handdator

Visa fullständig version : "Stockholms vatten räcker kanske i 14 timmar"

Exdiaq
2013-08-11, 15:26
Ett exempel, utav väldigt många, på samhällssystem som inte är störningssäkrade för fem öre och som genomsnittssvensson garanterat inte har en susning om. Jag hade då inte tänkt tanken innan jag läste detta.

Nu bor jag inte i Stockholm och vattentillgång är säkrad även om det skulle bli någon större störning i en eller flera samhällsfunktioner.

Vid ett komplett strömavbrott eller annat komplett avbrott i vattenförsörjningen räcker kranvattnet i Stockholm endast i fjorton timmar om man är optimistisk

Som bekant används "vattentorn" bara för att jämna ut trycket i våra vatten vid högsta belastning, t ex på morgonen när folk duschar innan de ska till jobbet. Stockholm Vatten, som står för vattenförsörjningen till 1.2 miljoner personer i elva kommuner i Storstockholm, har i själva verket 70 stycken pumpstationer som upprätthåller trycket, och bara elva vattentorn, eller mer korrekt vattenreservoarer.

Vid ett omfattande strömavbrott slutar alltså vattnet att tryckas runt av pumpstationer och man får, om man inte har fungerande reservkraft i de två vattenverken och de 70 pumpstationerna, förlita sig på vattenreservoarerna. Förbrukningen av dricksvatten hos Stockholm Vattens kunder är ca 350 000 kubikmeter om dagen, men vattenreservoarerna innehåller, om de är fyllda vid strömavbrottet, 207 900 m3 vatten.

En väldigt förenklad och optimisk beräkning ger alltså att vattnet bara räcker i 207900/350000*24=14.256 timmar. Det finns ett antal fel här - alla abonnenter kan inte förses med vatten från dessa reservoarer, då en del ändå måste ha pumpstationer. Trycket faller också för att till slut bli noll och, som alla som räknat på flöden i rör vet, så finns det faktiskt också ett motstånd i rör som gör att vattnet slutar flöda innan trycket "vid källan" är helt borta. Vattenreservoarerna är också antagligen bara fyllda tidigt på morgonen och ett totalt avbrott på förmiddagen skulle antagligen innebära att trycket i ledningarna försvinner väldigt fort, kanske inom någon timme.

Andra felkällor här kan vara att jag har fel uppgifter om vilka vattenreservoarer som fortfarande är i bruk och vilka som tillhör Stockholm Vatten. Stockholm Vatten ska ha elva reservoarer, men jag har här räknat med tolv. Bor man relativt nära någon av dessa är oddsen för tryck i kranen rimligtvis högre än annars och delar av Stockholm kan ha vatten längre än förenklade 14 timmar, medan andra har vatten betydligt kortare.

http://2.bp.blogspot.com/-w8cV97oJW_o/UgdX8BlLlfI/AAAAAAAAVLw/Dn0D7Gem1Js/s1600/stockholm_vatten.png

Vid ett strömavbrott kan förstås förbrukningen av vatten minska, då industrier och företag mm kommer förbruka mindre vatten. Har man ingen ström till espressomaskinen och ingen värme i ugnen blir det inte heller någon moccachino och surdegsbak för söderhipstern. Antagligen bör dock söderhipstern ändå dricka och gå på toaletten, även om strömmen gått. Fjorton timmar är som sagt en förenklad beräkning, men ändå indikativ.

Som bekant finns en regel om 3-3-3-3. Man klarar sig (överlever) tre minuter utan syre (luft), tre timmar exponerad för elementen utan skydd (t ex naken i en snöstorm), tre dagar utan vatten och tre veckor utan mat. Förvisso finns andra källor än kranen för drickbart vatten i Stockholm, men utan vatten i kranarna faller rätt snabbt också avloppssystemet samman. Trots allt är våra toaletter beroende av vatten och utan att kunna spola måste skiten kunna ta vägen någonstans. Räkna inte med att vi kommer ha en ren, luktfri, fräsch och smittfri närmiljö när man inte längre kan spola i toaletten. Kom ihåg att dricksvattnet från Mälaren tas från åtta meters djup och är alltså inte ytvattnet.

Vad gäller konfliktrisk för Sverige, så räcker det att slå ut störmförsörjningen i Stockholm och de två vattenverken, så har man ganska snart över en miljon svenskar, inklusive makthavar- och mediaeliten, som en väldigt törstig gisslan. Allt som krävs är, liksom för att slå ut hela svenska flygvapnet, ett fåtal kryssningsrobotar.

Hur många dagars dricksvattenlager har du i hemmet? Har du ett vattenfilter? Hur ska du koka vattnet o du inte har någon ström, och i hur många dagar har du bränsle till det?

Länk (http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/stockholms-vatten-racker-kanske-14.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia %3F%29)

stridis
2013-08-11, 15:55
Vattnet är ju störningskänslig jo.
Även livsmedelssidan med sitt just-in-time tänkande att ha lagrena rullande så att säga är känsliga.Var väl Eskil Erlandsson som skrev om det.
Energimässigt så gick de in på vissa flaskhalsar också i länken såg jag.

Exdiaq
2013-08-11, 16:01
Vattnet är ju störningskänslig jo.
Även livsmedelssidan med sitt just-in-time tänkande att ha lagrena rullande så att säga är känsliga.Var väl Eskil Erlandsson som skrev om det.
Energimässigt så gick de in på vissa flaskhalsar också i länken såg jag.

Som sagt, det var ett utav flera exempel på saker som väldigt många tar för givet men som väldigt känsliga för störningar. Skulle jag ta upp alla dessa i en och samma tråd hade det blivit en ny "Babbla, babbla"-tråd!

Snobbe
2013-08-11, 16:02
Jag misstänker att vattenverken har reservkraft dock? Dieselmotorer som kan användas om det blir strömavbrott osv. Om alla serverhallar i världen har sånt så borde ju även något så kritiskt som vatten i stockholm ha det också.

PixelMiner
2013-08-11, 16:13
Skall man prata om känsliga system så är ju sjukvården otroligt känslig i Sverige. Skulle det hända någon större katastrof så lär akutvårdplatserna ta slut riktigt snabbt. En större bussolycka med 50-talet svårt skadade skulle sannolikt sätta akutvården i rejäla svårigheter i större delen av landet.

För att inte tala om vilken blodbrist som skulle ske. Vi hade ju ett fall för två år sedan då hela södra Sveriges blodlager tömdes pga EN operation:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/operation-tomde-hela-sodra-sveriges-blodlager

Jockefoten
2013-08-11, 17:00
Herregud! Tröttnar du aldrig på att leta upp saker att vara rädd för?

Exdiaq
2013-08-11, 17:29

Man är bara rädd om man inte kan lösa problemen. Jag kan skaffa bra vatten på egen hand så jag är inte rädd. Kan även anpassa mig efter och lösa många av de andra problem jag skapar trådar om.

Att skrämma folk till den grad att de blir handlingsförlamade våp har aldrig varit mitt syfte. Dela med mig av mina egna och andras insikter/observationer så att fler personer ser till att de kan, helt eller till stor del, klara av att ta hand om sina basala behov som mat, vatten, skydd. Det är mitt syfte.

Scratch89
2013-08-11, 17:35
Jag har också börjat hamna i sådana här tankar på sistone. Inte för att hamna i ett trygghetsnarkomanitänk (som David Eberhard hade uttryckt det), men helt enkelt för att man ska klara sig om något hade hänt; jag bor ju ändå i en av de större städerna i Sverige. Ett konservburkslager, några liter vatten och någon form av energi/värmekälla så klarar man sig i ett par veckor vid oförutsägbara händelser. Har man dessutom såna där häftiga solenergiladdare kan man dessutom ha kontakt med omvärden via dator/telefon, förutsatt att det inte är mitt i natten på vintern.

