Visa fullständig version : Högintensiv kondition vid deff?
Har ju läst att i HIIT funkar bra vid bulk för att hålla fettet nere...
Men funkar det att deffa med högpuls kardio, eller är det muskelnedbrytande??
:MrT:
King Grub
2004-03-05, 10:21
Tvärtom. HIIT motverkar muskelnedbrytning genom positiv hormonrespons. Intensiv cardio är antagligen den optimala formen av cardio för att få bukt med fläsket utan att behöva offra muskelmassa, förutsatt att passen hålls korta, runt 20 minuter eller så.
Om det är det Bästa sättet varför är det då så många som använder sig av morgonpromenader, med anledningen att det är minst muskelnedbrytande och bränner mest fett....
1.Det är alltså bara en myt...?
2.Rejäl intensiv konditionsträning, som inte varar för länge=:thumbup: för den totala fettförbränningen samtidigt som det är muskelbesparande även om man ligger på kaloriminus:confused:
3.Måste det vara HIIT eller går det bra med vanlig jobbig konditionsträning?
Originally posted by AJO
Om det är det Bästa sättet varför är det då så många som använder sig av morgonpromenader, med anledningen att det är minst muskelnedbrytande och bränner mest fett....
En orsak är väl att HIIT är så satans jobbigt, det kräver en del psyke med i spelet för att orka kämpa sig igenom ett mördande HIIT-pass där man helst vill lägga sig ner och spy blod och galla.
Till skillnad mot en skön morgonpromenad med vårsolen värmande i ansiktet och kanske lite skön musik i hörlurarna eller skön harmonisk fågelsång kvittrande i buskarna.
Är man ordentligt fet så är inte HIIT det allra lämpligaste med tanke på skador o.s.v
Morgonpromenader är dock effektiva och man skall välja en form av cardio som man tycker om att utöva, och kan hålla på med vecka in och vecka ut!
[QUOTE]Originally posted by AJO
1.Det är alltså bara en myt...?
Nja, ska man tävlingsdeffa bör man gärna kombinera då kroppen kanske inte tål att köra så mycket HIIT eller liknande som krävs. En deffad kropp är ganska skör.
King Grub
2004-03-05, 10:50
.Rejäl intensiv konditionsträning, som inte varar för länge= :thumbup: för den totala fettförbränningen samtidigt som det är muskelbesparande även om man ligger på kaloriminus
Ja.
By the way, to maximize the fat-burning effects of HIIT, don't eat for about one hour after your workout. Then have a balanced protein- and carb-containing meal or supplement shake.
stämmer detta verkligen?
Okej, istället för att göra en helt ny thread tar jag mina frågor här. Alla frågor har inte med viktminskning att göra, meeen. Jag hoppas ni kan besvara dom ändå.
1. Jag springer varje dag 5-10km. Dels för att gå ner i vikt, och dels för att få upp min kondition. Samtidigt som jag vill gå ner i vikt, sisådär 5 kg fett, vill jag också naturligtvis bygga på mina muskler. Jag har läst här att det är svårt att bygga muskler medans man deffar, men jag har inte minskat på maten, jag äter precis lika mycket som jag gjorde innan. Kommer min förmåga att bygga muskler minska mycket, fastän jag äter lika mycket?
2. En gammal gympalärare sa en gång att man alltid bränner lika många kalorier på en kilometer oavsett om man springer eller går. Sant?
3. Jag har en skivstång hemma, är det lönt att träna lite lätt hemma på kvällarna när man ändå går till gymmet och tränar hårt 3-4 dagar i veckan?
Marre-Sthlm
2004-03-06, 09:37
Originally posted by Krabba
Okej, istället för att göra en helt ny thread tar jag mina frågor här. Alla frågor har inte med viktminskning att göra, meeen. Jag hoppas ni kan besvara dom ändå.
1. Jag springer varje dag 5-10km. Dels för att gå ner i vikt, och dels för att få upp min kondition. Samtidigt som jag vill gå ner i vikt, sisådär 5 kg fett, vill jag också naturligtvis bygga på mina muskler. Jag har läst här att det är svårt att bygga muskler medans man deffar, men jag har inte minskat på maten, jag äter precis lika mycket som jag gjorde innan. Kommer min förmåga att bygga muskler minska mycket, fastän jag äter lika mycket?
2. En gammal gympalärare sa en gång att man alltid bränner lika många kalorier på en kilometer oavsett om man springer eller går. Sant?
3. Jag har en skivstång hemma, är det lönt att träna lite lätt hemma på kvällarna när man ändå går till gymmet och tränar hårt 3-4 dagar i veckan?
1. Bränner vill du bygga muskler måste du ligga på kcalöverskott.
Vill du bränna fett och bibehålla muskler ska du ligga lite under i kcal, för bränner du för fort så rykter musklerna.
