Logga in

Visa fullständig version : Bågskytte

Pipe
2013-08-13, 18:14
Hejsan!
Jag är inte speciellt aktiv här på forumet när det gäller att skriva men jag läser en hel del. Tränar inte så mycket styrka nu för tiden så jag tänkte se efter om det finns några bågskyttar hängandes här i krokarna?

rogerQ
2013-08-13, 18:36
Arne Persson är gammal bågskytt, karatefigther, spjutkastare, tyngdlyftare mm.

Ristretto
2013-08-13, 18:52
Jag lekte mycket med en compoundbåge när jag var 10-13 kanske. Mycket roligt och jag skulle gärna börja skjuta nu för avkopplingens skull.

Jarod köpte väl nån båge för ett tag sedan?

Pipe
2013-08-13, 18:59
Jag skjuter bara för nöjets skull egentligen, har inget större intresse av tävlingsbiten. Jag skjuter barebow för övrigt. Förbaskat skoj är det, började i april förra året så jag har inte hållit på så länge men jag hoppas att det är ett intresse som kommer hålla i sig.

Exdiaq
2013-08-13, 19:10
Skjuter för skojs skull då och då. Inget organiserat alls!

Edit: .. och även om jag skulle vilja börja skjuta organiserat så har jag för mig att bågskytteklubben i Helsingborg har väntetid på uppemot 1 år.

Morrris
2013-08-13, 19:14
Sköt lite barebow i klubb när jag var liten.

Pipe
2013-08-13, 19:22
Tycker det är grymt skönt att stå och skjuta lite och bara sluta tänka tänka på allt annat och bara koncentrera sig på skyttet. Det finns ju lite att tänka på, men sen finns ju även den materiella delen om man har intresset för det också.

MasterChief
2013-08-13, 19:23
Fan va kul, man kanske ska åka och kolla när lokala klubben kör. Måste hitta något nytt att testa på.

Pipe
2013-08-13, 19:32
Tycker jag låter som en ypperlig idé. Det var brorsan som tyckte vi skulle prova en gång och det räckte, fastnade direkt. Skjuter kanske iaf 4-6 ggr i veckan om tiden finns.

MasterChief
2013-08-13, 19:38
Vad gör det att vissa börjar med compound och andra fristil? Vad är roligast och varför? Skjuter du bara på tavla eller även 3D och jakt?

Pipe
2013-08-13, 19:47
Jag skjuter bara på tavla, är lite sugen på 3D men har inte provat än. På vår klubb här i linköping så börjar vi alltid med barebow för det är det vi har som klubbågar och det tycker jag var en bra grund att börja på. Men sen så är det ju helt beroende på vad man tycker passar bäst. Jag skjuter ju som sagt barebow medan bror min håller på med fristil. Det gäller ju att hitta en stil som man tycker är rolig, alla har ju sina egna svårigheter eller vad man ska säga.

alphahanen2
2013-08-13, 20:07
Arne Persson är gammal bågskytt, karatefigther, spjutkastare, tyngdlyftare mm.

Är han lite av en Rambo?

MasterChief
2013-08-13, 20:10
Är han lite av en Rambo?

Nej, neandertalare.

MasterChief
2013-08-13, 20:12
Jag skjuter bara på tavla, är lite sugen på 3D men har inte provat än. På vår klubb här i linköping så börjar vi alltid med barebow för det är det vi har som klubbågar och det tycker jag var en bra grund att börja på. Men sen så är det ju helt beroende på vad man tycker passar bäst. Jag skjuter ju som sagt barebow medan bror min håller på med fristil. Det gäller ju att hitta en stil som man tycker är rolig, alla har ju sina egna svårigheter eller vad man ska säga.

Ok, bara att testa helt enkelt. Finns ju mycket coola bågar att köpa. Är det samma fixering vid prylar som i cykel?

Pipe
2013-08-13, 20:18
Nu vet jag ju inte hur det är med cykel men prylar finns det hur mycket som helst. En del nöjer sig med ganska billiga bågar som funkar att skjuta med och andra är prylgalna och ska alltid ha nytt eller det bästa. Jag tycker det är roligt med nya grejer men jag tävlar ju inte så mycket så egentligen så behöver jag inte speciellt dyra saker men är man prylgalen så är man. Sen är det ju lite beroende på vilken stil man skjuter också.

