handdator

Visa fullständig version : Flytta ner till stockholm

Davidpro
2013-08-08, 12:03
Tjena!

Jag vill flytt ner till stockholm och det jag behöver från er är vart ska jag flytta?

Kan ni ge tips på bra ställen man kan bo? Vart som helst, helst city men allt funkar.

Snälla inga ghetton som tensta & rinkeby *cry*

Snubben
2013-08-08, 12:03
Köpa, hyra?

Jockefoten
2013-08-08, 12:04
Har du kollat in Tensta eller Rinkeby?

Mental
2013-08-08, 12:06
Jobba eller plugga? Någorlunda nära där du kommer vara större delen av tiden är skönt som tusan. Om man som jag hatar att pendla.

4623
2013-08-08, 12:07
Det är ett rent helvete att hitta bostad om du inte köper.

De område jag föredrar är: Hägersten, Sundbyberg, Solna, Kungsholmen, Vasastan, Östermalm.

rogerQ
2013-08-08, 12:31
Det är ett rent helvete att hitta bostad om du inte köper.

De område jag föredrar är: Hägersten, Sundbyberg, Solna, Kungsholmen, Vasastan, Östermalm.

Det var spridda skurar.

Loke
2013-08-08, 12:34
Inte för att jag har bott i Tensta eller Rinkeby, men så hemskt är det väl inte? Kan förstå att man inte vill bo där för en lång framtid eller om man har barn, men ska man bara ha nånstans att bo tills man hittar/får råd med något bättre så kan man väl stå ut. Är ju ofta lättare att hitta något på plats när man byggt lite kontaktnät.

Men hur som helst är det väl inte helt lätt att få bostad ens i de dåliga områdena.

dluddeckens
2013-08-08, 12:42
Bodde i Hägersten (Fruängen), alla stationer ut dit är "bra".

Med bra menas lugnt och trevligt.

Chrbo
2013-08-08, 12:44
Vad ska du göra i Stockholm? "Bästa" område att bosätta sig i beror på vad du vill göra. Om du jobbar i Åkersberga är det dumt att bo i Sundbyberg exempelvis.

L-Sami
2013-08-08, 12:53
Tensta och Rinkeby är lugna områden, multikulturellt men det berikar bara. Hyra i andra hand går eller köp. Första handskontrakter är sällsynta. Du får lägenhet i Rinkeby efter 5-6år i kön.

4623
2013-08-08, 12:53
Det var spridda skurar.

Ptja, det är område jag tycker är lugna och bra. Således områden jag kan tänka mig att bo i.

FoxCharlie
2013-08-08, 12:56
Gärdet är nice. Nära city men ändå utanför gröten.
Södermalm hade jag själv viljat på på just nu. Men alldeles för dyrt.
Sickla ligger rätt bra till och verkar nice det med.
Hammarby sjöstad om du har gott om cash.

Äsch, gjorde en bild. Du vill bo inom den svarta markeringen jag ritade. (enligt mig) :)
http://s14.postimg.org/z335smxfl/tbana.jpg

4623
2013-08-08, 13:00
gärdet är nice. Nära city men ändå utanför gröten.

äsch, gjorde en bild. Du vill bo inom den svarta markeringen jag ritade. (enligt mig) :)
http://i.imgur.com/rCc6hJT.jpg

fyp

xodd
2013-08-08, 13:01
Skulle helt klart förlängt den gröna ut till iaf Brommaplan alt. Islandstorget. Inte mycket stök här ute.

Ronn
2013-08-08, 13:06
Det är ju inte direkt som att du kan välja och vraka bland bostäder i Stockholm, hyffsat svårt att få tag på.

Ska du köpa eller hyra?

Juxta
2013-08-08, 13:12
Bild på en alldeles för naiv karta.

Haha, lycka till....

grondahl
2013-08-08, 13:14
Hela gröna linjen västerut förutom Hässelby Gård är rätt lugna områden och tom i Hässelby Gård så ligger det lugna radhusområden ett par hundra meter från t-banan. Det byggs en del i Råcksta, nyproduktion brukar vara lättare att komma över pga höga hyror.

tumme
2013-08-08, 13:24
Haha, lycka till....

Så svårt är det inte om man är redo att betala lite mer. Tveklöst värt det enligt mig.

Mental
2013-08-08, 13:26
Haha, lycka till....

Det är väl inte svårt? Polare flyttade ned nyligen och köpte en etta vid Sankteriksplan.

Juxta
2013-08-08, 13:31
Så svårt är det inte om man är redo att betala lite mer. Tveklöst värt det enligt mig.

Det är väl inte svårt? Polare flyttade ned nyligen och köpte en etta vid Sankteriksplan.

Pratar vi köpa, absolut, pratar vi hyra så säger jag fortfarande lycka till.

tumme
2013-08-08, 13:31

Om 300k insats räknas som inte så svårt så :)

Mental
2013-08-08, 13:35
Om 300k insats räknas som inte så svårt så :)

300k är lindrigt.

De kräver 15% insats nu, min lägenhet i Märsta låååångt utanför stockholm kostade 200k+ i insats...

FoxCharlie
2013-08-08, 13:36
Har man inte pengar till att köpa en lägenhet så blir det lite jobbigare ja.
I så fall får man nog harva runt på andra och tredjehandskontrakt några månader i stöten. Och betala alldeles för dyrt för boendet.

Vill du köpa en lägenhet innanför tullarna så kostar det hutlöst. Då får man t.ex bestämma sig för om man för samma summa vill bo i en 25kvm mitt i smeten, eller om det är mer värt att bo på 40-50kvm en bit utanför.

Alla värdesätter boendet på sitt sätt. Vissa bryr sig inte om de bor i ett råtthål, andra anser att det är värt större delen av lönen att bo bekvämt.

Skulle vara bra med ett svar från TS så vi kan anpassa svaren efter hans preferenser. :)

Snubben
2013-08-08, 13:39
På gullmars kan man få en lägenhet på 50kvm för 1 800 000 (Typ), längre ut typ bandhagen, enskedegård etc, kan man få 60-70 för 1 300 000, då får man leva med att man måste sitta på tunnelbanan heeeeela 10 minuter för att ta sig till city..

Davidpro
2013-08-08, 14:02
Tjena igen, jag ska köpa.

Jag har fast anställning och kommer jobba i stockholm samt så kommer jag att plugga.

Rinkeby och tensta är ett vrak.

Kungsholmen har ganska bra lägenheter. Kan tänka mig där faktiskt då en hel vänkrets bor där. Sen är det nära til jobbet och gymmet.

Tack damer o herrar!

Skriv ner flera om ni har något i tanken! kan även tänka mig bromma.

xodd
2013-08-08, 14:14

I Beckomberga och Mariehäll sker det enormt mycket nyproduktion i nuläget, till inte allt för överdrivna priser.

LillisJ
2013-08-08, 14:16
Hägersten är underbart imo. :)

kaer
2013-08-08, 14:22
Är man ny i stan tycker jag det kan vara en fördel att flytta runt lite i andrahand så man lär känna olika delar.
Söder om söder som tagits upp här innan är inte så illa. Har själv bott både i bandhagen och enskede gård och trivdes bra där. Folk överdramatiserar hur långt det är att ta sig in till stan.

Med det sagt sagt så bor jag på söder och trivs bra med det, en helt annan 'puls' än i de andra stadsdelarna.
Kungsholmen är sjysst med, nya området runt hornsbergsstrand verkar ruskigt bra tycker jag.

4623
2013-08-08, 14:23

Jag har fast anställning och kommer jobba i stockholm samt så kommer jag att plugga.

Rinkeby och tensta är ett vrak.

Kungsholmen har ganska bra lägenheter. Kan tänka mig där faktiskt då en hel vänkrets bor där. Sen är det nära til jobbet och gymmet.

Tack damer o herrar!

