Visa fullständig version : Domningar
Hej!
Jag kör rätt mkt trampmaskin, ca 5 dagar i veckan a' 30-90min.
Problemet är att när jag kör så tappar jag känseln i fötterna, dom domnar bort helt. Har inte trånga skor och knyter dom inte hårt. Vad händer???
Förmodligen bäst att fråga doktorn om vad som är fel. Undrar bara om det är nån annan som har/haft liknande problem?
Kan tillägga att jag har rätt dålig blodcirkulation i fötterna under resten av dygnet också... Ibland känns det som om jag förfrusit dom (dom är blå-vita) trots att jag sitter inomhus??
Edit: Hur illa kan det vara om man kör på trots att man har noll känsel?
Tycker personligen det låter ganska läskigt att göra nåt mer eller mindre ansträngande med en kroppsdel som man inte har nån som helst känsel i... då känner man ju inte om nåt är fel, och kan skada sig.
Jag skulle nog ta det lugnt innan jag snackat med farbror doktorn...
Calleman
2004-03-05, 19:39
Jag hade samma bortdomningar i fötterna när jag körde trappmaskin första gångerna. Var också orolig då och slutade när jag kände av det...men detta försvann helt med tiden. Fråga mig inte hur och varför...men så var det i mitt fall!
Fatalist
2004-03-06, 12:41
Jag hade domningar i början, men dom försvann :confused: :confused:
ivandrago
2004-03-06, 17:49
hade samma problem när jag köpte nya joggingskor för ett år sen. kommer inte ihåg om problemet försvann eller om jag bara slutade jogga :D
Creatinus Enormus
2004-03-06, 20:43
Jag domnar av i armarna, oftast nattetid, eller efter långa axelpass. Läkarn säger att det är nån nerv som kommer i klämm när musklerna växer... Kan ju va nått sånt i ditt fall också.
Läkare säger så mycket...Ta en titt i den här tråden. Problemet har varit uppe oräkneliga gånger. Inget ont om läkare men emellanåt önskar man att de kunde vara lite flexibla med sina åsikter...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=14918&highlight=naprapat
allan
alright. Domningar i armarna har jag så ofta på nätterna att jag har slutat reagera på det... En gnutta oro för fötterna finns dock...
Ja det blir nog både läkare och naprapat då... Nerver som är i kläm kan väl ej ha att göra med "förfrysningen"/dålig blodcirkulation?.... eller kan nerver på verka sånt också?
Domningar kan (observera "kan") bero på att man har ytliga och/eller tryckkänsliga nerver. Det brukar dock visa sig i andra situationer än på trampmaskinen också, t.ex. genom att fingrarna domnar om man sitter och stöder sig på armbågarna länge, eller att foten somnar om man sitter "på " den (med benet uppdraget). Stort obs. dock för att jag vare sig är läkare eller medicine studerande, så det här skall inte tas som något uttalande av vetenskapen. Dock är det den förklaring jag fått till mina egna domningar - fenomenet verkar f.ö. vara synnerligen ärftligt; av tre syskon till en far med "defekten" har samtliga fått den, om än i varierande grad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.