Visa fullständig version : 4 månaders bulk
Papi Arca
2013-08-07, 21:29
Tjena
Har bulkat I 3 1/2 månad nu ungefär, har kanske gått upp en sisådär 8-10 kilo, varav en del är muskler men såklart en massa fett har jag också lagt på mig.
Jag börjar bli trot på fettet med undrar samtidigt om det är för kort tid att bulka. Jag menar om jag börjar deffa redan nu lär jag väl förlora mycket av mina styrkeframsteg och muskelvolym?
187 lång och väger för tillfället runt 95 kg samt har tränat sedan, just det 3 1/2 månad.
Simonfrisk
2013-08-08, 09:25
Tjena
Har bulkat I 3 1/2 månad nu ungefär, har kanske gått upp en sisådär 8-10 kilo, varav en del är muskler men såklart en massa fett har jag också lagt på mig.
Jag börjar bli trot på fettet med undrar samtidigt om det är för kort tid att bulka. Jag menar om jag börjar deffa redan nu lär jag väl förlora mycket av mina styrkeframsteg och muskelvolym?
187 lång och väger för tillfället runt 95 kg samt har tränat sedan, just det 3 1/2 månad.
Har du enbart tränat i 3 1/2 månad? Eller har du tränat mycket längre innan, bara det att du har just bulkat i 3 1/2 månad?
Knatcharn
2013-08-08, 09:49
Med en ordentlig deff behöver du inte förlora mycket av dina framsteg, om ens några. Börjar du känna att du vill få bort fett så gör det. Du kan gå upp mer i vikt sedan och det verkar vara fördelaktigt att hålla sig på lågt kroppsfett om man vill bygga muskler.
Gör vad du känner för helt enkelt.
aldoschadewitz
2013-08-08, 09:53
Tolkar det som att du har tränat i 3.5månad och då kan du säkert tom bygga muskler under deffen
Papi Arca
2013-08-08, 15:51
Har du enbart tränat i 3 1/2 månad? Eller har du tränat mycket längre innan, bara det att du har just bulkat i 3 1/2 månad?
Köpte ett gymkort för 3,5 månader sedan och startade lyfta skrot samt äta rejält. Allt samtidigt.
Funderade på om jag kan ha gjort en märkbar muskelökning på så kort tid?
Papi Arca
2013-08-08, 16:07
Tolkar det som att du har tränat i 3.5månad och då kan du säkert tom bygga muskler under deffen
Är det inte alltid kaloriöverskott som gäller för att bygga muskler?
Har också funderat på det. Undrade lite kring muskelbygge vid överskott
samt muskelbygge vid balans. Enligt många fungerar det även vid balans,
bara att det tar längre tid.
Knatcharn
2013-08-08, 16:17
Det är inte riktigt så enkelt men överlag, ja. Däremot om du ligger i "kaloribalans" så ligger du inte i balans hela dygnet. Efter att du ätit ligger du på överskott och när du inte har ätit på ett tag så ligger du på underskott, ungefär. Det går alltså att öka i muskler och minska i fett samtidigt (sett över en längre period) men inte samtidigt på sekunden. Förstår du hur jag menar?
Nu är det här en grov förenkling såklart men det går att tänka så. Är man ny i gymmet kommer det garanterat gå att få s.k. nybörjarökningar utan att äta upp sig men det kommer ta längre tid.
Det är inte riktigt så enkelt men överlag, ja. Däremot om du ligger i "kaloribalans" så ligger du inte i balans hela dygnet. Efter att du ätit ligger du på överskott och när du inte har ätit på ett tag så ligger du på underskott, ungefär. Det går alltså att öka i muskler och minska i fett samtidigt (sett över en längre period) men inte samtidigt på sekunden. Förstår du hur jag menar?
Nu är det här en grov förenkling såklart men det går att tänka så. Är man ny i gymmet kommer det garanterat gå att få s.k. nybörjarökningar utan att äta upp sig men det kommer ta längre tid.
Intressant, har faktiskt inte tänkt på det där med överskott under en kortare tid.
Men då kom jag att tänka på, överskott när man ätit precis? Det går väl inte att
avgöra om man då ligger på ett överskott eller underskott eftersom att man
måste mäta över ett helt dygn, eller? Annars hänger jag med på tanken kring
överskottet för stunden.
Simonfrisk
2013-08-08, 19:29
Köpte ett gymkort för 3,5 månader sedan och startade lyfta skrot samt äta rejält. Allt samtidigt.
Funderade på om jag kan ha gjort en märkbar muskelökning på så kort tid?
Då har du möjligen lagt på dig ytterst lite muskler, och för det mesta fett.
Jag skulle dock inte deffa efter en sån kort tid, jag menar.. att deffa en period under kanske 1-2 månader, då borde du ha tränat ett tag så du har fått muskler att deffa fram.
Annars så är det helt meningslöst att deffa (om du inte har muskler) då kommer det inte synas, hur mycket du än deffar.
Och risken att du tappar din styrka du har byggt upp under denna korta tid, kan delvis öka också.
Jag skulle säga att du skulle bulka kanske 6 månader till eller något liknande.
(Skit i hur fet du blir, hur tung du än blir) tänk alltid posetivt, att du kan ALLTID deffa senare i framtiden.
Jag kommer skita i hur tjock och tung jag blir nu efter sommaren, det är bara "off season" ändå, så jag kommer enbart käka massvis och träna rätt bara, sen märker vi hur tjock/tung jag blir, men jag kommer alltid deffa innan sommaren för att få sommar-beach formen igen. :)
Kanske något råd där, som ger dig lite information? Och lättare att avgöra dina beslut.
