vart ju måttligt glad, ville inte ens veta vad den kosta...:)
Armband bara, min morsa lånade mitt kontokort och köpte nån ionisator lr nått sånt som ja, ska suga in luft och köra ut den... Man vart ju måttligt glad, ville inte ens veta vad den kosta...:)
De brukar användas för att ta bort dålig lukt. Så de funkar faktiskt.
watertouch
2013-08-16, 13:22
De brukar användas för att ta bort dålig lukt. Så de funkar faktiskt.
Kanske på lukt (mor röker)... Har inte känt av nått bättre mående av maskinen... Men det kan ju vara en mer subtil effekt som man inte känner av på direkten... Man är nog lite för ivrig och räknar med effekt över natten... Men men...;)
Det där kan jag fixa, ge mig bara en amputationssåg.
OnT: Säg att du läst att sådana där armband sänder ut strålning som kan orsaka cancer, precis som mobiltelefoner, diverse antenner och kraftledningar kan göra (sen att de sista är troligen humbug spelar ingen roll). Frågor hon efter källan får du improvisera lite, men den erkända tidskriften "Radiation" låter väl bra?
Deceiver85
2013-08-16, 14:03
Precis. Det man gör är att stödja lurendrejarna till att fortsätta och fuska till sig pengar från folk som inte riktigt tänker färdigt. Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag stödjer inget sånt hokus-pokus. I sammanhanget är väl ett armband för några hundra inte hela världen, det kanske t.o.m är rätt snyggt? Men principen sätter gränsen. Och det är inte helt ovanligt med folk som säljer falska cancer- eller ALS-kurer för sjuka pengar. De sjuka har ju "inget att förlora", som de säger. Men det är jävligt obehagligt att sko sig på andras desperation. Och armbandskrängandet och resonemanget kring dessa ger ju trots allt viss legitimitet till affärsmodellen.
Säg ifrån så fort någon snackar skit. Om skitsnack går oemotsagt får det fäste. Jag hugger direkt, precis som MasterChief. Ingen pardon.
Plus ett, plus ett.
MasterChief
2013-08-16, 14:11
Vad säger man? Dumheten har tagit sig ytterligare ett uttryck.
https://www.facebook.com/pages/Energy-Armor-Sweden/198823883582634
MasterChief
2013-08-16, 14:16
EA Sweden har Dr. Buttar som "referens" på hemsidan. Denne Buttar är något oseriös:
http://scienceblogs.com/insolence/2010/04/07/beware-north-carolina-beware-dr-rashid-b/
Hur kan sådant här inte vara förbjudet i Sverige?
Dumheten tar fan aldrig slut. Vilket skämt :)
Mindfuck när man inser att man kan tjäna pengar på inget så länge marknadsföringen är tillräckligt fet.
en stor stark
2013-08-16, 14:21
Precis. Nu tycker jag ofta synd om just de som köper det. Alla kan bli lurade av någon som säger en massa ord man inte förstår och samtidigt har några personer bakom sig som säger att det har fungerat.
Men även jag tycker det är viktigt att hugga direkt mot sånt här skitsnack. Det är viktigt att se till att folk direkt tänker kritiskt mot sånt här snack då jag tror att en sund mängd kritiskt tänkande kan hjälpa en individ och ett samhälle och frånvaron av det kan skada den/det.
När det väl finns saker som så uppenbart är skitsnack så bör man säga ifrån så att vi kan koncentrera oss på andra saker som är svårare att bedöma.
MasterChief
2013-08-16, 14:29
Dumheten tar fan aldrig slut. Vilket skämt :)
Mindfuck när man inser att man kan tjäna pengar på inget så länge marknadsföringen är tillräckligt fet.
På Scepticblog hade någon skickat seriösa intresseanmälningar till de kinesiska tillverkarna. Inköpspriset var 3 cent/styck vid mycket stora beställningar. EA Sweden tar i snitt 500kr.
men dom skriver ju bara att dom vill ge folk en chans att må bra...
Men va fan? Vill inte logga in o bli arg førsta tråden man læser :/
Det måste gå att anmæla Energy Armor før bluffmakeri eller dylikt. Tycker inte man ska acceptera sånt bara før att folk kan få placebo-effekter. Børjar man acceptera att folk låter sig luras så kommer kvacksalverierna att øka. Uppmanar alla att fortsætta ifrågasætta "era morsor" (eller andra) som blir utnyttjade. Gør det ofta och regelbundet så længe ni har orken. Før f-n! Sånt dær hør hemma på medeltiden, inte 2000-talet.
Lasse Kongo
2013-08-16, 16:49
Exakt, Eas är det jag har ett gäng av, mest för att de är jävligt snygga och allmänt sportiga, sen att de fungerar är ju bara bonus.
Lika mycket som att hävda att det fungerar, lika mycket kan ni hävda att det inte fungerar.
Tro mig, jag skrattade stort till detta, heeeeeeelt anti till sånt här hokuspokus, trodde jag iallfall tills jag fick dessa...
Finns ju ett antal miljoner som tror på en snubbe som faktiskt kunde gå! på vatten (sjukt grymt) och dessutom tror och följer världens mest spridda sagobok, tål att jämföras med harry potter, samma sak typ : )
en stor stark
2013-08-16, 16:54
Exakt, Eas är det jag har ett gäng av, mest för att de är jävligt snygga och allmänt sportiga, sen att de fungerar är ju bara bonus.
Lika mycket som att hävda att det fungerar, lika mycket kan ni hävda att det inte fungerar.
Tro mig, jag skrattade stort till detta, heeeeeeelt anti till sånt här hokuspokus, trodde jag iallfall tills jag fick dessa...
Finns ju ett antal miljoner som tror på en snubbe som faktiskt kunde gå! på vatten (sjukt grymt) och dessutom tror och följer världens mest spridda sagobok, tål att jämföras med harry potter, samma sak typ : )
Helt fel.
Jag har ett armband här som är gjort av läder. Atomerna i lädret anpassar sig till min hud och gör att min hud får en finare, mer hälsosam glans.
Finns det något som stödjer det jag sa på något vetenskapligt vis? Nej.
Ska vi därför acceptera ett sådant påstående? Nej
Behöver vi göra studier för att komma fram till denna slutsatsen? Nej.
Skulle jag kunna lura någon om att detta var sant och skulle denna personen därför kanske också lura sig till att se resultat? Ja.
Ja folk tror på Jesus och är 100% säkra på att Kristendom och Jesus lära är den sanna vägen. Sen finns det folk som är 100% säkra på att det inte är så, konstigt nog. Folk brukar vara rätt duktiga på att lura sig själva att saker som inte fungerar faktiskt fungerar. :)
Lasse Kongo
2013-08-16, 16:59
Helt fel.
Jag har ett armband här som är gjort av läder. Atomerna i lädret anpassar sig till min hud och gör att min hud får en finare, mer hälsosam glans.
Finns det något som stödjer det jag sa på något vetenskapligt vis? Nej. Behöver vi göra studier för att komma fram till denna slutsatsen? Nej.
Skulle jag kunna lura någon om att detta var sant och skulle denna personen därför kanske också lura sig till att se resultat? Ja.
Ja folk tror på Jesus och är 100% säkra på att Kristendom och Jesus lära är den sanna vägen. Sen finns det folk som är 100% säkra på att det inte är så, konstigt nog.
Som sagt, de är jävligt snygga och jag är rätt antismycke men det här känns lite extra sportigt och ser snyggt ut så why not, folk lägger tusentals kronor på smycken så det ser jag inte som konstigt.
Vill man ha de billigare kanske man kan importera från Kina? Varför skrika och kalla folk dumma i huvudet för att de inte gör som ni hade gjort.
De flesta av er i tråden suger och jag hatar er sort hårt.
en stor stark
2013-08-16, 17:04
Som sagt, de är jävligt snygga och jag är rätt antismycke men det här känns lite extra sportigt och ser snyggt ut så why not, folk lägger tusentals kronor på smycken så det ser jag inte som konstigt.
Vill man ha de billigare kanske man kan importera från Kina? Varför skrika och kalla folk dumma i huvudet för att de inte gör som ni hade gjort.
