Visa fullständig version : Öka olivoljan?
Vet inte varför jag dricker rätt mycket grädde varje dag, och äter kokosfett, samtidigt som jag "snålar" på olivoljan, en knapp msk/dag bara.
Känns som det är olivoljan som är nyttigast, typ bara enkelomättat fett, som ska sänka "farliga kolesterolet" o.s.v. o.s.v.
Borde kunna hiva mängder utan att olivolja blir farligt?
Å andra sidan står det på livsmedelsverket, där de är livrädda för mättat fett, att 10-15E% ska komma från omättade fetter.
Samtidigt skriver de ju att 33E% ska komma från fett.
Innebär inte det att de tycker minst hälften av fettet ska vara mättat?
Nä förvirrande, mättat är väl inte essentiellt på något sätt?
http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/fett/
Scratch89
2013-08-07, 18:42
SLV rekommenderade (förr i alla fall) att ca 1/3 av energiintaget kommer från fett, där 1/3 kommer från mättat, 1/3 från enkelomättat och 1/3 från fleromättat fett. Spelar det någon större roll? Nja. Jag hade inte ätit för mycket mättat, och inte heller för mycket fleromättat.
Varför äter du så mycket fett? Tycker du att det känns vettigt?
SLV rekommenderade (förr i alla fall) att ca 1/3 av energiintaget kommer från fett, där 1/3 kommer från mättat, 1/3 från enkelomättat och 1/3 från fleromättat fett. Spelar det någon större roll? Nja. Jag hade inte ätit för mycket mättat, och inte heller för mycket fleromättat.
Varför äter du så mycket fett? Tycker du att det känns vettigt?
"Energifuskar" - alltid full i magen och mätt, högt energibehov.
Du hade inte ätit för mycket mättat, eller fleromättat, men enkelomättat då?
Är det nån sorts mirakelfett som man kan hiva i sig, eller är det också livsfarligt? *gah!*
Det känns som att fett borde va mer "safe" att energifuska med än socker.
Fettet ska ju inte lägga sig som bukfetma i alla fall.
Det brukar väl istället heta att det leder till kolesterol och hjärt-kärl sjukdomar, men om det nu står att enkelomättat minskar den risken, och minskar dåligt kolesterol, så borde det ju vara ett bra val?
Fan de ska alltid vara så restriktiva på livsmedelsverket, bästa vore kanske om folk inte åt nåt alls, som i alla hälsoprogram, ju värre kalorier desto bättre måltid *gah!*
jag kör mycket soja och havregrädde nomnom.
Olivolja lagras också in sämre än t ex mättat fett och är benäget att oxidera efter träning.
Prior exercise increases dietary oleate, but not palmitate oxidation.
"...Exercise standardized for energy expenditure increases monounsaturated fat oxidation more than saturated fat oxidation and that the increase occurs regardless of intensity. Recommendations for physical activity for the purposes of weight control may be specific for dietary fat composition."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14694216
Finns också ämnen i olivolja som ökar UCP-aktivitet i brun fettvävnad och ökar utsöndring av katekolaminer hos råttor, vilket torde ha gynnsamma effekter vad gäller att hålla fettinlagringen nere. Kort och gott, ökad värmeutveckling och lipolys. I alla fall hos råttor.
Oleuropein, a phenolic compound in extra virgin olive oil, increases uncoupling protein 1 content in brown adipose tissue and enhances noradrenaline and adrenaline secretions in rats.
"...These results suggest that the phenolic compound oleuropein in EV-olive oil enhances thermogenesis by increasing the UCP1 content in IBAT and noradrenaline and adrenaline secretions in rats."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19001767
Nebuchadnezzar
2013-08-07, 19:03
Fan de ska alltid vara så restriktiva på livsmedelsverket
Vilken konstig kommentar. Du är ju inte tvingad till att följa deras rekommendationer. De kan ju inte gärna ändra rekommendationerna för att folk ska kunna dricka olja med gott samvete liksom.
Olivolja lagras också in sämre än t ex mättat fett och är benäget att oxidera efter träning.
Lagras in sämre?
Som i att kcal går förlorade? *cry*
Eller som i positivt, att det gärna förbränns på något sätt istället för att lagras in som fett?
