Visa fullständig version : En lyckad dag ur GI och II-synpunkt
jag startar helt fräckt en ny tråd fast det här redan diskuteras på forumet för att jag har en specifik fråga. Nämligen: kan någon ge exempel på ett lämpligt kostupplägg för en dag med tanke på GI och II? Om man alltså vill ha optimala förutsättningar för att bygga muskler och bränna fett. Om man vill ha sex måltider enligt något av följande schema
frukost
mellis
lunch
mellis
TRÄNING
återhämtningsmål
middag/kvällsmat
eller
frukost
mellis
lunch
TRÄNING
återhämtningsmål
middag
kvällsfika
Gröt till frukost är ju givet. Snabba kolhydrater och protein gäller för återhämtningsmålet (och här är det Ok med vassle alltså som har högt II). Och så mest protein och bara lite kolhydrater efter återhämtningsmålet, visst? Jag har hört det mesta förut men det är svårt att sätta ihop alla goda råd till en helhet... *dazed and confused*
Nån som kan ge ett exempel på kost för en bra dag med lagom många insulintoppar och en jämn och fin blodsockerkurva...?
M
King Grub
2004-03-04, 21:37
Kan du inte komponera den menyn själv med hjälp av följande information:
Kolhydratkällor med lågt II: pasta, parboiled ris, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, flerkornsbröd, müsli, korngryn, kornris, matvete, bönor (naturella), linser, många frukter som citrusfrukter, äpplen och päron.
Proteinkällor med lågt II: nötkött, griskött, mager mjukost, alla sorters fiskar, hela ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingkött, ost, linser, bönor (naturella).
Alla nötter har lågt II. Grönsaker behöver du inte fundera över, på grund av deras låga energiinnehåll.
Ja mitt eget matschema duger väl om man ska maxxa dom kriterierna.
Mål
1 40g havregryn(gröt), 5g linfrön,20g psyllium, 1st makrill,
2 Tonfiskburk , 10g olja, 200g grönsaker
3 250g potatis, 200g kycklingfile, 100g wokgrönsaker, 10g olja
4 1st makrill i tomatsås 200g grönsaker
5 250g potatis, 250g räkor, 100g wokgrönsaker ,10g olja
6 70g skumgodisar/dextropur, 45g vassleisolat (under gympass eller HIIT)
7 70g skumgodisar, 45g vassleisolat (efter gympass eller HIIT) + 1g c-vitamin
8 200g kycklingfile, 200g broccoli, 10g olja
King Grub
2004-03-04, 21:39
Originally posted by KIRE
Mål
1 40g havregryn(gröt), 5g linfrön,20g psyllium, 1st makrill, 1st valio "keso"
Du har ju insulin"toppar i mål 1, 3, 5, 6, och 7. :confused: Kokt potatis har ett II på 120. Även om 250 gram inte är mycket, förstås.
Edit: och 1:an var fullt av frön. Sorry.
Originally posted by King Grub
Du har ju insulin"toppar i mål 1, 3, 5, 6, och 7. :confused: Kokt potatis har ett II på 120. Även om 250 gram inte är mycket, förstås.
Nej jag menar det GI är skitsamma för potatisen
då det bara blir ca 40g kolhydrater. II värdet på potatis
hade jag ingen aning om men som sagt låg mängd.
Men visst ska det vara superoptimalt så byt till ris
och skippa valiokeson i mål 1 samt släng in mjölk oxå i
6-7målen.
Har frön högt II eller vad menar du?
Jag har noll koll på II-listor.
Har bara snappat upp att generellt sett så är det proteinpulver
och mjölkprodukter där man behöver ägna II en tanke.
King Grub
2004-03-04, 21:48
Har frön högt II eller vad menar du?
Jag har noll koll på II-listor.
Har bara snappat upp att generellt sett så är det proteinpulver
och mjölkprodukter där man behöver ägna II en tanke.
Nej, jag menar att fröna sänker II:t, så det är inte någon "topp" det är frågan om i mål 1. :)
OK så om jag har förstått det hela rätt så är det som Kire säger främst prottepulver och mjölkprodukter man ska tänka på där II avviker från GI? (GI har jag redan ganska bra koll på.) Så om jag kör med sojamjölk och sojaprotein istället för kesella och vassleprotein i min före-träningen-drink så klarar jag mig utan insulintopp? Är det så enkelt?
tack grub förresten för din fina lista... det jag saknade kanske var tips om vad jag ska UNDVIKA... :D Men det är alltså främst de där två så fruktansvärt praktiska och trevliga sakerna, proteinpulver (vassle) och mjölkprodukter (som väl egentligen inte är två saker utan en)?
Sojamjölk kör jag redan med istället för komjölk till nästan allt. Men hur smakar sojaproteinpulver? *misstänksam*
M
Det smakar rävgift!!!
Bara att hålla andan och svälja, vill man vara fin får man lida pin:D
micko1982
2004-03-05, 00:32
Vad är anledningen till att man inte ska käka wassle protte?
