Visa fullständig version : Hjälp behövs!
NathalieB
2013-08-11, 10:28
Trist rubrik, sorry.
Hejsan jag heter Nathalie och är ny här men har tidigare hört talas om forumet. :)
Det här är ett inlägg där jag beskriver min situation och ber er om hjälp.
Ska vi börja med lite stats?
Ålder: 18.
Högsta vikt: ca 65.
Lägsta vikt: ca 51.
Nuvarande vikt: Pendlar mellan 56-58. (Hetsvikt.)
Längd: 161 cm.
Lite historia om mig då. Allt började för ungefär lite mer 1,5 år sedan. Jag hade gått ner tre storlekar, från 40 till 34 i byxor. Vågen visade 54 och ingen visste varför. Vi antog att det hade med hormoner att göra men jag var bara glad. Och nöjd. Ett tag. Hittade diverse bloggar om viktnedgång och träning, och kanske inte de friskaste bloggarna. Inte så där pro-ana så att de hetsade andra i att bli sjuka i ätstörningar men de beskrev sin kamp helt enkelt. Men de önskade aldrig någon annan en ätstörning. Det är en felaktig uppfattning.
Jag började räkna kalorier och började träna, gick ner något kilo men lyckades alltid hetsa mig upp igen. Vikten pendlade mellan 51-56 kanske. Senare hittade jag även lite forum, som var lite mer.. framfusiga? Men också förstående även om de gav varandra fler tips. Jag har aldrig svält mig själv direkt. Visst, några få fastor men det handlar om knappt 10 stycken så det räknas inte. Aldrig spytt eller så. Men jag blev mer och mer besatt av kalorierna. Och visst jag gick ner i vikt. Höll hårt en vecka, gick ner två kilo, bara för att hetsa i en vecka och gå upp allt igen. Om inte mer. Jag älskar thinspo, bilder på smala människor. Dock gillar jag inte när det är för smalt, men säkert smalare än vad många här anser vara normalt.
Jag har under den här tiden mått dåligt psykiskt. Även om kroppen inte påverkats så mycket. Många tankar om självhat, jämföranden, ångest, kalorier, träning och smalhet. Att jag vill äta si eller så, att jag vill fasta eller träna si eller så. Men lyckas aldrig länge. Jag är en hetsare.
Nu har jag haft en lång period av hetsande och ligger runt 58 kilo. Ångest.
Mina viljor dras även mellan thinspo och fitspo. Vill jag vara smal eller fit? Vad kan jag bli? Något mellanläge? Jag vet inte, allt är kaos. Det kan gå en vecka utan att jag äter riktig, hemlagad mat. Istället äter jag mackor, yogurt, gröt, godis, glass, socker osv. Mycket är alltså ur balans just nu.
Jag behöver hjälp med hur jag ska äta och träna och för att hålla mig motiverad. Och tro inte att jag har suttit på internet och sökt och sökt och sökt under den här tiden, för det har jag. Men alla här verkar så duktiga och det skulle vara fantastiskt med råd!
Mina mål då?
Jag vill ner till någonstans runt 45-48. Kanske 50. Ett stort mål, som jag velat ha hur länge som helst, är thigh gap. Att kunna stå med fötterna ihop utan att låren rör vid varandra.
Jag vet inte vad som är rimligt, vad jag kan nå eller hur jag ska nå det. Allt kaloriräknande har fuckat ur. Hetser kan bestå av 3000-5000 kalorier. Medan bra dagar vill jag ligga på under 1000, helst max 800. (Efter träning dock!) Jag räknar plus minus! Har jag ätit 1200 men tränat bort 500 så är det en bra dag. Jag vet att detta inte är bra, men ibland när jag äter mer så hetsar jag. Jag behöver verkligen hjälp. Med vad och hur jag ska äta, träna, tänka och allt.
Tack på förhand!
M.V.H.