Vilken konstig kommentar. Du är ju inte tvingad till att följa deras rekommendationer. De kan ju inte gärna ändra rekommendationerna för att folk ska kunna dricka olja med gott samvete liksom.
Jo, de borde kunna skriva att 50E% fett och mängder av enkelomättat fett är helt ok för den som har sådana behov :hbang:
Både och.
Vadå, är det nån sorts fake-livsmedel som jordnötter, där man betalar för sina kcal och 20-30% åker raka vägen ut i toan, så att man måste överkompensera?
A high n−6 PUFA intake does not cause any signs of inflammation or oxidative stress.
:)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183068
UCP, uncoupling protein är ett sätt att inhibera just oxidativ stress genom att istället ge värme istället för att skapa ATP, genom ett proton-läckage i mitokondrien.
UCP, uncoupling protein är ett sätt att inhibera just oxidativ stress genom att istället ge värme istället för att skapa ATP, genom ett proton-läckage i mitokondrien.
Skitolja, då ska jag inte öka några kcal från den, vill inte ha värme och ökad omsättning i kroppen för pengarna jag spenderar.
Kokosfettet är så äckligt, sockret så onyttigt, nä får bli ännu mer grädde istället om jag måste justera upp 50-100kcal till ...
Såklart handlar det om mängder. All olja du äter brinner ju inte upp till värme, oavsett sort.
Det handlar om mindre effekter som på befolkningsnivå kan påverka energibalans.
Varför måste du upp 50-100 kcal till? Det är knappast något som gör att du bygger muskler helt plötsligt. Att bygga muskler är något som ett bra träningsprogram, adekvat kost och återhämtning gör.
Såklart handlar det om mängder. All olja du äter brinner ju inte upp till värme, oavsett sort.
Det handlar om mindre effekter som på befolkningsnivå kan påverka energibalans.
Varför måste du upp 50-100 kcal till? Det är knappast något som gör att du bygger muskler helt plötsligt. Att bygga muskler är något som ett bra träningsprogram, adekvat kost och återhämtning gör.
Jag har "bulkat" ett par månader nu på 3100kcal, och typ gått upp 1hg eller två.
Så borde väl helst öka lite, men får inte ner mer mat.
Törs inte käka ännu fler ägg än jag redan gör varje dag.
Törs inte öka mer på chips/ostbågar/godis.
Törs inte öka fruktsoppan mer (rent socker).
Törs inte öka extremsnabba kolisar mer heller, känns inte safe och knappast något naturligt som gemene man intar över långa perioder.
Kan definitivt inte öka havregryn/knäckebröd eller annat mättande fiberrikt, nog med sånt.
Kvarstår fetter, och tyckte mig nu se olivolja som något mirakelmedel man kan bada i och svepa en flarra om dagen, men det verkar inte som det var riktigt så bra :smash:
Dra i dig mer olivolja då, återigen så blir inte alltid till värme.
Dessutom är det nyttigt på olika sätt.
Dra i dig mer olivolja då, återigen så blir inte alltid till värme.
Dessutom är det nyttigt på olika sätt.
Svepa flarran alltså :hbang:*flex*
Nebuchadnezzar
2013-08-07, 19:45
Knappast svårt att få i sig 50-100 kcal netto från olivolja...
Knappast svårt att få i sig 50-100 kcal netto från olivolja...
Exakt.
Jag har "bulkat" ett par månader nu på 3100kcal, och typ gått upp 1hg eller två.
Så borde väl helst öka lite, men får inte ner mer mat.
Törs inte käka ännu fler ägg än jag redan gör varje dag.
Törs inte öka mer på chips/ostbågar/godis.
Törs inte öka fruktsoppan mer (rent socker).
Törs inte öka extremsnabba kolisar mer heller, känns inte safe och knappast något naturligt som gemene man intar över långa perioder.
Kan definitivt inte öka havregryn/knäckebröd eller annat mättande fiberrikt, nog med sånt.
Kvarstår fetter, och tyckte mig nu se olivolja som något mirakelmedel man kan bada i och svepa en flarra om dagen, men det verkar inte som det var riktigt så bra :smash:
vadå törs inte du ser ju inget resultat på bulken plussa på????
om du inte törs lev med 1hg i månaden eller deffa.
or give a fuck =) :naughty:
har ett bra tips drick havregrädde smakar inte gräddigt och man mår ej illa...
perfect och 15% ist för standardmjölk på 3%
har ett bra tips drick havregrädde smakar inte gräddigt och man mår ej illa...
perfect och 15% ist för standardmjölk på 3%
Fettkällan där verkar ju vara rapsolja, så blir ju bara mer olja för kroppen att ta hand om ändå, fast i mycket dyrare form.
