Logga in

Visa fullständig version : Lyckas ej gå ner mer

etnica
2013-08-07, 19:11
Hej hopp,
har läst på x antal forum trådar att kcal ut skall vara större än kcal in för att tappa fett.

Jag har gått ner 13kg på c:a ett år och väger nu c:a 77kg men skulle vilja gå ner till 70kg för att minska antal kilon att trycka fram på cykeln.

Tränar i dagsläget 6 ggr i veckan 3 dagar cardio(löpning eller cykling) och tre dagar styrka. Så jag ligger på maximal träningsdos och det var så jag tappade de 13 första kilona men nu är det helt stopp.

Har legat på exakt 77kg +-1kg i 4:a månader nu och börjar bli sjukt frusterande känns som kroppen vägrar släppa överlevnadsfettet vilket är det som jag antar att jag har kvar på magen/brösten/rygg.

Börjar fundera på att exprimentera med att enbart tillaga/köpa matprodukter som jag vet exakt kcal på men jag är rädd för att jag inte kommer i mig tillräckligt med näring.

Min egentliga fråga är om det just är för överlevnadsfettet som man måste ligga på -500kcal/dag känns ju som att jag borde legat på -kcal när jag tappade mina första 13kg och då räknade jag inte kcal alls. Har haft nån ätarvecka under semestern så kroppen lär ju knappast vara inställd i nått svält läge.

shut teh face
2013-08-07, 19:18
Du äter för mycket helt enkelt.

Efter en viktnedgång är man mycket hungrigare och att äta efter den gör att man äter för mycket.

Börja räkna kalorier (behöver inte vara exakt, 300-600 kcal underskott) så kommer du gå ned.

King Grub
2013-08-07, 19:29
Det som var kaloriminus för X kilo sedan är det inte längre.

Simonfrisk
2013-08-07, 20:14
Det är stopp pågrund av att du äter för mycket.

Ligger du med det där schemat, och verkligen räknar ditt kalori-intag, så borde det inte bli några problem.

Du bör ligga på -500 kcal i alla lägen om du ska gå ner i vikt.

etnica
2013-08-09, 18:19
Ok tack för råden.

Har en fråga, om jag tar och springer 2 mil en dag och jag förbrukar då c:a 1700kcal
skall jag se till att få tillbaka det mesta av de kalorierna igen? Eller Skall man bara se det som en bra deff dag? Funderar på o ta ett långpass imorn och känna på det.