Visa fullständig version : Underutvecklad kropp?
dominera
2013-08-10, 20:36
Är 20 år, kille, väger 60 kg på runt 172 cm. Jag är alltså väldigt liten. Frågan är bara om jag är för liten? Jag tycker att jag är väldigt klen och svag, och har för lite muskler än vad normala 20 åriga grabbar har. Då jag gärna vill ha lite svar på frågan så tog jag lite bilder på mig (obs dålig kvalité).
Fram:
http://i.imgur.com/bqMko5j.jpg
http://i.imgur.com/0OrL8su.jpg
Sida:
http://i.imgur.com/WVUnACf.jpg
http://i.imgur.com/wDGteVK.jpg
Bak:
http://i.imgur.com/dGiEZy4.jpg
Jag kanske bara är nojjig, men det känns som att jag är mycket mindre än vad en normal man på 20 år ska vara. Ser ju ut som om jag vore 15 år i kroppen. Så därför undrar jag ifall det är något som är fel? Typ brist på något, testosteron eller kanske tillväxthormon eller något? Äter och rör på mig normalt, så problemet (om det finns något) borde vara att det är något som är fel inne i kroppen med hormonerna eller något. Vad tror ni? Mätte mina handleder lite snabbt också, 15 cm känns ganska smalt för en 20 årig kille... det är ju typ omkretsen på en skolflicka?
Jag tycker inte du på något sätt ser underutvecklad ut, det du dock ser ut att vara är att inte ha mycket till muskler (därav klen). Börja träna och ät rätt så kommer du växa på bredden..
Du verkar ha en riktigt bra ram för att få en grym kropp.
grytlappen
2013-08-10, 20:56
Du ser helt normal ut. Helt ärligt en bra grund att bygga på. Hade jag varit dig skulle jag bara sett till att käka lite mer.
dominera
2013-08-10, 21:05
Jag tycker inte du på något sätt ser underutvecklad ut, det du dock ser ut att vara är att inte ha mycket till muskler (därav klen). Börja träna och ät rätt så kommer du växa på bredden..
Du verkar ha en riktigt bra ram för att få en grym kropp.
Du ser helt normal ut. Helt ärligt en bra grund att bygga på. Hade jag varit dig skulle jag bara sett till att käka lite mer.
Jag kan hålla med om att jag är rätt proportionerligt byggd. Däremot är jag fruktansvärt svag. Varför jag gör tråden är för att jag faktiskt började med träning för två år sen, alltså 18 år fyllda. Tränade ett helt år och gick från 60 till 75 kg, vilket gjorde att jag såg helt okej ut. Problemet var att jag inte ökade nästan nånting i styrka. Började med 30 kg i bänk och efter ett år kunde jag väl ta en 40-50 kg 1RM.
Jag kan hålla med om att man kan ha sämre eller bättre gener (för muskelbyggning och tillväxt i allmänhet), jag kan också hålla med om att en del är större medan andra är lite mindre. Vad jag däremot inte förstår är varför jag är såpass svag. 40-50 kg i bänk för en 20 årig kille är ju bara inte dåligt, det är ju fan skit
Jag tränar på ca 45-50kg i bänk och är 29 och väger runt 85kg, Tycker inte jag är svag eller något sådant, det är min vikt som jag ligger på och jag stiger sakta. Bara att bita ihop, gilla läget och se till att man utför övningarna korrekt.
dominera
2013-08-10, 21:32
Jag tränar på ca 45-50kg i bänk och är 29 och väger runt 85kg, Tycker inte jag är svag eller något sådant, det är min vikt som jag ligger på och jag stiger sakta. Bara att bita ihop, gilla läget och se till att man utför övningarna korrekt.
Sant förvisso, men nu är det egentligen inte progressionen i min träning som är där problemet ligger. Problemet, som jag ser det, är mitt utgångsläge. Grunden. Känns inte normalt att vara så liten som jag är helt enkelt. Fast jag kanske bara är lite nojjig?
Sant förvisso, men nu är det egentligen inte progressionen i min träning som är där problemet ligger. Problemet, som jag ser det, är mitt utgångsläge. Grunden. Känns inte normalt att vara så liten som jag är helt enkelt. Fast jag kanske bara är lite nojjig?
Jag tycker att du nojjar, du kanske är mindre än genomsnittet (vilket jag faktiskt inte vet något om) men jag tycker inte att det är något fel på dig. Ät mer, är rätt och träna så ska du se att du kommer bli större.
Nebuchadnezzar
2013-08-10, 21:39
Du är ju rätt kort men det ser inte ut att vara några konstigheter. Tror dessutom 172cm ligger i den nedre delen av normalintervallet (dvs mindre än 2 standardavvikelser från medellängden).
dominera
2013-08-10, 21:57
Du är ju rätt kort men det ser inte ut att vara några konstigheter. Tror dessutom 172cm ligger i den nedre delen av normalintervallet (dvs mindre än 2 standardavvikelser från medellängden).
Jo men det är inte längden i sig som gör mig nojjig, mer hur själva kroppen är byggd. Som ett exempel, har en kompis som är 170 (alltså kortare) medan han väger drygt 70 kg samt har större underarmar och handleder etc. Att man är kort är ju inge fel i sig, min farsa är kring 173 cm så det är jag inte rädd för. Men det är resten, har små händer, smala handleder osv...