Oj här står det att man får fettlever av snabba kolhydrater med?!? *gah!*
Stort intag av alkohol samt mycket intag av snabba kolhydrater kan ge fettlever och även skada levern
Och hur man kan rensa levern från massa äckliga gallstenar med hjälp av bl.a. olivolja.
Verkar skitkomplicerat och nasty, nej det ska nog inte testas :D
http://www.halsosidorna.se/Leverrening.htm
Hmm, här dricks det 1dl (rapsolja visserligen) dagligen och inga verkar ha några synpunkter på farlighet, inte ens Eddie som dyker upp några gånger.
Då borde ju inte några msk olivolja per dag vara något att oroa sig för :)
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/dricker-rapsolja-for-viktokning-249658
Nebuchadnezzar
2013-08-08, 14:04
Men du, du talar ju om att öka med 50-100 kcal. Det är 10-20 gram chips. Det är en halv skvätt olivolja.
Hmm, här dricks det 1dl (rapsolja visserligen) dagligen och inga verkar ha några synpunkter på farlighet, inte ens Eddie som dyker upp några gånger.
Då borde ju inte några msk olivolja per dag vara något att oroa sig för :)
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/dricker-rapsolja-for-viktokning-249658
Å andra sidan har ju E_V intagit en tvärtemot-hållning där all mat är bra, gärna så fet som möjligt, typ fläskfärs och grädde är nyttig och bra mat. Och bulkar man, ja då ska man äta mer fett.
På tal om det var det evigheter sedan han skrev på forumet kom jag att tänka på.
Men du, du talar ju om att öka med 50-100 kcal. Det är 10-20 gram chips. Det är en halv skvätt olivolja.
Ja men jag äter redan 50-100kcal snacks nästan varje dag, och dricker redan 1msk olivolja varje dag.
Det är en eventuell utökning av detta jag funderar på, och då hamnar man ju på mängder som kanske inte är helt normala eller naturliga av just ren olja.
Eventuellt öka ännu mer och minska på lite dagligt socker, då fett vad jag vet inte leder till bukfetma i alla fall och kanske borde vara "nyttigare" än socker.
Nebuchadnezzar
2013-08-08, 14:17
Men kompis, 50-100 kcal. Det är en brödskiva utan smör. Det är 1-1½ dl standardmjölk. Det är ½-1 banan!
Men kompis, 50-100 kcal. Det är en brödskiva utan smör. Det är 1-1½ dl standardmjölk. Det är ½-1 banan!
Någonstans går gränsen, jag vill inte stoppa i mig mer vanlig mat, gå på muggen flera ggr/dag bara för man käkar så jäkla mycket.
Jag fuskar i mig eventuella ökningar, och då är det ökning av något av dessa:
fett som man får hjärtkärlsjukdomar av
snabba kolisar som man får fettlever (?) av, eller blir blind på gamla dar
vanligt socker som är typ gift för levern
mjölk som jag får jättebölder i ansiktet av
eller allmänt skräp som kakor/snacks som ofta blandar allt ovanstående och eventuellt även adderar transfetter :D
Nebuchadnezzar
2013-08-08, 14:28
Hur många fler gånger måste du gå på muggen av en liten banan eller en macka?
För att svara på frågan så kan du sörpla i dig en centiliter olivolja till utan att bägaren plötsligt svämmar över och dina kärl dör.
WHITEFOLKS
2013-08-08, 14:37
Anabolism och viktuppgång är inte hälsosamt i allmänhet så det är smällar du får ta.
nae nu får du sluta noja såhär ät en snickers ist.
nae nu får du sluta noja såhär ät en snickers ist.
Indeed. Ta bara en hand russin eller dylikt, problem solved.
Men herregud, vi pratar om 50kcal, det gör man för fan av med bara genom att krysta ut en bajskorv. Är ju bara att lägga till några gram av vad du nu än äter om dagarna...