Nathalie med kaos i huvudet. *gah!*
Du har nog gravare problem som behöver mera profisionell hjälp än detta tips.Nu gillar jag inte dina tankar om hur lågt ner i vikt du ska gå.Men kan säga att ligga xtremt lågt skapar för många just problematiken med att få ett hetsätarsug.Jag självupplever att en diet med kaloriunderskott som är inte så xtremt långt från balansnivån gör att jag har xtremt litet sug efter godsaker och dylikt.Ligger jag på 1000kalorier -så får jag kämpa konstant.
Dock så brukar dom flesta fuska nån timma lr kanske den dagen.Du däremot gör det lite värre
Fattar dock inte mycket av fitspåren å tigtgrejerna.Hur du ska träna för att hålla dej motiverad är ganska enkelt.Träna det du tycker är roligt och inte för att du måste.
NathalieB
2013-08-11, 10:49
Jag menar inte att jag vill ligga kvar på 800 utan vill ta mig högre upp så jag förhoppningsvis slutar hetsa. Vet dock inte vilken gräns som är bra, eller hur mycket protein/kolhydrater/fett osv.
Träningen är inte det svåra när det kommer till motivation, det är maten! :( Men tack!
Du har nog gravare problem som behöver mera profisionell hjälp än detta tips.Nu gillar jag inte dina tankar om hur lågt ner i vikt du ska gå.Men kan säga att ligga xtremt lågt skapar för många just problematiken med att få ett hetsätarsug.Jag självupplever att en diet med kaloriunderskott som är inte så xtremt långt från balansnivån gör att jag har xtremt litet sug efter godsaker och dylikt.Ligger jag på 1000kalorier -så får jag kämpa konstant.
Dock så brukar dom flesta fuska nån timma lr kanske den dagen.Du däremot gör det lite värre
Fattar dock inte mycket av fitspåren å tigtgrejerna.Hur du ska träna för att hålla dej motiverad är ganska enkelt.Träna det du tycker är roligt och inte för att du måste.
Jag ärbara en lekman men det du skriver låter inte friskt, för mig.
45kg på 161cm kommer få dig att se ut som en anorektiker, vill du bli fit eller tight så kommer du hamna så långt ifrån målet som det är möjligt. En tjej som är fight eller tight väger AVSEVÄRT mer än vad du tror.
Sedan detta med att låren inte ska röra vid varandra etc, vart i helvete kommer den hetsen från? Är det någon som bryr sig om detta som kille? Jag har aldrig någonsin tänkt på det fören flertal börja lyfta om det? Vare sig eller, om dina lår eller inte kommer röra vid varandra beror väldigt mycket på hur din kropp är utformad, antingen kommer du få större muskler där alt. större fettansamlingar, precis som vissa kan lägga på sig mer massa på en viss part än andra, that´s life.
Hur som, ditt tankesätt är galet, gå till ungdomsvården och kom i kontakt med någon så du kan sluta hetsa.
Jag menar inte att jag vill ligga kvar på 800 utan vill ta mig högre upp så jag förhoppningsvis slutar hetsa. Vet dock inte vilken gräns som är bra, eller hur mycket protein/kolhydrater/fett osv.
Träningen är inte det svåra när det kommer till motivation, det är maten! :( Men tack!
