handdator

Visa fullständig version : Träna med väldigt få kolhydrater och kcal?

BG knocc out
2013-08-10, 15:06
Hej, jag är nybörjare på sånt här och kan inte mycket om träning och kost.

Min fråga är följande : Om jag tränar överkroppen 3 dagar i veckan utan att äta några kolhydrater och väldigt få kalorier kommer det ens ge någonting?

Jag äter oftast väldigt dåligt, ca 1-2 gånger om dagen, och då äre bara kött och sallad som gäller.

Grejen är att jag har en tjej som vill gå ner i vikt lite, och hon klarar inte av att hålla sig till en egen kost. Om jag börjar vräka i mig massa pasta osv så kommer hon också göra det.

Kan jag kanske i smyg köpa nån gainer eller liknande? kan de hjälpa

ålder:22
längd:191cm
vikt:65kg

¨

Ursäkta om de blev lite rörigt i tråden eller nå oklart, äter en ny medicinkur som gör mig lite konstig, så är inte helt 100% i skallen just nu.

simmejävel
2013-08-10, 15:11
Det som det kommer hända, så länge du styrketränar ordentligt - gärna hela kroppen, är att du procentuellt går ner mer fett än om du inte styrketränat. Du kommer troligtvis till och med bli lite starkare, om än marginellt. Du bör dock inte räkna med att lägga på dig någon massa då det, som du redan varit inne på, överlag kräver att man ligger på ett överskott (borträknat vissa nybörjarökningar).

Jag är inte heller sådär superduktig på träningslära, så rekommenderar att du läser lite på Jacob och Nicklas sida (http://www.traningslara.se/) då de har en hel del riktigt bra artiklar om allt man kan tänkas vilja veta när man precis sätter igång med träning och kost.

Det första jag tänker på när jag ser dina "stats" är dock att du väger oerhört lite för din längd. Jag tycker personligen inte att det låter som en särskilt bra idé för dig att gå ner i vikt, överhuvudtaget. Du borde snarare se över om du kanske skulle gå upp lite i vikt. Du är ungefär jämnlång med mig men väger över tio kilo mindre, och då sitter inte jag på någon direkt övervikt utan snarare på väldigt lite muskelmassa och en moderat mängd kroppsfett. Förstår att det kan vara jobbigt för din tjej om du äter annorlunda, men i ditt fall tror jag rent av det skulle kunna vara skadligt med en viktminskning.

Visst, BMI är ett ganska trubbigt instrument att använda men i brist på annat: 65kg på 191cm ger dig ett BMI på 17,8 vilket är över en enhet under gränsen för undervikt.

BG knocc out
2013-08-10, 15:18
Jag kommer alltså inte få "större muskler" om man säger så? men jag kanske håller mig lite halvfitt? Tack för tipset om bloggen, men jag hade väldigt svårt att hitta just efter det jag sökte, och kan förtillfälölet inte läsa så bra eller hitta saker överhuvudtaget.

BG knocc out
2013-08-10, 15:21
Kan tilllägga att jag tränat förr och kan övningar osv, reps och allt det där. Just kosten jag har välfdigt dålig kunskap om.

begt
2013-08-10, 15:27
Du är underviktig och skulle må väldigt bra av att gå upp ca 10 kg. Börja en långsam viktuppgång och styrketräna samtidigt.

Ät efter tallriksmodellen eller liknande. Kött och sallad innehåller nästan ingen energi.

King Grub
2013-08-10, 15:27
Jag kommer alltså inte få "större muskler" om man säger så? .

Kanske. Men om du inte tränar styrketräning, kommer du att förlora muskler.

PureWhey
2013-08-10, 15:31
Kanske. Men om du inte tränar styrketräning, kommer du att förlora muskler.

Om han börjar träna mer frekvent, fortf samma kost, skulle det kunna leda till överträning och en minskning av muskler?

Le iPhone

Sverker
2013-08-10, 15:46
65 kg på 191 cm är undervikt. Kan inte finnas mycket muskelmassa att förlora.

Båda kanske ska fundera på vad de egentligen vill.

PureWhey
2013-08-10, 15:48
Skit i min fråga föresten, facepalm på mig själv.

Le iPhone

tjing
2013-08-10, 15:50
Om han börjar träna mer frekvent, fortf samma kost, skulle det kunna leda till överträning och en minskning av muskler?

Le iPhone

Jupp.

Vid ett tillräckligt stort underskott blir kroppen tvungen att ta av muskelprotein, särskilt om fettprocenten redan är låg. Det eller organprotein är ju alternativet.

PureWhey
2013-08-10, 15:54
Jupp.

Vid ett tillräckligt stort underskott blir kroppen tvungen att ta av muskelprotein, särskilt om fettprocenten redan är låg. Det eller organprotein är ju alternativet.

Skyller på att jag var mellan böj-set :D

Le iPhone

stromming
2013-08-10, 17:12
Du och din flickvän kanske, var för sig, får ta ansvar för vad ni äter.

simmejävel
2013-08-10, 17:38
65 kg på 191 cm är undervikt. Kan inte finnas mycket muskelmassa att förlora.

Båda kanske ska fundera på vad de egentligen vill.

This.

Om TS inte själv inser att det här är en dålig idé så finns det nog risk för att hans tjej kanske också har lite bristande kroppsuppfattning.

BG knocc out
2013-08-10, 18:37
Så enda alternativeet är alltså att jag måste äta mer och hon får hålla sig undan den maten med mycket kcal??

Som sagt, är lite wierd just nu. Ursäkta mina efterblivna frågor/svar

simmejävel
2013-08-10, 20:53
Så enda alternativeet är alltså att jag måste äta mer och hon får hålla sig undan den maten med mycket kcal??

Som sagt, är lite wierd just nu. Ursäkta mina efterblivna frågor/svar

Det gör du såklart som du vill. Vi vet ju egentligen inte mer om dig än vad du väljer att dela med dig av själv. Men jag tror att de flesta här är ganska överrens om att du förmodligen skulle må bra av att gå upp lite i vikt.

BG knocc out
2013-08-10, 21:01
Det gör du såklart som du vill. Vi vet ju egentligen inte mer om dig än vad du väljer att dela med dig av själv. Men jag tror att de flesta här är ganska överrens om att du förmodligen skulle må bra av att gå upp lite i vikt.

Grejen är att om jag äter onyttigt lägger sig ALLT på magen och ingen annanstans. Har även provat tidigare när jag tränade då hade jag alltid "lite mag hull".

Nu har jag gått ner 10kg på 1 år då jag slutade träna, är väldigt nöjd över just magen då man kan se mitt 6pack. Vill få lite större bröst / axlar och armar generellt bara, men är nojig över att jag ska få den där m,agen igen.

Testarozza
2013-08-11, 08:48
Dude, börja ät! Jag är 178 och väger 85kg. Tjugo kilo mer alltså och över 1 dm kortare. Jag har visserligen inget ultra 8-pack men är knappast fet.