Var ska du plugga? Om det är på KTH eller Universitet så är det mest optimala att bo längs med röda imo. Fruängen - Mörby är en bra linje, där jag hade kunnat tänka mig att bo vid vilken station som helst.

Davidpro
2013-08-08, 14:35
Var ska du plugga? Om det är på KTH eller Universitet så är det mest optimala att bo längs med röda imo. Fruängen - Mörby är en bra linje, där jag hade kunnat tänka mig att bo vid vilken station som helst.

http://www.gih.se/OM-GIH/

Idrottshögskolan

Edit: Why the **** är det så billigt i täby?!

4623
2013-08-08, 14:42
http://www.gih.se/OM-GIH/

Idrottshögskolan

Samma linje :)

Täby är billigt för att det ligger åt helvete och du får åka roslagsbanan.

Snubben
2013-08-08, 14:46
Lite fräckt men får man fråga om vilken prisklass du kan tänkas köpa, lättare att peka vilka områden som kan funka då.

PureWhey
2013-08-08, 14:50
Tensta och Rinkeby är lugna områden, multikulturellt men det berikar bara. Hyra i andra hand går eller köp. Första handskontrakter är sällsynta. Du får lägenhet i Rinkeby efter 5-6år i kön.

Mh, det är väl ungefär som att säga att Tynnered och Bergsjön är lugna i Göteborg.

Le iPhone

Musken
2013-08-08, 14:54
Som nämnts tidigare, hägersten! Skulle köpt i kransen, sjukt fint och så tror jag att det kommer öka kraftigt i populäritet de närmsta åren.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Davidpro
2013-08-08, 14:56
Samma linje :)

Täby är billigt för att det ligger åt helvete och du får åka roslagsbanan.

Ses haha

Lite fräckt men får man fråga om vilken prisklass du kan tänkas köpa, lättare att peka vilka områden som kan funka då.

2milj-2.25milj runt där.

agazza
2013-08-08, 15:01
Jag har ett förstahandskontrakt på en nyrenoverad trea i ett slumområde som jag tänker lämna någon gång efter årsskiftet. Fullt möblerad utom ett rum, stor kyl frys, bra hemmabio, Två minuter till pendeln, kvart till t-centralen tio sekunder till fitness 247, tio sekunder till köpcentrum, två minuter till sats osv. Fri parkering.

Den är tråkigt nog dyr i hyra men har även balkong med sol hela dagen, och skitmycket rolig kultur med bilbränder osv

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Snubben
2013-08-08, 15:22
Ses haha

2milj-2.25milj runt där.

För den summan ahde jag investerat i gullamrs ovh bott där medan det utvecklas och njutit av prisökningen.

Annars bör du väl kunna hitta någon liten etta innanför tullarna, alt. köper du en 2:a precis utanför tullarna (alvik, gullmarsplan t.ex.)

StorEric
2013-08-08, 15:28
Skulle inte rekommendera utanför tullarna om du väger under 100kg och under 185 iaf. :MrT:

Davidpro
2013-08-08, 15:41
Skulle inte rekommendera utanför tullarna om du väger under 100kg och under 185 iaf. :MrT:

varför då? Är jag för liten haha:)? Ligger bulk på 105-110;)

Snubben
2013-08-08, 15:44
varför då? Är jag för liten haha:)? Ligger bulk på 105-110;)

En fot utanför tullarna och du kommer bli rånad.. Lovar.

StorEric
2013-08-08, 15:45

Diiiirekt..

varför då? Är jag för liten haha? Ligger bulk på 105-110

Men okej.. strax över, så du borde gå bra! *flex*;)

Snubben
2013-08-08, 15:47
Diiiirekt..

Jag bor på gullmars, precis utanför tullarna.. Får alltid springa hem då jag jagas av seriemördarvåldtäcksrånar-gäng! Därför jag tränar så mycket löpning... *cry*

;)

StorEric
2013-08-08, 15:50
Jag bor på gullmars, precis utanför tullarna.. Får alltid springa hem då jag jagas av seriemördarvåldtäcksrånar-gäng! Därför jag tränar så mycket löpning... *cry*

;)

Japp.. Fort upp över hundra så kan man dra ner på konditionen bitvis. :d

svag74
2013-08-08, 15:52
Jag väger 63 och har kroniska problem med ett knä, kan aldrig lämna tullarna *gah!*

Snubben
2013-08-08, 15:53
Jag väger 63 och har kroniska problem med ett knä, kan aldrig lämna tullarna *gah!*

Tur det, du hade varit ett lovligt byte... :devil:

dannnee
2013-08-08, 16:07
Försök o hitta en lägenhet i hyfsat nära avstånd till ditt jobb.
Annars rekommenderar jag Östermalmstorg där jag bor! Sthlms bästa läge.
2,5+ mille för en etta!

Knatcharn
2013-08-08, 16:09
Haha vilka fjanterier i tråden. Det är större risk för misshandel eller rån på sergels torg än ute i förorten.

Till TS:

Om du har tänkt dig 2-2.5 miljoner så kolla in Stadshagen. Det byggs ordentligt där nu och det är riktigt fint vid vattnet. Dök precis upp en ny bargata längs med nya stranden också, med sol från morgon till kväll ut över vattnet. Men då är det väl 1a / liten 2a max.

Doctor Snuggles
2013-08-08, 16:18
Haha vilka fjanterier i tråden. Det är större risk för misshandel eller rån på sergels torg än ute i förorten.

Det begås totalt mest brott i innerstan, ja, (och förstås särskilt på helgen) men frågan är hur det ser ut per capita. Det finns många fler människor i innerstan vid de flesta tillfällen, så statistiskt sett är det kanske mindre risk överlag (iaf om man inte går ut o festar ;)).

I vilket fall är jag uppvuxen i en invandrartät förort med dåligt rykte och har aldrig sett ens ett allvarligt bråk. Däremot har jag hört om folk som åkt till andra, "rikare", ställen för att bråka.

Hemi
2013-08-08, 16:47
Jag har bott i fattigare områden flera städer och det blir lite att alla känner alla efter ett tag. I värre områden i amerika försvarar man dessutom alltid sitt "kvarter", det anses dåligt att attackera sina grannar. Vet inget om STHLM numera men förr -90 tal ansågs Rinkeby ha kommit över problemen de hade på 80 talet samt att det finns ett södra och norra Rinkeby där det är rätt snyggt? företagsområdet Kista ligger inpå. Själv skulle jag idag välja nåt gammalt luftigt hus i innerstan om jag kunde eller nån äldre närförort, inte en betongglugg i förorten på 8e våningen men fördelen där är att man är närmare naturen och kan sticka ut och MTBa, springa, osv.

tearz
2013-08-08, 16:50
Gärdet är nice. Nära city men ändå utanför gröten.

Äsch, gjorde en bild. Du vill bo inom den svarta markeringen jag ritade. (enligt mig) :)
http://s14.postimg.org/z335smxfl/tbana.jpg

Varför dissa områden som tex blåsut ?

Enligt mig ett "bra område"

tearz
2013-08-08, 16:51

Till TS:

Om du har tänkt dig 2-2.5 miljoner så kolla in Stadshagen. Det byggs ordentligt där nu och det är riktigt fint vid vattnet. Dök precis upp en ny bargata längs med nya stranden också, med sol från morgon till kväll ut över vattnet. Men då är det väl 1a / liten 2a max.

Stämmer bra.

"U dont shit where u eat"

Tycks stämma.

Davidpro
2013-08-08, 16:54

Diiiirekt..

;)

Japp.. Fort upp över hundra så kan man dra ner på konditionen bitvis. :d

Är ni seriösa eller hahah? Vad är detta? Mexiko elr?

Davidpro
2013-08-08, 16:57
Försök o hitta en lägenhet i hyfsat nära avstånd till ditt jobb.
Annars rekommenderar jag Östermalmstorg där jag bor! Sthlms bästa läge.
2,5+ mille för en etta!

Kvm?

Till TS:

Kollar upp det tack!