Loke
2013-08-11, 17:36
Anledningen till att man bygger på det här sättet är dock för att elnätet är väldigt pålitligt i sverige. Gör man lite beräkningar på kostnaderna så tror jag faktiskt man finner att det är billigare att ha ett mycket säkert elnät än att ha backup på alla samhällsfunktioner som är beroende av elnätet. Problemet är kanske att vi i framtiden kommer ha ett så säkert system att "strömavbrott" inte ens finns i någons vokabulär. Tror inte vi är där ännu, dock.

Exdiaq
2013-08-11, 17:40
Anledningen till att man bygger på det här sättet är dock för att elnätet är väldigt pålitligt i sverige. Gör man lite beräkningar på kostnaderna så tror jag faktiskt man finner att det är billigare att ha ett mycket säkert elnät än att ha backup på alla samhällsfunktioner som är beroende av elnätet. Problemet är kanske att vi i framtiden kommer ha ett så säkert system att "strömavbrott" inte ens finns i någons vokabulär. Tror inte vi är där ännu, dock.

Självklart faller det på sin egen orimlighet att ha backup på alla samhällsfunktioner. Är inte ute efter att skapa en opinion för att genomföra något sådant. Ansvaret ligger på den enskilda individen.

David Brent
2013-08-11, 17:44
Om jag inte minns fel så räckte vattenreservoaren i en av Karlstads stadsdelar i 30 minuter när det blev problem med en ledning. Skulle tro att de 14 timmarna är räknade på en genomsnittlig användning, men skulle folk få reda på att det är störningar räcker det nog kortare då de fyller allt som går.

Dreas
2013-08-11, 17:45
Om jag inte minns fel så räckte vattenreservoaren i en av Karlstads stadsdelar i 30 minuter när det blev problem med en ledning. Skulle tro att de 14 timmarna är räknade på en genomsnittlig användning, men skulle folk få reda på att det är störningar räcker det nog kortare då de fyller allt som går.Fast var inte det huvudledningen eller liknande? Någon ganska central sak iaf. Gjord av trä om jag inte missminner mig :D

Ladugårdsdörr
2013-08-11, 17:46
Anledningen till att man bygger på det här sättet är att vi sedan 90-talet bestämt att inga större olyckor, krig eller naturkatastrofer kommer att inträffa i framtiden. Det behövs alltså inte speciellt mycket reservkraft (annat än för att klara av vintrarna), inga livsmedelslager, inget försvar, ingen extra sjukvårdskapacitet och ett obefintligt civilförsvar.
Det är viktigare att ha det så bra som möjligt idag - inte lägga några resurser på något som riskerar att inte användas.

rajjan_dammit
2013-08-11, 17:46
HA! Tur man inte bor i Stockholm! ;)

David Brent
2013-08-11, 17:49
Fast var inte det huvudledningen eller liknande? Någon ganska central sak iaf. Gjord av trä om jag inte missminner mig :D

Det var snarare hur länge reservoaren kunde försörja befolkningen i området jag syftade på. Folk passade ju på att duscha etc.

Exdiaq
2013-08-11, 17:52
HA! Tur man inte bor i Stockholm! ;)

Hur pass unikt Stockholm än vill vara så är de det garanterat inte i det här fallet. I min hemkommun har jag för mig att det är räknat att vattnet räcker i ca 24h. Vår vattenkälla är dessutom 6-7 mil från kommunen fågelvägen.

PontusAndersson
2013-08-11, 18:05
Men herregud... Vad spelar det för roll? Århundradets foliehatt. Om vattnet tar slut och du bli törstig, köp coca cola istället då... Det är gott. Om colan tar slut, gå till närmaste sjö, koka vattnet och drick så mycket du bara orkar...

Påminner mig om folk i USA som bygger skyddsrum i källaren, bunkrar konserver och köper vapen ifall att det skulle bli zombieapokalyps.

http://www.forexlive.com/wp-content/uploads/2013/06/tin-foil-hat.jpg

Sverker
2013-08-11, 18:22
Vatten är snarare århundradets viktigaste fråga.

Vi är vana vid rent vatten och förväntar oss rent vatten.
Lastbil i diket och diesel rinner ned i vattentäckten. Finns anledning till att kommunerna sätter upp skyltar om vattenskyddsområden;)

PontusAndersson
2013-08-11, 18:29
Vatten är snarare århundradets viktigaste fråga.

Vi är vana vid rent vatten och förväntar oss rent vatten.
Lastbil i diket och diesel rinner ned i vattentäckten. Finns anledning till att kommunerna sätter upp skyltar om vattenskyddsområden;)

Är inte luften århundradets viktigaste fråga i så fall? Vi är vana vid ren luft och förväntar oss ren luft. Alla borde kanske köpa en syrgastub för säkerhets skull?

EDIT: Självklart förstår jag att vatten är en viktig fråga. Rent vatten är en är en förutsättning för att vi ska leva över huvudtaget. Men det är också något som det finns gott om, vi har säkerhetssystem och kontroller upp över öronen vad gäller det kommunala vattnet och lever dessutom i ett land där vi till och med har drickbart vatten i naturen. Att gå omkring och oroa sig över detta är fullständigt onödigt.

Tomten
2013-08-11, 18:39
Är inte luften århundradets viktigaste fråga i så fall? Vi är vana vid ren luft och förväntar oss ren luft. Alla borde kanske köpa en syrgastub för säkerhets skull?

EDIT: Självklart förstår jag att vatten är en viktig fråga. Rent vatten är en är en förutsättning för att vi ska leva över huvudtaget. Men det är också något som det finns gott om, vi har säkerhetssystem och kontroller upp över öronen vad gäller det kommunala vattnet och lever dessutom i ett land där vi till och med har drickbart vatten i naturen. Att gå omkring och oroa sig över detta är fullständigt onödigt.

Rent dricksvatten finns det inte gott om. Färskvatten/Dricksvatten är ungefär 2,5% av jordens vatten, och en stor del av det är inte lätt-tillgängligt. Det är ungefär 1,3% av färskvattnet som vi har tillgång till.

Det är inte logiskt att jämföra vatten med luft.

http://ga.water.usgs.gov/edu/earthwherewater.html

Exdiaq
2013-08-11, 18:40

Har du läst ursprungsinlägget och resten av tråden?

en stor stark
2013-08-11, 18:58
Sen finns det vatten i mat och vätska att köpa också. Så det är väl inte riktigt så att man bara behöver slå ut strömmen, vänta tre dagar, och sen är alla i Stockholm döda.

Jag skulle snarare se det som ett lite mer långsiktigt problem, kanske. Beroende på hur länge det är ur funktion.

Imni
2013-08-11, 19:49

Ganska korkad och ignorant kommentar, eller hur?

OnT: Det är mycket i dagens samhälle som inte skulle klara ens minsta lilla kris, men som dagens invånare tror klarar sig. Varför folk tror så vet jag inte, kanske för att Sverige haft bra beredskap förut? Hur som helst så är dessa frågor ganska ointressant för 99.9% av alla svenskar. Hade rubriken varit "Nya Ipad 6 släpps om 14 timmar" hade tråden bestått av klart fler än två sidor så här långt.

PontusAndersson
2013-08-11, 21:47
Rent dricksvatten finns det inte gott om. Färskvatten/Dricksvatten är ungefär 2,5% av jordens vatten

Jo, i Sverige har vi hur gott om vatten som helst! Tro mig, du behöver inte oroa dig det minsta, duscha hur länge du vill, sjöarna finns kvar.

Hur det skulle vara relevant för diskussionen hur mycket av jordens vatten som är sötvatten respektive saltvatten övergår mitt förstånd. Alla förstår väl att det finns mycket mer vatten i havet än i sjöarna (vilket din länk upplyste om) då havet utgör majoriteten av jordens yta.

För oss i Sverige är det extra irrelevant, eftersom vi är ett av de länder i världen som har bäst tillgång till naturligt sötvatten.

Har du läst ursprungsinlägget och resten av tråden?

Nej... Jag blundade. Slog på datorn. Sen fortsatte jag blunda medan jag satt jag och bankade oavbrutet på tangentbordet i 45 minuter. När jag öppnade ögonen visade det sig att jag författat de ovanstående två inläggen på kolozzeum.

