handdator

Visa fullständig version : Oklar anledning.

Pzorz
2013-08-13, 21:22
Nu har jag tränat så pass länge att jag tycker mig förstå konceptet - Ät, må bra och framför allt träna så kommer du att bli starkare.

Det konstiga nu är att jag brukade böja ca 2ggr / vecka och tog det väldigt seriöst, maxningsvikten var väl 170-180 eller något sådant. Sedan ca 4 månader tillbaka har jag nästan inte tränat ben alls utan fokus/underhållet har legat på axlar och bröst. För ett par dagar sedan "testade jag" att böja igen och satte 190, och idag 180x4, något som hade varit omöjligt tidigare. Jag har inte gått upp i vikt och jag har inte aktiverat benen något märkvärdigt i någon annan övning.

Hade det rört sig om någon månad efter att jag slutade träna ben hade jag kunnat köpa ökningen av viloskäl osv, men nu förstår jag verkligen ingenting. Jag är genetiskt klen av mig och har fått slita för varje kilo på stången (fortfarande patetiska vikter) och tekniken borde inte bli bättre av ett så långt uppehåll. Under alla mina tränande år har jag inte varit med om något liknande, därav min förvåning och undran. Vad kan anledningen vara?

Fordon
2013-08-13, 21:24
Jag tror att du lastade på Magnus viktkakor.

spoon
2013-08-13, 23:20
Jag tror att du lastade på Magnus viktkakor.

:D

Solen var inte längre i ögonen.

Gått upp i vikt, Pzors?

Diomedea exulans
2013-08-13, 23:22
:D
Gått upp i vikt, Pzors?

Nej.

Jag har inte gått upp i vikt och jag har inte aktiverat benen något märkvärdigt i någon annan övning.

spoon
2013-08-13, 23:23
Vad innebär "nästan inte alls" ?

Snömannen
2013-08-13, 23:30
Har råkat ut för samma fenomen. Slarvat rejält med träningen (knappt tränat alls) sen i slutet av maj. Körde första riktiga passet igår och klarade samma vikter som tidigare. Konstigt är det. Kanske beror på all god mat och all återhämtning i solstolen den sista tiden..;) Hoppas någon här har en bra förklaring.

ceejay
2013-08-13, 23:44
jag tappar direkt när jag inte knäböjer ordentligt och ofta...

Stefan J
2013-08-14, 01:14
Nu har jag tränat så pass länge att jag tycker mig förstå konceptet - Ät, må bra och framför allt träna så kommer du att bli starkare.

Det konstiga nu är att jag brukade böja ca 2ggr / vecka och tog det väldigt seriöst, maxningsvikten var väl 170-180 eller något sådant. Sedan ca 4 månader tillbaka har jag nästan inte tränat ben alls utan fokus/underhållet har legat på axlar och bröst. För ett par dagar sedan "testade jag" att böja igen och satte 190, och idag 180x4, något som hade varit omöjligt tidigare. Jag har inte gått upp i vikt och jag har inte aktiverat benen något märkvärdigt i någon annan övning.

Hade det rört sig om någon månad efter att jag slutade träna ben hade jag kunnat köpa ökningen av viloskäl osv, men nu förstår jag verkligen ingenting. Jag är genetiskt klen av mig och har fått slita för varje kilo på stången (fortfarande patetiska vikter) och tekniken borde inte bli bättre av ett så långt uppehåll. Under alla mina tränande år har jag inte varit med om något liknande, därav min förvåning och undran. Vad kan anledningen vara?

Det kan vara så att du har tränat mer än du återhämtat dig ifrån. Du kanske får justera volymen eller frekvensen på passen när du tar tag i benträningen igen så att du tränar mindre än du gjort. Resultat ljuger nämligen inte, resultaten är faktiskt en av få vettiga värdemätare på att saker och ting går framåt. Får du bättre resultat av att böja 1 gång/vecka än 2-3 så blir det ju lite svårt att argumentera emot, även om teorin säger att 2-4 benpass/vecka skulle vara optimalt. :)

StorEric
2013-08-14, 08:30
Det kan vara så att du har tränat mer än du återhämtat dig ifrån. Du kanske får justera volymen eller frekvensen på passen när du tar tag i benträningen igen så att du tränar mindre än du gjort. Resultat ljuger nämligen inte, resultaten är faktiskt en av få vettiga värdemätare på att saker och ting går framåt. Får du bättre resultat av att böja 1 gång/vecka än 2-3 så blir det ju lite svårt att argumentera emot, även om teorin säger att 2-4 benpass/vecka skulle vara optimalt. :)

Det.
Låter som TS var övertränad och kroppen/benen har äntligen återhämtat sig.*flex*

PureWhey
2013-08-14, 08:58
Det.
Låter som TS var övertränad och kroppen/benen har äntligen återhämtat sig.*flex*

Jupp.

Pröva böja 5 ggr/veckan i en månad, vikterna kommer minska under tiden. Böj med mindre volym i 2 veckor så kommer antagligen styrkan komma tillbaka bättre än innan.

Le iPhone

Supermicke
2013-08-14, 19:23
Tror ni verkligen att 4 månader behövdes för att återhämta sig?

StorEric
2013-08-14, 20:28
Tror ni verkligen att 4 månader behövdes för att återhämta sig?

Nej. Men återhämtning sen laddning då kroppen förbrukat mindre energi under tiden. Hade säkert räckt med en månad.
Som att toppa formen, träna satan, sen lägga av och bara äta ett antal dagar... *flex*