Hemi
2013-08-08, 16:58
Sickla sjöstad eller vad det heter då? Där är det fint.

Hemi
2013-08-08, 17:02
Har du bil? Om man tittar utanför eller snarare mellan Tbane linjerna så är det mycket fint vägen ut mot Älta, där tar man väl buss. Riktit fina naturområden nära inpå stan där. Man kan ju hyra hus också, kanske svårt i Stlm, fastna inte på lägenheter. Jag bodde länge i hus i Sthlm, delade med ett para andra, det ar min bästa tid i den staden.

Davidpro
2013-08-08, 17:24
Har du bil? Om man tittar utanför eller snarare mellan Tbane linjerna så är det mycket fint vägen ut mot Älta, där tar man väl buss. Riktit fina naturområden nära inpå stan där. Man kan ju hyra hus också, kanske svårt i Stlm, fastna inte på lägenheter. Jag bodde länge i hus i Sthlm, delade med ett para andra, det ar min bästa tid i den staden.

nej bil har jag inte. Hus? Njaa lite osäkert där!

Snubben
2013-08-08, 18:45
Är ni seriösa eller hahah? Vad är detta? Mexiko elr?

Hehe, nja.. Jag har aldrig känt mig orolig på gullmars eller på någon annan plats. Då har man ändå rullat runt rätt full vid olika klockslag så..

Knatcharn
2013-08-08, 19:45
Stämmer bra.

"U dont shit where u eat"

Tycks stämma.

Exakt! Antar dock att de flesta skojade här. :)

KalleBalik
2013-08-08, 20:24
Danderyd är trevligt om man inte vill bo mitt i smeten, typ en kvart med T-banan in till T-centralen.

tearz
2013-08-08, 20:54
Exakt! Antar dock att de flesta skojade här. :)

Ja givetvis gjorde dem det.

Men man ska väl inte sitta hymla om att det _inte_ finns "ruffigare" områden i Stockholm.

Dock så brukar de ändå vara relativt lugna,chansen att åka på trubbel är definitivt högre runt Stureplan 04:00 en lördag natt än div "förorter"

Det är iaf min erfarenhet av Stockholm.

Därav "u Dont shit where u eat"

Folk väljer oftast att stöka på "bortaplan"

Knatcharn
2013-08-08, 21:27
Dock så brukar de ändå vara relativt lugna,chansen att åka på trubbel är definitivt högre runt Stureplan 04:00 en lördag natt än div "förorter"

Folk väljer oftast att stöka på "bortaplan"

Ja, Medborgarplatsen är den farligaste platsen och därefter kommer Stureplan och Sergels torg har jag för mig... Det är då mycket lugnare ute i förorterna enligt mig så länge man inte springer runt i mörkret och ber om stryk.

Ur "säkerhetssynpunkt" bor jag i alla fall mycket hellre i förorter som Solna, Sundbyberg, Spånga, Sollentuna etc. än vid t.ex. Rålambshovsparken eller Humlegården.

Herr Oberst
2013-08-08, 21:44
Gröna linjen säger jag
Och då menar jag såklart på rätt (enda sidan) om stan. Söder om slussen sätter man helst inte sin fot

Oljeblixten
2013-08-08, 21:48
Tjena!

Jag vill flytt ner till stockholm och det jag behöver från er är vart ska jag flytta?

Kan ni ge tips på bra ställen man kan bo? Vart som helst, helst city men allt funkar.

Jag har haft tjej i Hallonbergen så jag har hängt mycket där, jag trivdes riktigt bra där men det gör säkert ingen annan från forumet. :cool:

Hemi
2013-08-08, 22:13
Tjena!

Förresten, när du skriver så låter det som om du skall flytta från Dalarna eller norrland, "...ner till Stockholm..." men i din användare står det att du bor i Spånga lol, Rinkeby ligger ju i norra Spånga. Det handlar altså helt om innerstan om jag förstår rätt? Bor man på Söder eller söder om Söder brukar man anse att allt ovanför slottet är norrland, åt andra hållet.

Davidpro
2013-08-08, 23:20
Ja, Medborgarplatsen är den farligaste platsen och därefter kommer Stureplan och Sergels torg har jag för mig... Det är då mycket lugnare ute i förorterna enligt mig så länge man inte springer runt i mörkret och ber om stryk.

Ur "säkerhetssynpunkt" bor jag i alla fall mycket hellre i förorter som Solna, Sundbyberg, Spånga, Sollentuna etc. än vid t.ex. Rålambshovsparken eller Humlegården.

Priserna är väl skyhöga vid rålambshovparken??

Förresten, när du skriver så låter det som om du skall flytta från Dalarna eller norrland, "...ner till Stockholm..." men i din användare står det att du bor i Spånga lol, Rinkeby ligger ju i norra Spånga. Det handlar altså helt om innerstan om jag förstår rätt? Bor man på Söder eller söder om Söder brukar man anse att allt ovanför slottet är norrland, åt andra hållet.

Jag bor utanför spånga (svenska området) och i södertälje.

Mvh

4623
2013-08-09, 07:52
Gröna linjen säger jag
Och då menar jag såklart på rätt (enda sidan) om stan. Söder om slussen sätter man helst inte sin fot

Gröna linjen är ju den värsta. Dessutom är där en miljon stopp och den är alltid överbefolkad.

Torwald
2013-08-09, 08:16
Antar att man kan bråka om det här tills grisar flyger. Men jag som är uppvuxen i Nacka tycker söder om söder är riktigt trevligt. Hammarby och Enskede är trevliga områden, nära till friluftsliv och stad. Mkt nära till Nackareservatet, stort plus i min bok. Längre ut åt det hållet är väl kanske inte lika kul, typ Bagarmossen, Skarpnäck, Farsta, Skogås. De 2 sista är dessutom rätt off.

agazza
2013-08-09, 08:21
Måste bara lägga till att jag hade hållit mig borta från nybyggnationer, speciellt hammarby sjöstad. Det kommer bli dyr nota där ute när alla byggbrister är åtgärdade.
Och att sumpan bygger ett jävla bankkontor, priserna lär fortsätta i samma utveckling där lite längre än andra orter

Sent from my XT897 using Tapatalk 2

Knatcharn
2013-08-09, 08:41
Jag har haft tjej i Hallonbergen så jag har hängt mycket där, jag trivdes riktigt bra där men det gör säkert ingen annan från forumet. :cool:

Hallonbergen är trevligt och hyfsat centralt men centrala Sundbyberg är isåfall mycket bättre med kommunikationer, restauranger, butiker etc.

Det beror väl på vad man anser som skyhögt men det är väl likvärdigt med t.ex. Solna.

Gröna linjen är ju den värsta. Dessutom är där en miljon stopp och den är alltid överbefolkad.

Det känns som att gröna linjen är den lugnaste att åka på. Röda och blåa har ofta mer stök om man bryr sig om det. Kanske också för att det är långt mellan hållplatserna. Dessutom är det nästan alltid 2-3 minuter väntetid på gröna eftersom det går tre tåg medan blåa linjen har 10 min mellan tågen (5 min i centralare delar).

Snubben
2013-08-09, 08:52
Eller så bor man på gullamars och betalar bra pris bra bit under samt har tillgång till tvär, pendel och gröna linjen samt bussar..

Dock får man stå ut med a-laget på systemet, som faktiskt förgyller ens vardag... De komemr dock flyttas ut (prövoboendena och skit) om ett bra tag..

4623
2013-08-09, 09:03
Det känns som att gröna linjen är den lugnaste att åka på. Röda och blåa har ofta mer stök om man bryr sig om det. Kanske också för att det är långt mellan hållplatserna. Dessutom är det nästan alltid 2-3 minuter väntetid på gröna eftersom det går tre tåg medan blåa linjen har 10 min mellan tågen (5 min i centralare delar).

Jag har bott vid röda och blåa. Aldrig sett något stök där. Har åkt gröna en hel del. Det är den enda linjen jag får en "otrygg" känsla på. Röda ut till Norsborg är kanske ingen höjdare heller.