protein 2g per kg kroppsvikt
fett 0,7-1g per kg kroppsvikt
Kolhydrater så många gram som behövs till den kalorimängd du vill ligga på
NathalieB
2013-08-11, 11:42
Snubben: Jag sa mellan 45-50. :) Jag är ju dock osäker på hur jag vill se ut, smal eller fit. Men inte för fit liksom. (Jag vet, att det är svårt som tjej att bli stor!!!) Sedan om jag skulle vara nöjd vid 52 så skulle jag inte pressa mig neråt. Men jag har sett min kropp vid 52 utan att vara nöjd. (Sen så har jag blivit lite blind på siffror, men det försöker jag komma ifrån!) Vid 52 sist hade jag inte direkt några muskler då jag bara körde konditionsträning. Men det är det här jag behöver hjälp med! Vad för vikt kan tänkas vara bra för mig om jag ska träna mer styrka och även kondition? :)
Jo, jag vet att det har mycket med kroppsbyggnad och göra men det har tyvärr blivit något jag är besatt av. :( Jag bryr mig inte om thigh gap för killens skull utan för min egen. Min pojkvän är nöjd med min kropp, det är jag som är det. Man ska träna för sin egen skull och inte för att andra människor ska bli intresserade. :)
Jo, jag vet att det inte är bra. Men det jag ville ha mest tips om är några kosttips. Så som kalorier, kolhydrater, protein, fett osv, träning, när det är okej och inte okej att äta "dåliga" saker och tips på lite mer bra.
NathalieB
2013-08-11, 11:44
protein 2g per kg kroppsvikt
fett 0,7-1g per kg kroppsvikt
Kolhydrater så många gram som behövs till den kalorimängd du vill ligga på
Vad för kalorigräns kan vara bra att satsa på?
Snubben: Jag sa mellan 45-50. :) Jag är ju dock osäker på hur jag vill se ut, smal eller fit. Men inte för fit liksom. (Jag vet, att det är svårt som tjej att bli stor!!!) Sedan om jag skulle vara nöjd vid 52 så skulle jag inte pressa mig neråt. Men jag har sett min kropp vid 52 utan att vara nöjd. (Sen så har jag blivit lite blind på siffror, men det försöker jag komma ifrån!) Vid 52 sist hade jag inte direkt några muskler då jag bara körde konditionsträning. Men det är det här jag behöver hjälp med! Vad för vikt kan tänkas vara bra för mig om jag ska träna mer styrka och även kondition? :)
Jo, jag vet att det har mycket med kroppsbyggnad och göra men det har tyvärr blivit något jag är besatt av. :( Jag bryr mig inte om thigh gap för killens skull utan för min egen. Min pojkvän är nöjd med min kropp, det är jag som är det. Man ska träna för sin egen skull och inte för att andra människor ska bli intresserade. :)
Jo, jag vet att det inte är bra. Men det jag ville ha mest tips om är några kosttips. Så som kalorier, kolhydrater, protein, fett osv, träning, när det är okej och inte okej att äta "dåliga" saker och tips på lite mer bra.
Kollar vi vad BMI säger så är väl runt 54-56 bättre (och då ligger du i närmare undernärd än överviktig). Mitt problemet är inte så mycket som med din vikt, utan ditt ätande/hetsande, det låter inte bra någonstans. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en vårdcentral bara för att prata. Du lär inte göra det då du inte ser det som ett problem men kontakta en dietist, kost-strateg (eller vad de nu heter), som kan hjälpa dig med att lägga upp ett kostschema som är anpassat och får dig sluta hetsa..
NathalieB
2013-08-11, 11:52
Kollar vi vad BMI säger så är väl runt 54-56 bättre (och då ligger du i närmare undernärd än överviktig). Mitt problemet är inte så mycket som med din vikt, utan ditt ätande/hetsande, det låter inte bra någonstans. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en vårdcentral bara för att prata. Du lär inte göra det då du inte ser det som ett problem men kontakta en dietist, kost-strateg (eller vad de nu heter), som kan hjälpa dig med att lägga upp ett kostschema som är anpassat och får dig sluta hetsa..
Har redan en kurator på ungdomsmottagningen. Och med hetsa så menar jag väl inte att jag sitter vid ett bord med 10k kalorier och vräker i mig. Bara att jag äter dåligt och mycket.
Har redan en kurator på ungdomsmottagningen. Och med hetsa så menar jag väl inte att jag sitter vid ett bord med 10k kalorier och vräker i mig. Bara att jag äter dåligt och mycket.
Med tanke på vad du skrev i ditt första inlägg så betvivlar jag att du äter mycket..
