Visa fullständig version : Ännu en: Bälte eller inte?
Tjena!
Funderar lite på om man ska börja köra med bälte eller inte, främst i knäböjen.
Innan har jag alltid varit emot det för jag vill träna upp bålen så mycket som möjligt eftersom jag jobbar på kontor (sitter still hela dagen) och har problem med fötter / knän (som resulterar i sämre rygg också), men nu känner jag att benträningen släpar efter. Det är alltid ryggen som ger upp före benen i böjen.
Är oftast "trött" i ländryggen fram till nästa markpass (2-3 dagar efter ben) som försämrar prestationen där också.
Så vad tror ni? Bälte för bättre benträning och låta marklyftet träna bålen själv eller utan bälte för att få så mycket bålträning som möjligt?
bertbert
2013-08-07, 07:35
Bälte är ett träningsredskap bland andra. Du kan använda det ibland på tunga set eller för att variera intensiteten. Men med ditt nuvarande problem kommer bältet bara att maskera problemet istället för att lösa det.
Se till att utöver böjen ha ordentlig bålträning. Om du inte kan ta ut dig totalt i benen i böjen, lägg hellre till komplement som "avslutar" benen efter knäböjen (typ benpress, hacklift etc).
Knatcharn
2013-08-07, 08:26
Men med ditt nuvarande problem kommer bältet bara att maskera problemet istället för att lösa det.
Precis, bältet är ett redskap för att ta mer vikt men tränar du med det hela tiden tror jag att du får ut mindre av övningen i längden.
PureWhey
2013-08-07, 09:04
Vill du träna ben eller ländrygg/bål är väl frågan du bör ställa dig.
Le iPhone
Bälte efter uppvärmningsset, always. Men jag har heller inget behov av att bli starkare i bålen. Det är roligare att lyfta tyngre, men även säkrare.
Ladugårdsdörr
2013-08-07, 10:06
Du kan prova med bälte, men det är ingen universalkur eller en nödvändighet som många tycks tro. Jag tycker bälte har ganska liten effekt och använder det endast vid militärpressar och inför tävling för att få ut några extra kilon.
Vad menar du förresten med "ländryggen"? Är det nedre delen av ryggraden eller erector spinae?
Prova att lägga in hyperextensions, antingen som uppvärming eller som lite tyngre träning. Jag tycker den mjukar upp ryggen bra efter en lång dag på kontoret. Se till att sköta magträningen.
Öppna upp höfterna innan böjen med vettiga töjövningar. Se över böjtekniken, buttwink?
Hur mycket kan ett tight bälte ge i böjen jämfört med ingenting? 10kg extra? Just curious.
PureWhey
2013-08-07, 12:25
Hur mycket kan ett tight bälte ge i böjen jämfört med ingenting? 10kg extra? Just curious.
Individuellt.
Le iPhone
Alltidxx
2013-08-07, 12:44
Jag håller med Bertbert, det var ett bra svar. Det är bra att använda bälte om man känner sig hjälpt av det och behöver stödet. Bältesmissbruk blir det dock om man använder det "istället" för att vara stabil och stark i rygg och buk. Med det sagt så använder jag alltid bälte på 8 reps och neråt.
PureWhey
2013-08-07, 13:04
Jag håller med Bertbert, det var ett bra svar. Det är bra att använda bälte om man känner sig hjälpt av det och behöver stödet. Bältesmissbruk blir det dock om man använder det "istället" för att vara stabil och stark i rygg och buk. Med det sagt så använder jag alltid bälte på 8 reps och neråt.
Så det är enklare att hålla bra form i 15 reps?
Le iPhone
Alltidxx
2013-08-07, 13:10
Lägga ord i mun mycket? Läs fetstil igen. ;)
PureWhey
2013-08-07, 13:18
Lägga ord i mun mycket? Läs fetstil igen. ;)
Ser ej fetstilt på tap ā talk, frågan kvarstår(?).
Le iPhone
Alltidxx
2013-08-07, 13:29
Ser ej fetstilt på tap ā talk, frågan kvarstår(?).
Jag har inte skrivit att bälte är något man använder vid ett särskilt spann. Man använder stöd om man vill ha stöd. Din fråga har inget definitivt svar och det vet du om. Att jag använder bälte vid 8 reps och nedåt är inte samma sak som att hävda att alla andra borde göra samma sak.
Knatcharn
2013-08-07, 14:04
Le iPhone
Antagligen är vikten lägre då och behovet av bälte minskar.
Finns ju folk som använder bälte när de börjar bli tungt för att de inte har psyket att lyfta utan ett bälte och inte tror på sin egen förmåga att lyfta en vikt utan behöver ett bälte som "håller de i handen" :).
Tävlar man inte i styrkelyft och inte böjer 200 kg med en kroppsvikt på 80 kg eller högre ser jag ingen anledning till att använda ett bälte.