Det är mycket i dagens samhälle som inte skulle klara ens minsta lilla kris, men som dagens invånare tror klarar sig. Varför folk tror så vet jag inte, kanske för att Sverige haft bra beredskap förut? Hur som helst så är dessa frågor ganska ointressant för 99.9% av alla svenskar. Hade rubriken varit "Nya Ipad 6 släpps om 14 timmar" hade tråden bestått av klart fler än två sidor så här långt.

Folk som oroar sig över saker i onödan är enligt mig ett större samhällsproblem än vår vattenförsörjning, som är bland de absolut mest stabila i världen och fungerar ypperligt.

Gpajpen
2013-08-11, 22:03
+1 pontus. Orka domedagsprofeterna. Sånna som ni som gör att man bläddrar upp aftonbladet och får läsa om mord och sjukdomar 24/7 hela sin livstid. aldrig något konstruktivt.

phpoker
2013-08-11, 22:03
Är det bara jag som tycker att 14 timmar känns som en ganska bra stund att få rent vatten?

Man måste ju sätta den siffran i relation till hur troligt det är att hela vårt elnät slås ut, och att det tar mer än 14 timmar att återställa åtminstone en del av det. Det är väl ändå inte som att man kan slå av strömmen genom att åka ut i de norrlänska skogarna och klippa en kabel?

Ladugårdsdörr
2013-08-11, 22:06
Det är märkligt hur många blir upprörda, ja nästan aggressiva, när bilden av Sverige som landet där det aldrig kommer hända något allvarligt ifrågasätts.

David Brent
2013-08-11, 22:07
+1 pontus. Orka domedagsprofeterna. Sånna som ni som gör att man bläddrar upp aftonbladet och får läsa om mord och sjukdomar 24/7 hela sin livstid. aldrig något konstruktivt.

Ditt problem är snarare att du läser Aftonbladet ;)

VikG
2013-08-11, 22:11
Men herregud... Vad spelar det för roll? Århundradets foliehatt. Om vattnet tar slut och du bli törstig, köp coca cola istället då... Det är gott. Om colan tar slut, gå till närmaste sjö, koka vattnet och drick så mycket du bara orkar...

Påminner mig om folk i USA som bygger skyddsrum i källaren, bunkrar konserver och köper vapen ifall att det skulle bli zombieapokalyps.

Hur handlar du i en affär utan ström, och hur kokar du vattnet?

Loke
2013-08-11, 22:38
Anledningen till att man bygger på det här sättet är att vi sedan 90-talet bestämt att inga större olyckor, krig eller naturkatastrofer kommer att inträffa i framtiden. Det behövs alltså inte speciellt mycket reservkraft (annat än för att klara av vintrarna), inga livsmedelslager, inget försvar, ingen extra sjukvårdskapacitet och ett obefintligt civilförsvar.
Det är viktigare att ha det så bra som möjligt idag - inte lägga några resurser på något som riskerar att inte användas.

Vad gäller det svenska elnätet så har vi väldigt bra beredskap, kanske en av världens bästa. Visserligen kan man tycka att det ändå bör finnas ytterligare säkerhet i vissa fall, och det gör det också. Men att man ofta väljer att inte ha det är ju just för att elnätet är så bra här. Beredskapen ligger på den nivån istället för hos de beroende systemen. Jag tycker inte vattnet i Stockholm är ett så kritiskt system att man behöver ha en ytterligare nivå av beredskap där. Vattenpumparna lär ju även ligga under flera olika transformatorer, sannolikheten att alla slås ut i flera dygn är rätt liten. Värtaverket har ju skapligt med reservkraft dessutom, i värsta fall kan man ju köra det som en ö och ha en pump precis intill.

Det är inte fel att uppmärksamma elnätets känslighet, men jag stör mig lite på när folk hävdar att beredskapen är dålig. Det är den verkligen inte.

PontusAndersson
2013-08-11, 22:47
Hur handlar du i en affär utan ström, och hur kokar du vattnet?

Jadu... Hur kokar man vatten utan el? Jag låter dig fundera på det en stund istället för att ge dig svaret direkt

Quint
2013-08-11, 23:54
Min erfarenhet från att ha bott ute på landet med egen brunn & pump där "vattenreservens" varaktighet räknas i minuter, inte timmar vid eventuellt elavbrott är att det är inte så himla svårt att fixa vatten även om det inte kommer något ur kranen. När gudrun varit framme och slagit sönder stora delar av elnätet var vi utan el & kranvatten i över en vecka.

Visst, det är omstädigt om man behöver åka några mil för att fylla vattendunkarna med jämna mellanrum, men värre än så är det inte. De flesta har med största sannolikhet någon form av vätska hemma, mjölk, läsk eller annat som de klarar sig på ett tag och det finns alltid vatten någonstans.

LoveMachine
2013-08-12, 08:49
Nu påstår jag inte att man ska oroa sig för denna situation. Att vara orolig löser varken problem eller ge nattsömn. Däremot så kan man fundera lite klring det hela. Men det Exdiaq länkar om är inte ett enstaka fenomen utan något som är endemiskt för det moderna samhället. För mig som satt på första parkett vid 2011 års jordbävning så blir det kanske ännu tydligare. Efter jordbävningen i Japan så tog det 24-timmar innan det började bli tomt i butikshyllorna. Och då var jag i en del av landet som bara haft en måttlig jorbävning utan större skador och som mestadels hade ström. Efter 48 timmar var det kilometerlånga köer till bensinmackarna och stor bränslebrist. Då är Japan ett land med skyhögt högre beredskap inför sånna situationer än vad Sverige ens kan drömma om.

Visst är det så att i de absolut flesta fallen så är det inget problem att vattnet bara räcker 14 timmar. Strömmen brukar avara återställ innan dess ändå och man kan alltid gå till affären och köpa Cola, eller? Tyvärr är det inte fult så enkelt. Se bara på det som hände i USA och Kanada 2003 (http://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003)

Operators were unaware of the need to re-distribute power after overloaded transmission lines hit unpruned foliage. What would have been a manageable local blackout cascaded into widespread distress on the electric grid.

Visst har vi ett mer robust elnät I Sverige. Men så sent som förra året blev 80000 hushåll i Stockholm utan el eftersom ett ställverk överbelastats (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5371052). Om vi nu ser det i ett lite vidare perspektiv så framträder ett flertal problem. Det räcker ju ofta med lite snö och kyla för att de första problemen skulle uppstå får man en rejäl storm som täcker en större del av stockholmsområdet så blir problemen dessdå större. Även om inget område är en katastrofzon så innebär det att reparations insatserna måste fördelar och arbetet gå långsammare, vilket innebär att reservgeneratorerna börja få slut på bränsle.

Utan ström, inget vatten. Som redan disktuerats
Utan ström i ett större område, ingen telefon. Det betyder att du inte kan få hjälp eller rapportera fel.
Utan ström, ingen tunnebana.
Utan ström, många bensinpumpar som inte går att använda.
Utan ström, inga trafikljus. Försök ta dig in eller ur Stockholm under full storm utan ett fungerande vägnät. Det är ju "kaos" om det faller lite snö.
Utan fungerande vägar, ganska snart finns ingen mat, ingen Cola Cola att ersätta vattnet med, inget bränsle, inget sätt att ta sig därifrån.
Utan... och så vidare

Det är ju inte så att folk skulle avlida i klasar. Rent generellt så har vi undefär 72 timmar med förnödenheter i större städer, sen måste vi få hjälp utifrån. Det skulle kunna bli väldigt jobbigt och slå hårt mot äldre och sjuka. Hur ska någon veta att du ramlat och brutit höften när telefonerna är utslagna? Vem ska hämta vatten från dammen när din hemtjänst sitter fast ute i en kranskommun? Men då alla på Kolozzeum är hulken-liknande alfamän så gör ju inte det oss något.