Hur som, du har en kurator på ungdomsmottagningen, prata med denna om det du skriver här, alt. visa inlägget. Såg f ö. att din vikt låg 56-58, du är medveten att detta är vad som anses vara bra för din längd att väga, du är varken överviktig eller undernärd, mer åt undenärds-hållet om något men det är en bra vikt..?
NathalieB
2013-08-11, 12:07
Med tanke på vad du skrev i ditt första inlägg så betvivlar jag att du äter mycket..
Hur som, du har en kurator på ungdomsmottagningen, prata med denna om det du skriver här, alt. visa inlägget. Såg f ö. att din vikt låg 56-58, du är medveten att detta är vad som anses vara bra för din längd att väga, du är varken överviktig eller undernärd, mer åt undenärds-hållet om något men det är en bra vikt..?
Jag skrev även att jag misslyckades med att äta som jag ville och att jag överåt. Flera dagar i rad har kaloriintaget legat långt över 2000-4000 kalorier. Så nej, jag äter inte så lite som du tror. Idag har jag bland annat ätit nästan en hel B&J burk och en bit choklad för 300 kalorier. Så nej, jag äter inte lite. Då skulle jag ju gå ner i vikt. Inte upp som nu. Jag vet ju vad som är BRA att äta. Kyckling, lax, ris, kvarg, havregryn, proteinbarer/drycker, grönsaker, frukt osv. Men hur mycket av varje? Är det okej att äta pasta, hur mycket? När ska man äta vad, det eller det före/efter träning osv. Hur ska man träna, när är det bra med vilodag osv. Upplägg. Mängd. Det är sådana saker jag undrar. :)
Det kanske är en bra vikt enligt BMI-skalan men man kan inte alltid lita på den. Jag menar jag kan ju vara hur ohälsosam som helst och bara käka glass fast jag har en hälsosam vikt. Sedan så känner jag hur vikten stiger nu och vet därför att jag äter mycket. Min kropp är ju ändå inte stark osv även om den enligt vissa är relativt smal. Men den är väl normal kanske, men jag tycker den är rätt sladdrig.
Jag skrev det här inlägget för att få råd om kost och träning och ville bara berätta lite bakgrund så man vet vad kroppen är van vid. Jag vet att dietister kan hjälpa mig och så men jag tycker att internet känns mycket mer tryggt än ansikte mot ansikte. Även enklare. Hoppas jag inte låter otrevlig för det är inte meningen. ^^
Har du problem med hetsätning så ha inte ett så lågt kaloriintag. Ha ett lågt underskott så du går ner i vikt sakta men säkert. Det finns utöver undvikandet av hetsätning andra fördelar.
Sänker du ditt intag för snabbt och okontrollerat så sänker du också troligen din NEAT ( http://traningslara.se/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/ ), så du även gör av med mindre energi.
En annan grej med att ligga så lågt i intag, för att sen okontrollerat äta massa skräp, är att du bryter ner dina muskler. Det har visat vanligt bland de som Jojo-bantar att även om man ligger på normalvikt enligt BMI så har man en fett% som en överviktig då den fettfria massan (muskler) minskat. (Källa: Gudiol i Body Radio)
NathalieB
2013-08-11, 12:50
Okej, men kan 1500 vara ett bra mål då? Och ska man äta det man tränar bort eller itne? (Kondition!)
Problemet med hetsen är att man sabbar kroppen o den naturliga förbränningen.
Min hjälp blev LCHF, den gav mig en "inre frid" att våga äta... att kunna proppa i mig ordentligt... LCHF drog även igång min förbränning och efter någon månad så kunde jag sakta fasa in rätt kolhydrater och minska på fettet.
Bäst är att ta hjälp av en PT/Kostrådgivare för att hitta en hållbar kostplan.
Problemet med hetsen är att man sabbar kroppen o den naturliga förbränningen.