- Update : Det är väldigt många (inklusive mig själv) som sätter upp mål, i de 3 stora (marklyft, bänkpress och benböj) att vi ska uppnå en viss vikt innan man deffar, typ så, kortfattat.
Sen går det ju och göra på massvis olika vis också givetvis!
Knatcharn
2013-08-08, 20:08
Intressant, har faktiskt inte tänkt på det där med överskott under en kortare tid.
Men då kom jag att tänka på, överskott när man ätit precis? Det går väl inte att
avgöra om man då ligger på ett överskott eller underskott eftersom att man
måste mäta över ett helt dygn, eller? Annars hänger jag med på tanken kring
överskottet för stunden.
Ja men låt säga att du äter på balans, du står stilla i vikt. Direkt efter ditt största mål mat, låt oss säga middagen, kommer du ha massor av energi att ta ifrån, och tillväxt stimuleras. När du varit tom i magen länge, som t.ex. på morgonen, är det tvärtom.
Det här är ju inte direkt en vetenskaplig förklaring men du förstår kanske varför det nu är möjligt att både tappa fett och bygga muskler fast man står stilla i vikt? Träningen i sig stimulerar ju muskeltillväxt som fasen och matar du kroppen direkt efter träning kommer den passa på att bygga muskler då, trots att du kanske går och bryts ned resten av dygnet.
Eftersom jag är samma längd som dig och vägde ungefär samma efter jag hade tränat cirka ett halvår så kan jag rekommendera att DEFFA DIREKT. Du måste förmodligen, om du inte har mycket mer massa än mig, gå ner på kring 80kg som högst om du vill ha någorlunda form och det är en 4-5 månaders deff. Det är inte kul! Gå inte upp mer för det blir bara ännu mer tråkigt jobb sen.
Knatcharn
2013-08-08, 20:41
Eftersom jag är samma längd som dig och vägde ungefär samma efter jag hade tränat cirka ett halvår så kan jag rekommendera att DEFFA DIREKT. Du måste förmodligen, om du inte har mycket mer massa än mig, gå ner på kring 80kg som högst om du vill ha någorlunda form och det är en 4-5 månaders deff. Det är inte kul! Gå inte upp mer för det blir bara ännu mer tråkigt jobb sen.
+1 Och ju mer fett du har desto sämre bygger du muskler.
Jag skulle dock inte deffa efter en sån kort tid, jag menar.. att deffa en period under kanske 1-2 månader, då borde du ha tränat ett tag så du har fått muskler att deffa fram.
Man kan ju gå ner några kilon för att lämna bättre förutsättningar för en framtida bulk. Ska man gå runt och vara fet tills man tränat några år och har "muskler att deffa fram"?
Papi Arca
2013-08-08, 20:49
Då har du möjligen lagt på dig ytterst lite muskler, och för det mesta fett.
Annars så är det helt meningslöst att deffa (om du inte har muskler) då kommer det inte synas, hur mycket du än deffar.
Och risken att du tappar din styrka du har byggt upp under denna korta tid, kan delvis öka också.
Jag skulle säga att du skulle bulka kanske 6 månader till eller något liknande.
(Skit i hur fet du blir, hur tung du än blir) tänk alltid posetivt, att du kan ALLTID deffa senare i framtiden.
Jag kommer skita i hur tjock och tung jag blir nu efter sommaren, det är bara "off season" ändå, så jag kommer enbart käka massvis och träna rätt bara, sen märker vi hur tjock/tung jag blir, men jag kommer alltid deffa innan sommaren för att få sommar-beach formen igen. :)
Kanske något råd där, som ger dig lite information? Och lättare att avgöra dina beslut.
- Update : Det är väldigt många (inklusive mig själv) som sätter upp mål, i de 3 stora (marklyft, bänkpress och benböj) att vi ska uppnå en viss vikt innan man deffar, typ så, kortfattat.
Sen går det ju och göra på massvis olika vis också givetvis!
Jag bjussar på en bild så att det blir lättare att bedömma.
Det har gått 3 månader och en vecka mellan det att bilderna togs.
Papi Arca
2013-08-08, 20:55
Kolla gärna bilden och kommentera igen om det såg liknande ut!
Papi Arca
2013-08-09, 14:19
Då börjar jag deffa helt enkelt.
Knatcharn
2013-08-09, 15:15
Då börjar jag deffa helt enkelt.
Lycka till! :thumbup: Det är grymt när man ser resultat och musklerna börjar synas på riktigt.
Juntaneinen
2013-08-09, 18:44
Deffa ner dig till 75-77 kilo innan du börjar bulka annars kommer du bara se fet ut.
Papi Arca
2013-08-09, 19:16
Lycka till! :thumbup: Det är grymt när man ser resultat och musklerna börjar synas på riktigt.
Tackar! Sedan är det ju inte så nyttigt att dras med en massa fett tanker jag med, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar osv.
Deffa ner dig till 75-77 kilo innan du börjar bulka annars kommer du bara se fet ut.
75 kg? Är inte det lite väl att ta i?
Knatcharn
2013-08-10, 01:34
85 kg skulle jag sikta på och sedan utvärdera därifrån.
Juntaneinen
2013-08-10, 13:14
Tackar! Sedan är det ju inte så nyttigt att dras med en massa fett tanker jag med, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar osv.
75 kg? Är inte det lite väl att ta i?
Längden - 110 är generellt sätt en bra vikt för människor utan allt för mycket muskelmassa på kroppen. Vid längden 187 och vikten 77 kg så har du ett bmi på 22.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.