Nebuchadnezzar
2013-08-10, 22:03
Jo men det är inte längden i sig som gör mig nojjig, mer hur själva kroppen är byggd. Som ett exempel, har en kompis som är 170 (alltså kortare) medan han väger drygt 70 kg samt har större underarmar och handleder etc. Att man är kort är ju inge fel i sig, min farsa är kring 173 cm så det är jag inte rädd för. Men det är resten, har små händer, smala handleder osv...
Jo, men det jag menade var att om det är nåt som är särskilt "litet" så är det längden, resten ser som sagt inte ut att vara några konstigheter. Jag är minst lika klen i grunden som du och över två meter lång dessutom. Det var påtagligt, till skillnad från det dina bilder visar.
Badaboom
2013-08-10, 22:06
Vissa människor är mindre än andra, fullt normalt. Samma sak med styrka, vissa har bättre grundstyrka än andra. Ät mer och träna hårt så kommer du bli större och starkare.
Ökar du dåligt i styrka av träningen så tränar och/eller äter du fel. Alla svarar olika bra på olika typer av styrketräning, gäller att testa sig fram och hitta det man själv svarar bäst på.
Av bilderna att döma tror jag inte att det är något "fel" på dig.
Spelar väl ingen roll om du är klenare/svagare än genomsnittet? Du tränar för att bättra dig.
Vi har alla olika utgångslägen med olika gener så det är bara att jobba på så kommer det ta sig.
Jag var själv väldigt klen och ser mig fortfarande som det till viss del (Började på 60 kg på 184 cm, väger nu 85)
Brorsan började på 55 kg på 180 cm för längesen men ligger nu på stabila 100.
Med det sagt så tycker jag att du nojar. Du har långt mycket bättre grund än vad jag hade
Ta en dig en titt pa en badstrand eller nagot. Du ser ut som en helt normal person som inte tranar. De flesta har nog ungefar den byggnaden proportionellt sett, oavsett langd. Langre personer ar ofta annu klenare t om.
Men det är resten, har små händer, smala handleder osv...
Jag har ungefar samma ram som dig, fast ett par cm mer pa langden, mindre fett och mer muskler. Det ser grymt ut, sa fortsatt trana du bara. Vad du har for grund ar helt oviktigt.
Ökar du dåligt i styrka av träningen så tränar och/eller äter du fel. Alla svarar olika bra på olika typer av styrketräning, gäller att testa sig fram och hitta det man själv svarar bäst på.
Haller inte med. Valj ett nyborjarprogram precis som alla andra och borja trana.
tkr du är mer än genomsnitt smal, alltså mer muskler...
inte underutvecklad på något sätt ju, och träning tar massa år för att bygga.
kjag har gått framåt tillbaka med träning genom åren.
var uppe i en bit över 100 i bänk för några år sen, och vägde mycket mer därefter.
la av och tappat mycket och försöker komma dit igen :/ haha kommer ta tid.
ät mycket, träna, och vila mycket!...
när jag växte som mest och det gick som bäst körde hårda korta pass, vilade mycket och åt mycket mycket mat. (dock även gainer i början som hjälpte mycket)
Badaboom
2013-08-11, 07:35
Haller inte med. Valj ett nyborjarprogram precis som alla andra och borja trana.
Så du anser inte att man gör något fel om man inte tycker att man får resultat av träningen?
Sa aldrig att han inte skulle använda ett nybörjarprogram, men det faktumet att alla svarar olika på olika typer av träning är så vedertaget så det är inte ens något att diskutera. Finns olika nybörjarprogram med vettu.
Sa aldrig att han inte skulle använda ett nybörjarprogram, men det faktumet att alla svarar olika på olika typer av träning är så vedertaget så det är inte ens något att diskutera.
Haha, va? Hur individuellt traning ar, ar verkligen nagot man kan diskutera.
Ditt rad var "gäller att testa sig fram och hitta det man själv svarar bäst på.", vilket jag vander mig emot. Som nyborjare behover man inte aka pa nagon upptackningsfard (vilket manga tyvarr gor), utan ta ett beprovat nyborjarprogram och borja trana. Ingen ide att gora det svarare an vad det ar.
Badaboom
2013-08-11, 13:16
Haha, va? Hur individuellt traning ar, ar verkligen nagot man kan diskutera.
Ditt rad var "gäller att testa sig fram och hitta det man själv svarar bäst på.", vilket jag vander mig emot. Som nyborjare behover man inte aka pa nagon upptackningsfard (vilket manga tyvarr gor), utan ta ett beprovat nyborjarprogram och borja trana. Ingen ide att gora det svarare an vad det ar.
När i hela friden har jag sagt att han inte ska använda ett beprövat program? Finns fortfarande mer än ett sätt att träna, även som nybörjare. Anledningen till att jag skrev att han får pröva sig fram var att han skrev att han fått dåliga resultat när han tränat tidigare. Får man inte resultat av det sätt man tränar på så är det i allra högsta grad en vettig idé att testa att träna på ett annat sätt.
Linjedomarn
2013-08-11, 21:58
Tycker du ser fullt normal ut, träna på rätt sätt för att nå dina mål.
Tror absolut inte du ör underutvecklad för att du har smala handleder/mindre händer.
Jag och min bror är lika långa och har alltid vägt ungeför lika mycket med samma styrka.
Jag har dock 3 storlekar mindre i skor, mindre händer och smalar handleder. Har dock fått bättre axlar och midja, :) Inte så mycket man kan göra åt den saken heller, tänk på vad du kan göra bättre än att tänka på det som du tycker är fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.