Tillägg: Jag väljer ett storstadsperspektiv eftersom det är där sårbarheten finns. Bor man på landet så är det oftast enklare pågrund av de anledningar som nämnts. Men Den större delen av vår befolkning bor inte på landet. Hade jag varit hemma i Luleå så hade jag kunna hämta vatten från ett antal kallkällor och brunnar i närområdet även om det inneburit att jag fått bära hem vattnet några kilometer.

Exdiaq
2013-08-12, 10:19
Nu påstår jag inte att man ska oroa sig för denna situation. Att vara orolig löser varken problem eller ge nattsömn. Däremot så kan man fundera lite klring det hela. Men det Exdiaq länkar om är inte ett enstaka fenomen utan något som är endemiskt för det moderna samhället. För mig som satt på första parkett vid 2011 års jordbävning så blir det kanske ännu tydligare. Efter jordbävningen i Japan så tog det 24-timmar innan det började bli tomt i butikshyllorna. Och då var jag i en del av landet som bara haft en måttlig jorbävning utan större skador och som mestadels hade ström. Efter 48 timmar var det kilometerlånga köer till bensinmackarna och stor bränslebrist. Då är Japan ett land med skyhögt högre beredskap inför sånna situationer än vad Sverige ens kan drömma om.

Visst är det så att i de absolut flesta fallen så är det inget problem att vattnet bara räcker 14 timmar. Strömmen brukar avara återställ innan dess ändå och man kan alltid gå till affären och köpa Cola, eller? Tyvärr är det inte fult så enkelt. Se bara på det som hände i USA och Kanada 2003 (http://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003)

Visst har vi ett mer robust elnät I Sverige. Men så sent som förra året blev 80000 hushåll i Stockholm utan el eftersom ett ställverk överbelastats (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5371052). Om vi nu ser det i ett lite vidare perspektiv så framträder ett flertal problem. Det räcker ju ofta med lite snö och kyla för att de första problemen skulle uppstå får man en rejäl storm som täcker en större del av stockholmsområdet så blir problemen dessdå större. Även om inget område är en katastrofzon så innebär det att reparations insatserna måste fördelar och arbetet gå långsammare, vilket innebär att reservgeneratorerna börja få slut på bränsle.

Utan ström, inget vatten. Som redan disktuerats
Utan ström i ett större område, ingen telefon. Det betyder att du inte kan få hjälp eller rapportera fel.
Utan ström, ingen tunnebana.
Utan ström, många bensinpumpar som inte går att använda.
Utan ström, inga trafikljus. Försök ta dig in eller ur Stockholm under full storm utan ett fungerande vägnät. Det är ju "kaos" om det faller lite snö.
Utan fungerande vägar, ganska snart finns ingen mat, ingen Cola Cola att ersätta vattnet med, inget bränsle, inget sätt att ta sig därifrån.
Utan... och så vidare

Det är ju inte så att folk skulle avlida i klasar. Rent generellt så har vi undefär 72 timmar med förnödenheter i större städer, sen måste vi få hjälp utifrån. Det skulle kunna bli väldigt jobbigt och slå hårt mot äldre och sjuka. Hur ska någon veta att du ramlat och brutit höften när telefonerna är utslagna? Vem ska hämta vatten från dammen när din hemtjänst sitter fast ute i en kranskommun? Men då alla på Kolozzeum är hulken-liknande alfamän så gör ju inte det oss något.

Tillägg: Jag väljer ett storstadsperspektiv eftersom det är där sårbarheten finns. Bor man på landet så är det oftast enklare pågrund av de anledningar som nämnts. Men Den större delen av vår befolkning bor inte på landet. Hade jag varit hemma i Luleå så hade jag kunna hämta vatten från ett antal kallkällor och brunnar i närområdet även om det inneburit att jag fått bära hem vattnet några kilometer.

Bingo!

Blev förvånad över hur mycket grus jag spred i vissas trosor när jag skapat tråden. Det är inga stora förändringar jag fiskar efter, enbart "vad kan jag göra för att förbereda mig för denna eventualitet?" Hur länge klarar jag med det jag har hemma? Hur har mina åldrande föräldrar det om detta händer? Hur fyller jag lättast på förråden om de börjar sina? Simpla, basala saker som varken kräver tid, pengar eller mycket ork idag, men som är viktigt om något händer.

VikG
2013-08-12, 10:31
Jadu... Hur kokar man vatten utan el? Jag låter dig fundera på det en stund istället för att ge dig svaret direkt

Du är väl knappast kapabel att starta en eld? Med tanke på att du inte ens kan lista ut att en affär utan ström inte går att handla i.

LoveMachine
2013-08-12, 10:39
Hur länge klarar jag med det jag har hemma? Hur har mina åldrande föräldrar det om detta händer? Hur fyller jag lättast på förråden om de börjar sina? Simpla, basala saker som varken kräver tid, pengar eller mycket ork idag, men som är viktigt om något händer.

Det handlar ju verkligen inte om att bygga ett skyddsrum för alla man känner med mat för en livstid. Om man inte är en hardcore-prepper så räcker det bra att i alla fall fundera över hur man klarar en vecka med störda samhällsfunktioner, vilket jag som sagt redan fått uppleva en gång. Hade det varit vinter så hade bristen på elektricitet gjort uppvärmningen dessdå besvärligare.

En extra konservburk när man handlar och spritköket från min fjällutrustningen gör stor skillnad. Jag har dock insett att jag borde göra ett bättre jobb. Bara en sån sak som att köpa maten inför nästa års fjälltur redan nu skulle göra att jag hade ett lager med mat utan att det kostade mig något extra. Men den social aspekten du nämner hade jag faktiskt inte tänkt på i så pass konkret ordalag. Om man inte bor i samma stad som sina föräldrar eller morföräldrar och telefonerna ligger nere, finns det någon man känner som kan se till dem? Kanske ska man göra upp sånt i förväg?

Frisk
2013-08-12, 11:51

Jag är också intresserad hur du kokar vatten utan el?
Inga affärer, ingen bensin, papper eller liknande att starta elden med.
Bara tändstickor eller tändare.

Jag har själv blivit förvånad över hur många som inte kan starta en eld utan mer hjälpmedel än tändstickor.

Hur går det utan tändare tändstickor?

Exdiaq
2013-08-12, 15:43
Jag är också intresserad hur du kokar vatten utan el?
Inga affärer, ingen bensin, papper eller liknande att starta elden med.
Bara tändstickor eller tändare.

Jag har själv blivit förvånad över hur många som inte kan starta en eld utan mer hjälpmedel än tändstickor.

Hur går det utan tändare tändstickor?

Ved. Värmer man bostaden med ved redan sedan innan är det lätt fixat.

Men hur storstadsbor ska få tag i massa brännved huxflux undrar jag allt. Det är inte precis bara att hugga ner träden i parken och börja elda. Vinterns ved huggs ner vintern innan, klyvs på våren och förvaras på rätt sätt under sommaren för att få det så torrt som möjligt.

agazza
2013-08-12, 15:48
Vattenrenare för friluftslivet samt Triangiakök.

Men blir det katastrofläge av någon anledning blir det sjukvecka och en minisemester i norrland

agazza
2013-08-12, 15:56
kan tilläggas är att väldigt få skorstenar är eldningssäkra i sthlm, vissa hus tillåter småeldning.

Skulle gissa att skulle sthlmare behöva börja elda för värmen så skulle det snart brinna som i sundsvall 1888

filmjölk
2013-08-12, 16:33
I ett kommande vattenkrisläge om man saknar dunkar/flaskor etc. att förvara vatten i kan man tappa upp sitt badkar, fylla upp, och täcka över med cellofan.

/Foliehatten på

Allan
2013-08-12, 16:59
Herregud, en generation som inte kan ordna fram vatten om det inte finns i kranen.

filmjölk
2013-08-12, 17:25
Herregud, en generation som inte kan ordna fram vatten om det inte finns i kranen.

Jag visste inte att vår egen moderator var en sådan med vattenreningstabletter i fickan, packad ryggsäck med förnödenheter för två veckor och en stor samling hagelgevär.