De flesta av er i tråden suger och jag hatar er sort hårt.
Att köpa något för att det är fint är en sak. Men det är inte riktigt det vi pratar om. Vi pratar om ifall de påståenden (förutom att de är snygga, som man får ha sin egen åsikt om) är sanna eller troliga. Och det är de inte. Det är lurendrejeri.
Jag skulle föreslå att köpa någon annanstans så du inte stödjer kvacksalvare men om du inte kan hitta ett lika snyggt armband någon annanstans så får du väl köra på det.
3. ????
4. Profit.
:laugh::laugh: 10/10
Det fanns som skämt placebo band men vet inte om de finns kvar.
Tyvärr använde en hel del kompisar power balance.
Lasse Kongo
2013-08-16, 17:09
Att köpa något för att det är fint är en sak. Men det är inte riktigt det vi pratar om. Vi pratar om ifall de påståenden (förutom att de är snygga, som man får ha sin egen åsikt om) är sanna eller troliga. Och det är de inte. Det är lurendrejeri.
Jag skulle föreslå att köpa någon annanstans så du inte stödjer kvacksalvare men om du inte kan hitta ett lika snyggt armband någon annanstans så får du väl köra på det.
Hur kan du till 100% säga att det är lurendrejeri?
Det kanske det är, men hur kan DU veta det?
Jag vet att jorden går under 23/4 2017, ungefär samma sak, hur fan kan jag säga det, jag vet inte ett skit om det, samma gäller dig, du TROR det är lurendrejeri vilket är helt ok för det är det säkert (även om jag som sagt märkt saket...) men DU kan aldrig hävda att det ÄR så ; )
10/10 för Lasses trollning också.
Lasse Kongo
2013-08-16, 17:12
Det fanns som skämt placebo band men vet inte om de finns kvar.
Tyvärr använde en hel del kompisar power balance.
Ea är inte power balance, de blev skapligt stämda du, ea är amerikanskt.och de vill nog inte åka på samma nit.
Det ÄR negativa joner i eas band, om det sedan ger effekt finns nog ingen som kan ge ett faktiskt svar på.
Well, utom kolozzeum såklart!
MasterChief
2013-08-16, 17:14
Ea är inte power balance, de blev skapligt stämda du, ea är amerikanskt.och de vill nog inte åka på samma nit.
Det ÄR negativa joner i eas band, om det sedan ger effekt finns nog ingen som kan ge ett faktiskt svar på.
Är du ute efter negativa joner så kamma håret och sug sedan av kammen. Du kommer troligtvis må fantastiskt bra efteråt.
en stor stark
2013-08-16, 17:15
Hur kan du till 100% säga att det är lurendrejeri?
Det kanske det är, men hur kan DU veta det?
Jag vet att jorden går under 23/4 2017, ungefär samma sak, hur fan kan jag säga det, jag vet inte ett skit om det, samma gäller dig, du TROR det är lurendrejeri vilket är helt ok för det är det säkert (även om jag som sagt märkt saket...) men DU kan aldrig hävda att det ÄR så ; )
För att det stämmer inte in på någon vetenskaplig förklaring och de har inget stöd för vad de säger. Därför kan man, till väldigt hög säkerhet, säga att det är lurendrejeri.
Som med mitt exempel. Eller för ta ett annat: Jag har en boll du kan få, om du köper den och klämmer på den så kommer den frigöra energi som kommer få dig att må bättre. Ska vi tro på detta? Nej, såklart inte. Kan vi säga till 100% säkerhet att det inte är så? Kanske inte, men vad kan vi säga att vi vet till 100% säkerhet egentligen? Vem är din pappa? Det kan du inte veta till 100% säkerhet men ändå "vet" du vem din pappa är. Precis som vi kan "veta" att detta är lurendrejeri.
Precis som folk som säger att jorden går under p.g.a. X, Y och Z dåliga anledningar. Kan vi anta att det också är fel? Ja det kan vi, precis som detta. Kommer med påståenden som vetenskapligt inte stämmer, det är lurendrejeri.
Det är så jag kan veta det.
10/10 för Lasses trollning också.
Är det inte trollning så ser jag det som ännu ett tecken på att League of Shadows snart bör komma!
Ganymedes
2013-08-16, 17:48
Tror du det? Smörj in dig i hundskit då, jag hävdar att det gör dig odödlig och... "om det sedan ger effekt finns nog ingen som kan ge ett faktiskt svar på". Förutom de som 1) fattar saker och 2) se punkt 1.
PS. Vet att du trollar, så du kan suga en get. :smash: *kissass* :d
älskarcola
2013-08-16, 18:01
"Man får precis som vi var i början vara skeptisk till EA' funktion men ni alla som skriver att vi ska läsa olika artiklar om placebo m.m men ni kan lägga ner för först så är det INTE våra armband de talar om utan andra som inte innehåller vulkansand och den mängd negativa joner! Och sen placeboeffekt är något positivt och det kan säkert hjälpa till i början men INTE alla dessa otroliga effekter vi fått dessa 3 år!"
VULKANSAND
LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOLLLLLLL LLLLLLL
Btw deras namn (förkortningen) och logga är väldigt lik ett annat företag..:D
"Man får precis som vi var i början vara skeptisk till EA' funktion men ni alla som skriver att vi ska läsa olika artiklar om placebo m.m men ni kan lägga ner för först så är det INTE våra armband de talar om utan andra som inte innehåller vulkansand och den mängd negativa joner! Och sen placeboeffekt är något positivt och det kan säkert hjälpa till i början men INTE alla dessa otroliga effekter vi fått dessa 3 år!"
VULKANSAND
LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOLLLLLLL LLLLLLL
Btw deras namn (förkortningen) och logga är väldigt lik ett annat företag..:D
Anmäl dem för det då? Helt tydligt att de använder EA:s logga och härmar förkortningen för att sälja SKIT som godtyckliga människor utan kritiskt tankesätt köper.
Ganymedes
2013-08-16, 19:29
Om man var lite mindre pk hade man nog kunnat bli rätt tät.... Folk som tänker mindre än önskvärt i det sammanhanget, finns det ju gott om.
bertbert
2013-08-16, 19:46
Det funkar för mig!!!1112345
*gah!*
Ganymedes
2013-08-16, 20:41
Det funkar för mig!!!1112345
*gah!*
+alles
Älskar även argumentet "det är så mycket vi inte vet, därför är min förklaring (som är fullständigt osannolik och totalt dragen ur röven) minst lika relevant som en förklaring som är logisk"
rajjan_dammit
2013-08-16, 21:24
Intressant att se vilken typ av människor som skriver på deras Facebooksida om hur bra armbanden är.
Tricklew
2013-08-17, 03:27
Låter som en bra produkt, ser fram mot k*k-ringar med vulkansand i, känns som en bortglömd marknad, kanske ökar vulkansand storleken på din penis?
proteinsynthesis
2013-08-17, 06:42
Va fan ?
"EA är grym både på och utanför gymet! Ger maximal blodgenomströmning för bästa effekt för musklerna och grym i återhämtningssyfte och under rehab! Här några av våra starka träningstjejer!"
Är det inte bättre att ta en rask promenad på någon timme 4-6 ggr i veckan med gubbochtant-stavar i blandad terräng för ökad fokus, bättre sömn osv.
Intressant att se vilken typ av människor som skriver på deras Facebooksida om hur bra armbanden är.
Man kan ju hoppas (är väl för optimistisk dock) att inte alla av dem är dumma i huvudet utan vissa blir sponsrade och får pengar av att bära deras armband...nu menar jag främst dessa fitnesstjejer på fb-sidan.
rajjan_dammit
2013-08-17, 09:09
Man kan ju hoppas (är väl för optimistisk dock) att inte alla av dem är dumma i huvudet utan vissa blir sponsrade och får pengar av att bära deras armband...nu menar jag främst dessa fitnesstjejer på fb-sidan.
Så är det ju såklart i stor utsträckning, vilket var lite av min poäng.
Som princip tycker jag att det är en *spy*-sak att göra, vara en del av ett lurendrejeri. Men jag hade nog gjort det själv om det gav mig tillräckligt mycket pengar.