2. Nej.
3. Nej igen, underskatta inte vilan eftersom det är då du blir större.
King Grub
2004-03-06, 11:29
Ja. Det tar dock längre tid att gå en kilometer än att springa den, och man får inte konditionseffekten.
Originally posted by Marre-Sthlm
1. Bränner vill du bygga muskler måste du ligga på kcalöverskott.
Är det verkligen helt omöjligt att öka i muskelmassa om man har kaloriunderskott?
King Grub
2004-03-06, 13:59
Är det verkligen helt omöjligt att öka i muskelmassa om man har kaloriunderskott?
Inte om du är absolut nybörjare, kraftigt överviktig, kommer tillbaka från ett långt träningsuppehåll eller missbrukar otrevliga saker.
Annars är det svårt. Kroppen är inte så dumt konstruerad att den lägger på sig värdelös muskelmassa i vad som i princip är en svältsituation.
Och även om man till äventyrs lyckas, så är det frågan om fullständigt minimala muskelökningar jämfört med de man skulle kunnat åstadkomma, om man delat upp sin träning i perioder med energiöverskott, innan man går över till en underskottsperiod.
Jag har en fråga eller två som nog hör in på denna tråd. Och de handlar om högintensiv cardio som jag tänkte börja praktisera.
Jag undrar framförallt var man skulle kunna lägga in dessa pass i sitt träningschema,
Är det lämplig att ta dem direkt efter ett styrkepass ?
Och vad måste är lämpligast att äta mellan styrke- och cardiopasset ?
Eller passar det bäst att lägga cardiopasset separat, med tanke på att musklerna är mkt utslitna efter ett styrkepass och kroppen behöver vila.
MunsöHustla
2004-03-08, 23:03
Är verkligen HIIT så bra i fettförbrännande syfte om man vill spara muskler?
Om man kör hiit kan man ju inte ersätta energin under deff och då borde mer muskler brytas ner än under en lugn promenad, eller har de hornomella effekterna som man får av träningen större påverkan på muskelmassan än de effekter som kosten har?
Alltså..
vad innebär HIIT ?!?!
Highly insane intensity training ?!?:smash:
Originally posted by MunsöHustla
Om man kör hiit kan man ju inte ersätta energin under deff och då borde mer muskler brytas ner än under en lugn promenad, eller har de hornomella effekterna som man får av träningen större påverkan på muskelmassan än de effekter som kosten har?
Kör du passet innen en måltid eller efter ett vanligt styrkepass så fyller du ju på med kolisar i de flesta fall.
Det slitet dock mer på kroppen så att köra många pass varje vecka kan vara riskabelt.
King Grub
2004-03-09, 10:46
Högintensiv träning när man är fylld med kolhydrater och laddad med protein bryter helt enkelt inte ner muskulaturen. Det utsöndras inga nämnvärda mängder muskelnedbrytande hormoner de första 20 minuterna eller så, när man är laddad med näring.
Originally posted by King Grub
Högintensiv träning när man är fylld med kolhydrater och laddad med protein bryter helt enkelt inte ner muskulaturen. Det utsöndras inga nämnvärda mängder muskelnedbrytande hormoner de första 20 minuterna eller så, när man är laddad med näring.
Kan man verkligen vara så fylld med kolhydrater och protein direkt efter ett styrke pass ??
Är det OK att köra HIIT direkt efter styrkepasset ?
King Grub
2004-03-09, 14:35
Originally posted by davv3
Kan man verkligen vara så fylld med kolhydrater och protein direkt efter ett styrke pass ??
Är det OK att köra HIIT direkt efter styrkepasset ?
Det är okej... efter ett överkroppspass. Du förbrukar kolhydrater till stor del lokalt, så efter ett överkroppspass har du glykogen nog kvar i lårmuskulaturen, och har du ätit en timme eller så innan styrkepasset så har du aminosyror kvar i omlopp. Och efter HIIT-cardion är det ju vassle och snabba kolhydrater som står på menyn, för snabb påfyllning.
Åter ett mycket bra svar av King Grub!!! :hbang:
Man tackar !!!:cheers:
MunsöHustla
2004-03-09, 20:50
Det är okej... efter ett överkroppspass. Du förbrukar kolhydrater till stor del lokalt, så efter ett överkroppspass har du glykogen nog kvar i lårmuskulaturen, och har du ätit en timme eller så innan styrkepasset så har du aminosyror kvar i omlopp. Och efter HIIT-cardion är det ju vassle och snabba kolhydrater som står på menyn, för snabb påfyllning.
Om man inte kör efter HIIT träningspasset, hur länge ska man vänta mellan måltid och HIIT:en då?