Om du nu vill öka bra utan att riskera att lägga på dig onödigt fett under din bulk så ät bara mer bra mat. Jag vet att du säger att du inte vill äta mer för att det blir så många toalettbesök osv. Men av egen erfarenhet så kan jag säga toalettbesöken blir bra mycket färre om kosten är bra istället för om man bulkar på skräp.
3000-3500kcal/dagen från bra mat är inga större problem. Visst, är man ovan kan det vara lite jobbigt i början. Men det är det för folk som är ovan att äta frukost också. Man vänjer sig. 5000kcal/dag från bra mat, då börjar det vara lite jobbigt. Särskillt om man ska försöka hålla andelen fett i maten på en hälsosam nivå.
Så ät mer och ät bra. Skippa chips, fruktsoppa, en massa grädde osv. Om du vill ha bra ökningar dvs.
Det är mitt tips iaf.
Om du nu vill ha något som är energitätt och nyttigt så kan du äta en näve blandade nötter.
Eller kanske laga mat som är energität. Det är förbannat lätt att spåra ur med ingredienser i stekpannan.
Anton Fräs
2013-08-22, 08:49
Hur äter du idag? Skulle du skriva en typisk dag, gärna så specifikt som möjligt med fett% och ungefärliga mängder så skall jag försöka hjälpa dig.
Å andra sidan står det på livsmedelsverket, där de är livrädda för mättat fett, att 10-15E% ska komma från omättade fetter.
SLV är inte "livrädda" för mättat fett. Däremot bör det inte utgöra majoriteten av fettintaget då 1) för lite fleromättat fett kan ge för lite n-3/n-6-fetter och 2) det påverkar blodfetterna i negativ riktning (påverkar LDL). Därför ligger gränsen vid max 10E%. Så länge du är aktiv lär det däremot inte vara några problem.
Svenskar rent allmänt intar i snitt 13E%, är inaktiva och äter massa skit - det är då det kan bli ett problem.
Enkelomättat fett å andra sidan anses vara rätt harmlöst och hälsosamt och bör således utgöra majoriteten av fettintaget(15-20E% iom nya SNR).
Har du svårt att få i dig 3000 kcal tycker för det första synd om dig ^^ Och för det andra tycker jag du kan fortsätta med kokosfettet, minska vispgrädden och öka enkelomättat fett. Sen om det kommer från olivolja, avokado, fisk eller nötter är upp till dig. Och för det tredje; 50-100 kcal extra kommer inte göra av sig på vågen.
Finns också ämnen i olivolja som ökar UCP-aktivitet i brun fettvävnad och ökar utsöndring av katekolaminer hos råttor, vilket torde ha gynnsamma effekter vad gäller att hålla fettinlagringen nere. Kort och gott, ökad värmeutveckling och lipolys. I alla fall hos råttor.
Oleuropein, a phenolic compound in extra virgin olive oil, increases uncoupling protein 1 content in brown adipose tissue and enhances noradrenaline and adrenaline secretions in rats.
"...These results suggest that the phenolic compound oleuropein in EV-olive oil enhances thermogenesis by increasing the UCP1 content in IBAT and noradrenaline and adrenaline secretions in rats."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19001767
Eh, läste du den studien? Inget ont om olivolja, men den där artikeln är ju ett daligt skämt.
Är den ett "dåligt skämt"?
Hur äter du idag? Skulle du skriva en typisk dag, gärna så specifikt som möjligt med fett% och ungefärliga mängder så skall jag försöka hjälpa dig.
+1
Är också nyfiken på basen i din mat. Du beskriver mest vilka strategier du har för att öka energiintaget utöver den grund du redan har.
Och angående alla nojor för "makronutrient x ger åkomma y":
Dessa åkommor är ffa vid överkonsumtion av mat. Du överkonsumerar inte. Du har grava problem med att äta mycket. Så länge du inte bulkar dig tjock (på-riktigt-tjock/25% bf, inte kolo-tjock/15% bf) så är det löjligt att börja oroa sig för fettlever o dylikt. Långsiktig överätning är ffa vad som skapar dessa åkommor. Inte makronutrienter. Det är hur fördelningen av makronutrienter ser ut vid överätningen som avgör vilken variant på åkommor du får. Det är minst 20 kg resväg dit imo. Du kämpar med ett hekto i taget...
exevision
2017-02-06, 20:42
Stämmer det där?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.