handdator

Visa fullständig version : Överladda kolhydrater/kondition/styrka

z_bumbi
2004-03-05, 10:44
När man tömmer glykogenförråden i musklerna rejält och sen fyller på får man ju en överladdning som sen gradvis försvinner ju fler dagar som har gått sen överladdningen.
På 3 dagar så är man nästan tillbaka på normalnivå igen, förutsatt att man inte tränar muskel under tiden så klart.

Nu kom jag på något jag inte tänkt på förut, vore det inte bra att köra ett konditionspass som tar på de musklerna man ska träna ca två dagar senare för att göra en tömming med efterföljande uppladdning?

Ex rodd två dagar innan ryggträning, löpning/cykel två dagar innan ben.

Det bör väl finnas något som talar emot att det skulle funka så perfekt som jag tror men jag kan inte komma på vad just nu.

Alla kroppsdelar fungerar det ju inte på men det är ju de stora som är intressantast om man vill gå upp mycket i vikt/lägga på sig massa.

Jag tror inte det gör så stor skillnad i praktiken men det vore ju kul att höra om någon har testat något liknande och vad som då hände?

Peter
2004-03-05, 10:54
Mkt intressant tanke måste jag hålla med om.

Problemet är väl att man måste köra så långa pass för att göra en ordentlig tömning att det blir svårt att kombinera med ett program inriktat på att bygga. Om man ska köra ben på fredagen, kommer ju 90 min löpning på tisdag/onsdag förmodligen inverka negativt på de muskelgrupper som tränas då.

Sen är ju frågan hur stor fördel du har av superfyllda kolhydraterlager i just den enskilda muskeln du tänkt träna. Måste nog träna väldigt långa styrkepass för att dra fördel av proppfulla lager.

Starke_arvid
2004-03-05, 15:50
I dont get it mr bumbi, kan du försöka förklara en gång till så att jag också förstår. Är det överladdningen du vill åt eller?

z_bumbi
2004-03-05, 16:15
Ja.

Du tömmer dig genom konditionsträningen, det blir inte tomt men det blir lägre än vad kroppen vill ha.

Efter att du fyllt på så kommer ju värdet att stiga en viss tid för att sen sjunka till normal nivå.

Innan det sista inträffar så kör du styrkan.

Edit :smash: Jag fyller ju inte på rätt fibrer. :smash:

Peter
2004-03-05, 16:30
Originally posted by z_bumbi

Edit :smash: Jag fyller ju inte på rätt fibrer. :smash:

Det var min första tanke också, men sen tänkte jag att det kanske inte är något direkt problem, eftersom du använder även typ 1 fibrerna vid styrketräning.

Peter
2004-03-05, 16:30
dubbelryck i fingret

z_bumbi
2004-03-05, 16:50
Peter: Jo men typ I har man ju mindre chans att ta slut på än typ IIb genom styrketräning.

Det enda jag kan tänka är att köra intervall a 15-20 sekunder men då tror jag man förlorar på det i träningseffekt istället.

Vi får nöja oss med att om man tränar regelbundet har man redan högre halter glykogen i musklerna

Starke_arvid
2004-03-05, 19:18
Ah, du menar så!

Har fått höra från vissa källor att kortdistanslöpare går upp tidigt och kör ett lätt styrketräningspass för tömma på glykogendepåerna lite. För att sedan trycka i sig massor med kolhydrater och "diverse" substanser för att överladda kroppen med glykogen bl.a. Och visst fan blir dem snabba och explosiva :D

M v h // S_A

Fatalist
2004-03-06, 12:47
Originally posted by Starke_arvid
Ah, du menar så!

Har fått höra från vissa källor att kortdistanslöpare går upp tidigt och kör ett lätt styrketräningspass för tömma på glykogendepåerna lite. För att sedan trycka i sig massor med kolhydrater och "diverse" substanser för att överladda kroppen med glykogen bl.a. Och visst fan blir dem snabba och explosiva :D

M v h // S_A

Jo har för mig att jag hörde det för inte så länge sen också!