Men det är inte den anledningen till att jag ogillar gröna. Det har att göra med, som jag skrev, att den alltid är överbefolkad och där är en miljon stopp.

Eller så bor man på gullamars och betalar bra pris bra bit under samt har tillgång till tvär, pendel och gröna linjen samt bussar..

Dock får man stå ut med a-laget på systemet, som faktiskt förgyller ens vardag... De komemr dock flyttas ut (prövoboendena och skit) om ett bra tag..

Har inte tänkt på Gullmars alls när jag letat lägenhet. Ska kolla upp det närmre. Tack för tipset!

kaer
2013-08-09, 09:07

Jag bor utanför spånga (svenska området) och i södertälje.

Mvh
Priserna är mer eller mindre desamma i hela innerstan. Variationerna är större beroende på lägenheten i sig.

agazza
2013-08-09, 09:16
Folk som bor på väg ut mot hjulsta har fått dåligt rykte, när jag bodde i Sundbyberg däckade jag ett flertal gånger på väg hem och alla var alltid trevliga och hjälpte mig.

En speciellt minnesvärd gång var när jag vaknade i akalla av att en nysvensk hänger över mig och med grov brytning säger till mig, "tjeeeena kompiiz, DU SER TRÖTT UT, vill du ha lite KOKS?!"

Sen fick jag hjälp att byta tåg och åka tillbaka.

4623
2013-08-09, 09:24
Folk som bor på väg ut mot hjulsta har fått dåligt rykte, när jag bodde i Sundbyberg däckade jag ett flertal gånger på väg hem och alla var alltid trevliga och hjälpte mig.

Kan bara instämma. Det som är dåligt med blåa är att den är så långt ner. *gah!*

Mart|n
2013-08-09, 09:25

En speciellt minnesvärd gång var när jag vaknade i akalla av att en nysvensk hänger över mig och med grov brytning säger till mig, "tjeeeena kompiiz, DU SER TRÖTT UT, vill du ha lite KOKS?!"

Sen fick jag hjälp att byta tåg och åka tillbaka.

Haha, fan vad schysst :)

Snubben
2013-08-09, 09:26
Har inte tänkt på Gullmars alls när jag letat lägenhet. Ska kolla upp det närmre. Tack för tipset!

Värt att nämnas är att söder om söder kommer utvecklas rätt bra inom 10 år, flera kommunala verksamheter (cirkus 1100 tjänstemän) ska flyttas ut, finsn fortfarande en idé om ikea, och större köpområden, slakthusområdet skall bli kontor/lägenheter, kommunikationerna samt vägarna är i plan att renoveras och centrumkärnor skall göras "mer trevliga" likväl bättre kommunikation mellan liljeholmen, årsta och gullmars.

(bra att arbeta i den kommunala världen på en högre nivå så man får redan på sådant innan de blir officiellt...) ;)

... och med detta menar jag på att det kommer bli en fin värdestegring på boenden.

L-Sami
2013-08-09, 10:00
Mh, det är väl ungefär som att säga att Tynnered och Bergsjön är lugna i Göteborg.

Le iPhone

Händer mer i city än i Tensta och Rinkeby, om vi pratar om kriminalitet. Som sagt om en stadsdel består av 90% invandrare gör det inte till att det blir farligare för det. Endast fördomar, dock var kravallerna ett undantag.

PureWhey
2013-08-09, 10:02
Händer mer i city än i Tensta och Rinkeby, om vi pratar om kriminalitet. Som sagt om en stadsdel består av 90% invandrare gör det inte till att det blir farligare för det. Endast fördomar, dock var kravallerna ett undantag.

Hur många bor i city i jämförelse då?:)

Le iPhone

Aimar
2013-08-09, 10:02
Förlåt om jag kapar tråden lite.

Men om man vill köpa en lägenhet och har även värdestegring i tankarna, ska man då satsa på söder om söder eller norrut. Med norrut menar jag då Sundbyberg och uppåt.

Har flyttat till Stockholm sedan ett år tillbaka och letar efter lägenhet, mina kollegor som kommer från Stockholm säger att det byggs mer norrut och därför bättre att skaffa lägenhet åt de hållet. Speciellt nu när även pendeln börjat gå mot Arlanda.

Vad säger du Snubben, som verkar ha lite inside info :)

rogerQ
2013-08-09, 10:04

Det handlar inte bara om krimimalitet och våldsbrott. Det är smutsigt slitet grått och luktar curry i trapphuset. Gamla kartonger och bråte överallt. Rena slummen.

4623
2013-08-09, 10:05

Men om man vill köpa en lägenhet och har även värdestegring i tankarna, ska man då satsa på söder om söder eller norrut. Med norrut menar jag då Sundbyberg och uppåt.

Har flyttat till Stockholm sedan ett år tillbaka och letar efter lägenhet, mina kollegor som kommer från Stockholm säger att det byggs mer norrut och därför bättre att skaffa lägenhet åt de hållet. Speciellt nu när även pendeln börjat gå mot Arlanda.

Köp inte lägenhet i tron om att det är en investering.

L-Sami
2013-08-09, 10:20
Det handlar inte bara om krimimalitet och våldsbrott. Det är smutsigt slitet grått och luktar curry i trapphuset. Gamla kartonger och bråte överallt. Rena slummen.

Både Rinkeby och Tensta?

Jag menar inte att man ska flytta till dessa ställen i första hand, men fördomarna är större än vad de förtjänar oftast. Det är det jag ville ha sagt.

Snubben
2013-08-09, 10:22

Jag säger söder om söder. Desto merr norrut så kommer ett enkelt problem, kommunikationen. Den tar tid att bygga (och då tänker jag inte på buss)

Köp inte lägenhet i tron om att det är en investering.

Givet, framtidstron är inte direkt till ens favör, däremot så är jag av tron att om du kan hitta en billig (renoveringsobjekt) så kommer du ha en värdestegring med tanke på den förändringen som sker på söder om söder (Eller den som kommer..)

Å andra sidan satt Goldman sach mm. att det värsta kommer att komma snart, man kan juh kika på t.ex.

http://3.bp.blogspot.com/-lrlYMPf4CTE/UgHeXb6GviI/AAAAAAAAVG8/o2P_Lbfh7Mk/s1600/S&P500_Bell_Yearly_20130806.jpg

så ser man att handelsvolymerna minskar drastiskt medan värde ökar, år för år.. Ska bli intressant när dessa börjar röra mot varandra.. Lycka eller misär.. ;)

Oj jävlar vad stor bilden blev! Hur länkar man?

petah
2013-08-09, 10:31

Jag tror verkligen på Solna/Sundbyberg i norrort IOM alla satsningar som görs och den väldigt väldigt höga inflyttningen. Absolut inte bara invandrare heller om någon skulle tycka det var ett problem, fler och fler "Stockholmare" flyttar också ut eftersom de insett de klart rimligare priserna, närheten till det mesta och att det faktiskt är trevliga områden. Många "norrlänningar" som flyttar ner hamnar också där. Sunkstämpeln är om inte helt borta så på väldigt god väg.

Men somsagt. Köp på ett ställe du trivs och tror på, men räkna aldrig med vinst det kan sluta illa. Jag tror på vinst, men jag accepterar och klarar en sänkning också. Köpt i Solna.

Davidpro
2013-08-09, 12:40
Har tänkt på solna förut men det känns fan, det börjar bli ghetto där.

Sundbyberg bygger ju lägenheter som tusan just nu?

mini
2013-08-09, 12:43
Men lol, Solna är knappast ghetto.

4623
2013-08-09, 12:50
Haha, Solna ghetto, vilken del då?

Snubben
2013-08-09, 13:01

Solna.

;)

Davidpro
2013-08-09, 13:08
Men lol, Solna är knappast ghetto.

Västra skogen ligger ju lite utanför solna.

Kollar upp solna just nu!