King Grub
2004-03-05, 07:35
Originally posted by micko1982
Vad är anledningen till att man inte ska käka wassle protte?
Insulintopparna. Men det är perfekt vid de tillfällen man vill ha en insulintopp.
Insulintopparna. Men det är perfekt vid de tillfällen man vill ha en insulintopp.
Vilket alltså är direkt efter träningen och inte annars (om man vill bygga muskler och bränna fett)?
Ursäkta att jag tjatar men jag ville bara få det här klart för mig så jag slipper fråga igen...
M
Mål
1 40g havregryn(gröt), 5g linfrön,20g psyllium, 1st makrill,
Menar du verkligen 1 makrill, en fisk alltså, eller en hel burk med såna? :laugh:
M
King Grub
2004-03-05, 08:43
Vilket alltså är direkt efter träningen och inte annars (om man vill bygga muskler och bränna fett)?
Ja. Även på morgonen är insulinnivåerna låga efter nattens fasta.
Alcazara
2004-03-05, 08:58
Nej, jag menar att fröna sänker II:t, så det är inte någon "topp" det är frågan om i mål 1. :)
MEN, NU BLIR JAG FÖRVIRRAD:confused: AV VAD JAG HAR FÖRSTÅTT FRÅN ANDRA TRÅDAR SÅ PÅVERKAS INSULIN INDEX INTE AV VAD MAN ÄTER TILL...UTAN INSULINTOPPEN FÅR MAN ÄNDÅ. HUR HÄNGER DET IHOP EGENTLIGEN????
I DETTA FALL SKULLE JU VALIO-KESON BILDA EN II-TOPP, ELLER???;)
King Grub
2004-03-05, 09:02
Originally posted by Alcazara
MEN, NU BLIR JAG FÖRVIRRAD:confused: AV VAD JAG HAR FÖRSTÅTT FRÅN ANDRA TRÅDAR SÅ PÅVERKAS INSULIN INDEX INTE AV VAD MAN ÄTER TILL...UTAN INSULINTOPPEN FÅR MAN ÄNDÅ. HUR HÄNGER DET IHOP EGENTLIGEN????
I DETTA FALL SKULLE JU VALIO-KESON BILDA EN II-TOPP, ELLER???;)
Psylliumfrön sänker insulinutsöndringen, om de tas tillsammans med ett mål. Inte lika mycket som de sänker GI, men ändå en sänkning.
När vi talar om att II inte påverkas så är det naturligtvis så att det inte påverkas nedåt av att äta andra energigivande livsmedel tillsammans. Däremot påverkar det ju uppåt, eftersom energiintaget blir högre, samt att det går att sänka II:t med t ex psyllium, som ju är en icke energigivande beståndsdel i ett mål.
Alcazara
2004-03-05, 09:06
Psylliumfrön sänker insulinutsöndringen, om de tas tillsammans med ett mål. Inte lika mycket som de sänker GI, men ändå en sänkning.
När vi talar om att II inte påverkas så är det naturligtvis så att det inte påverkas nedåt av att äta andra energigivande livsmedel tillsammans. Däremot påverkar detta uppåt, samt att det går att sänka II:t med t ex psyllium, som ju är en icke energigivande beståndsdel i ett mål.
Jaha, det var så det låg till...Vad menar du med att det däremot "påverkas uppåt"?
Och finns det fler icke energigivande produkter?
King Grub
2004-03-05, 09:14
Jaha, det var så det låg till...Vad menar du med att det däremot "påverkas uppåt"?
Påverkas uppåt: äter du något med II 120 och något med II 50 så påverkas måltidens totala insulinsvar uppåt, över 120, trots att det andra livsmedlet har lågt II. Det blir inget lägre medelvärde, eftersom energiintaget totalt ökar.
Och finns det fler icke energigivande produkter?
Hela linfrön, t ex. Acarbose är allra effektivast, men det är en receptbelagd medicin för diabetiker.
Kan gi värdet bli för lågt? Vet inte hur det skulle gå till men går det och är det farligt/dåligt, vad skulle hända osv?:confused:
King Grub
2004-03-05, 09:18
Originally posted by SeWs
Kan gi värdet bli för lågt? Vet inte hur det skulle gå till men går det och är det farligt/dåligt, vad skulle hända osv?:confused:
Ett för lågt blodsocker är absolut inte bra, och medför bland annat utsöndring av muskelnedbrytande glukagon och allmänna svaghetssymptom som trötthet, hjärtklappning, muskelsvaghet, svettningar och koncentrationssvårigheter. Tillräckligt lågt blodsocker och du svimmar. Det finns ingen anledning att hålla på och sänka redan låga (70 och under) GI:n.
Hur sänkar ma sådana loppfrön eller?
Hela linfrön, t ex. Acarbose är allra effektivast, men det är en receptbelagd medicin för diabetiker.
Vad är det för skillnad på acarbose och "Vanliga" hela linfrön?
