Visa fullständig version : Fasthet säng - sjunka ner eller inte?
Hejsan.
Jag har skaffat en säng där jag har 30 dagar på mig att provligga medel och hård, därefter bestämma mig för vad jag vill ha.
Jag har tidigare sovit på en ~15-20 cm bäddmadrass direkt på golvet. Valde därför den hårda först. Sover som jag brukar göra, ingen direkt skillnad förutom att jag kunde ligga på sidan något behagligare.
Provade sedan den medelhårda sängen. Där sjunker rumpan och bröstrygg ned något och det känns som att ryggens kurvatur blir mer naturlig. Något enklare att somna också.
Det jag undrar över är: finns det risk att den medelhårda blir alltför mjuk, alt. att det helt enkelt inte är bra att sjunka ned? Hur mycket är OK att sjunka ned och hur mycket är inte OK? Jag har inte ont i ryggen när jag vaknar på den medelhårda, dock bara sovit på den sidan i en vecka.
Hejsan.
Jag har skaffat en säng där jag har 30 dagar på mig att provligga medel och hård, därefter bestämma mig för vad jag vill ha.
Jag har tidigare sovit på en ~15-20 cm bäddmadrass direkt på golvet. Valde därför den hårda först. Sover som jag brukar göra, ingen direkt skillnad förutom att jag kunde ligga på sidan något behagligare.
Provade sedan den medelhårda sängen. Där sjunker rumpan och bröstrygg ned något och det känns som att ryggens kurvatur blir mer naturlig. Något enklare att somna också.
Det jag undrar över är: finns det risk att den medelhårda blir alltför mjuk, alt. att det helt enkelt inte är bra att sjunka ned? Hur mycket är OK att sjunka ned och hur mycket är inte OK? Jag har inte ont i ryggen när jag vaknar på den medelhårda, dock bara sovit på den sidan i en vecka.
Relevant fråga till att börja med, sover du mest på rygg?
Personligen tycker jag att en aningen hårdare säng är bättre, och jag sover blandat. Lite ska man sjunka ner, svårt att säga hur mycket bara.
Relevant fråga till att börja med, sover du mest på rygg?
Personligen tycker jag att en aningen hårdare säng är bättre, och jag sover blandat. Lite ska man sjunka ner, svårt att säga hur mycket bara.
Jag tror att jag sover huvudsakligen på rygg, med en del av tiden på sidan.
Ja, det är just det som är det svåra. Man skall ha rak ryggrad när man ligger i sängen. Hur mäter man det?
I en för hård säng känner jag att jag inte helt får stöd för svanken, å andra sidan, i medelsängen känner jag definitivt att jag sjunker ned med rumpan. Problemet är att man inte märker om det är problem eller inte förrns rätt lång tid...
filmjölk
2013-08-08, 17:25
Hård madrass, och lite tjockare bäddmadrass ovanpå kan kanske vara ngt då?
Jag hade rekommenderat hård resårbotten med en bäddmadrass av lite tjockare memory foam. Finns billigare varianter än tempur.
Varken jag eller frun har nånsin så bra som efter att vi bytte till ovanstående
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
Hård madrass, och lite tjockare bäddmadrass ovanpå kan kanske vara ngt då?
Jag har ungefär det. Menar du att jag skulle ha en jättesupertjock bäddmadrass? Jag vet inte var man får tag i såna tjocka varianter av bäddmadrass.
Jag hade rekommenderat hård resårbotten med en bäddmadrass av lite tjockare memory foam. Finns billigare varianter än tempur.
Varken jag eller frun har nånsin så bra som efter att vi bytte till ovanstående
Det låter intressant! Vad heter det märket ni köpte?
Jag ser att IKEA har en på http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90155629/#/90155629
filmjölk
2013-08-08, 17:33
Jag har ungefär det. Menar du att jag skulle ha en jättesupertjock bäddmadrass? Jag vet inte var man får tag i såna tjocka varianter av bäddmadrass.
?
Nej, inte de där jättetjocka, utan kanske 5-8cm tjock, så att arsle, hälar och axlar kan sjunka in litegrann.
Det låter intressant! Vad heter det märket ni köpte?
Jag ser att IKEA har en på http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90155629/#/90155629
Köpte på annons genom blocket, tyvärr minns jag inte märket. Jag vet dock att svärföräldrarna köpte likadan typ på Ikea och även den är skön att sova i och de är super nöjda. Den första säng svärfar haft som inte givit honom ryggont.
Även Mio lär ha en sån modell
Mina 2x90-resårbottnar är från Kungsängen, där den ena alltså är hård och den andra är mjuk. Bäddmadrassen ovanpå, 180 cm bred, är alltså gemensam. Jag känner skillnad i hur mycket jag (inte) sjunker ned i den hårda sängen kontra den mjuka.
Nej, inte de där jättetjocka, utan kanske 5-8cm tjock, så att arsle, hälar och axlar kan sjunka in litegrann.
Min bäddmadrass är 6 cm tjock.
Köpte på annons genom blocket, tyvärr minns jag inte märket. Jag vet dock att svärföräldrarna köpte likadan typ på Ikea och även den är skön att sova i och de är super nöjda. Den första säng svärfar haft som inte givit honom ryggont.
Även Mio lär ha en sån modell
Intressant! Jag läser på Internet att folk i allmänhet rekommenderar hård resårbotten om man skall ha en bäddmadrass av minnesskum.
Är det något att prova, kanske?
Mina 2x90-resårbottnar är från Kungsängen, där den ena alltså är hård och den andra är mjuk. Bäddmadrassen ovanpå, 180 cm bred, är alltså gemensam. Jag känner skillnad i hur mycket jag (inte) sjunker ned i den hårda sängen kontra den mjuka.