Fyll på med mer ideer, jag kollar upp alla!

rooz
2013-08-09, 13:11
Hägernässtrand. Dyrt, väldigt oghetto.

StorEric
2013-08-09, 13:16
Hägernässtrand. Dyrt, väldigt oghetto.

Kanske inte ghetto men ute på vischan så det stänker om det.

Davidpro
2013-08-09, 13:17
Dyker upp mycket i solna / huvudsta. Hur är det i huvudsta och råsunda?

mogambu
2013-08-09, 13:17
http://www.blocket.se/stockholm/Sickla_Kanalgata_7__1_tr_48625450.htm?ca=11&w=1

Davidpro
2013-08-09, 13:24

Wow! Men för stort för mig. Räcker väl med en 35-40.

4623
2013-08-09, 13:25

Jag hade lätt kunnat bo där. Tänk dock på att det är lite meck att ta sig till skolan.

Varför skulle en student vilja betala så mycket och inte ha nära till tunnelbanan? Att ens lägga det under Katarina-Sofia...

Davidpro
2013-08-09, 13:29
Jag hade lätt kunnat bo där. Tänk dock på att det är lite meck att ta sig till skolan...

Exakt, fan börjar bli surt som fan. Vi ses hörru*flex*

Sandra81
2013-08-09, 13:31
Tjena!

Leta andrahand först tex blocket eller någon andrahandssida skriv in dig på stockholm bostad och bo i andra hand eller hyr rum till de att du ordnat mer permanent. Det kan ta ungefär 2-3 år i bostadskön att få en hyfsad lägenhet utan för stan tex flemingsberg eller längre ut. Har du bra inkomst kan nybyggda lägenheter med månadsavgifter runt 8-10 tusen vara en idé det är inte lika många som söker dom pga hyrorna.

En annan idé är att söka hos privata fastighetsägare som inte lämnar ut sina lediga lägenheter till stockholmbostad. Problemet med dessa är dom kan ha interna köer eller att dom hyr ut till folk dom känner eller är länkade till.

4623
2013-08-09, 13:33
Exakt, fan börjar bli surt som fan. Vi ses hörru*flex*

Kolla runt Hägerstensåsen, Telefonplan, Aspudden, Hornstull, Midsommarkansen, Danderyd, Bergshamra, Liljeholmen.

Har själv bott i Midsommarkransen och det är väldigt trevligt.

Davidpro
2013-08-09, 13:35
Leta andrahand först tex blocket eller någon andrahandssida skriv in dig på stockholm bostad och bo i andra hand eller hyr rum till de att du ordnat mer permanent. Det kan ta ungefär 2-3 år i bostadskön att få en hyfsad lägenhet utan för stan tex flemingsberg eller längre ut. Har du bra inkomst kan nybyggda lägenheter med månadsavgifter runt 8-10 tusen vara en idé det är inte lika många som söker dom pga hyrorna.

En annan idé är att söka hos privata fastighetsägare som inte lämnar ut sina lediga lägenheter till stockholmbostad. Problemet med dessa är dom kan ha interna köer eller att dom hyr ut till folk dom känner eller är länkade till.

Köper hellre något än att hyra o sånt. Jag är satt i bostadskön (1år) vilket verkar suga rejält haha. 5år+ åtminstone.

Jag har bra inkomst. Ska inte säga hur mycket men jag klarar de flesta hyrorna rätt bra.

Mvh

Davidpro
2013-08-09, 13:37
Kolla runt Hägerstensåsen, Telefonplan, Aspudden, Hornstull, Midsommarkansen, Danderyd, Bergshamra, Liljeholmen.

Har själv bott i Midsommarkransen och det är väldigt trevligt.

Har faktiskt kollat danderyd och hornstull samt telefonplan. Alla 3 verkar the shit! Det kanske blir en av dom.

Red Apple
2013-08-09, 13:39

Undvik hyresrätt på jungfrudansen i Huvudsta, resten är helt okej.

arthax
2013-08-09, 13:51
Vi fick precis ett förstahandskontrakt (student 2a på 40kvm) på Emmylundsvägen, Solna. 3min till tunnelbanan, över gatan för att komma till gymmet. Annars vet jag inte mycket om området mer än att det ligger skapligt centralt och det känns som ett bra område som inte är kulturberikat allt för mycket.

Tar gärna emot tankar om området :)

FoxCharlie
2013-08-09, 14:02

Solna börjar få en riktigt hög mångfald nu tycker jag.
Men Råsunda är fortfarande lugnt och fint. Kolla in området mellan gamla Råsunda stadion och Näckrosen inkl. Filmstaden. Även ned mot Friends arena är nice.

ThisIsTheOne
2013-08-09, 14:03
Hammarbyhöjden. Lugnt och skönt, nära naturen, 12-13 min till T-centralen. Optimalt för den som letar 1-2:a och arbetar i stan eller söder om den.

Davidpro
2013-08-09, 14:10
Solna börjar få en riktigt hög mångfald nu tycker jag.
Men Råsunda är fortfarande lugnt och fint. Kolla in området mellan gamla Råsunda stadion och Näckrosen inkl. Filmstaden. Även ned mot Friends arena är nice.

Kollade på gamla råsunda men jag tyckte att vissa var lite för stora. Men de kan funka.

Hammarbyhöjden. Lugnt och skönt, nära naturen, 12-13 min till T-centralen. Optimalt för den som letar 1-2:a och arbetar i stan eller söder om den.

Närmaste tågstation?

Damer o herrar FYLL tråden med idéer! Jag lovar att jag kollar upp varje inlägg!

Tack för att ni hjälper till*hug*

4623
2013-08-09, 14:16
Kollade på gamla råsunda men jag tyckte att vissa var lite för stora. Men de kan funka.

Varför vill du bo på liten yta? Jag kommer aldrig betala för en lägenhet som är under 45kvm.

kaer
2013-08-09, 14:16
Några punkter...
* Om man flyttar till stockholm så ska man väl bo I stockholm?
* Folk generaliserar något ohyggligt mycket om förorter och hela tunnelbanelinjer, särskilt folk som aldrig satt sin fot på ställena de dömer ut.
* Det bästa är såklart att flyttar runt i några olika andrahand ett tag innan man köper, så man vet vilka stadsdelar/områden man trivs i.
* Ska du köpa en mindre lägenhet, så börja gå på visningar. Du kommer snabbt upptäcka att det är helt omöjligt att hinna med allt utan måste specificera ganska hårt vad det är du letar efter. Man hinner inte klämma in Gullmarsplan, Sundbyberg och Östermalm samma dag.

I söder om söder-snacket så tycker jag enskede gård är riktigt bra. Lugnt område, men ändå väldigt nära in till stan.

Davidpro
2013-08-09, 15:58
Varför vill du bo på liten yta? Jag kommer aldrig betala för en lägenhet som är under 45kvm.

40 är bra. samt 35 funkar kanon. Jag ska bo själv? Jag tror inte jag behöver mer än så.

Snubben
2013-08-09, 17:45
40 är bra. samt 35 funkar kanon. Jag ska bo själv? Jag tror inte jag behöver mer än så.

Jag bor själv i en lgh på 60kvm på gullmars för lägre pris än en etta på kungsholmen/södermalm (och då pratar vi ettor på 25-30kvm)

... och jag måste "stå ut med" tunnelbanan in till stan på hela 3 alt 5 minuter.. åh nej.. eller så går jag bara över till södermalm..

Davidpro
2013-08-09, 18:12
Jag bor själv i en lgh på 60kvm på gullmars för lägre pris än en etta på kungsholmen/södermalm (och då pratar vi ettor på 25-30kvm)

... och jag måste "stå ut med" tunnelbanan in till stan på hela 3 alt 5 minuter.. åh nej.. eller så går jag bara över till södermalm..

Hur är kostnaderna? månadsavgift mm?

Åsberg
2013-08-09, 18:18
Lånar tråden lite om det är ok Davidpro! Hur är Tumba att bo i? Ska flytta dit 1 september nämligen.