Min hjälp blev LCHF, den gav mig en "inre frid" att våga äta... att kunna proppa i mig ordentligt... LCHF drog även igång min förbränning och efter någon månad så kunde jag sakta fasa in rätt kolhydrater och minska på fettet.
Bäst är att ta hjälp av en PT/Kostrådgivare för att hitta en hållbar kostplan.
Sluta snacka dynga.Jag kan då proppa i mej väldigt mycket utan att gå upp i vikt och utan lchf.Vad innebär den naturliga förbränningen och hur drar lchf igång en förbränning?
Steg 1 innan du försöker få ordning på allt annat är att få ordning på din inställning till mat och din kropp. Försök hitta en balans där du inte går ner eller upp, försök att må bra på att äta så mycket och försök acceptera kroppen på den nivån. Efter det kan du börja vandra bort ifrån den balansen.
Lägg dig på 2000kcal enligt tidigare föreslagna fördelning. Kolla hur din kropp svarar på det under två veckor. Första veckan går du kanske upp så det är veckan efter det som är intressant. Ät vettig och riktig mat men unna dig något gott på helgen.
Bra mat är tillexempel följande:
Protein - Kyckling/Kalkon, Vit Fisk även Lax, Nöt och fläsk är bra men bör begränsas lite i volym.
Kolhydrat - Ris, Pasta, Potatis, Bulgur, Quinoa. Bröd och havregryn är också bra men bör begränsas något i volym.
Fett - Olivolja, Lax, Nötter (ej jordnöt). Smör till viss del.
Till detta adderar du även grönsaker i stor mängd, broccoli, spenat, paprika, kål är alla bra. Givetvis fungerar gurka, tomat och sallat bra också men det är mest utfyllnad.
Med dessa produkter (det finns säkert många fler som är bra men dessa kommer jag på på rak arm) kan man göra en stor variant av maträtter.
Sluta snacka dynga.Jag kan då proppa i mej väldigt mycket utan att gå upp i vikt och utan lchf.Vad innebär den naturliga förbränningen och hur drar lchf igång en förbränning?
För mig så satte allt fett som jag proppade i mig fart på förbränningen.
Visserligen en Quick-fix .. men det funkade för mig på ett bra sätt.
För mig så satte allt fett som jag proppade i mig fart på förbränningen.
Visserligen en Quick-fix .. men det funkade för mig på ett bra sätt.
Hur kom du fram till att förbränningen gick igång av fettet?
Hur kom du fram till att förbränningen gick igång av fettet?
Jag känner min kropp rätt bra efter över 15års jojo-bantande ... det var dock dom sista 5åren i samband med åldern som förbränningen gav upp och resultetade i +11kg som jag kämpa frenetiskt att bli av med. Med LCHF Så rasa jag dom första 6kg och sen styrde jag över till vettig kost och bara fortsatte.
Som sagt. Det var hur det funka för mig!
Vi är alla olika :)
Pretorian
2013-08-12, 10:53
Jag känner min kropp rätt bra efter över 15års jojo-bantande ... det var dock dom sista 5åren i samband med åldern som förbränningen gav upp och resultetade i +11kg som jag kämpa frenetiskt att bli av med. Med LCHF Så rasa jag dom första 6kg och sen styrde jag över till vettig kost och bara fortsatte.
Så olika är vi inte alltid. Troligtvis gick du ner i vikt för du låg på ett kaloriunderskott (har hänt flera personer här på forumet...) ;)
Men oavsett så har du ju hittat en metod som du fått resultat av så grattis.
Som pretorian säger så var det absolut inte nån aftonbladet lchfmagi som gjorde det utan ditt kaloriantal förändrades.Menar ej att hugga på dej,tycker bara inte om att man ger råd som det inte finns befogenhet för.Kul att du tappade övervikten.
Så olika är vi inte alltid. Troligtvis gick du ner i vikt för du låg på ett kaloriunderskott (har hänt flera personer här på forumet...) ;)
Men oavsett så har du ju hittat en metod som du fått resultat av så grattis.
Tackar! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.