handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater & Träning

Skitväder
2013-08-07, 19:41
Hur långt innan träning bör man äta kolhydrater? och hur mycket bör man äta,finns det något speciellt mått för det?

Gärna lite tips på bra kolhydrater som man kan ta innan träningen!

Finns säkert mer trådar om detta såfall kan ni länka eller skriva något snabbt svar! tack så mycket

Ronn
2013-08-07, 19:54
Nån gång mellan två pass.

Wzup2u
2013-08-07, 19:56
beror ju på...
alla e vi olika.

kan inte svara på det till 100, men större mål av kolhydrater skulle jag ta 3 timmar innan typ pastatallrik osv.

jag själv käkar massa bröd som kolhydratskälla som jag trivs med.

men iaf 3 timmar innan, alltså ett större mål då.
efter träning ät mera protein dock även kolhydrater och fett m.m stor portion.

annars har du malto som du kan dricka en stund innan.

Dreas
2013-08-07, 19:58
Jag brukar äta lunch vid 12 och sen gymma vid 18.00. Ibland kan jag köra malto och EAA före pass, men nu på senare tid har det blivit inget varken före eller efter. Fungerar prima.

Simonfrisk
2013-08-07, 20:09
Malto (Maltodexterin) -> Snabba kolhydrater

Jag brukar alltid käka innan ett pass, lördagar blir det lite "väl tidigt" då blir det träning vid frukost ungefär, nä men på ett ungefär, då drar vi i klubben igång vid ca 11, så försöker gå upp runt 8 och käka en stadig & redig jävla frukost.

Sen innan det passet, så tar jag antigen en PWO eller så kör jag BCAA + Malto (snabba kolhydrater).

Det är väl det ända jag kan tipsa om, pågrund av att det har blivit en vana.. Och tiderna på lördagar "ändras aldrig" även om det är skola eller sommarlov liksom... Men dom andra dagarna jag tränar, och nu när det är "sommarlov" så blir det annorlunda med träningstider etc, det är inte som efter skolan precis.

Men brukar alltid käka innan, kanske drygt 2 timmar eller mer innan passet (nu på sommarlovet), när det är skola så blir det ju lunch vid kanske 11-12, jag vet inte nu med tanke på att jag kommer vara ute på praktik i stortsett hela trean, men lunchen blir väl där ikring! Sen blir träningen runt halv 5. (Nu snackar vi om när skolan börjar)...

Sen strax innan passet (påväg till gymmet typ) trycker jag i mig en PWO + Malto eller BCAA + Malto. :)

Scratch89
2013-08-07, 22:55
Ptja, Simonfrisk, varför äta när man kan basera sina resultat på kosttillskott? ;)

Thornblom
2013-08-08, 08:54
Ptja, Simonfrisk, varför äta när man kan basera sina resultat på kosttillskott? ;)

Tyckte inte att han åt speciellt mycket tillskott. Snarare rätt lite jämfört med andra.

Simonfrisk
2013-08-08, 09:16

Haha okej, om du kallar "Malto" ett tillskott, så visst.
Det är gjort av rent socker, så kan lika gärna köpa socker från ICA tex, men billigare med Malto.

(Malto, är väl det tillskottet jag verkligen tar mest, sen Aminosyror, Protein & Kreatin.) Det är dom dagligen.

Det är inte alls mycket, med tanke på hur mycket alla andra kan stoppa i sig. *gah!*

Som sagt, jag tar inte speciellt mycket tillskott, jag håller mig för det mesta till vanlig kost bara.

Dreas
2013-08-08, 09:28
Det är gjort av rent socker, så kan lika gärna köpa socker från ICA tex, men billigare med Malto.

(Malto, är väl det tillskottet jag verkligen tar mest, sen Aminosyror, Protein & Kreatin.) Det är dom dagligen.

Det är inte alls mycket, med tanke på hur mycket alla andra kan stoppa i sig. *gah!*

Som sagt, jag tar inte speciellt mycket tillskott, jag håller mig för det mesta till vanlig kost bara.Är malto gjort av rent socker? Trodde att det kom ifrån potatis?

frekar3
2013-08-08, 10:19
Är malto gjort av rent socker? Trodde att det kom ifrån potatis?

Malto är väl gjort av vete/majs?
Vitargo = Stärkelse från potatis.

Rätta mig gärna; :)

King Grub
2013-08-08, 10:31
Maltodextrin kan göras av många saker, däribland potatis. Vete, majs, potatis och ris är vanliga källor. I Europa är vete vanligast, i USA majs, men det går att göra på annat också.

mikaelj
2013-08-08, 11:07

Som sagt, jag tar inte speciellt mycket tillskott, jag håller mig för det mesta till vanlig kost bara.

Nej, det är inte samma sak son sackaros.