handdator

Visa fullständig version : Restless Legs Syndrome

MackeJuve
2013-08-12, 12:22
Någon som har detta och har gjort något åt det? Åkte bil från Norrköping till Örebro i lördags och fick avbryta körningen 2 ggr för att det gjorde så jävla ont/var sånt jävla obehag i benen. I samma stund som jag skriver har jag också ont i benet, samma ben som jag gasade med när jag körde bilen. Känner av det varenda dag, börjar bli irriterande.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Restless-legs-syndrome/

Fuark
2013-08-12, 12:28
Jag misstänker att jag har en gnutta RLS. När jag försöker sova så kryper det lite i benen och jag måste sparka lite med dom och sträcka på dom. Samma sak har hänt när jag gått på bio, då måste jag sträcka på mina ben då och då under filmens gång.

Väldigt mild variant men jag tror det kan vara RLS

kalle_banan
2013-08-12, 12:33
Yep, jag har haft sånna tendenser men jag har som tur är inga problem med det. Det första man brukar göra är att kolla om man har brist på järn, och vissa som inte har brist kan ändå hjälpas av järntillskott, så prova och se. Motion kan hjälpa, och massage m.m. Vissa läkemedel kan ge RLS-symtom som biverkning också. I slutändan, om inga egenvårdsmetoder hjälper, så brukar man sätta in läkemedel. Det är naturligtvis alltid bäst om man kan slippa men vissa måste ha läkemedel för att kunna sova ordentligt, i dom fallen överväger fördelarna helt enkelt.

Jag blev av med besvären genom att lägga om min livstil så jag hade inte "riktig" RLS, men samma symtom ändå.

Sk1llz
2013-08-12, 12:34
Kolla upp magnesiumtillskott?

BelowAverage
Testa stödstrumpor.
Om du bara haft det sen i lördags kan det ju tänkas vara nått annat med.

Själv dunkade jag i ett stålstöd på bussen rätt över knäet, i torsdags, 2 dygn senare kände jag en svagt pulserande / molande värk i benet, ffa över knäet. Börjat bli bättre nu men först kom jag inte ens på vad det var.
Du kan säkert vara RLS men också inte :)

MackeJuve
Jag misstänker att jag har en gnutta RLS. När jag försöker sova så kryper det lite i benen och jag måste sparka lite med dom och sträcka på dom. Samma sak har hänt när jag gått på bio, då måste jag sträcka på mina ben då och då under filmens gång.

Väldigt mild variant men jag tror det kan vara RLS

Tror jag med... Grejen är att jag inte är någon pussy som är tvungen att stanna bilen vid minsta känning. Jag kämpar som en galning, är pinsamt att behöva stanna hela tiden när man åker med andra personer, när det bara är 10 mils körväg. Först kommer det lite lätt, det spänner lite då och då i benet. Några minuter senare är det rejäla spänningar, och ännu lite senare så får jag panik då jag får som krampkänningar runt midjan eftersom jag har spänt hela kroppen något enormt för att försöka motverka känningarna i benet. Jag blir tvungen att köra in till vägkanten och kasta mig ut i panik och springa runt för att få det att släppa. EXTREMT irriterande.

MackeJuve
2013-08-12, 12:36
Jag kan kolla upp det där med järnbrist. Har haft detta i flera år.

Fuark
2013-08-12, 12:44
Jäklar, förstår att det lär vara jobbigt. Du skrev med sån inlevelse att jag kände av paniken :D

MackeJuve
2013-08-12, 13:03
Jäklar, förstår att det lär vara jobbigt. Du skrev med sån inlevelse att jag kände av paniken :D

Haha :D Får hoppas dina problem inte blir värre då!

rajjan_dammit
2013-08-12, 13:33
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971014000028&DocTypeID=3

Räddade mitt liv.

MackeJuve
2013-08-12, 13:38
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971014000028&DocTypeID=3

Räddade mitt liv.

Om du jämför med det jag har skrivit hittills; hade/har du lindrigare besvär än mig, ungefär samma på samma nivå eller värre än mig?

rajjan_dammit
2013-08-12, 14:24
Om du jämför med det jag har skrivit hittills; hade/har du lindrigare besvär än mig, ungefär samma på samma nivå eller värre än mig?

Lindrigare, jag får det på kvällen vilket gör att jag inte kan sova. Innan jag fick Sifrol var jag nära att bli helt knäpp av att inte få sova.

Jag fick ju utesluta allt annat det kunde bero på, som järnbrist och så vidare, men jag har den ärftliga varianten som inte beror på några yttre omständigheter och då var det medicin som gällde.

Du kan ju roa dig med att läsa biverkningslistan annars :d

Spinkis
2013-08-12, 16:19
Både min mormor och flickvän har det, enligt mormor hjälper omega-3-tillskott.

Scratch89
2013-08-12, 17:07
Jag har botat Restless Legs-syndrome med hederlig sjukgymnastik och manipulationer lumbalt. Innan du börjar knapra tabletter, tänkte jag...

Fuark
2013-08-12, 17:37
Nu när jag blivit medveten om det så har jag insett att jag har detta hela tiden när jag suttit ner en stund.
Sitter och spänner benen och viftar m. fötterna. Vilken fantastiskt jobbig uppenbarelse :D det blev så mycket jobbigare nu när jag vet att det finns ett namn för det

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

killenigrillen
2013-08-12, 17:52
Jag har botat Restless Legs-syndrome med hederlig sjukgymnastik och manipulationer lumbalt. Innan du börjar knapra tabletter, tänkte jag...

Har du personligen botat någon eller har någon annan botat dig?

Scratch89
2013-08-12, 19:06
Har du personligen botat någon eller har någon annan botat dig?

Jag har botat någon annan. Sen om det var Restless Legs eller ej vet jag inte, kan lika gärna ha varit nån form av diskbråck/buktning, men han beskrev symptomen som RLS och jag behandlade.

Doggeh
2013-08-12, 19:20
Vet inte riktigt vad man ska göra åt det men jobbigt är det! Har små ryckningar i benen vissa nätter men värst är det när jag dricker alkohol. Kan för bövelen inte sitta still, hoppar omkring i stolar även om jag försöker sitta helt still.