Är det inte bättre att ta en rask promenad på någon timme 4-6 ggr i veckan med gubbochtant-stavar i blandad terräng för ökad fokus, bättre sömn osv.
Har du missat hur svensson fungerar? Att motionera är ju jobbigt och det undviker man helst, därför är marknaden för sådan här skit och piller och annat bös så stor.
Låter som en bra produkt, ser fram mot k*k-ringar med vulkansand i, känns som en bortglömd marknad, kanske ökar vulkansand storleken på din penis?
Låter som att det är värt ett försök. Man kan ju inte veta helt säkert om det fungerar på en själv innan man har testat.
MasterChief
2013-08-17, 09:33
Tycker du vänt på steken.
Om man låter sig bli sponsrad av kvacksalvare och inte tror på dessa armband är man dum i huvudet. Om man däremot för egna pengar köpt dem och tror på dess effekt är man snarare lättlurad och bör vässa sina rationella tankebanor.
MasterChief
2013-08-17, 09:44
Glöm mesiga negativa joner. Här pratar vi k*kringar med kvantenergi!
Quantum energy cock ring:
http://www.alibaba.com/product-gs/699891784/Energy_power_ring_sex_quantum_cock.html
Finns även magnetiska ringar för de som inte vågar sig på kraften i kvantenergi.
Energy power magnetic cock ring:
http://www.alibaba.com/product-gs/542568140/HEALTHCARE_ENERGY_POWER_magnetic_cok_ring.html
Eller om man är konservativ och trots allt vill ha sina negativa joner.
Ion energy power cock ring:
http://www.alibaba.com/product-gs/542575835/Healthcare_energy_power_ring_negative_ions.html
Tycker du vänt på steken.
Om man låter sig bli sponsrad av kvacksalvare och inte tror på dessa armband är man dum i huvudet. Om man däremot för egna pengar köpt dem och tror på dess effekt är man snarare lättlurad och bör vässa sina rationella tankebanor.
Njae, nu har du vänt på steken själv. Får man pengar av att använda ett armband (oavsett om det är lurendrejeri eller inte) så är man smart, lätta pengar ju.
Om du köpt det för egna pengar så är du snarare korkad som tror på dess effekt.
Varför tycker DU att man är korkad om man har möjlighet att få lätta pengar genom att bära ett armband?
EDIT: Om det är rätt/fel att lura andra människor genom att vara sponsrad och påstå sig tro på bandets effekt tycker jag inte skall diskuteras. Detta är ju redan vad typ ALLA i fitness/BB branschen håller på med, bodybuilders som visar upp sina "proteinpulver" som de påstår ha byggt deras kropp fast mer insatta människor vet att det handlar om dyra, olagliga kemikalier i allra högsta grad.
Njae, nu har du vänt på steken själv. Får man pengar av att använda ett armband (oavsett om det är lurendrejeri eller inte) så är man smart, lätta pengar ju.
Om du köpt det för egna pengar så är du snarare korkad som tror på dess effekt.
Varför tycker DU att man är korkad om man har möjlighet att få lätta pengar genom att bära ett armband?
EDIT: Om det är rätt/fel att lura andra människor genom att vara sponsrad och påstå sig tro på bandets effekt tycker jag inte skall diskuteras. Detta är ju redan vad typ ALLA i fitness/BB branschen håller på med, bodybuilders som visar upp sina "proteinpulver" som de påstår ha byggt deras kropp fast mer insatta människor vet att det handlar om dyra, olagliga kemikalier i allra högsta grad.
Nej du är dum om du som känd person hoppar på någon produkt som får dig att framstå som en idiot. Det är knappast något som är bra för ditt anseende.
Jag tycker nog att man bör skilja mellan dumhet och okunskap. Att man inte vet är inte nödvändigtvis detsamma som att man är dum. Eller är alla som ställer frågor i kost- och träningsforumen också dumskallar som inte kan tänka logiskt?
Jag tycker nog att man bör skilja mellan dumhet och okunskap. Att man inte vet är inte nödvändigtvis detsamma som att man är dum. Eller är alla som ställer frågor i kost- och träningsforumen också dumskallar som inte kan tänka logiskt?
Så du ser ingen skillnad i att fråga om någonting och att svälja humbug med hull och hår?
Nej du är dum om du som känd person hoppar på någon produkt som får dig att framstå som en idiot. Det är knappast något som är bra för ditt anseende.
Alla kanske inte bryr sig så värt mycket om vad andra tänker om en? Då är din poäng meningslös men min håller fortfarande.
Nej, i detta fall är det dumhet. Har man inte kunskap om denna produkt så kan man googla/skaffa information, och är man INTE dum så märker man mycket fort med lite kritiskt tankesätt att det är humbug och lurendrejeri.
Okunskap är inte fel, men har man inte kunskap så skall man söka det (och såklart med källkritik, speciellt vid denna produkt).
De som köper detta har jag för mig är riktiga fårskallar som köper all reklam och sånt skit också och inte bryr sig om att göra några nogrannare granskningar av produkten före de köper den.
Alla kanske inte bryr sig så värt mycket om vad andra tänker om en? Då är din poäng meningslös men min håller fortfarande.
När ditt levebröd är beroende av vad folk tänker om dig så bör du bry dig om det.
När ditt levebröd är beroende av vad folk tänker om dig så bör du bry dig om det.
Vad spelar det för roll vad andra tror om dig om du är en fitness/bb ikon. Du tycker alltså att alla BBs som förespråkar vissa proteinpulver/produkter och hyllar dessa samtidigt som de påstår dem vara nyckeln till framgång också borde bry sig mera?
Ser ut att ha gått riktigt bra för Ronny Coleman och oräkneligt många fler fastän de sprider skitsnack i varje reklam/sponsor deal de går med i.
I träning & välmåendebranschen så skiter ju folk i vad andra anser om dem (eftersom att stora massan ändå tycks köpa att proteinpulvret gör dig till hulk).
Nej, i detta fall är det dumhet. Har man inte kunskap om denna produkt så kan man googla/skaffa information, och är man INTE dum så märker man mycket fort med lite kritiskt tankesätt att det är humbug och lurendrejeri.
Okunskap är inte fel, men har man inte kunskap så skall man söka det (och såklart med källkritik, speciellt vid denna produkt).
De som köper detta har jag för mig är riktiga fårskallar som köper all reklam och sånt skit också och inte bryr sig om att göra några nogrannare granskningar av produkten före de köper den.
Fetmarkerade säger väl ungefär allt som behöver sägas.
Vad spelar det för roll vad andra tror om dig om du är en fitness/bb ikon. Du tycker alltså att alla BBs som förespråkar vissa proteinpulver/produkter och hyllar dessa samtidigt som de påstår dem vara nyckeln till framgång också borde bry sig mera?
Ser ut att ha gått riktigt bra för Ronny Coleman och oräkneligt många fler fastän de sprider skitsnack i varje reklam/sponsor deal de går med i.
I träning & välmåendebranschen så skiter ju folk i vad andra anser om dem (eftersom att stora massan ändå tycks köpa att proteinpulvret gör dig till hulk).
Tror knappast du maximerar ditt EV genom att gå denna väg.
Fetmarkerade säger väl ungefär allt som behöver sägas.
Tycker du att du är smart nu eller? Bra idè att fetmarkera några ord i en hel text :smash:.
Hursomhelst så har jag ju rätt, om man INTE kan skaffa information genom kritisk tro på källor och vraka fram det rätta svaret (i detta fall: fungerar armbandet) så är man aningen underbegåvad/har för mycket pengar.
MasterChief
2013-08-17, 11:54
...om man INTE kan skaffa information genom kritisk tro på källor och vraka fram det rätta svaret så är man aningen underbegåvad/har för mycket pengar
*jorgen*
*jorgen*
Vad är det som är svårt med den meningen? Du tycker alltså att man är helt normal om man inte klarar av att skaffa information som inte är vinklat åt helvete/fel?
Anser du att man bara skall slänga pengarna på nåt som "ser ut att funka" eller? Förklara.