Sydstatsflagga på väggen och klan-luva i garderoben med? :D

Sverker
2013-08-12, 17:28
Jo, i Sverige har vi hur gott om vatten som helst! Tro mig, du behöver inte oroa dig det minsta, duscha hur länge du vill, sjöarna finns kvar.

Hur det skulle vara relevant för diskussionen hur mycket av jordens vatten som är sötvatten respektive saltvatten övergår mitt förstånd. Alla förstår väl att det finns mycket mer vatten i havet än i sjöarna (vilket din länk upplyste om) då havet utgör majoriteten av jordens yta.

För oss i Sverige är det extra irrelevant, eftersom vi är ett av de länder i världen som har bäst tillgång till naturligt sötvatten.

Tillgången på grundvatten är begränsat. Ofta renar vi vatten genom infiltration i rullstensåsar. Karlslundsåsen i Örebro som exempel.
Dessa åsar är utsatta för alla möjliga hot. Dessa är värda att skydda. Ffa genom att inte överutnyttja dem med stora uttag.

Enligt mig ligger vi på gränsen redan idag.

Exdiaq
2013-08-12, 17:53
Tycker det är ledsamt att gängse uppfattning om personer som är förberedda för högst verkliga eventualiteter är att de delvis eller helt tappat sin anknytning till verkligheten. De ska förminskar, ignoreras och tryckas ner med diverse härskartekniker. De ska slås samman med högst marginaliserade grupperingar, porträtterade utav massmedia som stollar.

Att kunna ta hand om sina mest basala behov på egen hand. Varför är det ens konstigt? Man förväntas kunna ta hand om så pass många andra saker betydligt längre upp på Maslows behovstrappa, men basen, den ska man inte kunna bygga/underhålla själv.

Exdiaq
2013-08-12, 17:58
Lika ledsamt är uppfattningen att bara för att vi har god tillgång på något (vilket i många fall är en illusion) så ska det slösas. Slösa på vatten är precis vad spanjorer och amerikaner boendes i sydvästra, södra och mellanvästra USA har gjort ett bra tag. Vilka konsekvenser har det fått nu?

Ja, det är annorlunda landskap och förutsättningar där, men att göra slöseri till status quo kombinerat med växande befolkning är dumdristigt.

Allan
2013-08-12, 18:15
Jag visste inte att vår egen moderator var en sådan med vattenreningstabletter i fickan, packad ryggsäck med förnödenheter för två veckor och en stor samling hagelgevär.

Sydstatsflagga på väggen och klan-luva i garderoben med? :D

En riktig karl kan resa sitt hus, döda och stycka sin mat själv, samt i förekommande fall ordna fram drickbart vatten utan tabletter. F ö är hagelgevär överskattat

stevebc
2013-08-12, 18:42
Om vattenförsörjningen krisar får folk hålla sig till att utnyttja det för dricksvatten och matlagning. Då räcker Stockholms vatten i en månad. Långt innan en månad har passerat räknas det som otjänligt.

Lika ledsamt är uppfattningen att bara för att vi har god tillgång på något (vilket i många fall är en illusion) så ska det slösas. Slösa på vatten är precis vad spanjorer och amerikaner boendes i sydvästra, södra och mellanvästra USA har gjort ett bra tag. Vilka konsekvenser har det fått nu?

Ja, det är annorlunda landskap och förutsättningar där, men att göra slöseri till status quo kombinerat med växande befolkning är dumdristigt.Fast nederbörden överstiger avdunstningen rätt rejält, och vattnet kostar några kr per m3 att rena och distribuera.

Hade det inte varit för vårt slöseri av vatten hade vi inte heller dimensionerat reservoarerna så stora. Så det finns ju en beredskapsfördel med det vardagliga slöseriet om nu Cornucopia anser att reservoarvolymen är den svaga länken i kedjan.

filmjölk
2013-08-12, 19:10
Tycker det är ledsamt att gängse uppfattning om personer som är förberedda för högst verkliga eventualiteter är att de delvis eller helt tappat sin anknytning till verkligheten. De ska förminskar, ignoreras och tryckas ner med diverse härskartekniker. De ska slås samman med högst marginaliserade grupperingar, porträtterade utav massmedia som stollar.

Att kunna ta hand om sina mest basala behov på egen hand. Varför är det ens konstigt? Man förväntas kunna ta hand om så pass många andra saker betydligt längre upp på Maslows behovstrappa, men basen, den ska man inte kunna bygga/underhålla själv.

Ett samhälle kan inte fungera om befolkningen konstant är förberedda på allt ifrån världskrig, till inbördeskrig till naturkatastrofer. Otrygghet, (även om den är berättigad) kan ställa till med väldigt mycket.

Exdiaq
2013-08-12, 19:21
Ett samhälle kan inte fungera om befolkningen konstant är förberedda på allt ifrån världskrig, till inbördeskrig till naturkatastrofer. Otrygghet, (även om den är berättigad) kan ställa till med väldigt mycket.

Vem har påstått att någon ska vara förberedd på världskrig, inbördeskrig eller naturkatastrofer? Jag pratar om att ha en grundläggande förberedelse för att klara sig utan elektricitet i 2-3 veckor. Att inte förvänta sig att någon annan tar hand om dig. Att kunna ta hand om dig själv.

Möts av samma reaktioner när jag nämner liknande saker för bekanta utanför nätet. Av någon anledning är självförsörjning i ett par veckor mer främmande än att marsianer skulle landa i Svedala och därifrån tvinga världens befolkning att tillbe Den Simmande Fiskpinnen.

filmjölk
2013-08-12, 19:27
Vem har påstått att någon ska vara förberedd på världskrig, inbördeskrig eller naturkatastrofer? Jag pratar om att ha en grundläggande förberedelse för att klara sig utan elektricitet i 2-3 veckor. Att inte förvänta sig att någon annan tar hand om dig. Att kunna ta hand om dig själv.

Möts av samma reaktioner när jag nämner liknande saker för bekanta utanför nätet. Av någon anledning är självförsörjning i ett par veckor mer främmande än att marsianer skulle landa i Svedala och därifrån tvinga världens befolkning att tillbe Den Simmande Fiskpinnen.

Ingen el på 2-3 veckor i en av våra storstäder hade orsakat totalt kaos. kanske lika bra att vara förbered för världskrig i det läget. jag kan iofs ta hand om mig själv och har en del förnödenheter just in case, men vi betalar hejdlöst mycket skatt för att faktiskt få slippa behöva tänka på eller förbereda oss för sådana saker.

agazza
2013-08-12, 19:37
Kan inte alla bara fråga mormor och morfar varför dom har så jäävla mycket mat i frysen och skafferiet när dom bor själva och varför dom alltid proppar i en mat?

En viss situation håller aldrig för evigt. Det lär man sig inte förrän man levt ett liv och då är de försent. För det behöver man inte vara survivalist.

filmjölk
2013-08-12, 20:13
En viss situation håller aldrig för evigt. Det lär man sig inte förrän man levt ett liv och då är de försent. För det behöver man inte vara survivalist.

Givetvis ändras situationen förr eller senare, men du måste ju förstå fördelarna med att de flesta människor i ett samhälle inte tänker på det sättet?

Människor som är "förberedda" (läs nervösa) konsumerar inte på samma sätt, de hamstrar, slänger inte lika mycket för att köpa nytt, och satsar på hållbarhet framför status. De misstror myndigheter och sina medmänniskor och den inställningen får konsekvenser för både samhällsekonomin och känslan av trygghet i samhället.

agazza
2013-08-12, 20:34
Givetvis ändras situationen förr eller senare, men du måste ju förstå fördelarna med att de flesta människor i ett samhälle inte tänker på det sättet?

Människor som är "förberedda" (läs nervösa) konsumerar inte på samma sätt, de hamstrar, slänger inte lika mycket för att köpa nytt, och satsar på hållbarhet framför status. De misstror myndigheter och sina medmänniskor och den inställningen får konsekvenser för både samhällsekonomin och känslan av trygghet i samhället.

vissa anser att den nya ekonomin, dvs konsumtionssamhället med planned to fail osv inte är en hållbar utveckling, som inte heller leder någonstans för mänskligheten.

