handdator

Visa fullständig version : Angående förkylning

NoPainNoGains
2013-08-08, 18:08
Tjenare, jag har nu blivit förkyld och är osäker på om jag ska skippa i veckans träningar.. Vad är konsekvenserna om jag bestämmer mig för att träna ändå?
Och angående dieten... Är inte så ofta hungrig, och bulken är inte den bästa nu :(
Så är det okej att jag äter chips, pizza och liknande nu i några dagar för att få i mig kalorierna eller har ni tips på något annat att äta?

Sedan så finns det något bra tips till att bli frisk så snabbt som möjligt?

King Grub
2013-08-08, 18:11
Konsekvenserna kan bli allt från ingenting till död, beroende på virustypen.

Du kan äta vad du vill utan att dina träningsresultat i framtiden blir lidande.

Det finns inga direkt effektiva botemedel mot förkylning.

NoPainNoGains
2013-08-08, 18:14

Okej. Dvs. huvudmålet är att vila samt få i mig mina kalorier?
Måste kanske tillägga att jag är 17 bast. Om de nu påverkar något?

phhe
2013-08-08, 18:43
Exakt som tidigare skriver. Allt till inget! Om du har ont i halsen ska du definitivt avstå, jag kan ibland köra vid snuva men avråder att göra det. Ät vad du vill, men se till att få dig protein.

begt
2013-08-08, 18:49
En vecka utan träning påverkar ytterst lite. Det kan till och med vara bra för att du får vila ut och tagga till på nytt.

Du behöver inte bulka, men ät inte för lite i alla fall. Att sova mycket och helt enkelt vila påskyndar tillfrisknandet.

smalis
2013-08-08, 18:53
Jag brukar resonera såhär:
Halsont = aldrig träna
Förkyld men känner mig hyfsat pigg = träna
Rejält förkyld = stanna hemma

Du får helt enkelt känna själv om du orkar/vill riskera att träna när du är förkyld

Simonfrisk
2013-08-08, 19:23
Ät vad du vill, huvudsaken du får i dig kalorierna även fast du är förkyld.

Jag brukar alltid skippa träningen om jag är riktigt förkyld, har jag lite ont i huvudet, möjligen lite feber, brukar jag träna ändå (lite lätt).

Dock så tar det längre tid och bli frisk när man tränar, men jag kan inte vara borta från gymmet, det är det som är bekymmeret för mig. ;)

Kungkvalle
2013-09-28, 18:13
Vad tror ni om den där den nya produkten Coldzyme mot förkylning?

LillisJ
2013-09-28, 18:19
Jag tränar om jag är snuvig. Om jag har något värre än snuva så låter jag oftast bli.

XXXL
2013-09-28, 19:00
Tänk på alla andra på gymmet också som kanske inte vill bli smittade, eller som blir sura av att du går runt och snorar där inne. Jag tar alltid en vecka, även om jag känner mig okej efter bara några dagar...

TheOne1994
2013-09-28, 19:23

så sant ! Ni kids måste lugna er ! En vecka hit eller dit spelar ingen roll i slutänden, vila när kroppen säger ifrån helt enkelt.

Tobbey
2013-09-28, 19:31
Man får känna efter själv, vilket inte alltid är så lätt om man innerst inne inte vill göra annat än att träna. Om allt känns "OK" så tränar jag, men är det efter att ha varit sjuk i några dagar innan så tar jag det extra lugnt det första passet efter att ha varit borta ett tag, känns dumt att gå in när man kanske inte är 100% frisk, har varit borta från gymmet i 1 vecka, och dra ett marklyft max det första man gör, bara för att ta ett extrem-exempel.

J89
2013-09-28, 21:17
Träna inte, chansen finns ju som sagts tidigare att du drar på dig en myokardit och då kan du säga adjö till all form av träning ett bra tag framöver, om den är riktigt allvarlig och bakteriell så kan det resultera i att du aldrig kommer kunna träna igen och det dör årligen ett flertal av myokardit.
En förkylning går normalt över på 1-2 veckor, på den tiden så kommer du inte att tappa något.
Se det istället som behövlig vila.

Kotten
2013-09-28, 21:24
Ont i halsen så träna inte, bara lite förkyld så träna, du lär ju känna när du tränar om det är en dum ide eller inte, har du i princip samma ork och inte blir medtagen när du får puls så är det bara att köra på

Förövrigt så är det oftast lugnt att träna med halsont oxå så länge du inte har feber, men dumt att chansa

Dennis012345
2013-09-28, 23:16
men även liten förkylning kan försämra prestationen och då har man tränat men inte orkat allt och egentligen slängt bort tiden samt kanske förvärrat förkylningen. Kanske bäst att avstå då?

Sedan angående halsont såå vrf e de så farligt för? är det bara inom gym? för när man spelade fotboll och handboll för den delen så stoppade aldrig lite/mellan halsont en från att spelaa match eller något sådant..?

gemalto
2013-09-28, 23:18

med andra ord, det är som att ta en promenad