Lasse Kongo
2013-08-17, 12:46
Jag sov så jävla hårt inatt, sover iofsig alltid bra men tror nästan att armbanden gör sitt, kör dubbla nu för ökad effekt, träningen har aldrig gått så bra som den gör nu =)
Kan ju bero på andra faktorer, men vem vet, testa får ni se, kanske blir lika överrumplade som jag blev ; )
Lasse Kongo
2013-08-17, 12:52
Just det, är ju ganska många profiler som använder armbanden, både icketränande och tränande.
Skulle vara underbart att se Phil Heat med ett armband där han säger hur mycket det gjort för hans muskulära utveckling, hela kolomaffian skulle få en diarréattack och genast köpa ett gäng.
Ungefär som när Coleman åt sitt grits och äggvita på dunk, hela jävla kolomaffian började kissa till höger och vänster för att få reda på vart denna extremt muskeluppbyggande mirakelmat grits kunde beställas, och var hittade man närmaste åf av vita på dunk??? Nu djeflaaaar skulle det bykkas massa!
För med grits och vita på dunk så kan jag kanske få en liten svullnad på högerarmen som liknar en bicepsmuskel tänkte den genomsnittliga smalfeta kolozzeumräkan.
Ni är så jävla dumma i huvudet, bara vänder kappan efter vinden, ingen fri vilja whatsoever.
Just det, är ju ganska många profiler som använder armbanden, både icketränande och tränande.
Skulle vara underbart att se Phil Heat med ett armband där han säger hur mycket det gjort för hans muskulära utveckling, hela kolomaffian skulle få en diarréattack och genast köpa ett gäng.
Ungefär som när Coleman åt sitt grits och äggvita på dunk, hela jävla kolomaffian började kissa till höger och vänster för att få reda på vart denna extremt muskeluppbyggande mirakelmat grits kunde beställas, och var hittade man närmaste åf av vita på dunk??? Nu djeflaaaar skulle det bykkas massa!
För med grits och vita på dunk så kan jag kanske få en liten svullnad på högerarmen som liknar en bicepsmuskel tänkte den genomsnittliga smalfeta kolozzeumräkan.
Ni är så jävla dumma i huvudet, bara vänder kappan efter vinden, ingen fri vilja whatsoever.
Din trollning i tråden är inte längre rolig så lägg av bara cofffee.
Lasse Kongo
2013-08-17, 12:55
Din trollning i tråden är inte längre rolig så lägg av bara cofffee.
Nu ska jag sova, sen ska jag lägga upp en bild på mina armband, kanske med en hälsning till dig ; ) sen kan vi se vem som blir borttrollad haha.
Nu ska jag sova, sen ska jag lägga upp en bild på mina armband, kanske med en hälsning till dig ; ) sen kan vi se vem som blir borttrollad haha.
Gör du det.
Lasse Kongo
2013-08-17, 13:08
Gör du det.
Ok =)
http://i40.tinypic.com/2md4b6d.jpg
Stefan J
2013-08-17, 13:11
Så är det inte heller. Ska du förstå att det här är lurendrejeri på egen hand så måste du i alla falla ha lite grundläggande kunskap om fysik. Du bör veta vad en atom är för att i sin tur veta vad en jon är. Sedan behövs lite mer kunskap för att veta att det finns joner överallt och om man skulle lyckas samla negativa eller positiva joner i ett armband så att en laddning uppstår (nu är min kunskap om detta pressad till gränsen och jag vet inte med säkerhet om den här sista meningen är helt sann) skulle du få en fet stöt så fort du öppnar förpackningen. Såvida du inte innesluter laddningarna så att de bevaras (som i ett batteri) men då interagerar de ju inte med omgivningen och påverkar den inte heller.
Kontentan är att har man ingen kunskap om ett ämne kan i princip vad som helst låta sant bara det är välformulerat.
Så är det inte heller. Ska du förstå att det här är lurendrejeri på egen hand så måste du i alla falla ha lite grundläggande kunskap om fysik. Du bör veta vad en atom är för att i sin tur veta vad en jon är. Sedan behövs lite mer kunskap för att veta att det finns joner överallt och om man skulle lyckas samla negativa eller positiva joner i ett armband så att en laddning uppstår (nu är min kunskap om detta pressad till gränsen och jag vet inte med säkerhet om den här sista meningen är helt sann) skulle du få en fet stöt så fort du öppnar förpackningen. Såvida du inte innesluter laddningarna så att de bevaras (som i ett batteri) men då interagerar de ju inte med omgivningen och påverkar den inte heller.
Kontentan är att har man ingen kunskap om ett ämne kan i princip vad som helst låta sant bara det är välformulerat.
Detdär borde ni ha lärt er i grundskolan eller senast i gymnasiet (fysiken). Sen så kan man använda sunt förnuft om något låter för bra, så är det antagligen lurendrejeri. Man kan ju fråga sig: "varför använder inte usain bolt detta? eller någon annan idrottsstjärna?"
Svaret är självklart: det fungerar inte, för då hade alla toppidrottare använt det.
I början av tråden var det någon som länkade till den citerade "läkaren" som förespråkar armbandet på deras hemsida, så fort man öppnar artikeln och läser innehållet fattar man att det är humbug.
Ok =)
http://i40.tinypic.com/2md4b6d.jpg
Hur mycket fick du punga ut för dem? Intresserad att veta hur mycket pengar du kastat i sjön bara. (om det är för att irritera/provocera andra så är det ganska idiotiskt, men värre vore det ju om du seriöst tror på skiten haha).
Over and out.
Pitepalt
2013-08-17, 13:22
Ok =)
BILD
:laugh::laugh:
Stefan J
2013-08-17, 13:31
Detdär borde ni ha lärt er i grundskolan eller senast i gymnasiet (fysiken). Sen så kan man använda sunt förnuft om något låter för bra, så är det antagligen lurendrejeri. Man kan ju fråga sig: "varför använder inte usain bolt detta? eller någon annan idrottsstjärna?"
Svaret är självklart: det fungerar inte, för då hade alla toppidrottare använt det.
I början av tråden var det någon som länkade till den citerade "läkaren" som förespråkar armbandet på deras hemsida, så fort man öppnar artikeln och läser innehållet fattar man att det är humbug.
Det jag skrev lärde jag mig i gymnasiet tror jag, med förbehåll för att jag kan ha fel i detalj eftersom det var 15 år sedan jag gick i gymnasiet.
Men alla går inte natur på gymnasiet, alla läser inte fysik. Och av de som gör det finns det de som tycker att det är skittråkigt och bankar bara in det nödvändigaste inför proven, sedan glömmer de det.
Tog du influensavaccinet för något år sedan när pandemin spred sig?
Det jag skrev lärde jag mig i gymnasiet tror jag, med förbehåll för att jag kan ha fel i detalj eftersom det var 15 år sedan jag gick i gymnasiet.
Men alla går inte natur på gymnasiet, alla läser inte fysik. Och av de som gör det finns det de som tycker att det är skittråkigt och bankar bara in det nödvändigaste inför proven, sedan glömmer de det.
Tog du influensavaccinet för något år sedan när pandemin spred sig?
Ja, det gjorde jag (var dock bara typ 15 då så var ju upp till föräldrarna). I efterhand var det inte så smart kanske, med tanke på att man kunde fått narkolepsi.
Nu är ditt exempel dock mycket dåligt, eftersom att det fanns en influensa som var dödligt farlig. Det går inte att jämföra min godtro till vaccinet för några år sedan med armbanden, situationen är ganska annorlunda.
Blir man extremt rädd/livet på spel så är det ju inte konstigt att ta vaccinet, att köpa ett armband som bevisligen inte funkar är bara korkat.
Edit: Sen var man ju inte lika mogen då att fatta egna beslut om t.ex. vaccinet, problemet är att VUXNA fullt mogna människor går på sånt här trams (armbanden). Vuxna människor borde ha lärt sig att tänka kritiskt i skolan, men tydligen har vissa personer missat några lektioner.
Du ska nog också bli vuxen en vacker dag Ponde, oroa dig inte.
De som inte förstår sig på världen de lever i faller lätt offer för lurendrejeri. Även om det är på Nigeria-brev nivå egentligen.
Stefan J
2013-08-17, 14:18
Ja, det gjorde jag (var dock bara typ 15 då så var ju upp till föräldrarna). I efterhand var det inte så smart kanske, med tanke på att man kunde fått narkolepsi.