Davidpro
2013-08-09, 18:46
Lånar tråden lite om det är ok Davidpro! Hur är Tumba att bo i? Ska flytta dit 1 september nämligen.

Kör hårt!

Tumba har jag vart i, helvete du måste gå låång ut om du vill slippa det extrema mångkulturella delen.

Snubben
2013-08-09, 18:47
Hur är kostnaderna? månadsavgift mm?

Nu köpte jag en förening som var misskött så hyran just nu är på 3771, utöver det så är elen på 120 spänn och försökring på nån fjantig summa, SL tillkommer med 800 SEK men de köper jag knappt då jag springer eller går över, alt cyklar dit jag ska (är mest på södermalm)

Davidpro
2013-08-09, 18:53
Nu köpte jag en förening som var misskött så hyran just nu är på 3771, utöver det så är elen på 120 spänn och försökring på nån fjantig summa, SL tillkommer med 800 SEK men de köper jag knappt då jag springer eller går över, alt cyklar dit jag ska (är mest på södermalm)

Hur mycket blir allt som allt? Om jag har en lön på ca 22k efter skatt. Det är helt perfekt?

Snubben
2013-08-09, 19:00
Hur mycket blir allt som allt? Om jag har en lön på ca 22k efter skatt. Det är helt perfekt?

Med 22k så tror jag du klarar det utan problem, allt hänger på hur man vill leva. Restauranger varje dag kräver nog högre lön men lagar du egen mat och äter ute/festar då och då så ser jag inga problem. Svårt att säga dock..

Davidpro
2013-08-09, 19:17
Med 22k så tror jag du klarar det utan problem, allt hänger på hur man vill leva. Restauranger varje dag kräver nog högre lön men lagar du egen mat och äter ute/festar då och då så ser jag inga problem. Svårt att säga dock..

Jag är en såndär byggnisse så festa and everything naa;) Alcohol eats your muscles!

Okej men kollar där också då! Tack!

Davidpro
2013-08-10, 08:35
Kolllade på telefonplan , liljeholmen. Någon som bor där som kan säga hur det är där?

Mvh

Pepz
2013-08-10, 08:39
Kolllade på telefonplan , liljeholmen. Någon som bor där som kan säga hur det är där?

Mvh

vad vill du veta?

Trouble
2013-08-10, 08:51

Mvh

Är inte där så jätteofta men det är väl helt ok?

Snubben
2013-08-10, 08:57

Mvh

Trevliga ställen såvitt jag vet.

4623
2013-08-10, 10:47

Mvh

Jag har bott i Midsommarkransen och många vänner bor i Hägersten. Tycker det är väldigt trevligt där. Lugnt och skönt. Sen har du dessutom nära till ett av Sveriges bästa ICA (enligt mig) på Liljeholmstorget!

tearz
2013-08-10, 11:14
Jag har bott i Midsommarkransen och många vänner bor i Hägersten. Tycker det är väldigt trevligt där. Lugnt och skönt. Sen har du dessutom nära till ett av Sveriges bästa ICA (enligt mig) på Liljeholmstorget!

Ja och även Willys snett mitt emot samt Lidl uppe på "Torget" :)

Davidpro
2013-08-10, 11:44
vad vill du veta?

Ghetto? Farligheter? Mm?

Davidpro
2013-08-10, 11:44
Ja och även Willys snett mitt emot samt Lidl uppe på "Torget" :)

Nu blev man nyfiken hehe:)

Pepz
2013-08-10, 13:22
Ghetto? Farligheter? Mm?

nej
väldigt bra ställen att bo.

tearz
2013-08-10, 14:34
Ghetto? Farligheter? Mm?

Alltså trollar du eller tror du på allvar det ens finns "ghetton" i Stockholm?

Skulle säga att det finns bra och på sin höjd "mindre bra" ställen att bo.

Vi pratar inte om Chicago eller Kapstaden här.

Vill du undvika "problem" så håll dig borta från stan nattetid :)

Sandra81
2013-08-10, 15:13

Det är helt okej där.. beror lite på vilket område i tumba. men jag skulle hellre bo i tumba än i flemingsberg tex.

-squat-
2013-08-10, 15:19

Om du bor i radhus- eller villaområdena i t.ex. Skäcklinge så är det lugnt och lummigt, men och övrigt är det nästan som vilken annan del av Botkyrka, dvs. inge vidare.

Davidpro
2013-08-10, 15:24
Alltså trollar du eller tror du på allvar det ens finns "ghetton" i Stockholm?

Skulle säga att det finns bra och på sin höjd "mindre bra" ställen att bo.

Vi pratar inte om Chicago eller Kapstaden här.

Vill du undvika "problem" så håll dig borta från stan nattetid :)

Jag jobbar i stan på nattetid inom en månad;) Upgrade!

Jag trollar aldrig. Jag gillar inte ghetto-paradiset.

Mvh

shut teh face
2013-08-10, 16:20
Midsommarkransen är bäst precis efter Aspudden, nära stan, lugnt och behagligt. Annars om man vill steka så funkar Vasastan, Norrmalm eller Östermalm, men det högre priset är inte värt det enligt mig.

Södermalm är också OK om man hittar en bra lägenhet som inte ligger på huvudgatorna, men de är svåra att få, brukar va dyrt också.

Jag bodde på Götgatan mittemot Skanstull station, var lite livat, men precis bakom där så var det riktigt fint och nära till Vitabergsparken tror jag den hette.

Torwald
2013-08-10, 18:55
Jag är före detta Vasastanbo. Och, alltså, man bor ju inte där för att det är "stekigt". Det är en trevlig stadsdel. Trevlig atmosfär, massor av restauranger och barer, nära till allt, extremt nära jobbet om man jobbar i city. Finns ju tusen argument mot att bo i stan, men att det bara skulle vara för stekare är ju knappast ett av dem.

leo1
2015-01-21, 06:52
Det här var den bästa tråden jag kunde hitta.

Har en arbetsintervju för ett jobb i Kallhäll imorgon. Om det går som det ska börjar jag jobba där och behöver bostad.

Har sneglat på Sollentuna som jag tycker verkar bra. Då är det nog bara 15-20 minuter med bil till jobbet. Sedan ligger Sollentuna i sin tur bara en kvart från centralen.

Jag vet inte om jag vill bo i Kallhäll. Verkar vara lite off fast pendeln går dit. Visserligen ser det ut att ligga vatten när.

Sollentuna har ett Friskis:) och en skaplig galleria.

Tips?

mini
2015-01-21, 08:22
Kallhäll är off, men lugnt och billigt. Men du vill gärna därifrån när du ska göra något. Att det tar en kvart till Sollentuna är när det inte är trafik. Du hittar inget som passar som ligger längs med samma pendeltågslinje?

Kryss
2015-01-21, 08:38

Har en arbetsintervju för ett jobb i Kallhäll imorgon. Om det går som det ska börjar jag jobba där och behöver bostad.

Har sneglat på Sollentuna som jag tycker verkar bra. Då är det nog bara 15-20 minuter med bil till jobbet. Sedan ligger Sollentuna i sin tur bara en kvart från centralen.

Jag vet inte om jag vill bo i Kallhäll. Verkar vara lite off fast pendeln går dit. Visserligen ser det ut att ligga vatten när.

Tips?
Ska du köpa eller hyra? Sollentuna är det inget fel på i sig, men jag håller med mini att det kan vara mycket trafik på sträckan däremellan.

Kallhäll är annars fint också med sitt läge intill Mälaren.

Mental
2015-01-21, 08:42

Tips?

Nu kanske det är för att jag är uppvuxen i glesbygd, men resetider/avstånd till saker som stockholmare omkring mig ojjar sig över är vad jag ser som nästgårds.