Att vara lite orolig och tex ha en veckas konserver hemma bör alla med hus kunna ha utan att klassas som tokstollar.

Att vi nu köper ny telefon och surfplatta varje år istället för att investera i ett sparkonto till barnen, renovera kåken eller pensionsspara extra osv anser nog att det kommer få ännu värre konsekvenser.

Men ja, vi kanske prickat en utopi nu

filmjölk
2013-08-12, 20:40
vissa anser att den nya ekonomin, dvs konsumtionssamhället med planned to fail osv inte är en hållbar utveckling, som inte heller leder någonstans för mänskligheten.

Att vara lite orolig och tex ha en veckas konserver hemma bör alla med hus kunna ha utan att klassas som tokstollar.

Att vi nu köper ny telefon och surfplatta varje år istället för att investera i ett sparkonto till barnen, renovera kåken eller pensionsspara extra osv anser nog att det kommer få ännu värre konsekvenser.

Men ja, vi kanske prickat en utopi nu

pensionspara, renovera kåken (annat än i att göra den mer inbrottssäker) eller just spara pengar är ju hyfsat värdelöst i en postapokalyptisk värld. vad skall man med en fett sparkonto till då? Konserver, filtar, tändare, lite verktyg, ammunition och hagelgevär (plural) är nog en bättre investering :)

Simel
2013-08-12, 20:54
Om man inte bor i samma stad som sina föräldrar eller morföräldrar och telefonerna ligger nere, finns det någon man känner som kan se till dem? Kanske ska man göra upp sånt i förväg?

mobil?..

agazza
2013-08-12, 21:05
pensionspara, renovera kåken (annat än i att göra den mer inbrottssäker) eller just spara pengar är ju hyfsat värdelöst i en postapokalyptisk värld. vad skall man med en fett sparkonto till då? Konserver, filtar, tändare, lite verktyg, ammunition och hagelgevär (plural) är nog en bättre investering :)

Nu snackar vi inte jordens undergång heller, utan ett större haveri pga typ stormen gudrun på fel ställe. Samt samhället i stort som vi inte kommer tycka om när folk ska börja torka oss i röva

LoveMachine
2013-08-12, 21:54
mobil?..

En underbar uppfinning men som är beroende av basstationer som drivs av... elektricitet. Det räcker med ett ganska litet strömavbrott för att man ska tappa mobiltäckningen helt. Utan elektricitet så försvinner väldigt mycket av det vi ta för givet. Dessutom så brukar alla incidenter följas av en intensiv mobiltrafik som gör att man i värsta fall överbelastar basstationerna. Det räcker ju med att gå på en festival för att det ska hända.

Kan var en chockerande insikt men bor man i t.ex. Norrbotten så är det i princip endast Telia som överhuvudtaget fungerar utanför tätorterna. I vissa byar så har man tagit bort de fasta telefonen eftersom det var för dyrt med underhållet och ersatt med mobillösningar som bara fungerar till och från. Vanliga telefoner är oftast mer robusta men är beroende av fungerande växlar. Så är det en rejäl storm eller översvämning så kan det vara väldigt svårt att som utflyttad komma i kontakt med någon eller veta om någon ser efter ens föräldrar och äldre släktingar.

Ladugårdsdörr
2013-08-12, 22:03
Ingen el på 2-3 veckor i en av våra storstäder hade orsakat totalt kaos. kanske lika bra att vara förbered för världskrig i det läget. jag kan iofs ta hand om mig själv och har en del förnödenheter just in case, men vi betalar hejdlöst mycket skatt för att faktiskt få slippa behöva tänka på eller förbereda oss för sådana saker.

2-3 dagar snarare.

LoveMachine
2013-08-12, 22:08

Det är ju knappast en fråga om post-apokalyps utan om den allmänna bristen på förtänksamhet. Det är samma mönster som återfinns i sms-lån, bolån man inte kan betala, brist på besparingar, ingen extra mat hemma, inte orkar byta till vinterdäck i tid. Antingen så kan man inte, eller vill inte, se bortom näsan. Jag menar inte att man ska bygga en bunker i källaren, hamstra mat och öva försvar mot kannibalstammar. Det handlar om att ibland ställa sig frågan, vad skulle hända om...

... bilen går sönder?
... jag får en oväntad tandläkarräkning?
... det kommer en snöstorm (http://www.youtube.com/watch?v=SIOFWHdFIxs)?
... jag får sparken?

Att fundera över om-fall är inte samma sak som att oroa sig, tvärtom. Jag vet att jag har några kronor sparade och ett bolån som är betydligt lägre än jag blivit erbjuden. Jag vet också att spritköket jag brukar ha med på fjällvandring och maten som blev över kan komma till nytta om det blir stora strömavbrott. Jag behöver inte oroa mig. Men att leva i illusionen att inget dåligt kan hända är inte bara oansvarigt mot sig själv och sina nära utan mot samhället i stort.

Fast som jag skrivit innan så kanske jag är färgad av att jobba som soldat och att ha varit med om efterdyningarna av 2011 års Tohoku jordbävning (http://en.wikipedia.org/wiki/2011_T%C5%8Dhoku_earthquake_and_tsunami). Att inte kunna få tag i en kompis som var i Sendai under jordbävningen är en upplevelse jag verkligen inte önskar någon. Han var inte ens i riskzonen men ingen kunde nå honom på ett dygn eftersom telefonförbindelserna låg nere. Efter 25 timmar fick en av oss en sms som sa att han var OK och skulle försöka ta sig hem, det tog ytterligare två dygn.

Hemi
2013-08-12, 23:09
+1 på Sverker, Lovemachine, Exdiaq, mfl,
Om det blir en riktig katastrof, krig t ex.
Jag är ingen expert men det har lite med mitt jobb just nu att göra samt att jag själv är utsatt för vattenbrist ibland. Söder om sydstaterna, vi har orkansäsong just nu samt ibland är det jordbävningar t ex Haiti 2010, förra året gick orkanen Sandy över här vi var ok men andra inte och som vanligt var det vatten som var problemet. Vinden dödar inte, vatten dödar. Efter en jordbävning är det återigen vatten som är det största problemet. Det stora vattennätet slås ut snabbt, står det stilla blir vattnet odrickbart snart så även om det kommer vatten ur kranarna kan man inte dricka det. Då får man gå till nästa källa, vilket alla andra måste göra också. Då blir det trängre, snart är den källan obrukbar och nästa källa måste användas, alla i stan använder denna också. Naturliga källor blir också de oanvändbara snart av olika anledningar. Sjukdomar sprids bland annat pga fler insekter i de nya krashade vattenkanalerna med skitigt stillastående vatten och smittor, och folk börjar dö, familjemedlemmar blir sjuka, sjukhuset funkar inte, ingen kan använda mobil, dator eller nånting. Drt går inte att handla någonting och r'kna med att det blir kaos och plundring här och där. Så angående filmhjältedrömmen, att man är scout och jägare kommer föga att hjälpa pga att det finns 100 andra som redan jagar den där älgen eller vad det är. Om du har truck och bensin, bra, men när köttet är hemma funkar inte frysen. Allt händer samtidigt, minskande sjukt vatten, sjuk mat, sjuka människor, osv, ni har sett det på TV. Situationen blir 100% social, det spelar inte så jättestor roll om du är Rambo, liksom. Jag och alla andra här bunkrar upp när orkanerna kommer, ficklampor, tändare, tändstickor, ved, konserv mat, just nu säljer man t ex "Orkanpack" på allting som håler länge. Vatten fyller man som Filmjölk sa upp i badkaret, alla dunkar man har, själv har jag gamla watercoolers jag fyller upp, en 10, 15 st, medan grannarna har stora svarta behållare ute på gården. Ju större behållare desto längre håller vattnet. Man häller i en liten del bleach i vattnet så håller det ännu längre. Alla lyckas inte bunkra upp så familjer med sjuka och nu undernärda barn, som nödvändigtvis inte var det innan, kommar att gråta utanför era fönster och dörrar. Du blir en av vattenstationerna. Och mat för all del. Alltid förresten men det är här det.

