handdator

Visa fullständig version : Artikeln om stenåldersdietens vara eller ickevara..

Snubben
2013-08-10, 16:54
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/striden-om-maten-missar-evolutionen_8412072.svd

Så när vi står där, undrande, i livsmedelsbutiken, vad skall vi välja? Det säkraste är nog att gå förbi hyllorna med paketerad ”functional food”, liksom mjölk- och brödavdelningarna, direkt bort till den mat som liknar det som har utgjort basföda i människans ursprungliga miljö: rotfrukter, grönsaker, frukt, bär, nötter, ägg, fisk, skaldjur och kött.

Men föreställningen att bröd och mjölk inte skulle vara artfrämmande föda är stark. Hittills mycket starkare än nyfikenheten.

Rappakalja eller har författarna en poäng?

Snubben
2013-08-10, 16:55
Kanske lite fel att säga att de lyfter frm en stenåldersdiet rakt av, men det framstår som det, tycker jag..

Dreas
2013-08-10, 17:00
Sist jag kollade finns inte mycket av det de åt för massa miljoner år sedan kvar, absolut inte i den form vi har det idag iaf.

Tycker det har gått lite långt med Paloetjatet även om grundtanken är god.

Kvicksilver
2013-08-10, 17:04
Til skillnad från LCHF förespråkarna så skriver dom ju att man behöver kolhydrater, dock ej från socker och vete.
Att man ska ta bort det "vita" så som salt, vete, socker tror jag på och lever så.
En tanke dock: Dom skriver att det är människans fenomenala anpassningsbarhet till olika miljöers tillgång på föda som gjort oss framgångsrika... då borde vi ju kunna anpassa oss till ett stort intag av jordbruksprodukter?
Många här på kolo inklusive mig äter ju till stora delar så som dom skriver.
Inget nytt under solen med andra ord.

Snubben
2013-08-10, 17:06
Til skillnad från LCHF förespråkarna så skriver dom ju att man behöver kolhydrater, dock ej från socker och vete.
Att man ska ta bort det "vita" så som salt, vete, socker tror jag på och lever så.
En tanke dock: Dom skriver att det är människans fenomenala anpassningsbarhet till olika miljöers tillgång på föda som gjort oss framgångsrika... då borde vi ju kunna anpassa oss till ett stort intag av jordbruksprodukter?
Många här på kolo inklusive mig äter ju till stora delar så som dom skriver.
Inget nytt under solen med andra ord.

Vad för kolhydrater får du i dig som inte innehåller "det vita"?

Ape3
2013-08-10, 17:17
http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.html
Han har skrivit en bok där varje påstående har 3-5 referenser, mycket imponerande alltså. Hur som helst så verkar detta ändå inte slå igenom så mycket. Han sågar allt vad fröer heter och mjölk.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144041675

De vill ha med evolutionsperspektivet. Ungefär som att det biologiska perspektivet kanske ska med när det gäller feminism och genus?

tjing
2013-08-10, 17:31
Folk orkar inte läsa för svåra texter. Tyvärr. De vill höra kostdoktorn säga att lättmjölk är "vit läsk".

Staffan Lindeberg är bra.

Kvicksilver
2013-08-10, 19:43
Vad för kolhydrater får du i dig som inte innehåller "det vita"?

Jag äter inget bröd eller pasta. Får kolisar från främst potatis.

ddavid
2013-08-10, 19:43
Man skjuter sig ju lite i benet då man säger att vår kropp är en enorm anpassningsmaskin men att den tydligen inte kan hantera exempelvis laktos, precis som kvicksilver var inne på.
Dock gillar jag att rotfrukter, frukt, grönsaker och bär får vara med! In fiber I trust.

Rotfrukter, grönsaker, frukt, bär, nötter, ägg, fisk, skaldjur och kött.
Den person som äter sig fet och sjuk av det bjuder jag fan på en tusenlapp. Problemet jag kan se med en sådan typ av kosthållning i vårt land är dock att intaget av kalcium blir rätt lågt och jag tror benskörheten skulle öka, trots ökat intag av D-vitamin.

Ape3
2013-08-10, 22:52
Jag har för mig att vi nordbor klarar laktosen längre än övriga befolkningen (ska finnas referens....i Lindebergs bok). Däremot tror jag främst det var mjölkproteinet som var boven.

paatrik
2013-08-10, 23:41
http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.html
Han har skrivit en bok där varje påstående har 3-5 referenser, mycket imponerande alltså. Hur som helst så verkar detta ändå inte slå igenom så mycket. Han sågar allt vad fröer heter och mjölk.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144041675

De vill ha med evolutionsperspektivet. Ungefär som att det biologiska perspektivet kanske ska med när det gäller feminism och genus?

Intressant vad gäller mjölk, inte stött på just detta. Upplever annars att många på kolo samt i allmänhet konsumerar mycket mejerivaror. Vad säger ni, talas det mycket om mjölkprotein/mjölksocker och dess eventuella negativa inverkan på vår hälsa? Tror ni på det, skär ni ner? Håller er enbart till kvarg etc?

ddavid
2013-08-10, 23:57
Intressant vad gäller mjölk, inte stött på just detta. Upplever annars att många på kolo samt i allmänhet konsumerar mycket mejerivaror. Vad säger ni, talas det mycket om mjölkprotein/mjölksocker och dess eventuella negativa inverkan på vår hälsa? Tror ni på det, skär ni ner? Håller er enbart till kvarg etc?

Så länge du inte är laktosintolerant eller mjölkallergiker ser jag ingen nackdel med mejerivaror, framförallt inte om man har en rätt ensidig kost. Ett glas mjölk här och där kan då tillföra mängder med vitaminer och mineraler som vi annars kan få i oss för lite av.

Min topp 5-lista över livsstilsfaktorer som påverkar vår hälsa negativt ser ut som följer: 1) E-in > E-ut 2) skitmat 3) inaktivitet 4) rökning och 5) stress.
Ska rätt mycket till innan mejeriprodukter kan knuffa undan någon av dessa grundpelare. Går man då in och angriper mejeriprodukter anser jag att man börjar lite i fel ände. Om än de nu skulle vara negativa för hälsan så tror jag deras effekt är ytterst minimal om allt annat sköts bra.

ddavid
2013-08-11, 00:05
Jag har för mig att vi nordbor klarar laktosen längre än övriga befolkningen (ska finnas referens....i Lindebergs bok).

Stämmer bra det. Många här har en mutation i LCT-genen som kodar för laktas. I normala fall ska transkriptionen av genen minska då vi ammat klart men här i norden fortsätter många producera laktas även i vuxen ålder. Enligt Wikipedia så tros mutationen ha uppstått för 5000-10.000 år sedan =)