handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt?

philiphermansson
2013-08-15, 20:37
Tjenare sitter i min egna lilla bubbla och funderar på om mitt intag är tillräckligt för dagen.

19 år gammal, 181 lång väger 72 kilo. ( vill ligga på kcal balans möjligtvis 100+ kcal)

Frukost 50 gram havregrynsgröt lite kokosflingor på (ca 3-5 gram )
Samt en proteinshake med 3 äggvitor och vatten ca 200 kcal

Kom till jobbet kl 12 för möte då chefen bjöd på lunch
En sallad med ca 10-15 mindre kycklingbitar och ett par bönor i

Skulle börja jobba kl 15:30
Åt då en stor Kycklingrulle med extra kyckling och bad om att få lite sås.

20:00- slutade jobbet en proteinbar på 209 kcal

Kom hem 21:00- 250 gram kvarg.

frågan är hur ser detta upplägget ut?
Det känns som det är väldigt för lite då jag tränar 6-7 dagar i veckan, men jag kanske är helt ute och cyklar..

Wzup2u
2013-08-15, 20:50
kasst...
var är all mat? allt för lite......
och enformigt...
stor kycklingrulle? jahopp jo bröd med mest sallad och kyckling.
lunch? sallad...
var är all ris,pasta, potatis osv?
du måste öka fett med, fett är inte farligt....

och varför kcal balans??? varför 100 plus???
för att plussa kör minst 500 plus för att säkra. förbränner olika varje dag.

ditt mål med det hela???

tycker du äter för lite och enformigt plus för nyttigt och tror du ska sikta på mer bulk?
rätt liten? din längd matchat med din kilon.

philiphermansson
2013-08-15, 20:52
Glömde tillägga att jag käkade runt 100 gram bulgur till salladen också!
Detta är som sagt inte en vanlig dag för mig det var just därför jag postade detta..

Wzup2u
2013-08-15, 20:58
Glömde tillägga att jag käkade runt 100 gram bulgur till salladen också!
Detta är som sagt inte en vanlig dag för mig det var just därför jag postade detta..

bulgur också tecken på nyttighetsnojja.
e bara ärlig och trött på att alla tror de ska trycka i sig protein för att växa.
fellllllll.....
men öka på mer mat iaf det där är inte mkt. och fettet måste du skärpa upp, du äter ju i princip fettfritt... äggulan ska du äta med... vitaminer också plus bra fett, och mer kolhydrater.

men fortfarande vet jag inte vad ditt mål är...

philiphermansson
2013-08-15, 21:05
Wzup Jag kan skriva lite om en vanlig dag för dig om du vill det. PS jag är fruktansvärt hungrig haha äter betydligt mycket mer.. Bulguren var endast pga min dumma chef..

Frukost 3 dl gröt, lite frysta blåbär och 1 skopa proteinpulver med lite mjölk kl 10:30
Mellanmål, proteinshake med 1 banan och ca ½ dl havregryn samt 3 äggvitor 12:00-12:30
Lunch (oftast innan träning beroende på om jag jobbar eller ej) 13:00-14:00
250-350 gram kyckling alternativt nötfärs 10%
50 gram ris, broccoli och lite andra grönsaker
Om jag då tränar så slinker de ner en proteinshake efter runt 17:00
Hemma runt 17:50
lagar då mat
Kött, fisk, fågel eller annan protein källa runt 2-400 gram
100 gram ris/pasta

runt 21-22 500 gram kvarg med funlight och lite nötter uppe på samt kokosflingor för fettet.

Detta ser väl bättre ut?
Ge mig mer än gärna feedback på vad jag kan ändra och inte ändra för att få det optimalt, för kcal balans skall jag ligga på drygt 3250 om jag inte missminner mig? :)

Frankz55
2013-08-16, 06:55
Wzup Jag kan skriva lite om en vanlig dag för dig om du vill det. PS jag är fruktansvärt hungrig haha äter betydligt mycket mer.. Bulguren var endast pga min dumma chef..

Frukost 3 dl gröt, lite frysta blåbär och 1 skopa proteinpulver med lite mjölk kl 10:30
Mellanmål, proteinshake med 1 banan och ca ½ dl havregryn samt 3 äggvitor 12:00-12:30
lagar då mat
100 gram ris/pasta

runt 21-22 500 gram kvarg med funlight och lite nötter uppe på samt kokosflingor för fettet.