Intressant! Jag läser på Internet att folk i allmänhet rekommenderar hård resårbotten om man skall ha en bäddmadrass av minnesskum.
Är det något att prova, kanske?
Definitivt tycker jag, join the memory mafia.
Så fort du provligger så kommer du förstå varför, stödet är makalöst jämfört med en vanlig resårbotten och bäddmadrass.
Ärligt talat sover jag hellre på en billig memory foam från Ikea än en 30k kontinental.
filmjölk
2013-08-08, 17:53
?
Då är faktiskt mitt tips att du inte skall ha en hård säng öht. Skaffa en mjuk gosig en, med tjock bäddmadrass och massa fluffiga kuddar. (Det kan även appliceras på annat i livet)
letar med ny och är helt virrig haft samma säng typ tjugo år dock bytt till nyare madrasser emelleanåt.
vart ska man köpa säng? jysk? ikea ? eller riktig sängbutik???
tänka på???
i dagens läge har jag en sådan där säng med plankor under och madrass över.
Hård madrass med bäddmadrass av memory foam (tafjord) här, har aldrig sovit så bra i hela mitt liv. En av bröderna köpte samma kombo nu när han och hans sambo bytte ut sina sängar, supernöjda blev dom.
Med andra ord borde jag behålla kombinationen av hård + mjuk säng och satsa på en bättre bäddmadrass, helt enkelt?
kaffekopp
2013-08-08, 22:56
jag skulle testa någon annans om du har chansen, allt är väll upp till vad du tycker själv.
jag personligen tycker memoryfoam(testat båda tempur och billigare varianter) är obekvämt och allmänt sämst, men jag rullar runt mycket när jag sover...
jag hade även väldigt mjuka sängar när jag växte upp, för 4-5 år sen började jag få ont i ryggen som fan. nu håller jag mig till stenhårda sängar och har aldrig sovit bättre.. lite mer flex än ett trä golv typ. känns bättre för ryggen också. använder inte kuddar heller sover på armen eller rakt på madrassen.
Detta är skitsvårt verkligen, var o provade säng på IKEA nydligen och måste köpa asap; spontant så känns idén om hård botten och medelmjuk bäddmadrass bra. Men jag vetetusan om memoryfoam är skönt.
Själv har man köpt en svindyr stor kontinentalsäng som påminner om himmelriket med sin fluffighet. Och jag får sova på soffan ;(
Själv har man köpt en svindyr stor kontinentalsäng som påminner om himmelriket med sin fluffighet. Och jag får sova på soffan ;(
För mjuk eller?
Jag kunde inte bestämma mig när jag köpte säng, så jag tog en hård och en mjuk madrass så kan jag rulla över till andra sidan av sängen bara om jag vill byta :d Sover oftast på mjuka delen dock
Jag kunde inte bestämma mig när jag köpte säng, så jag tog en hård och en mjuk madrass så kan jag rulla över till andra sidan av sängen bara om jag vill byta :d Sover oftast på mjuka delen dock
Ja, det är just det jag inte vill, om den medelhårda madrassen nu är bättre.
Hade medel sist och efter 5 år var den inte särskilt bra, och ryggen mådde inte heller bra av den. Förhoppningsvis är det bättre kvalitet på den här, men ptja...
Det är klurigt.
Jag köpte en billig hård ikea och en ergotemp, toknöjd.
Har läst flera som har sagt att tempur har varit för hård och köpte en ergotemp istället. Provsovit tempur en gång och tyckte också det.
När jag köpte min fick man prova på och skicka tillbaka om man inte gillade den.
Ni som har minnesskum eller liknande, sover ni på mage?
Jag investerade i en rätt dyr säng för ett par år sedan och har sovit okej i den. Men jag skulle kunna sova bättre, så denna tråd gjorde mig nyfiken på minnesskum.
Var till Tyskland och sov på något billigt hotell i Hannover och satan, hur jag än låg så var sängen skön!
Sorry Mikael för att jag lånar tråden :)
Ni som har minnesskum eller liknande, sover ni på mage?
Jag investerade i en rätt dyr säng för ett par år sedan och har sovit okej i den. Men jag skulle kunna sova bättre, så denna tråd gjorde mig nyfiken på minnesskum.
Var till Tyskland och sov på något billigt hotell i Hannover och satan, hur jag än låg så var sängen skön!
Sorry Mikael för att jag lånar tråden :)
Jag ligger oftast på magen när jag somnar, enligt frun sover jag dock primärt i fosterställning men vaknar oftast på rygg, dvs så sover jag på alla möjliga vis och de är alla bekväma på minnesskum enligt mig.
Det jag märkt är dock att det behövs en hård resårbotten under, ju mjukare resårbotten du har ju obekvämare blir minnesskum, det verkar liksom inte komma till sin rätt med en för mjuk resår under
Jag ligger oftast på magen när jag somnar, enligt frun sover jag dock primärt i fosterställning men vaknar oftast på rygg, dvs så sover jag på alla möjliga vis och de är alla bekväma på minnesskum enligt mig.
Det jag märkt är dock att det behövs en hård resårbotten under, ju mjukare resårbotten du har ju obekvämare blir minnesskum, det verkar liksom inte komma till sin rätt med en för mjuk resår under
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2Mm, lite det jag är rädd att behövs. Hårdare madrass. Tack för svaren iaf! Får provligga en madrass framöver :)
Köpte en dubbelsäng för 16k på mio. känner mig som en klubbad säl när jag lägger mig i den.
Svårt att ens läsa en bok. Kör fast botten och mjukare undermadrass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.