Logga in

Visa fullständig version : Bulk eller deff?

DrViolet
2013-08-08, 21:14
Om jag till nästa sommar vill maximera muskeluppbyggnad och samtidigt ha ca 10 % kroppsfett (eller så att man ser magrutorna), vilket är då bäst metod för detta?

Just nu har jag säkert en övervikt fettmässigt på ca 10 - 15 kg, är 166 cm kort. Jag har styrketränat ungefär 7 månader.

Antingen kan jag börja smådeffa redan nu och ligga på kanske 1800 kcal hela tiden fram till sommaren och styrketräna som vanligt.

Eller så bulkar jag lite grann, kanske 2500 kcal/dag, fram till nyår och sedan lägger jag mig på kanske 1300 - 1500 kcal/dag fram till sommaren?

(Ta siffrorna som ungefärliga, men ni förstår poängen.)

Vilket av ovanstående kommer att ge mig mest muskler?

forslund
2013-08-09, 07:50
Deffa nu. Det kommer antagligen vara jobbigare och svårare att ta dig i form än du tror så det kan vara klokt med en tidsbuffert.

stromming
2013-08-09, 10:21
Blir nog lättare med bild. 10-15 kg på 166 cm är ganska mycket

abstract
2013-08-09, 10:41
To each his/her own, men eftersom du frågar... skulle lätt dra en deff nu och skala bort en hel del kg. Det tar alltid längre tid än man tror, och att lägga på dig ännu fler kg innan du börjar gör processen bara ännu mer enerverande när du inser detta nästa år.

Googlemannen
2013-08-09, 11:36
Hm, jag skulle lägga min röst på bulk fram till nyår. Om det stämmer som du skriver att du har styrketränat i 7 månader finns troligtvis inte så jättemycket att deffa fram, satsa därför på att bygga upp en bra grundfysik först. Deff kan du tänka på senare!

DrViolet
2013-08-09, 13:15
Tack för förslagen.

Har ca 102 cm i midjemått. (Lee Priest har ca 74 cm som deffad.) Vet att det är relativt krävande att gå ner i vikt sedan tidigare.

Frågan gällde dock vilket alternativ som gav mest muskelmassa. Tänkte mest om det fanns någon vetenskaplig rapport som prövat uppläggen och utvärderat.