Detta ser väl bättre ut?
Ge mig mer än gärna feedback på vad jag kan ändra och inte ändra för att få det optimalt, för kcal balans skall jag ligga på drygt 3250 om jag inte missminner mig? :)

Läser du slarvigt? Hur tror du att man kan avgöra om det är optimalt eller inte om man inte har nå¨gon aning om du ligger i deff eller tokbulkar? Om du tränar eller om du är en "vanlig" person?

Tisu
2013-08-16, 07:52
Samt en proteinshake med 3 äggvitor och vatten ca 200 kcal

Dricker du alltså råa äggvitor?

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Reaper123
2013-08-16, 08:01
frågan är hur ser detta upplägget ut?
Det känns som det är väldigt för lite då jag tränar 6-7 dagar i veckan, men jag kanske är helt ute och cyklar..Vad är målet med din träning?

Det styr hur du borde äta. Så se till så att kcalbehovet uppnås och med en vettig fördelning av dina makronutirenter (protein, kolhydrater & fett). Ingen annan än du kan ta reda på om just ditt upplägg är rätt för dig, så testa dig fram och se vad som gör att du presterar bäst! :)

Öka i vikt = kcalöverskott
Minska i vikt = kcalunderskott
Bibehålla vikt = kcalbalans

Mer om allt detta kan du tex läsa om här (bra guide)
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699

Håll koll på vikten sett över en längre period och justera därefter om trenden går åt fel håll, alltså väg dig INTE tex 3-4ggr i månaden och tro att dessa siffror är den absoluta sanningen för vikten kan diffa väldigt mycket dag till dag!

Halvar
2013-08-16, 09:57

lagar då mat
100 gram ris/pasta

Detta ser väl bättre ut?

Han måste vara helt jävla dum din chef som bjöd dej på lunch och tvingade dej att äta bulgur.Var det han som tvingade dej att äta som en flicka resten av dagen oxå?
Fundera inte så mycket utan ät ocg träna hårt.Ökar du i vikter på gymmet kommer massan oxå följa efter

philiphermansson
2013-08-16, 21:33
Läser du slarvigt? Hur tror du att man kan avgöra om det är optimalt eller inte om man inte har nå¨gon aning om du ligger i deff eller tokbulkar? Om du tränar eller om du är en "vanlig" person?

Tack för svaret!
Jag tänker att ligga på en så kallad "långsam" bulk ca 100-200 kcal + /dag
För att då öka i muskelmassa och även vikt.

philiphermansson
2013-08-16, 21:37
Vad är målet med din träning?

Det styr hur du borde äta. Så se till så att kcalbehovet uppnås och med en vettig fördelning av dina makronutirenter (protein, kolhydrater & fett). Ingen annan än du kan ta reda på om just ditt upplägg är rätt för dig, så testa dig fram och se vad som gör att du presterar bäst! :)

Öka i vikt = kcalöverskott
Minska i vikt = kcalunderskott
Bibehålla vikt = kcalbalans

Mer om allt detta kan du tex läsa om här (bra guide)
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699

Håll koll på vikten sett över en längre period och justera därefter om trenden går åt fel håll, alltså väg dig INTE tex 3-4ggr i månaden och tro att dessa siffror är den absoluta sanningen för vikten kan diffa väldigt mycket dag till dag!

Att öka i muskelmassa utan att behöva tokdeffa fram till våren, alltså en långsam bulk!
Jag försöker att testa lite allt möjligt för att komma fram till något och detta upplägget har funkat relativt bra! Vore kul med lite andra aspekter kring det hela dock! :)

Dricker du alltså råa äggvitor?
Jajemen, dock utspätt i vatten/mjölk och en skopa protein samt en banan, hur gott som helst tro det eller ej! haha *drool*
http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Han måste vara helt jävla dum din chef som bjöd dej på lunch och tvingade dej att äta bulgur.Var det han som tvingade dej att äta som en flicka resten av dagen oxå?
Fundera inte så mycket utan ät ocg träna hårt.Ökar du i vikter på gymmet kommer massan oxå följa efter
Haha ingen har tvingat mig utan snarare att min chef bjuder på lunch. Hon är kostrådgivare och dem är typiska bulgur männsikor haha ::)