handdator

Visa fullständig version : Behöver jag verkligen 200gr protein..?

EKK
2013-08-08, 10:33
Hej!

Ny på både forumet och på gymmet.
Tränat ett par veckor nu och kör nu 3 gånger/veckann efter styrkelabbet.se 's träningsschema. (Varannan överkropp, varannan underkropp)

Hyffsat rörligt arbete och sover 6-9h per natt (lite beroende på arbetspass.

Läst en del kring proteinintag och förstått att jag bör ligga på ca 2gr per kilo. Saken är den att jag väger 95kg fördelade på drygt 180cm.

Så jag är inte direkt jättesmal, inte heller jättefet eftersom jag har en kraftig benstomme. Min bror som är smal väger ca. 12kg mindre är är ett par centimeter längre. Och jag har antagligen lite mer muskelmassa än han. :smash:

Hur som helst så inser jagatt jag enligt dessa rekommendationer behöver äta närmare 200gr protein per dag, även vilodag.

Börjat med protein-shake och dricker 1 varje morgon plus efter ett gympass. (Ca. 20gr per shake).

Men min fråga är, behöver jag verkligen så mycket protein såhär i starten?
Jag förstår ifall någon som tränat i ett par år, väger som mig fast utan kroppsfett behöver det.

Vad säger ni? *slap*

King Grub
2013-08-08, 10:35
Behöver, nej. Om du vill ha maximala förutsättningar för muskeluppbyggnad, möjligen.

Obs att du skall räkna med allt protein. Även sådant i icke-fullvärdiga källor som bröd, pasta, gryn, osv. 200 gram är enkelt att komma upp i.

abstract
2013-08-08, 10:42
Bonus: http://traningslara.se/jag-ar-inte-tjock-jag-har-kraftig-benstomme/

tjing
2013-08-08, 13:24
Det är i ärlighetens namn inte helt klarlagt var den "optimala" mängden protein ligger för optimal tillväxt och anabolism, men däremot tyder mycket på att man ökar bra på rekommenderade mängder.

Dooxy
2013-08-08, 15:26
Att bygga handlar om att äta. du kan nästa gå upp till 2.2g per kg ibland högre om du ska deffa då protein också mättar bättre. Men ska du bulka och bygga ja 2g per kg och öka kolhydraterna.

Masterpan
2013-08-08, 18:03
Appropå proteinintag, vilka mängder ska man komma upp till för att det ska försköra skelettet? Tror Grub nämnde någon sådant, någon gång..

Wzup2u
2013-08-08, 19:34
Appropå proteinintag, vilka mängder ska man komma upp till för att det ska försköra skelettet? Tror Grub nämnde någon sådant, någon gång..

tror inte det finns någon sådan mängd..

krubkungen
2013-08-08, 19:41
Tror Grub har skrivit tidigare att toxiskt gräns ligger någonstans runt 4,5-5g protein/kg kroppsvikt. rätta mig om jag har fel.

lofito
2013-08-08, 20:12
Är det inte som så att vid ett för högt proteinintag så kan man skada njurar, tarmar och sådant. Men vad innebär då ett "för högt" intag undrar jag?

ddavid
2013-08-08, 21:01

Är väl snarare en teoretisk slutsats som inte bevisats i praktiken ännu såvitt jag vet. Teorin bakom är att ett högt proteinintag lakar ur skelettet på mineraler. Men får du i dig ditt protein via mejeriprodukter och kött så får du ju i dig mängder med kalcium och fosfor som kan lagras in i skelettet ^^

EKK
2013-08-09, 09:56
Ja. Började väga och mäta upp alla kolisar och protein jag stoppar i mig.

Som ni förstår så vill jag inte bulka, utan deffar :-)

Igår 1476 kcal och 125 gr protein.

Idag har jag lyckats få i mig strax över 50 gr protein till fukost fördelat på 530 kcal, vilket är en mycket bättre start.

Blir nog mycket ägg dessa veckor har jag en känsla av... Och shakar.

AEB
2013-09-15, 13:44
Hej!

Ny på både forumet och på gymmet.
Tränat ett par veckor nu och kör nu 3 gånger/veckann efter styrkelabbet.se 's träningsschema. (Varannan överkropp, varannan underkropp)

Hyffsat rörligt arbete och sover 6-9h per natt (lite beroende på arbetspass.

Läst en del kring proteinintag och förstått att jag bör ligga på ca 2gr per kilo. Saken är den att jag väger 95kg fördelade på drygt 180cm.

Så jag är inte direkt jättesmal, inte heller jättefet eftersom jag har en kraftig benstomme. Min bror som är smal väger ca. 12kg mindre är är ett par centimeter längre. Och jag har antagligen lite mer muskelmassa än han. :smash:

Hur som helst så inser jagatt jag enligt dessa rekommendationer behöver äta närmare 200gr protein per dag, även vilodag.

Börjat med protein-shake och dricker 1 varje morgon plus efter ett gympass. (Ca. 20gr per shake).

Men min fråga är, behöver jag verkligen så mycket protein såhär i starten?
Jag förstår ifall någon som tränat i ett par år, väger som mig fast utan kroppsfett behöver det.

Vad säger ni? *slap*
Nej verkligen inte. Det är ju inte så att man inte kan deffa om man äter under 200 gram protein per dag.

Jag har alltid legat runt 110 gram protein på vilodagar och 140 protein på träningsdagar under deff, har inte märkt av någon större skillnad från 200 gram protein. I slutändan handlar det ju om att man tränat och har kul. Lycka till och spara dina pengar istället! ;)

Vanish
2013-09-15, 16:48
Ja. Började väga och mäta upp alla kolisar och protein jag stoppar i mig.

Som ni förstår så vill jag inte bulka, utan deffar :-)

Igår 1476 kcal och 125 gr protein.

Idag har jag lyckats få i mig strax över 50 gr protein till fukost fördelat på 530 kcal, vilket är en mycket bättre start.

Blir nog mycket ägg dessa veckor har jag en känsla av... Och shakar.

Ägg är gott och bra :) Men att deffa på shakar kan bli jobbigt i längden. Det mättar inte sådär kanonbra...