För egen del är det guld värt att ha nära till jobbet. Resten kan jag resa till vid behov. Pendeln in till stockholm C tar 38min. Drar jag från jobbet 1630 så sitter jag på en skön restaurang på söder vid 1730. Enda nackdelen som jag ser det är att sista tåget hem på fredag/lördag går 01:46. Vill man festa länge så får man ombesörja alternativ hemtransport. (eller ta en buss, men den tar 1h20 min) Eller så svirar man på några ställen som har öppet till 05:00 och tar första morgonpendeln 05 :D

Jag trivs riktigt bra i Märsta, har nära till både stockholm, uppsala, arlanda och framförallt 5 min gångväg till jobbet, och jobbet ligger i sin tur 5 min från pendeln :)

benya
2015-01-21, 08:47
hur mkt pengar har du att röra dig med? Vill du köpa eller hyra? Månadskostnads-tak?

AeternusRex
2015-01-21, 08:52
Lite offentlig topic.

Jag bodde i USA ett par år och när jag flyttade dit drygare än vad jag är nu och jävligt vit och småländsk skall tilläggas så nöp jag den billigaste lyan jag hittade. Gissa hur det gick? Den enda vita killen på 10 kvarter jag hade även skotthål i min sovrumsvägg som hyresvärden tryckt igen med plastic padding. Jag sov på en madrass på golvet. Efter ett tag vaknade man knappt av skottlossningen längre. Jag fick också ha långa trevliga samtal med polisen som oftast inleddes med dragna vapen. Synnerligen utbildande vistelse.

Latrommi
2015-01-21, 09:19
Nu kanske det är för att jag är uppvuxen i glesbygd, men resetider/avstånd till saker som stockholmare omkring mig ojjar sig över är vad jag ser som nästgårds.

För egen del är det guld värt att ha nära till jobbet. Resten kan jag resa till vid behov. Pendeln in till stockholm C tar 38min. Drar jag från jobbet 1630 så sitter jag på en skön restaurang på söder vid 1730. Enda nackdelen som jag ser det är att sista tåget hem på fredag/lördag går 01:46. Vill man festa länge så får man ombesörja alternativ hemtransport. (eller ta en buss, men den tar 1h20 min) Eller så svirar man på några ställen som har öppet till 05:00 och tar första morgonpendeln 05 :D

Jag trivs riktigt bra i Märsta, har nära till både stockholm, uppsala, arlanda och framförallt 5 min gångväg till jobbet, och jobbet ligger i sin tur 5 min från pendeln :)

Det här är bästa tipset för Stockholm i allmänhet. Hitta någonstans som är nära till jobbet och som gärna har mat, gym och det man gör dagligen. Sen åker man in till stan på helgen osv.

Att bo i innerstan är inte direkt realistiskt eller nödvändigt för de flesta och kan i många fall bli sämre och jobbigare om inte arbetsplatsen är just i innerstan.

BlötSnö
2015-01-21, 10:08

Tips?

Kolla på Jakobsberg. En station/tre minuter från Kallhäll med pendeln och Sveriges tredje största knutpunkt för trafikutbyte av resenärer (ingen källa annat än statistik från jobbet. 1:a var Stockholms central, följt av Malmö C). Detta gäller då både buss och pendel, så det lär gå en arsenal med nattbussar dit. Ser utifrån det lilla jag sett trevligt ut och ligger ett stenkast från Barkarby, som håller på att byggas ut avsevärt och verkar ha potential att bli om inte det största så en av Stockholms största handelsmarknadsområden.
Annars kan du titta på Kungsängen. Verkar också trevligt och tar... 20-något minuter till Centralen med pendel. 4 minuter från Kallhäll.

Bara som en jämförelse. Vi tar Jakobsberg: Det tar
- 35 minuter från Sollentuna till Kallhäll.
- 17 minuter från Sollentuna till Centralen
- 3 minuter från Jakobsberg till Kallhäll
- 20 minuter från Jakobsberg till Centralen

Är det värt att ligga och pendla långt fem dagar i veckan bara för att ha slippa göra det två dagar i veckan, om du nu nödvändigtvis ska åka in till stan varje ledig helg?
Sen kanske du har polare i Sollentuna. Vad vet jag. Men det tål att tänkas på.

4623
2015-01-21, 10:22
När jag flyttade så resonera jag som så att det är viktigare att ha nära till vänner än jobb.

Jobb åker jag till i vilket fall som. Men bor du långt från dina vänner är risken stor att ni inte hittar på saker. Det är helt enkelt ett för stort projekt att ta sig till varandra bara för att umgås.

Mental
2015-01-21, 12:43
När jag flyttade så resonera jag som så att det är viktigare att ha nära till vänner än jobb.

Jobb åker jag till i vilket fall som. Men bor du långt från dina vänner är risken stor att ni inte hittar på saker. Det är helt enkelt ett för stort projekt att ta sig till varandra bara för att umgås.

Bodde i ulriksdal tidigare, lade då 10h per vecka att ta mig till och från jobbet. Det är 40 oavlönade timmar i månaden, för jobbets skull. Jag har en arbetsvecka extra ledigt känns det som nu ;) Jag var inte oftare in på stan bara för att det var 10 min bort snarare än 40.

Vänner har jag överallt, för mig är det mer värt att ha nära till jobbet. Jag har bott såhär nu i 2 år, och jag har ett bra socialt liv, och massor av fritid, slipper ständigt passa tågtider mm.

Så otroligt skönt att inte bli sen till jobbet/patienterna bara för att pendeln stannar någon timme nästa gång det brinner/snöar/kommer löv på rälsen/självmordskandidater et al.

4623
2015-01-21, 12:55
I kollektivtrafiken kan jag göra sådant som jag ändå hade gjort hemma/på jobb. Morgonsurfen till exempel. Läsa tidningen. Läsa en bok.

Mina vänner är ganska centrerade. Jag har inga direkt tågtider att passa. Har två olika linjer inom fem minuter. Buss precis utanför dörren. Jag skulle aldrig bosätta mig mer än 10 minuter från en tunnelbanestation.

Har ju att göra med vilket jobb du har med. Jag kan jobba hemma och jag vill det. Men föredrar att inte göra det. Idag missa jag bussen. Det gör inget, jag kan börja när jag vill, i princip.

leo1
2015-01-21, 13:06
Kallhäll är off, men lugnt och billigt. Men du vill gärna därifrån när du ska göra något. Att det tar en kvart till Sollentuna är när det inte är trafik. Du hittar inget som passar som ligger längs med samma pendeltågslinje?

Kan tänka mig att det inte är så dåligt i Kallhäll. Nära till jobbet så jag antagligen kan cykla och ställa bilen och kanske köpa ett sl-kort istället. Det är klart, då lever jag livet efter pendeln om jag vill nånstans på fritiden men det är nog inte såå farligt.

Ska du köpa eller hyra? Sollentuna är det inget fel på i sig, men jag håller med mini att det kan vara mycket trafik på sträckan däremellan.
Kallhäll är annars fint också med sitt läge intill Mälaren.

Jag kommer börja med att försöka hyra ett rum för att sedan försöka hitta nåt annat. Tack för info att det kan vara mycket trafik. Såg ut som en liten skitväg på Eniro som var en perfekt förbindelse till jobbet:)

Sedan är det relativt vad man tycker är nära till Stockholm:) Men det är klart, Märsta ligger bra åt det hållet om är i Uppsala och runt Arlanda.

hur mkt pengar har du att röra dig med? Vill du köpa eller hyra? Månadskostnads-tak?

I början är det det ca 4000:- i månaden. Blir att titta på blocket.