Tävlar man inte i styrkelyft och inte böjer 200 kg med en kroppsvikt på 80 kg eller högre ser jag ingen anledning till att använda ett bälte.
Jag får ont i huvudet av den där meningen. Även om jag bortser från syftningsfel kan jag inte avgöra om det är en dubbel eller trippelnegation.
Men jag tror att menar att man bör använda bälte först om man tävlar och lyfter 200kg eller mer.
Jag får ont i huvudet av den där meningen. Även om jag bortser från syftningsfel kan jag inte avgöra om det är en dubbel eller trippelnegation.
Men jag tror att menar att man bör använda bälte först om man tävlar och lyfter 200kg eller mer.
Om man inte tävlar i styrkelyft och inte kan böja 200 kilogram finner jag ingen anledning till att använda bälte. Med en kroppsvikt på 80 kg eller högre.
Blev det bättre nu? Död åt telefoner.
Simonfrisk
2013-08-07, 14:54
Jag använder det för att vara på säkra sidan då jag oftast tränar själv nu under sommartid, om jag lyfter tungt.
Om man inte tävlar i styrkelyft och inte kan böja 200 kilogram finner jag ingen anledning till att använda bälte. Med en kroppsvikt på 80 kg eller högre.
Hur kan du vara så blind?
Hur kan du vara så blind?
blind? jag vill vara stark utan att behöva ha ett bälte runt kroppen, det är riktig styrka i mina ögon.
blind? jag vill vara stark utan att behöva ha ett bälte runt kroppen, det är riktig styrka i mina ögon.
Man behöver inte använda det men ett bälte kommer troligtvis ge bättre resultat över tid då det ger bättre tryck och stabilitet vid tyngre vikter. Allmän nackdel är väl att man kopplar ur bålen, men bålstyrka kommer på köpet de gånger man kör raw (gissar på >4-6 reps för många?), genom ben- och ryggträning (eller specifik magträning).
Jag tror det :thumbup:
straand94
2013-08-07, 19:30
Upplever att jag blir för stel med bälte. Jag kommer inte alls i rätt vinkel i marklyften när jag använder bälte. :(
Så över 200kg är det ok. Men inte på 35 reps á 198.5kg?
Så över 200kg är det ok. Men inte på 35 reps á 198.5kg?
Nej? Det är inte riktig styrka :smash:
:(
Anders The Peak
2013-08-07, 20:19
Personligen tycker jag att man ska vara återhållsam med bälte och inte använda det i tid och otid. Om man är styrkelyftare så finns det en strategi bakom bältet och övrig utrustning. I byggarvärlden kan bälte och knälindor invagga brukaren I falsk trygghet som resulterar I skador som tar lång tid att läka.
Man behöver inte använda det men ett bälte kommer troligtvis ge bättre resultat över tid då det ger bättre tryck och stabilitet vid tyngre vikter. Allmän nackdel är väl att man kopplar ur bålen, men bålstyrka kommer på köpet de gånger man kör raw (gissar på >4-6 reps för många?), genom ben- och ryggträning (eller specifik magträning).
Man kopplar sannerligen inte ur bålen med bälte. Det är snarare tvärtom. Det som gör att man lyfter mer med bälte är ju att man kan utnyttja bålen mer, på så sätt lättare hålla uppe ryggen och därmed lyfta mer med ryggen. Sen kanske man blir sämre på att hålla uppe ryggen när man tar av sig bältet igen, men det menar jag är främst en motorikfråga. Det kommer tillbaka inom några veckor.
Ungkarlsliv
2013-08-07, 22:49
Beror ju helt på hur man tränar. Kör man 531 t.ex kan man ju slänga på sig ett bälte i det sista tunga settet och köra utan på alla andra. Det kommer ju tillåta dig att köra med tyngre vikt än utan och planerar man in assistansövningar som täcker de områden som man negligerar är det väll bara bra att överbelasta då och då.
Ska man tävla i styrkelyft och aldrig använt bälte är det väll nödvändigt att vänja sig vid att köra böj,mark med bälte då detta kommer dig fler kg på totalen vilket man är ute efter får man förmoda annars har man nog valt fel sport :).
Är man byggare eller inte har något intresse att lyfta så mycket vikt som möjligt finner iallafall inte jag någon anledning till att använda det.
Alltidxx
2013-08-08, 10:52
Nä, fast väger man UNDER 80kg och lyfter 200 eller mer så får man heller inte godkänt för att använda bälte. Då borde man jobba på att bli stark istället. Ring En Ding Ding värld någon. :smash:
bertbert
2013-08-08, 21:01
Min åsikt är för övrigt att man ska ha full kontroll över hur man aktiverar bålen innan man börjar använda bälte överhuvudtaget! Man måste lära sig krypa innan man kan springa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.