Nu är ditt exempel dock mycket dåligt, eftersom att det fanns en influensa som var dödligt farlig. Det går inte att jämföra min godtro till vaccinet för några år sedan med armbanden, situationen är ganska annorlunda.
Blir man extremt rädd/livet på spel så är det ju inte konstigt att ta vaccinet, att köpa ett armband som bevisligen inte funkar är bara korkat.
Var dina föräldrar korkade som tvingade dig då?
Vaccin som är framtagna under tidsnöd och stress är relativt otestade och har förr visat sig kunna ge allvarliga biverkningar. Det kan man hitta relativt fort på nätet. Därför avstod jag från att vaccinera mig. De flesta på vår avdelning (jag jobbar inom sjukvården) vaccinerade sig, även överläkaren. Folk betydligt kunnigare och med mer begåvning än jag (överläkaren i synnerhet).
Jag håller med om att armbandslurendrejeriet är på en helt annan bogusnivå än vaccinet. Alltså armbandet är rent lurendrejeri, det vet vi alla, vaccinet var inget lurendrejeri. Poängen är att utan kunskap kan alla luras till det mesta.
För att luras till att köpa armbandet måste man vara väldigt okunnig inom vissa områden, och okunnighet och dumhet går delvis hand i hand. Men det är hårt att säga alla som går på det är dumma i huvudet. Det finns ju de som är helt ointresserade både av naturvetenskap och träning. Då blir sådant här svårare att värja sig ifrån.
Ett mer närliggande exempel. Tar du kosttillskott i form av protein eller något annat? Slänger du ut pengar på det? Är folk som köper proteinpulver dumma i huvudet för att de gör det, fast de får proteinbehovet helt tillgodosett genom kosten? Eller folk som äter mer än 2,2g protein/kilo kroppsvikt fast så gott som inga studier kunnat påvisa någon som helst positiv effekt av det, måste de vara dumma för det?
Jag vill bara visa att du är lite ung och arrogant i ditt sätt att tänka eftersom du dömer så hårt och snabbt. :)
Vaccin som är framtagna under tidsnöd och stress är relativt otestade och har förr visat sig kunna ge allvarliga biverkningar. Det kan man hitta relativt fort på nätet. Därför avstod jag från att vaccinera mig. De flesta på vår avdelning (jag jobbar inom sjukvården) vaccinerade sig, även överläkaren. Folk betydligt kunnigare och med mer begåvning än jag (överläkaren i synnerhet).
Jag håller med om att armbandslurendrejeriet är på en helt annan bogusnivå än vaccinet. Alltså armbandet är rent lurendrejeri, det vet vi alla, vaccinet var inget lurendrejeri. Poängen är att utan kunskap kan alla luras till det mesta.
För att luras till att köpa armbandet måste man vara väldigt okunnig inom vissa områden, och okunnighet och dumhet går delvis hand i hand. Men det är hårt att säga alla som går på det är dumma i huvudet. Det finns ju de som är helt ointresserade både av naturvetenskap och träning. Då blir sådant här svårare att värja sig ifrån.
Ett mer närliggande exempel. Tar du kosttillskott i form av protein eller något annat? Slänger du ut pengar på det? Är folk som köper proteinpulver dumma i huvudet för att de gör det, fast de får proteinbehovet helt tillgodosett genom kosten? Eller folk som äter mer än 2,2g protein/kilo kroppsvikt fast så gott som inga studier kunnat påvisa någon som helst positiv effekt av det, måste de vara dumma för det?
Jag vill bara visa att du är lite ung och arrogant i ditt sätt att tänka eftersom du dömer så hårt och snabbt. :)
Ditt exempel med proteinpulver är ju dåligt. Ja, jag köpte 4kg pulver för 57e (billigt) och har fortfarande mycket kvar och nej, jag får INTE allt protein jag behöver (ca 140-150g/dag). Därför är det smidigt att få det genom pulvret ibland (som är mycket billigare än kött om du jämför kilopris med hur mycket protein det innehåller).
Folk som äter mera än 2,2g, som du hade som exempel, är ju lite dumma jo. Det finns ingen bevisad positiv effekt och detta hittar du på första sidan av en snabb google sökning direkt.
Jag dömer inte hårt (åtminstone enligt mig själv) men jag dömer såna som köper skit som detta helt enkelt för att det är SÅ enkelt att skaffa information som visar att det är humbug.
Jag kan inte allting och lägger mig inte i diskussioner där jag inte har något att medföra, blir jag dock intresserad så kanske jag försöker lära mig nåt nytt så att jag kan följa med bättre i nästa diskussion om ämnet. Jag är inte heller perfekt, men jag har åtminstone lärt mig den viktigaste färdigheten man kan få, nämnligen att analysera kritiskt. Alltför många blir lurade av banker/telefonförsäljare/bilförsäljare osv. i att gå med på dåliga avtal som inte gynnar köparen, samma gäller såna som köper tv-shop prylar och annat trams.
Vad jag försöker säga är att man skall tänka till, ta en funderare och analysera före man köper något nytt (om det inte handlar om en plastmugg där det inte spelar någon roll hur mycket man vet om saken va).
Du ska nog också bli vuxen en vacker dag Ponde, oroa dig inte.
Var det menat som ett skämt? Isåfall, vad var meningen med det du just sade? Vad har mitt åldrande att göra med diskussionen? Menar du att jag automatiskt kommer att börja köpa EA armbands-liknande produkter bara för att jag blir äldre eller?
Klart jag blir äldre men det är jag inte rädd för, däremot är jag tacksam för att jag upptäckt att man faktiskt kan tänka före man agerar (vilket många i min ålder inte har fattat ännu) och ha en cynisk världsbild, det hjälper mycket i längden om man vill undvika att bli lurad på pengar eller annat.
Rikard Jansson
2013-08-17, 14:33
Ponde, förstår du verkligen inte vad Stefan försöker säga? :)
Ponde, förstår du verkligen inte vad Stefan försöker säga? :)
Nej? Förklara gärna. Det jag uppfattar att han säger är att jag inte borde vara så dömande (subjektiv tolkning dock) och att alla som inte har kunskap inom ett ämne inte är "dumma", vilket jag inte heller påstått.
Något annat?
Lasse Kongo
2013-08-17, 15:53
"I see through walls"
MasterChief
2013-08-17, 15:56
Ok, efter den bilden så måste jag säga att Kongo ägde tråden lite.
TranceII
2013-08-17, 16:51
Jag förstår inte din poäng med vaccinet. Överlag så skulle jag nog säga att det smarta valet var fortfarande att vaccinera sig.
Stefan J
2013-08-17, 17:09
Jag förstår inte din poäng med vaccinet. Överlag så skulle jag nog säga att det smarta valet var fortfarande att vaccinera sig.
Hysterin fick folk att vaccinera sig, trots att influensan inte var mer dödlig (procentuellt sett) än en helt vanlig influensa. Fler dog för att fler drabbades. En del människor fick svåra (och kanske livslånga, men det är för tidigt att säga) biverkningar i form av narkolepsi på grund av vaccinet. Min poäng är alltså att en del människor fick sitt liv förstört för att de blint litade på myndigheterna. Hade de vetat att snabbt framtagna vaccin kan medföra stora risker hade de kanske valt att ta en veckas snuva och feber.
Vaccinet är kanske inte det bästa exemplet, men jag tycker ändå att det visar att folk fungerar på det viset att man litar på auktoriteter (eller vad man åtminstone tror är auktoriteter och eller experter/kunniga personer) när man själv kan väldigt lite om en sak om auktoriteten verkar trovärdig och välvillig. Utan att man nödvändigtvis måste vara dum i huvudet för den sakens skull.
Lasse Kongo
2013-08-17, 17:27
Haaa!!!
Vi var 29st då på jobbet som blev erbjudna vaccinet, 27 tog sprutan och 2 avstod, båda 2 snygga och vältränade såklart, resten; fredagstacossvenssons som ofta frågade hur jag vågade dricka proteinpulver då man kan bli dum i huvudet av det (well, de kanske hade rätt)
Jag tog mao inget jävla vaccin.
Mer joner åt folket!
Edit; negativa alltså für helvete!