Det här är nånting som jag nog kommer veta bäst när jag har flyttat:) Närhet till jobb kan göra mycket samtidigt så lockar Sollentuna då det ligger lite saker där som jag vill börja nätverka/bygga broar.

leo1
2015-01-21, 13:08
Kolla på Jakobsberg. En station/tre minuter från Kallhäll med pendeln och Sveriges tredje största knutpunkt för trafikutbyte av resenärer (ingen källa annat än statistik från jobbet. 1:a var Stockholms central, följt av Malmö C). Detta gäller då både buss och pendel, så det lär gå en arsenal med nattbussar dit. Ser utifrån det lilla jag sett trevligt ut och ligger ett stenkast från Barkarby, som håller på att byggas ut avsevärt och verkar ha potential att bli om inte det största så en av Stockholms största handelsmarknadsområden.
Annars kan du titta på Kungsängen. Verkar också trevligt och tar... 20-något minuter till Centralen med pendel. 4 minuter från Kallhäll.

Bara som en jämförelse. Vi tar Jakobsberg: Det tar
- 35 minuter från Sollentuna till Kallhäll.
- 17 minuter från Sollentuna till Centralen
- 3 minuter från Jakobsberg till Kallhäll
- 20 minuter från Jakobsberg till Centralen

Är det värt att ligga och pendla långt fem dagar i veckan bara för att ha slippa göra det två dagar i veckan, om du nu nödvändigtvis ska åka in till stan varje ledig helg?
Sen kanske du har polare i Sollentuna. Vad vet jag. Men det tål att tänkas på.

Ska kollas upp!

jakke
2015-01-21, 14:30
Jag älskar alla utanför city som påpekar hur fort de kan ta sig till centralen.

Jag bor innanför tullarna (hatar uttrycket) och räknar alltid med minst 20min transportsträcka. Det är så otroligt mycket mer än tågresan som tar tid... Sen kommer vintern osv.

Sen kan "alla" bo i stan, det handlar bara om en avvägning mellan kvm och tid.

BlötSnö
2015-01-21, 14:46

Jag bor innanför tullarna (hatar uttrycket) och räknar alltid med minst 20min transportsträcka. Det är så otroligt mycket mer än tågresan som tar tid... Sen kommer vintern osv.

Det är ju just det faktum att stan är full med folk och hinder som gör att saker och ting tar mer tid än vad det gör för oss som tar oss in utifrån.
Jag bort i Västerort och har ungefär 18 minuter från det att jag kliver utanför dörren tills jag kliver av på centralen om det klaffar med tunnelbanan som går var tredje minut.
Inte en massa trafik och övergångsställen och folk etc. Bara ut genom dörren och ner till tuben.

Latrommi
2015-01-21, 14:59
Det är i allmänhet väldigt överskattat att bo innanför tullarna om man inte arbetar där eller nära där alternativt är kaffefreak eller liknande.

jakke
2015-01-21, 15:20
Det är i allmänhet väldigt överskattat att bo innanför tullarna om man inte arbetar där eller nära där alternativt är kaffefreak eller liknande.

Jag instämmer inte.... För mig är det ganska mycket värt att t.ex. kunna gå hem från ett restaurangbesök en lördagkväll. Jag har stora grönområden 3min från Lghdörren ändå...

Men jag har all förståelse att vi är olika.

agazza
2015-01-21, 22:20

Det tog seriöst 26 minuter från jackan till tessinparken för mig när jag skulle supa på somrarna, det var från min dörr till filten jag skulle sitta på.

Folk som alltid åker tunnelbanan missar hur fort vissa pendellinjer går, det är stoppen som tar tid och mellan jakan och t centralen är det bara spånga och karlberg

Jag har bott på alla sidor stan samt på karlaplan och det är som nämnts mest tidseffektivt att bo nära jobbet.

Men liggfaktorn blir ju värdelös då man ska hem efter krogen, du det är ba fyra byten eller två timmar på bussen

4623
2015-01-21, 22:25
Sumpan?

Åkte bil från Hötorget till Gärdet en lördag en dag. Tog seriöst 30 minuter.

BlötSnö
2015-01-21, 22:45
Jakobsberg-Barkarby-Spånga-Sundbyberg-Karlberg-Cst.
Sörru... :cool:

agazza
2015-01-22, 06:27
Ajuste men fort går de

sent from my one+

ARMSTARK
2015-01-22, 09:16
Flytta till männskobyn? Men då blir du ju männska!

leo1
2015-01-25, 15:28
Intervjuen gick bra. Bara pisstest kvar på tisdag. Kommer antagligen börja i månadsskiftet.

Boende... Haha, vilken röra. Det är då inget problem att få rum. Har att välja på Norrviken, Ulriksdal och Jakobsberg.

Tror rummet i Ulriksdal är riktigt bra. Ska köra bil till jobbet. Tror jag kommer börja 06 och 14. Hur tror ni trafiken är då? Finns det centrum och Friskis i Ulriksdal?

Helst vill jag bo i Sollentuna, haha.

tumme
2015-01-25, 15:40
Tror rummet i Ulriksdal är riktigt bra. Ska köra bil till jobbet. Tror jag kommer börja 06 och 14. Hur tror ni trafiken är då? Finns det centrum och Friskis i Ulriksdal?

Vid 6 är det för tidigt och 14 är för sent för den värsta rusningstrafiken så det kommer nog vara lugnt. Plus att du åker åt "fel" håll för att hamna i den värsta ändå. Dom som börjar 7-8 och ska in mot stan som har det värst.

Mental
2015-01-25, 15:48
Intervjuen gick bra. Bara pisstest kvar på tisdag. Kommer antagligen börja i månadsskiftet.

Boende... Haha, vilken röra. Det är då inget problem att få rum. Har att välja på Norrviken, Ulriksdal och Jakobsberg.

Jag har bott i ulriksdal, det är nära till pendeln och nära in till stan.
Lite nedgånget men nära till fina naturområden kring brunnsviken, hagaparken mm.

Var i ulriksdal kommer du hamna? Järva krog är ju knutpunkten där det alltid är kö i rusning. Men 06 bör det vara lungt.

Det är inget centrum att tala om, man tar buss eller pendel när man ska göra något. Inget friskis när jag bodde där, men ett "puls och träning" låg där då.

4623
2015-01-25, 16:09
Av de du listar hade jag valt Ulriksdal. Du nämnde väl att Sollentuna Centrum var en anledning till att du ville bo där? Till hösten öppnar Nordens(?) största köpcentrum ett stenkast från Ulriksdal.

leo1
2015-01-25, 17:52
Jag har bott i ulriksdal, det är nära till pendeln och nära in till stan.
Lite nedgånget men nära till fina naturområden kring brunnsviken, hagaparken mm.

Var i ulriksdal kommer du hamna? Järva krog är ju knutpunkten där det alltid är kö i rusning. Men 06 bör det vara lungt.

Det är inget centrum att tala om, man tar buss eller pendel när man ska göra något. Inget friskis när jag bodde där, men ett "puls och träning" låg där då.

Bagartorpsringen heter det. Ser sunkigt ut på Eniro men det var ett låghus iaf. Geografiskt så är det helt okej. Rätt sida stan och nära centrum när jag ska in och dricka öl på helgerna.

Av de du listar hade jag valt Ulriksdal. Du nämnde väl att Sollentuna Centrum var en anledning till att du ville bo där? Till hösten öppnar Nordens(?) största köpcentrum ett stenkast från Ulriksdal.

Det låter bra! Nu när du säger det har jag hört talas om det. Det kommer se ut som Bromma Blocks ungefär tror jag.

leo1
2015-01-25, 17:55
Vid 6 är det för tidigt och 14 är för sent för den värsta rusningstrafiken så det kommer nog vara lugnt. Plus att du åker åt "fel" håll för att hamna i den värsta ändå. Dom som börjar 7-8 och ska in mot stan som har det värst.

Det ser helt okej ut på kartan. 17 minuter utan trafik blir inte så farligt med trafik heller.

xps93
2015-01-25, 18:21

Norrviken ligger i Sollentuna kommun, det är en pendeltågstation mellan Norrviken station och sollentuna centrum, det är inte direkt långt att gå/cykla heller å med bil tar det ju nån minut bara.

Mental
2015-01-25, 18:29
Sedan är det väl inte värre än att man kan flytta några gånger innan man hittar var man vill bo?