handdator

Visa fullständig version : START! en bra start på dagen?

Medusa
2004-03-05, 13:42
Vad säger ni, är START! en bra start på dagen?
Jag skall skriva upp innehållet när jag kommer hem. :D
http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/7310130801709.jpg

King Grub
2004-03-05, 13:44
Laddade med socker och delvis härdat vegetabiliskt fett! Värre saker har jag svårt att tänka mig. Rätt lågt GI i och för sig, men när det beror på härdat fett vette katten om det är positivt. T o m en tallrik Frosties är bättre. Men en bra müsli eller All-Bran, om du vill ha något nyttigare i flingväg, är utan tvekan ett avsevärt bättre val.

Medusa
2004-03-05, 13:46
Originally posted by King Grub
Laddade med socker och delvis härdat vegetabiliskt fett! Värre saker har jag svårt att tänka mig. Rätt lågt GI i och för sig, men när det beror på härdat fett vette katten om det är positivt. T o m en tallrik Frosties är bättre. Men som sagt - välj en bra müsli eller All-Bran om du vill ha något nyttigare i flingväg.

Tack för det snabba svaret, som alltid :thumbup:

Men trots sockret och fettet, är det inte precis vad kroppen behöver efter en natt på tom mage?

Dessutom har jag för mig att det är maltodextrin i plus en hel del protein.

Dymion
2004-03-05, 13:47
hehe..startflingorna smakar ju som mormors hembakta kakor i smulformat :D , inget att föredra vid frukostbordet med andra ord!

King Grub
2004-03-05, 13:48
Originally posted by Medusa
Men trots sockret och fettet, är det inte precis vad kroppen behöver efter en natt på tom mage?

Nej, kroppen behöver långsamma kolhydrater, bra fetter och fullvärdigt protein. Om kolhydraterna egentligen är snabba, men får ett lågt GI på grund av massor av dåligt fett, ser i alla fall inte jag det som något positivt.

Maltodextrin är dessutom toksnabba kolhydrater och lägger grunden för en dålig fettförbränning hela dagen, om kolhydraterna i dygnets första mål till äventyrs skulle baseras på det. Högt GI på morgonen påverkar kommande mål negativt.

Medusa
2004-03-05, 13:56
Grub: Har du något förslag till en god musli eller andra nyttiga frukostflingor?

Dymion
2004-03-05, 13:57
All-Bran fungerar utmärkt! Det absolut bästa är enligt mig gröt men det kanske du inte tycker om, eller?

Medusa
2004-03-05, 13:59
Originally posted by Dymion
All-Bran fungerar utmärkt! Det absolut bästa är enligt mig gröt men det kanske du inte tycker om, eller?

Nja, tycka om och tycka om, är det bästa alternativet så är det "A man got to do what a man got to do", vad kan man krydda det med isåfall?

z_bumbi
2004-03-05, 14:00
Havregryn, råggryn, vetekli, russin alt annat torkad frukt och för smak en mindre del av några flingor man gillar. (Dessa kan man så klart ta bort.)

Solroskärnor är fint i också.

Släng på några mandlar eller nötter så blir det mumma. :eating:

Dymion
2004-03-05, 14:03
Jag tycker personligen att osockrade blåbär är underbart gott att ha på gröten, men något som även är fruktansvärt gott så är det rårivet äpple med massor av kanel!! :eating: MUMS!!

Medusa
2004-03-05, 14:04
Originally posted by z_bumbi
Havregryn, råggryn, vetekli, russin alt annat torkad frukt och för smak en mindre del av några flingor man gillar. (Dessa kan man så klart ta bort.)

Solroskärnor är fint i också.

Släng på några mandlar eller nötter så blir det mumma. :eating:

Det låter faktiskt gott, jag ska testa det imorgon eller på söndag, mmm!

kharon
2004-03-05, 15:15
Blåbärs- eller andra bärsoppor! Alla frukter, alla bär!

Ibland lyxar jag till det med sötningsmedel och kakao och får en god chokladgröt som resultat! :D

Marre-Sthlm
2004-03-05, 19:53
Jag kör sånna där torkade grejjer som finns i hälsokost butiker.
Ni snacka om dom som snacks förut har jag för mig, det är 51 g protein, 23 g kolisar och 8 g fett.

Så perfekt att blanda med filen och man får direkt protar :)

fintelligens
2004-03-05, 20:04
blåbär och hallon!!:eating:

LunaSpice
2004-03-06, 10:35
Originally posted by fintelligens
blåbär och hallon!!:eating:

Japp, tillsammans med All-bran och mjölk. :eating:

Yesterday
2004-03-06, 10:46
Finns det något godare än All-bran med vanilj yoghurt? ;)

King Grub
2004-03-06, 11:31
Originally posted by Yesterday
Finns det något godare än All-bran med vanilj yoghurt? ;)

Inte mycket. All-Bran och Frosties i en röra av vaniljyoghurt och Valio grynsost är något av en standardfrukost.