Hysterin fick folk att vaccinera sig, trots att influensan inte var mer dödlig (procentuellt sett) än en helt vanlig influensa. Fler dog för att fler drabbades. En del människor fick svåra (och kanske livslånga, men det är för tidigt att säga) biverkningar i form av narkolepsi på grund av vaccinet. Min poäng är alltså att en del människor fick sitt liv förstört för att de blint litade på myndigheterna. Hade de vetat att snabbt framtagna vaccin kan medföra stora risker hade de kanske valt att ta en veckas snuva och feber.
Vaccinet är kanske inte det bästa exemplet, men jag tycker ändå att det visar att folk fungerar på det viset att man litar på auktoriteter (eller vad man åtminstone tror är auktoriteter och eller experter/kunniga personer) när man själv kan väldigt lite om en sak om auktoriteten verkar trovärdig och välvillig. Utan att man nödvändigtvis måste vara dum i huvudet för den sakens skull.
Nu var ju det inte heller mitt argument, och att skaffa sig ett EA armband har inget med "trovärdiga auktoriteter/experter" att göra, det är helt enkelt en konsumentvara som inte har någon effekt öht.
Går inte att dra en paralell sådär.
TranceII
2013-08-17, 17:59
Insjuknandefrekvensen för barn som vaccinerats med Pandemrix beräknades till 4,06/100 000 personår respektive 0,97 för ovaccinerade vilket ger en RR (relativ risk) på 4,19. (dvs. ca. 4 gånger ökad risk för narkolepsi för vaccinerade jämfört med ovaccinerade).
Bland vuxna beräknades insjuknandefrekvensen till 1,16/100000 hos vaccinerade jämfört med 0,96/100000 hos ovaccinerade vilket ger en RR på 1,21.
Dessa siffror är beräknade för pandemi-perioden (2009-10-01 till 2010-12-31 och baseras på uppgifter från fyra landsting/regioner: Skåne, Västra Götaland, Stockholm och Östergötland med en befolkning på ca 5,7milj innevånare).
http://www.lakemedelsverket.se/OVRIGA-SIDOR/Den-nya-influensan-H1N1/Fragor-och-svar-om-narkolepsi-efter-pandemivaccination/
Riskökningen för narkolepsi, speciellt för vuxna, är försvinnande liten. Alternativet är inte heller nödvändigtvis en veckas "snuva och feber". Det kan även vara sjukhusvistelse och i värsta fall döden, även för unga personer. 80% av de som dog globalt var mellan 18-65 år gamla, vilket skiljer sig ganska mycket från den vanliga influensan som framför allt dödar äldre.
Så de dödsfall vi har idag i Sverige skulle kunna vara en hel del högre om 4 miljoner inte vaccinerat sig.
Stefan J
2013-08-17, 18:56
http://www.lakemedelsverket.se/OVRIGA-SIDOR/Den-nya-influensan-H1N1/Fragor-och-svar-om-narkolepsi-efter-pandemivaccination/
Riskökningen för narkolepsi, speciellt för vuxna, är försvinnande liten. Alternativet är inte heller nödvändigtvis en veckas "snuva och feber". Det kan även vara sjukhusvistelse och i värsta fall döden, även för unga personer. 80% av de som dog globalt var mellan 18-65 år gamla, vilket skiljer sig ganska mycket från den vanliga influensan som framför allt dödar äldre.
Så de dödsfall vi har idag i Sverige skulle kunna vara en hel del högre om 4 miljoner inte vaccinerat sig.
Det är svårt att argumentera emot att vaccineringen var rätt på det stora hela. Vad jag vet så dog 31st av influensan. Hur många som dött annars är svårt att sia om. Vi kan göra det lätt och säga att man sparade runt 30 liv eftersom halva befolkningen vaccinerade sig även om det inte riktigt förhåller sig så eftersom spridningstakten avtar ju fler som är immuna.
I vilket fall väger 30 liv väger såklart tyngre än att runt 150 drabbades av narkolepsi.
Det är fortfarande inte det som jag är ute efter. Jag är ute efter att folk i regel lyssnar på auktoriteter (utan att man måste vara dum för den sakens skull) om de uppfattas som vettiga och trovärdiga utan att ifrågasätta så mycket om man inte kan så mycket om saken. Om det sedan är en galen men karismatisk ledare som basunerar ut att judar är roten till allt ont, statens rekommendationer av influensavaccin, kosttillskottsbranchen eller ett företag som säljer strukturerat vatten eller joniserade armband spelar sedan mindre roll, principen är densamma.
Det är ju ganska mänskligt att lita på akturiteter. P3 hade en ganska bra dokumentär om det där bland annat experimentet på 60-talet togs upp där försökspersoner delade ut dödliga elstötar till sina medmänniskor just bara för att en akturitet sa det till dem.
Fast man tror att man inte skulle kunna göra något sådant är det statistiskt sätt väldigt många som faller för det. Man kan alltså inte vara tvärsäker på att man själv inte faller för akturiteten trots gedigen övertygelse om motsatsen.
Pitepalt
2013-08-18, 06:36
Haaa!!!
Vi var 29st då på jobbet som blev erbjudna vaccinet, 27 tog sprutan och 2 avstod, båda 2 snygga och vältränade såklart, resten; fredagstacossvenssons som ofta frågade hur jag vågade dricka proteinpulver då man kan bli dum i huvudet av det (well, de kanske hade rätt)
Jag tog mao inget jävla vaccin.
Mer joner åt folket!
Edit; negativa alltså für helvete!
Hade du kanske något liknande armband som de fantastiskt fina och fungerande som du har visat på bild? Jag hade tyvärr inga armband och var därför tvungen att ta den där sprutan... I stjärten.
Ganymedes
2013-08-18, 08:40
Tyckte mig läsa något i stil med "om det fungerade skulle alla elitidrottare köra med det". Felaktigt resonemang. Elitidrottare är inte alls garanterat rationella. Kolla senaste hysterin med magiska tejper i kulörta färger över hela kroppen... Kinesioband. Och de idrottsintresserade, tillika ickeskeptiska, som såg spektaklet ansåg förstås att detta var något äkta då deras auktoriteter (utövarna) hade det.
http://maxcdn.fooyoh.com/files/attach/images/591/108/853/007/kenesio.JPG
"By applying KT Tape over affected tissue, athletes experience an external support which helps to prevent further injury and allows the body’s damaged tissue to rest and heal naturally despite continued activity. KT Tape also reduces inflammation and increases circulation which prevents muscle cramping and lactic acid buildup."
Den som orkar kan googla, för detta gamla fina Japanska humbug HAR stöd vetenskapligt. I några få och dåligt utförda studier. Lite som med de flesta PWO'er. :)
Tyckte mig läsa något i stil med "om det fungerade skulle alla elitidrottare köra med det". Felaktigt resonemang. Elitidrottare är inte alls garanterat rationella. Kolla senaste hysterin med magiska tejper i kulörta färger över hela kroppen... Kinesioband. Och de idrottsintresserade, tillika ickeskeptiska, som såg spektaklet ansåg förstås att detta var något äkta då deras auktoriteter (utövarna) hade det.
http://maxcdn.fooyoh.com/files/attach/images/591/108/853/007/kenesio.JPG
"By applying KT Tape over affected tissue, athletes experience an external support which helps to prevent further injury and allows the body’s damaged tissue to rest and heal naturally despite continued activity. KT Tape also reduces inflammation and increases circulation which prevents muscle cramping and lactic acid buildup."
Den som orkar kan googla, för detta gamla fina Japanska humbug HAR stöd vetenskapligt. I några få och dåligt utförda studier. Lite som med de flesta PWO'er. :)
Med andra ord: humbug det med (har aldrig använt mig av några kinesioband fast jag idrottare mycket då jag var yngre).
Detta kom du fram till via en google sökning. Grattis, du är inte korkad :d.
Fast principen med stödtejperna är väl typ samma som med stödbälten för att skydda ryggen vid tunga arbeten. Ryggbesvären minskar, inte för att bältet i sig skyddar, utan för att bäraren tack vare bältet hela tiden påminns om korrekt hållning. I fallet med tejp på andra delar av kroppen så påminns man att vara försiktig med dessa delar. Jag tycker det verkar väldigt konstigt att påstå att den effekten inte finns, oavsett vilken nivå av vetenskapligt stöd som finns.