Exdiaq
2014-03-16, 23:11
Flaskvatten slut på någon timme i Örebro

Örebros dricksvatten drabbades igår kväll av problem, sedan man fått in avloppsvatten i dricksvatten vid 21-tiden. Klockan 07:41 gick en varning för att dricka kommunens vatten ut och några timmar senare var allt flaskvatten slut i butikerna (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5810929). Så länge klarar samhället av att vara utan rent vatten. Några timmar.

http://4.bp.blogspot.com/-n0B8YLL0WZ8/UyXoNX-IIjI/AAAAAAAAYOU/2eejiOqxqNE/s1600/Bi2lA8lIQAAgBBO.jpg

Bland den allra mest eftersatta infrastrukturen i Sverige hittar vi just vårt dricksvatten, vilket blivit allt tydligare de senaste åren. På många platser, speciellt i äldre statsdelar i våra städer, är vattenledningarna och avloppsledningarna fortfarande originalinstallationer, inte sällan från 1800-talet.

Kommunernas investeringar i att byta ut denna hundraåriga infrastruktur är idag på en takt där det, beroende på kommun, tar ytterligare 100 - 300 år att byta ut alla ledningar. Och under tiden blir det bara fler och fler incidenter där kranvattnet inte går att dricka.

Neosurvivalisten är medveten om detta och har alltid några dunkar med vatten hemma.

Plus vattenfilter förstås.

Det är bara en tidsfråga till det händer med ditt kommunala vatten. Enligt ansvarsprincipen ska förstås kommunen ordna det hela åt dig, men när en stor centralort drabbas, så finns det helt enkelt inte någon kapacitet att ställa ut tillräckligt med tankbilar för att ordna det hela.

Nu lär butikerna ta in flaskvatten i mängder, som förhoppningsvis anländer i morgon måndag. Och annars kan man alltid koka bajsvattnet innan man dricker det.

Värre är det om man samtidigt har strömavbrott och problem med landsvägsleveranser av flaskvatten. Hur ordnar du ditt dricksvatten om strömmen gått och vägarna inte är farbara? Kom ihåg att det är en myt att vatten i svenska vattendrag går att dricka. Det gäller sällan ytvattnet, speciellt inte i södra Sverige, med jordbruk, industrier, bebyggelse. Dricksvattnet i vattentäkterna tas djupt ner och renas dessutom.

Vi ska dock vara tacksamma över att den värsta tänkbara bakterien i princip är utrotad i Sverige, vibrio cholerae, och att vi bara hittar exempelvis Ecoli, giardia, Entamoeba histolytica och Shigella. Men en multipelinfektion av både flera bakterier och parasiter samtidigt lär vara nog så svår, speciellt om det inte finns rent vatten och ström för hygienbehov. Och kanske finns även koleran där - trots allt insjuknar fortfarande ett antal svenskar i kolera varje år - kanske något de fick med sig från en utlandssemester, vem vet? Det är bara det att bakterierna hamnar i avloppen, istället för i det där ytvattnet du tror du kan dricka om det blir problem... Så vi slipper koleraepidemier. Så länge avloppen fungerar och vattnet kommer ur kranen. Om det nu inte går som i Örebro.

För övrigt kan man tänka sig att någon illasinnad person bryter sig in i Trekantenreservoaren i Stockholm, och tillsätter hemodlade kolerabakterier. Eller bakterier odlade i labb, risken att själv bli smittad är väl så stor annars.

Kolera dödar 100 000 - 150 000 personer om året och går att behandla. Med korrekt sjukvård dör bara 1%, men utan sjukvård dör 50 - 60%. Fundera på Trekantenreservoaren och hur många intensivårdplatser det finns i Stockholmsområdet. Trekantenreservoaren ger vatten till 100 000-tals Stockholmare, och töms dagligen.

Mer om detta i kan ni nog se fram emot i min kommande undergångsroman Stjärnklart (Facebook-sidan).

Tillägg: På tal om ditt hushålls katastrofberedskap så hotade den ryske journalisten Dmitry Kiselev, som är huvudansvarig för Putins internationella mediasatsningar, EU och USA med kärnvapen nu på kvällen, och påminde tittarna att Ryssland är det enda landet som kan förvandla USA till radioaktivt damm, efter att Vita huset fördömde folkomröstningen i Krim. I bakgrunden på den ryska statstelevisionens kanal 1 visade man en kärnvapendetonation för att illustrera uttalandet. Det kan vara hög tid att se över din beredskap.

Länk (http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/flaskvatten-slut-pa-nagon-timmar-i.html)

Snubben
2014-03-16, 23:29
Dmitry får amerikanska Fox's reportrar att se ut som gröngölingar.

sigill
2014-03-16, 23:55
Vi har bra vatten i stora delar av landet, särskilt i norrland, och det räcker långt att koka vatten vid osäkerhet (nog en bra idé på många ställen utanför fjällvärlden). Det som ska undvikas är förstås att ta vatten där det finns industrier eller jordbruk.

Lando
2014-03-17, 01:12
Folk som oroar sig över saker i onödan är enligt mig ett större samhällsproblem än vår vattenförsörjning, som är bland de absolut mest stabila i världen och fungerar ypperligt.

Detta tror jag är väldigt sant.

Hemi
2014-03-17, 01:36
Det är väl en orsak till att Sverige rankas så högt som bra land av FN t ex. Det är stadigt och skildnad på många andra länder där klimatet är mildare men inbjuder samtidigt till sjukdimar pga just det som ni antagligen slipper i Sverige. Fast det beror lite på vad för slags olycka det är också, slås en källa ut av nånting som faller från luften t ex blir det trängre av samma mängd folk till de källor som finns kvar.

filmjölk
2014-03-17, 01:38
gammal tråd, men har ni sparat vatten just in case, se till att skaka på behållarna ibland, och byta ut det emellanåt.

agazza
2014-03-17, 06:35
En droppe klor håller vattnet drickbart.

Nej jag kör till norrland vid kris.

Trekker
2014-03-17, 07:06
Ja stormen Gudrun visade hur bra beredskapen var, abonnenter som var utan el i över en månad. Vi har ett sårbart system med huvuddel luftburna ledningar. Att det sedan knappt finns någon personal all sätta in för att åtgärda problemen är också ett problem. Dessutom måste man sätta det i paritet mot vårt elbehov som är stort.

Exdiaq
2014-03-19, 18:29
Örebro kommuns skolor klarar inte av ansvarsprincipen

I händelse av kris, så gäller den sk ansvarsprincipen i Sverige - den som har ansvar för något normalt, har ansvar för detta även vid kris och extraordinära händelser. Örebro kommuns skolor klarar med anledning av bajsvattnet i Örebro inte av att följa ansvarsprincipen.

Örebro kommun två helt enkelt sina händer (i bajsvatten) och meddelar att skolorna inte längre tar ansvar för dricksvatten åt eleverna. Istället måste föräldrar skicka med vatten hemifrån. (http://na.se/nyheter/orebro/1.2420772-skolor-skicka-med-era-barn-en-flaska-vatten)

Skolorna klarar helt enkelt inte av en enkel kris med rubbad tillgång till vatten.

Ingen är förstås förvånad. Ansvarsprincipen fungerar inte. Tror ni t ex att äldreboenden, både privata och kommunala, har ett nödförråd med livsmedel i händelse av kris och en störning i leveranserna av mat? Naturligtvis inte.

Försvarare av samhällets totala icke-beredskap brukar hävda att marknaden löser detta, dvs skolorna ska köpa in dricksvatten på marknaden om nu skolorna inte klarar av att själva ordna vatten. Men det gör man alltså inte. Man avsäger sig istället sitt krisansvar och bryter det samhälleliga kontraktet.

