handdator

Visa fullständig version : Skillnader på Kvarg/Kessela (typ Arla vs ICA vs Willys osv.)

Jill
2013-08-11, 15:50
Funderat länge på vad skillnaderna är på dom olika "kvarg sorterna"?

Finns ju Arlas, Icas, Willys, Lidl´s osv...
Vad är skillnaderna och vad är att föredra?

// Latmasten som inte orkar köpa alla sorter och jämföra själv

King Grub
2013-08-11, 15:53
Eventuell smak- och prisskillnad. Skillnaderna i näringsvärde är så små att dom är betydelselösa.

Jill
2013-08-11, 16:05
Eventuell smak- och prisskillnad. Skillnaderna i näringsvärde är så små att dom är betydelselösa.

Låter ju väldigt bra!

Tack för svar.

tlk
2013-08-11, 16:23
ICA Basic och Lidl är iaf identiska på alla sättochvis förutom att det är annat namn på dem. ;)

Jill
2013-08-11, 18:49
ICA Basic och Lidl är iaf identiska på alla sättochvis förutom att det är annat namn på dem. ;)

Aha!!

Tack för info :)

Hackenschmidt
2013-08-11, 19:26
Jag har för mig att Garants lättkvarg har <10 gram protein/100g. Andra sorter, exempelvis Lindahls och Milbonas, har ca 12 gram protein/100g. Kan väl kvitta egentligen, men det blir ju ändå 10 gram per förpackning.

Wzup2u
2013-08-11, 19:34
många innehåller konserveringsmedel också, dock ej arlas som är ett plus.
men ska du ha den bästa och mest välsmakade kvargen som sticker ut lite extra i mildare godare smak är lindahls överlägsen enl mig...
http://www.aliceaugusta.se/wp-content/uploads/2013/03/lindahlskvarg.jpg

krubkungen
2013-08-11, 19:40
Japp, lindahls kvarg och milbona kvarg tycker jag är bäst. tycker garants är alldeles för mjuk och Arlas kesella är alldeles för sträv.

Wzup2u
2013-08-11, 19:41
Japp, lindahls kvarg och milbona kvarg tycker jag är bäst. tycker garants är alldeles för mjuk och Arlas kesella är alldeles för sträv.

håller med.

Tobbey
2013-08-11, 20:37
Tycker Coop's var riktigt god, gick t.o.m att äta som den var. Lite mer åt yoghurt hållet, därav även näringsvärdet som var en del mer på kolhydrater än t.ex Arlas.

Arla's är dyrast, och strävast i smaken. Åt den mycket med äppelmos förut och saknar den tiden lite grann.

Lindahl's får ett plus för bra konsistens, bra näringsvärde, BRA förpackning (att blanda massa skit i och slippa smutsa ner en tallrik!) Billig, också :D

ICA Basic är billig och god. Lidl är exakt likadan som ICA's, bara annan märkning. Lidl's är gissningsvis lite billigare. Liknar Lindahl's kvarg väldigt mycket, men kanske något lösare.

Slinge
2013-08-11, 20:48
Tycker att det kan vara ganska stor skillnad. ICAs innehåller 55kcal medans Arlas ligger på 75kcal. Blir 100kcal extra per 500g förpackning. Ät en varje dag i ett år så har du ett extra energiintag som skulle kunna resultera i drygt 5kg fett.

Feelgood
2013-08-11, 20:51
men ska du ha den bästa och mest välsmakade kvargen som sticker ut lite extra i mildare godare smak är lindahls överlägsen enl mig...

Bästa kvargen enligt mig, äter den rå och njuter.

Wzup2u
2013-08-11, 20:53
Bästa kvargen enligt mig, äter den rå och njuter.

japp ja drar i lite stevia med så blir den förtrollad.

Tobbey
2013-08-11, 21:19
japp ja drar i lite stevia med så blir den förtrollad.

...Och en kork vaniljarom eller nån tesked vaniljpulver :hbang:

Jill
2013-08-12, 19:30

Slipper ju gärna konserveringsmedel i onödan ... Är Lindahls fritt från det eller är det bara Arla ??

Jill
2013-08-12, 19:31
Tycker att det kan vara ganska stor skillnad. ICAs innehåller 55kcal medans Arlas ligger på 75kcal. Blir 100kcal extra per 500g förpackning. Ät en varje dag i ett år så har du ett extra energiintag som skulle kunna resultera i drygt 5kg fett.

Det var intressant!!

Wzup2u
2013-08-12, 19:34
Slipper ju gärna konserveringsmedel i onödan ... Är Lindahls fritt från det eller är det bara Arla ??

lindahls är helt naturligt och inget konserveringmedel.

Wzup2u
2013-08-12, 19:39

ah eller så justerar man efter det...
konstigt är det ju inte???
arlas har 1% fett och icas 0,3%

Jill
2013-08-12, 20:06
lindahls är helt naturligt och inget konserveringmedel.

Tack o bock!
Blir att handla den nästa gång då .. har testat den innan o smakade bra :)

lofito
2013-08-12, 20:29
Gällande kvarg: Vad har ni i eran kvarg för att smaksätta?
Jag tillsätter Fun light och tycker det är gott, men jag är öppen för förslag
och skulle vilja testa något annat, dock "hälsosamt" i den graden.

Magnus N
2013-08-12, 20:33
Gällande kvarg: Vad har ni i eran kvarg för att smaksätta?
Jag tillsätter Fun light och tycker det är gott, men jag är öppen för förslag
och skulle vilja testa något annat, dock "hälsosamt" i den graden.

Här finns en uppsjö med smaksättningar etc

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828

Bryggan
2013-08-13, 20:40
Nu har även jag smakat Lindahls, smaksatt på det sättet jag alltid gör med lite pressad citron och lättströ. Blir det olika batcher på kvargen ibland eller, jag tycker den är lite för sträv för min tunga iaf. Tror faktiskt att jag håller fast vid Garant 0,1% fetthaltskvarg.

Rangz
2013-08-14, 12:52
Jag kör Ehrmann 0,2% kvarg av 2 väldigt bra anledningar:

-Lagom konsistens, tycker att tex ICAs egna är helt för tjock, vill ha mer krämigt.
-Säljs på Willys, kör där förbi på vägen hem från jobbet. ICA är en omväg.

CoolHandLuke
2013-08-14, 18:22
I min mening finns det två kategorier lågfettskvarg.
Den första med Milbona, ICA basic, Lindahls, Arla är både syrade och har ostlöpe. Högre proteinhalt och stabbiga.
Den andra är de med mindre proteinhalt (10g eller mindre) och är enbart syrade. Mjukare konstistens. Det är som en fettfri yoghurt egentligen. ICA's egna (ej Basic) och Garant är två exempel på dessa.

(... inget direkt monster-comback-inlägg efter 5 års frånvaro.. men det är nog bäst att börja lugnt.. ungefär som med träning )