Fast principen med stödtejperna är väl typ samma som med stödbälten för att skydda ryggen vid tunga arbeten. Ryggbesvären minskar, inte för att bältet i sig skyddar, utan för att bäraren tack vare bältet hela tiden påminns om korrekt hållning. I fallet med tejp på andra delar av kroppen så påminns man att vara försiktig med dessa delar. Jag tycker det verkar väldigt konstigt att påstå att den effekten inte finns, oavsett vilken nivå av vetenskapligt stöd som finns.
Detta kallas placebo. Dessutom har tyngdlyftningsbälten faktiskt en funktion som är bevisad, när man spänner bålen så trycker man ju ut den, när sedan bältet tar emot så uppstår bättre spänning i bålområdet.
Detta kallas placebo. Dessutom har tyngdlyftningsbälten faktiskt en funktion som är bevisad, när man spänner bålen så trycker man ju ut den, när sedan bältet tar emot så uppstår bättre spänning i bålområdet.
Åfan :P
Naturligtvis vet jag hur bälten fungerar, men det är inte nödvändigtvis det som gör att ryggsmärtan minskar i tunga arbeten. Man kan minska ryggsmärta genom att ha en speciell mössa på sig också. Ett bälte fungerar dock bättre eftersom kopplingen blir tydligare när det känns i relevanta områden. Det behöver dock inte vara något lyftarbälte, går säkert lika bra med ett mjukt och elastiskt bälte. Eller varför inte tejp?
Och visst, man KAN kalla det placebo, men i fallet med bälten så fungerar det ju som sagt så att bältet påminner om att lyfta rätt. Är det då även placebo när man har en tränare som påminner en att hålla uppe bröstet? Det är ju exakt samma sak.
Åfan :P
Naturligtvis vet jag hur bälten fungerar, men det är inte nödvändigtvis det som gör att ryggsmärtan minskar i tunga arbeten. Man kan minska ryggsmärta genom att ha en speciell mössa på sig också. Ett bälte fungerar dock bättre eftersom kopplingen blir tydligare när det känns i relevanta områden. Det behöver dock inte vara något lyftarbälte, går säkert lika bra med ett mjukt och elastiskt bälte. Eller varför inte tejp?
Och visst, man KAN kalla det placebo, men i fallet med bälten så fungerar det ju som sagt så att bältet påminner om att lyfta rätt. Är det då även placebo när man har en tränare som påminner en att hålla uppe bröstet? Det är ju exakt samma sak.
Nej inte direkt, du får inte ett tejp eller mjukt bälte att fungera på samma sätt. Det krävs att det är tillräkligt tjockt/brett så att den spänner till sig då du "trycker ut" luften i magen.
Ett tips på hur man skall lyfta ser jag inte som placebo men t.ex. lyftarbälte har säkert en liten placeboeffekt (man känner sig starkare/säkrare så man kan lyfta mera), men det har även en praktisk effekt vilket detdär blåa tejpet inte direkt har (googla, finns inga som helst studier som pekar att det skulle ge några nämnvärda fördelar, mest placebo bara).
Nej inte direkt, du får inte ett tejp eller mjukt bälte att fungera på samma sätt. Det krävs att det är tillräkligt tjockt/brett så att den spänner till sig då du "trycker ut" luften i magen.
Ett tips på hur man skall lyfta ser jag inte som placebo men t.ex. lyftarbälte har säkert en liten placeboeffekt (man känner sig starkare/säkrare så man kan lyfta mera), men det har även en praktisk effekt vilket detdär blåa tejpet inte direkt har (googla, finns inga som helst studier som pekar att det skulle ge några nämnvärda fördelar, mest placebo bara).
Men alltså, vad är det du inte förstår med det jag skriver? Påminns man att lyfta rätt så får man mindre problem ryggen. Det som behövs är alltså inte ett fysiskt stöd utan ett mentalt stöd. Därför fungerar även mjuka elastiska bälten för den som arbetar med kroppen. Jag skulle faktiskt säga att det är betydligt säkrare än hårda bälten som ger ett fysiskt stöd och därmed tillåter personen att jobba ännu hårdare med en skadad kropp. Det är precis som med hård sporttejp, som också har nackdelen att det kan få idrottaren att överskatta sin förmåga genom att ge för bra stöd.
Och vad gäller tränare: Det är inte tips på lyftteknik jag menar, det är den konstanta påminnelsen om lyfttekniken. Problemet med ryggproblem för folk i tunga arbeten är ju att de ofta vet hur den rätta tekniken ser ut, men de glömmer bort att använda den eftersom jobbet är stressigt.
Du kan helt enkelt inte logiskt argumentera för att en tränare som står brevid och säger "håll upp ryggen, Britt-Marie! tryck ut knäna!" är en bra metod medan mjuk tejp och mjuka bälten är "mest placebo". Det är verkligen exakt samma sak. Detta fattar alla idrottstränare. Även inom sjukvården fattar man detta, och att ens formulera sig som "mest placebo bara" i det här fallet skulle nog göra en hel del läkare, sjukgymnaster etc. rätt sura eftersom många effektiva metoder till stor del handlar om placebo och att gränsen mellan vad som är verklig effekt och vad som är placebo kan bli luddigt.
Sen ska inte jag försvara den här tejpen allt för hårt, jag har faktiskt ingen erfarenhet av den. Det är själva principen som jag vet fungerar. Det skulle inte förvåna mig om marknadsföringen av tejpen får det att låta som att den skulle ha magiska egenskaper eller nåt sånt. Jag stör mig även en hel del på det attityden "jag har googlat lite forskning på detta, därför vet jag precis vad det handlar om".
Men alltså, vad är det du inte förstår med det jag skriver? Påminns man att lyfta rätt så får man mindre problem ryggen. Det som behövs är alltså inte ett fysiskt stöd utan ett mentalt stöd. Därför fungerar även mjuka elastiska bälten för den som arbetar med kroppen. Jag skulle faktiskt säga att det är betydligt säkrare än hårda bälten som ger ett fysiskt stöd och därmed tillåter personen att jobba ännu hårdare med en skadad kropp. Det är precis som med hård sporttejp, som också har nackdelen att det kan få idrottaren att överskatta sin förmåga genom att ge för bra stöd.
Och vad gäller tränare: Det är inte tips på lyftteknik jag menar, det är den konstanta påminnelsen om lyfttekniken. Problemet med ryggproblem för folk i tunga arbeten är ju att de ofta vet hur den rätta tekniken ser ut, men de glömmer bort att använda den eftersom jobbet är stressigt.
Du kan helt enkelt inte logiskt argumentera för att en tränare som står brevid och säger "håll upp ryggen, Britt-Marie! tryck ut knäna!" är en bra metod medan mjuk tejp och mjuka bälten är "mest placebo". Det är verkligen exakt samma sak. Detta fattar alla idrottstränare. Även inom sjukvården fattar man detta, och att ens formulera sig som "mest placebo bara" i det här fallet skulle nog göra en hel del läkare, sjukgymnaster etc. rätt sura eftersom många effektiva metoder till stor del handlar om placebo och att gränsen mellan vad som är verklig effekt och vad som är placebo kan bli luddigt.
Sen ska inte jag försvara den här tejpen allt för hårt, jag har faktiskt ingen erfarenhet av den. Det är själva principen som jag vet fungerar. Jag stör mig även en hel del på det attityden "jag har googlat lite forskning på detta, därför vet jag precis vad det handlar om". Det skulle inte förvåna mig om marknadsföringen av tejpen får det att låta som att den skulle ha magiska egenskaper eller nåt sånt.
Fattar du inte att det fortfarande ÄR placebo och varför isåfall betala mycket pengar för något dumt tejp om man kan få samma "effekt" på andra sätt? T.ex. bli peppad av tränare eller använda nåt billigt tejp eller vadsomhelst som får en taggad.
Jag menade inte att det inte finns placebo-effekt i det mesta, jag menade att det är ONÖDIGT att skaffa DYRA placebo-prylar.