Så om man äter mjölk till gröten med psylliumfrön i sig blir insulinutsöndringen mindre? Hur mkt mindre snackar vi?
King Grub
2004-03-05, 09:34
Originally posted by Nate
Så om man äter mjölk till gröten med psylliumfrön i sig blir insulinutsöndringen mindre? Hur mkt mindre snackar vi?
Ja. Sifforna varierar. 5-15 %, kanske.
King Grub
2004-03-05, 09:38
Originally posted by Nate
Vad är det för skillnad på acarbose och "Vanliga" hela linfrön?
Fermentationsprocessen av Actinoplanes Utahensis, plus hjälpämnen. :thumbup:
Ja. Sifforna varierar. 5-15 %, kanske.
det var inte mkt att hänga i julgranen...
King Grub
2004-03-05, 10:19
Ät normal, bra mat, utspridd på 5-6 modesta mål i stället för 2-3 massiva, så slipper du ens tänka på saken. ;)
Och en skvätt mjölk på gröten kan väl inte ge något insulinpåslag att oroa sig för i vilket fall som helst?
Ett för lågt blodsocker är absolut inte bra, och medför bland annat utsöndring av muskelnedbrytande glukagon och allmänna svaghetssymptom som trötthet, hjärtklappning, muskelsvaghet, svettningar och koncentrationssvårigheter. Tillräckligt lågt blodsocker och du svimmar. Det finns ingen anledning att hålla på och sänka redan låga (70 och under) GI:n.
Så, om man äter i stort sett helt efter II, GI och allt vad det nu heter, OCH dessutom går på diet är risken rätt stor att blodsockret hålls för lågt?
King Grub
2004-03-05, 11:13
Originally posted by slt
Så, om man äter i stort sett helt efter II, GI och allt vad det nu heter, OCH dessutom går på diet är risken rätt stor att blodsockret hålls för lågt?
Inte om du inte envisas med att "artificiellt" sänka värdena ytterligare med massa loppfrön och liknande. Inte om du är frisk och äter vanlig mat utan konstigheter. Det är först när man medvetet manipulerar värdena som det kan finnas någon sådan risk. Eller om du äter för lite kolhydrater. Eller för sällan.
Inte om du inte envisas med att "artificiellt" sänka värdena ytterligare med massa loppfrön och liknande. Inte om du är frisk och äter vanlig mat utan konstigheter. Det är först när man medvetet manipulerar värdena som det kan finnas någon sådan risk. Eller om du äter för lite kolhydrater. Eller för sällan.
På diet får man kanske inte i sig så mkt kolhydrater. Visst finns det något riktvärde på hur mkt kolhydrater man bör få i sig/dag för hjärnans skull osv ?
Ja. Även på morgonen är insulinnivåerna låga efter nattens fasta.
Så på morgonen är vassle att föredra? eller är det fortfarande bättre med kasein fast man kan ta vassle också utan att påverka insulinnivån jätte mycket? :confused:
King Grub
2004-03-05, 12:03
Originally posted by Makk
Så på morgonen är vassle att föredra? eller är det fortfarande bättre med kasein fast man kan ta vassle också utan att påverka insulinnivån jätte mycket? :confused:
En vanlig frukost, med vanlig mat, är att föredra, istället för pulver.
Jag äter 3port havregrynsgröt, 2 ägg och multivitamin + omega3, klarar inte att äta mer än 2 ägg per gång.
Så jag brukar komplettera med ca. 15-20g protein från shake. Därför undrar jag bara vilket man ska komplettera med.
King Grub
2004-03-05, 12:22
Originally posted by Makk
Jag äter 3port havregrynsgröt, 2 ägg och multivitamin + omega3, klarar inte att äta mer än 2 ägg per gång.
Så jag brukar komplettera med ca. 15-20g protein från shake. Därför undrar jag bara vilket man ska komplettera med.
Det är nog hugget som stucket. Väljer du vassle kommer det inte att ha några speciella negativa konsekvenser på fettinlagringen, och väljer du kasein kommer du inte att märka några praktiska negativa effekter på eventuell muskeltillväxt. Huvudsaken är att du får i dig proteinet.
Det finns heller inget som säger att din proteinkälla måste vara kokta ägg, bara för att det är morgon. Kött, fisk, fågel och skaldjur fungerar lika bra, om du känner att det skulle slinka ner lättare.
Originally posted by slt
På diet får man kanske inte i sig så mkt kolhydrater. Visst finns det något riktvärde på hur mkt kolhydrater man bör få i sig/dag för hjärnans skull osv ?
Ca 100 g
Går du på ketodiet så ersätter ketonkropparna ca 75% av de kolhydrater och då behöver du alltså bara ca 25 g.
Går du på en mer vanlig diet så borde kroppen i alla fall skapa ganska mycket ketonkroppar och hjärnan får sitt på sätt men det har jag ingen större koll på hur det funkar i verkligheten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.