Man får hoppas att vi inte får se någon allvarligare kris än dåligt dricksvatten, med tanke på Örebros kommuns agerande.

Länk (http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/orebro-kommuns-skolor-klarar-inte-av.html)

Sparven från Minsk
2014-03-19, 20:50

+1. Har kommenterat detta att herrn i fråga oftast kommer med domedagstrådar men fick veta att så inte var fallet.

Exdiaq
2014-03-19, 21:07

Man är bara rädd om man inte kan lösa problemen. Jag kan skaffa bra vatten på egen hand så jag är inte rädd. Kan även anpassa mig efter och lösa många av de andra problem jag skapar trådar om.

Att skrämma folk till den grad att de blir handlingsförlamade våp har aldrig varit mitt syfte. Dela med mig av mina egna och andras insikter/observationer så att fler personer ser till att de kan, helt eller till stor del, klara av att ta hand om sina basala behov som mat, vatten, skydd. Det är mitt syfte.

+1. Har kommenterat detta att herrn i fråga oftast kommer med domedagstrådar men fick veta att så inte var fallet.

Det är inte domedagstrådar. Det är diskussion kring potentiella problem. Problemet som tas upp här är tämligen enkel att lösa om folk börjar bry sig:
1. Arbeta för att förbättra vattenförsörjning och göra den mer driftsäker på lokal och regional nivå.
2. Ha möjligheten att klara sig på egen hand i X antal veckor om det skulle bli någon större störning.

Philley
2014-03-19, 21:23
Tack Exdiaq för alla upplysningar inom ämnet, väldigt intressant och delvis spännande, har börjat tänka en hel del på det även om några privata skyddsåtgärder ej satts i verk.

Herr Oberst
2014-03-19, 22:28
Har 150 meter till mälaren. Först när det vattenhålet sinat ska jag börja bli orolig

Snubben
2014-03-19, 22:32
Har 150 meter till mälaren. Först när det vattenhålet sinat ska jag börja bli orolig

Du kanske ska oroa dig över allt som läcker ut i Mälaren istället. Man vet att något är tokgit när en kommun har åkt runt till markägare och är villiga att betala dem att anlägga dammar/sumpmark för att förhindra saker från jordbruket att rinna ut - tråkigt att majoriteten av de tillfrågade säger nej då de förlorar stora riksdaler på det....

Olegh
2014-03-19, 22:32

Om det kontamineras och görs tillfälligt otjänligt då?

Exdiaq
2014-03-19, 22:35

Har du möjlighet att rena vattnet?

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=35220

Edit: Pucktrea..

Exdiaq
2014-03-19, 22:35
Tack Exdiaq för alla upplysningar inom ämnet, väldigt intressant och delvis spännande, har börjat tänka en hel del på det även om några privata skyddsåtgärder ej satts i verk.

Var god!

Herr Oberst
2014-03-19, 23:09
Att rena ett redan nästan drickbart vatten bör inte vara så svårt

Skickat från min LT26i via Tapatalk

agazza
2014-03-20, 08:39
Finns microfilter för fjällvandring som är rätt ok, dom jobbar med tryck så man behöver bara tålamod och en slang så man kan ha lite fallhöjd, vet ej ifall dom klarar bakterier och virus men det bör dom göra

LoveMachine
2014-08-10, 09:44
Jag sparkar lite liv i den här tråden med ett inlägg från Wisemans Wisdoms om den bristfälliga hanteringen av branden i Sala. Inte bristfällig från de på marken utan på ledningsnivå. Det visar på värdet av att själv ha lite förtänksamhet och redundans. Det visar också på en tragisk samhällsutveckling som jag helst skulle vilja avfärda som paranoida vanföreställningar.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/08/frivilliga-en-styrka-dar-staten.html

Exdiaq
2014-08-10, 10:26
Jag sparkar lite liv i den här tråden med ett inlägg från Wisemans Wisdoms om den bristfälliga hanteringen av branden i Sala. Inte bristfällig från de på marken utan på ledningsnivå. Det visar på värdet av att själv ha lite förtänksamhet och redundans. Det visar också på en tragisk samhällsutveckling som jag helst skulle vilja avfärda som paranoida vanföreställningar.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/08/frivilliga-en-styrka-dar-staten.html

Tycker i alla fall att det är lite glädjande då det visar att personer inte glömt bort vad det egentligen innebär att vara solidarisk och har inte helt flyttat över denna "solidaritet" till Pappa Staten.

Men, det oroar mig att personer i allmänheten fortfarande sätter sitt hopp till staten vid eventuellt kris och därför inte känner att de behöver kunna klara sig själv under kortare/längre tid. Ser det ut så här vid en förhållandevis liten insats (liten den av populationen direkt berörda) vill jag inte tänka på det kaos som kommer utbryta vid t.ex. strypt oljetillförsel, om det så är p.g.a. peak oil, Putin stänger av exporten eller andra oförutsedda händelser.

LoveMachine
2014-08-10, 10:56
Tycker i alla fall att det är lite glädjande då det visar att personer inte glömt bort vad det egentligen innebär att vara solidarisk och har inte helt flyttat över denna "solidaritet" till Pappa Staten.

Men, det oroar mig att personer i allmänheten fortfarande sätter sitt hopp till staten vid eventuellt kris och därför inte känner att de behöver kunna klara sig själv under kortare/längre tid. Ser det ut så här vid en förhållandevis liten insats (liten den av populationen direkt berörda) vill jag inte tänka på det kaos som kommer utbryta vid t.ex. strypt oljetillförsel, om det så är p.g.a. peak oil, Putin stänger av exporten eller andra oförutsedda händelser.

Jag både håller med och inte. Jag tycker att man ska kunna förvänta sig att staten styr upp liknande situationer. Det ska bara smälla till så är räddningstjänst, hemvärnet med mera där. Man ser till att ordna matleveranser och andra förnödenheter innan det blir ett problem. Men vi har uppenbarligen inte den förmågan på rätt nivåer. Det är ju tydligt sett till att Wisemans blogginlägg listar resurser som inte används. Det kan ju t.ex. tyckas konstigt att F 21 i Luleå, av alla förband, har börjat trucka ner sina hjullastare och brandbilar. Men det hände först igår eller i fredags. Det är lite väl sent med tanke på hur länge det tar att komma ner och bli integrerad i släckningsarbetet.

Men samtidigt så måste ju var och en göra sitt för att minska katastrofens omfattning. Om man själv kan låta bli att svälta/törsta ihjäl under första 3-7 dagarna så har man gjort väldigt mycket för att låta se till att räddningsresurserna kan användas till rätt uppgifter. Men jag förväntar mig samtidigt inte att folk ska börja sätt upp privata brandkårer för att kunna hävda någon form av självständighet från staten. Den typen av utrustning som behövs sällan är ett utmärkt exempel på när samordning på högre nivå inte bara är önskvärt utan en grundförutsättning.

Det är helt klart kul att se hur folk hjälps åt för att klara av situationen, det värmer hjärtat. Det är klart att om man bor i området så känner man en viss samhörighet och kanske till och med ett gemensamt ansvar. Det behöver inte nödvändigtvis ens handla om brandbekämpning. Man ska verkligen inte underskatta värdet av markservice under svåra omständigheter. Bara något så enkelt som att få fram lagad mat och vatten till räddningsarbetarna gör så mycket för deras uthållighet. Fan, ett leende och några uppskattande ord gör mycket för ett trött skalle och sliten kropp.

Edit: Sammanfattningsvis - Från var och en efter förmåga till var och en efter behov.

Tricce
2014-08-10, 11:06
Det här med att bli utan vatten erfar jag precis nu. Väsby och Sollentuna utan vatten pga vattenläcka. Det första jag tänkte på var att hur fan blir det med kaffet!! :D

http://www.mynewsdesk.com/se/upplands_vasby_kommun/pressreleases/stoerningar-i-vattenfoersoerjningen-i-vaesby-under-soendagen-1038487?utm_source=channel&utm_medium&utm_campaign=facebook&utm_content