Fattar du inte att det fortfarande ÄR placebo och varför isåfall betala mycket pengar för något dumt tejp om man kan få samma "effekt" på andra sätt? T.ex. bli peppad av tränare eller använda nåt billigt tejp eller vadsomhelst som får en taggad.
Jag menade inte att det inte finns placebo-effekt i det mesta, jag menade att det är ONÖDIGT att skaffa DYRA placebo-prylar.
Men då är ju som sagt även idrottstränaren som står och påminner om tekniken placebo. Är idrottare naiva som har tränare? De kan ju läsa på kollo och i böcker hur de ska göra.
Visst, det är säkert dyrt. Men det som säljs är kanske inte själva tejpen utan snarare kunskapen om att den här metoden fungerar. Om det var så att idrottarna BYTTE från en tejp köpt på ica till en annan dyr tejp som gjorde samma sak så skulle jag tycka det var puckat, men nu är det ju så att ett företag säljer en metod som sannolikt har bra effekt.
Men då är ju som sagt även idrottstränaren som står och påminner om tekniken placebo. Är idrottare naiva som har tränare? De kan ju läsa på kollo och i böcker hur de ska göra.
Visst, det är säkert dyrt. Men det som säljs är kanske inte själva tejpen utan snarare kunskapen om att den här metoden fungerar. Om det var så att idrottarna BYTTE från en tejp köpt på ica till en annan dyr tejp som gjorde samma sak så skulle jag tycka det var puckat, men nu är det ju så att ett företag säljer en metod som sannolikt har bra effekt.
Om idrottarna är naiva eller inte kan jag inte säga, men du vet väl att orsaken till hypen runt dessa tejp är att de donerade dessa gratis till idrottare i OS, om jag inte kollat fel så var det 2008 och 2012. Varför skulle de då inte använda dem? (fanns ju iofs mååånga som inte använde dem men det räcker med EN personer för att media skall ta en bild och göra en megagrej av det hela, företaget fick enorm PR).
Har inte sett en endaste bild av idrottare som har dessa tejp på sistone och då har jag kollat på VM i friidrott i år och även andra tävlingar. Hypen är över.
Har du någon aning om vad placeboeffekt är? Det verkar inte så av det du skriver i den här tråden. Läs på och återkom.
Om idrottarna är naiva eller inte kan jag inte säga, men du vet väl att orsaken till hypen runt dessa tejp är att de donerade dessa gratis till idrottare i OS, om jag inte kollat fel så var det 2008 och 2012. Varför skulle de då inte använda dem? (fanns ju iofs mååånga som inte använde dem men det räcker med EN personer för att media skall ta en bild och göra en megagrej av det hela, företaget fick enorm PR).
Har inte sett en endaste bild av idrottare som har dessa tejp på sistone och då har jag kollat på VM i friidrott i år och även andra tävlingar. Hypen är över.
Ptja, ett problem med mjuka bälten är att man med tiden vänjer sig och glömmer bort. Förhoppningsvis har ett bra rörelsemönster redan etablerats då, men om inte så avtar nog effekten.
Men sen är det ju som sagt så att idrottare inte nödvändigtvis är rationella, de ändrar metoder lite godtyckligt baserat på vad som är inne för stunden. Att detta blev populärt bevisar att inte i sig att det fungerade, att det försvann bevisar inte att det faktiskt är värdelöst. De kanske gick på föreläsningar och fick höra att det bara var placebo och därmed värdelöst :Virro
Har du någon aning om vad placeboeffekt är? Det verkar inte så av det du skriver i den här tråden. Läs på och återkom.
Klart jag vet vad placebo är för helvete (http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt för dig). Hitta på vettigt bidrag till diskussionen och återkom.
PS. Vad jag delvis försöker förmedla är att det är korkat att betala för ett dyrt tejp som bara har placebo-effekt och ingen medicinsk effekt då du kan få samma placebo (alltså att du "tror" det hjälper, mental förberedelse inför en idrottsprestation) genom peppning, sporttejp (från billig butik) eller vad man nu gillar.
Ptja, ett problem med mjuka bälten är att man med tiden vänjer sig och glömmer bort. Förhoppningsvis har ett bra rörelsemönster redan etablerats då, men om inte så avtar nog effekten.
Men sen är det ju som sagt så att idrottare inte nödvändigtvis är rationella, de ändrar metoder lite godtyckligt baserat på vad som är inne för stunden. Att detta blev populärt bevisar att inte i sig att det fungerade, att det försvann bevisar inte att det faktiskt är värdelöst. De kanske gick på föreläsningar och fick höra att det bara var placebo och därmed värdelöst :Virro
Tvärtom, att det försvann bevisar att det var ganska värdelöst. Toppidrott handlar om stora sponsorpengar för många inblandade, de stora stjärnorna har nog 10 olika personer som kollar upp sånthär och om det lönar sig att använda det. Minsta lilla hjälp är bra om det handlar om hundradelssekunder i ett sprintlopp t.ex.
Rikard Jansson
2013-08-18, 11:31
Man får ju givetvis inte samma placebo-effekt av vanlig tejp.
har du någon aning om vad placeboeffekt är? Det verkar inte så av det du skriver i den här tråden. Läs på och återkom.
+1
Man får ju givetvis inte samma placebo-effekt av vanlig tejp.
Klart man kan få det, det är dessutom helt individuellt. Om man vill ha den bästa preppen inför en kortvarig prestation så är det förresten massor med snabba kolhydrater/socker/twix-stångar som gäller (+ valfri peppningsmetod).
Lasse Kongo
2013-08-18, 11:33
Ju fler man använder ju bättre effekt!
http://forumbilder.se/CF76K/1image.jpg (http://forumbilder.se/CF76K/1image)
+1
Läste du mitt svar till den kommentaren? För övrigt helt onödig, jag vet vad placeboeffekt är.
Lasse Kongo
2013-08-18, 11:46
Its all about ze braclet bros and hoes, just do it and be ze one you want to be!
http://forumbilder.se/CF76K/2image.jpg (http://forumbilder.se/CF76K/2image)
Tvärtom, att det försvann bevisar att det var ganska värdelöst. Toppidrott handlar om stora sponsorpengar för många inblandade, de stora stjärnorna har nog 10 olika personer som kollar upp sånthär och om det lönar sig att använda det. Minsta lilla hjälp är bra om det handlar om hundradelssekunder i ett sprintlopp t.ex.
Kul att vi till slut kom tillbaka till auktoritetsargument som inledde diskussionen.
Kul att vi till slut kom tillbaka till auktoritetsargument som inledde diskussionen.
Nej det gjorde vi inte. "Auktoritetsargumentet" innebar ju att man litar blint på en auktoritet som kan ha fel, men dessa idrottsmän/kvinnor har så många auktoriteter som kommit fram till samma slutsats att det i princip inte kan vara fel, därför är vi inte tillbaka till inledningen.
TranceII
2013-08-18, 12:51
Klart jag vet vad placebo är för helvete (http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt för dig). Hitta på vettigt bidrag till diskussionen och återkom.
PS. Vad jag delvis försöker förmedla är att det är korkat att betala för ett dyrt tejp som bara har placebo-effekt och ingen medicinsk effekt då du kan få samma placebo (alltså att du "tror" det hjälper, mental förberedelse inför en idrottsprestation) genom peppning, sporttejp (från billig butik) eller vad man nu gillar.
Jag tror du fortfarande inte förstår vad placebo är.
Ju fler man använder ju bättre effekt!
http://forumbilder.se/CF76K/1image.jpg (http://forumbilder.se/CF76K/1image)
Du är mindre nu än hur jag kommer ihåg dig, samt utvecklat gyno, vet ifan ifall dom där banden är bra
Jag tror du fortfarande inte förstår vad placebo är.
Men lägg av, tänker inte svara på såna här idiotkommentarer mer. :smash:
Du tror vad fan du vill men det är rätt uppenbart att det är fel *facepalm*.
Lasse Kongo
2013-08-18, 14:46
Du är mindre nu än hur jag kommer ihåg dig, samt utvecklat gyno, vet ifan ifall dom där banden är bra
Gyno har jag haft länge xD
Nejmen vafan, de är ju snygga iaf!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.