MasterChief
2013-08-13, 20:25
Nu vet jag ju inte hur det är med cykel men prylar finns det hur mycket som helst. En del nöjer sig med ganska billiga bågar som funkar att skjuta med och andra är prylgalna och ska alltid ha nytt eller det bästa. Jag tycker det är roligt med nya grejer men jag tävlar ju inte så mycket så egentligen så behöver jag inte speciellt dyra saker men är man prylgalen så är man. Sen är det ju lite beroende på vilken stil man skjuter också.

Låter bra. Jag gillar pryldelen.

Pipe
2013-08-13, 20:29
Hehe ja det är alltid roligt att köpa nya grejer men när man skjuter barebow som jag så är man ju lite begränsad, fristil och compound har ju lite mer saker att sätta på bågen.

Mackan58
2013-08-13, 20:36
In on Kolozzeum pilbågsskytte meetup! :)

Jag är alv så är grym på pilbågsskytte!

Ristretto
2013-08-13, 20:37

Makna pls.

Pipe
2013-08-13, 20:40

Jag är ju lite utav en dvärg så jag vet inte hur bra jag borde va på bågskytte egentligen.

Mackan58
2013-08-13, 20:44
Makna pls.

regards :)

Jag är ju lite utav en dvärg så jag vet inte hur bra jag borde va på bågskytte egentligen.

Vi kan köra yxkastning också, då får du glänsa!

Tills jag dödar en Olifant!

Då säger du att den bara räknas som en kill. :(

the_PL_man
2013-08-13, 21:57
Nog närmare 25-30 år sedan jag tävlade i pilbåge.
Googlade lite och hittade en bild som påminner om utrustningen jag använde:
http://www.modellbilder.se/userdata/pics/fullsize/319500/319897f-hsv.jpg

Mvh
the_PL_man

alphahanen2
2013-08-13, 22:02
Nog närmare 25-30 år sedan jag tävlade i pilbåge.
Googlade lite och hittade en bild som påminner om utrustningen jag använde:
BILD

Mvh
the_PL_man

Vilken av de? If you know what I mean.. :naughty:

ulfalf
2013-08-14, 06:47
Sköt en hel del för sådär 10-15 år sedan, mest compound, just för den höga precisionens skull. Tog ett par jsm-medaljer, sen började jag plugga och skjutandet rann ut i sanden. Vore kul att testa på att dra några pilar med den gamla bågen någon gång, men att sätta igång seriöst finns inte på kartan.

Och visst är det en prylsport (speciellt compound!), kanske inte på exakt samma sätt som cykling, men inte långt därifrån :)

Exdiaq
2013-08-14, 08:11
Någon som jagat med båge?

Arne Persson
2013-08-14, 08:23
Nej, neandertalare.

Bra att du inte skrev neanderthalare.

MasterChief
2013-08-14, 11:00
Bra att du inte skrev neanderthalare.

Det är det bara Homo Sapiens som gör, bro. :d

gohei
2015-02-03, 13:11
Inte så mycket aktivitet i denna tråden men försöker ändå; någon som har nåt tips på en bra tillverkare vad gäller båge? Är lite småsugen på att testa skjuta men har noll koll egentligen. Som det ser ut nu så är det väl en långbåge eller recurve jag är ute efter, helst i trä.

Vinter
2015-02-03, 18:23
Inte så mycket aktivitet i denna tråden men försöker ändå; någon som har nåt tips på en bra tillverkare vad gäller båge? Är lite småsugen på att testa skjuta men har noll koll egentligen. Som det ser ut nu så är det väl en långbåge eller recurve jag är ute efter, helst i trä.

Gå till en lokal bågskytteförening, de brukar anordna testvecka för intresserade.

Jag handlar hos "bågar och pilar" i Stockholm. Men billigast är att köpa en begagnad från någon.

SF och Hoyt gör bra pilbågar.

Arne Persson
2015-02-03, 18:43
--

Salami
2015-02-03, 18:47
Jag ska själv börja skjuta båge i år(om jag får jobb) Skulle vara kul att gå Pilbågs jägarkursen också så man kan åka utomlands och jaga med båge.

Tyvärr lär det aldrig bli lagligt i Sverige när det bara är Kommunister som bestämmer.