Visa fullständig version : Vassle vs kasein
Jag läste lite om skillnaden mellan vassleprotein och kaseinprotein.
Där står det bla: "Vassle verkar vara kraftfullare när det gäller att stimulera proteinsyntesen och alltså bildandet av ny muskelmassa, medan kasein verkar vara effektivt för att minska nedbrytandet av muskelmassa.
Livsmedel vars proteininnehåll till största delen består av kasein är diverse mejeriprodukter, såsom:
Ost
Keso
Kvarg
Fil
Yoghurt"
Jag själv äter ganska mycket keso och kvarg, blir minst 500 gram om dagen
vilket gör att jag bara där får i mig runt 60 gram protein. Men nu äter jag annat också för att fylla upp mitt proteinintag som inte består av kasein utan
är mer åt vasslehållet.
Men sett över en hel dag äter man ju både "kasein-relaterad" och "vassle-relaterad" mat, hur går det då ihop när det gäller
att vassle stimulerar proteinsyntesen medan kaseinet minskar nedbrytandet
av muskelmassan. Skulle det spela någon roll om man, lek nu med tanken, fick
i sig 110 gram protein i form av kvarg, medan resterande 40 gram protein är
typ tonfisk eller något. Innebär det då per automatik en sämre effekt för
muskelbyggandet eftersom det mesta är "kasein" än stimulering av protein-
syntes via vassle?
Eller är det bara som så att det spelar ingen roll vilket av de, bara att
proteinintaget sett över hela dagen täcker ens behov, (mitt fall 150 gram
protein)?
Kasein efter pass kan också stimulera proteinsyntesen, men det är enda gången mig veterligen.
Jag skulle vilja skriva att det inte spelar någon roll och att du ska fokusera på viktigare saker, tyvärr kan jag inte styrka det hela så någon annan får komma in och säga samma sak :p
krubkungen
2013-08-07, 15:11
Du levererar många protein frågor du.
Spelar nog ingen som helst roll för dina resultat om proteinet kommer från vassle eller kasein.
Vassle har ju också positiva hälsoegenskaper och även fettförbrännande effekt har jag för mig.
Mat som kyckling/kött är också tämligen långsamt protein, förutom rött kött som är snabbt.
King Grub
2013-08-07, 15:37
Är mätperioden 1-2 timmar och intaget består av rent protein vid ett tillfälle i fastande tillstånd är vassleprotein överlägset.
Ät mätperioden 6-8 timmar och intaget består av rent protein vid ett tillfälle i fastande tillstånd är kaseinprotein överlägset.
Är mätperioden ett helt dygn och kosten som helhet är sammansatt av blandade födokällor spelar det sannolikt ingen roll alls.
Och det finns inget vassleprotein i tonfisk om du trodde det (såg ut så i ditt inlägg). :)
Du levererar många protein frågor du.
Spelar nog ingen som helst roll för dina resultat om proteinet kommer från vassle eller kasein.
Vassle har ju också positiva hälsoegenskaper och även fettförbrännande effekt har jag för mig.
Mat som kyckling/kött är också tämligen långsamt protein, förutom rött kött som är snabbt.
Ja, jag är väldigt nyfiken kring kost och träning, därav mina frågor.
Är mätperioden 1-2 timmar och intaget består av rent protein vid ett tillfälle i fastande tillstånd är vassleprotein överlägset.
Ät mätperioden 6-8 timmar och intaget består av rent protein vid ett tillfälle i fastande tillstånd är kaseinprotein överlägset.
Är mätperioden ett helt dygn och kosten som helhet är sammansatt av blandade födokällor spelar det sannolikt ingen roll alls.
Och det finns inget vassleprotein i tonfisk om du trodde det (såg ut så i ditt inlägg). :)
Så med andra ord funkar kaseinet bättre över natten tex. medan vasslet
kan jag ta utspritt över hela dagen blandat med lite kasein från källor
som kvarg etc.?
King Grub
2013-08-07, 15:58
Läs tredje raden igen.
Och du äter väl inte bara vassle- och kaseinprotein? Båda finns bara i mjölk.
Sorry, skrev lite fel. Givetvis gör jag inte det. Kan du förklara vad du menade i din tidigare tråd gällande mätningarna. Förstod inte riktigt fullt ut.
Sorry, skrev lite fel. Givetvis gör jag inte det. Kan du förklara vad du menade i din tidigare tråd gällande mätningarna. Förstod inte riktigt fullt ut.Att äter du tillräckligt sett över dygnet så kan du skippa kaseinet över t.ex. natten.
Så tolkar jag det iaf.
King Grub
2013-08-07, 16:21
Kan du förklara vad du menade i din tidigare tråd gällande mätningarna. Förstod inte riktigt fullt ut.
Exakt vad jag skriver. Hur intaget påverkar proteinbalansen beror på hur lång mätperiod man använder. Skulle en timmes mätperiod av proteinbalansen, ryckt ur alla sammanhang, vara avgörande för muskeltillväxten i praktiken, hade EAA/vassleprotein varit den fullständigt överlägsna källan till aminosyror.
Sorry, skrev lite fel. Givetvis gör jag inte det. Kan du förklara vad du menade i din tidigare tråd gällande mätningarna. Förstod inte riktigt fullt ut.
Om man ska vara lite tråkig; Att aminosyror/proteinpulver - oavsett sort och oavsett vad företagen vill få oss att tro - knappast påverkar dina resultat nämnvärt om du 1) får i dig tillräckligt med protein under dygnet och 2) ser till att ha ätit protein någon timme innan träning samt äter något proteinrikt då du kommer hem.
Många studiers resultat angående exempelvis proteinsyntesstimulering tar försäljarna ur sin kontext och skriver att "vår produkt X höjer proteinsyntesen med över 400% vilket innebär större muskeltillväxt!". För det första stimuleras inte proteinsyntesen alls lika mycket om det redan finns aminosyror i omlopp (såsom timmarna efter måltid) och för det andra är det bristfälligt med data på att denna ökade stimulering skulle ge någon effekt i praktiken(?).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.