Om man äter kl 00:00
och kör passet kl 02:00-02.30 och sedan äter
är det ett bra upplägg eller ska man köra HIIT:en närmare första måltiden?
King Grub
2004-03-09, 20:52
Om man inte kör efter HIIT träningspasset, hur länge ska man vänta mellan måltid och HIIT:en då?
Om man äter kl 00:00
och kör passet kl 02:00-02.30 och sedan äter
är det ett bra upplägg eller ska man köra HIIT:en närmare första måltiden?
Det låter utmärkt. För nära efter en måltid så kan magen reagera oroligt och blodsockernivåerna bör ha fått en tid på sig att stabiliseras.
jag kör ca 40-60 minuter på olika växlar på motionscykeln, både intensiv och lugn fart med en snitthastighet på ca 36 km/h fart på olika växlar SEN avslutar jag med hiit 10-20 minuter...det är hiit, jag har koll på vad jag gör så det behöver inte diskuteras...för att inte bryta ner musklerna för mycket återhämtar jag mig med en proteindryck direkt efter träning...kör det nu 7 dagar/vecka....jag har två frågor:
1. jag tar vassleprotein (ca 30g) till frukosten, blandar med havregryn och lite lingonsylt...sen tar jag ca 30 g efter träningen...detta är alltså varje dag...vet ni några dåliga effekter av att ha högt intag av just vassleprotein? kan det vara skadligt? ibland tar jag även det som ett mellanmål tillsammans med lite frukt...det blir då typ tre gånger per dag
2. tränar jag för mycket? jag känner hursomhelst att jag har hittat en träningsform som funkar väldigt bra med tanke på hur jag lever och mina arbetstider för tillfällett...
Alcazara
2004-03-09, 21:02
Stoppar ni i er lika mkt kolisar och protein efter ett 20 minuters HIIT-pass som en timmes styrkepass?
Och hur länge väntar ni innan ni käkar ett riktigt mål mat?
King Grub
2004-03-09, 21:13
1. jag tar vassleprotein (ca 30g) till frukosten, blandar med havregryn och lite lingonsylt...sen tar jag ca 30 g efter träningen...detta är alltså varje dag...vet ni några dåliga effekter av att ha högt intag av just vassleprotein? kan det vara skadligt? ibland tar jag även det som ett mellanmål tillsammans med lite frukt...det blir då typ tre gånger per dag
Du får en insulintopp vid varje tillfälle, och för många försämrar insulinkänsligheten och ökar fettinlagringen. Du kanske kan besgränsa vasslet till efter träningen, och möjligen till frukost?
2. tränar jag för mycket? jag känner hursomhelst att jag har hittat en träningsform som funkar väldigt bra med tanke på hur jag lever och mina arbetstider för tillfällett...
Ja, du tränar för mycket. Ingen kan träna 7 dagar i veckan och förvänta sig resultat därefter, utan att kroppen tar stryk, särskilt i längden.
King Grub
2004-03-09, 21:14
Originally posted by Alcazara
Stoppar ni i er lika mkt kolisar och protein efter ett 20 minuters HIIT-pass som en timmes styrkepass?
Och hur länge väntar ni innan ni käkar ett riktigt mål mat?
Jag gör det, men jag kör ju båda samtidigt. Annars tror jag inte det är motiverat. Jag skulle hellre lägga HIIT-passet så att det är dags för en vanlig måltid efteråt, och kanske basera denna på medelsnabba kolhydrater.
Alcazara
2004-03-09, 21:25
Jag gör det, men jag kör ju båda samtidigt. Annars tror jag inte det är motiverat. Jag skulle hellre lägga HIIT-passet så att det är dags för en vanlig måltid efteråt, och kanske basera denna på medelsnabba kolhydrater.
Vill du motivera ditt svar Grub!!?
King Grub
2004-03-09, 21:30
Originally posted by Alcazara
Vill du motivera ditt svar Grub!!?
Behövs det? Jag trodde det sade sig själv att du inte gör av med så mycket kolhydrater på 20 minuter och tömmer glykogendepåerna såpass att det kan motivera 1 gram per kilo kroppsvikt eller liknande med toksnabba kolhydrater...
Alcazara
2004-03-09, 21:45
Behövs det? Jag trodde det sade sig själv att du inte gör av med så mycket kolhydrater på 20 minuter och tömmer glykogendepåerna såpass att det kan motivera 1 gram per kilo kroppsvikt eller liknande med toksnabba kolhydrater...
Nä, det är klart att det inte behövs 1 g per kg, men jag menade om det behövdes överhuvudtaget...typ hälften , d v s 0,5 g eller dyl...? Och sedan käka typ en timme efteråt...
King Grub
2004-03-09, 21:56
Det låter vettigt. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.