Visa fullständig version : sömnbrist och kan inte somna!
wilhelmblomgren
2013-08-06, 21:52
Tjena! Har dom senaste dagarna haft en onyttig dygnsrytm då jag gick upp kl 15:00 eller 16:00 och går och lägger mig vid 6-tiden på morgonen. Men trots det följer jag min kostplan och tränar ca 3h varje dag på gym. Men idag så beslöt jag mej för att ändra min dygnsrytm genom att vara uppe hela dygnet.
Jag somnade först i korta omgångar vid 18:00 till 19:00. Sen dess har jag varit pigg och jag har försökt att somna,slappna av, läsa en bok mm. Men utan resultat.
Ska jag bara vänta tills jag blir trött, eller hur ska jag handskas med det?
Låter det rimligt att jag är pigg nu? Har ni varit med om något liknande?
Gå och lägg dig när du känner dig det minsta trött och går det inte så går det inte. Gå upp en mer normal tid imorgon (oavsett hur mycket sömn du får i natt) och du är på rätt väg och blir sannolikt mer trött tidigare imorgon.
wilhelmblomgren
2013-08-06, 23:31
Gå och lägg dig när du känner dig det minsta trött och går det inte så går det inte. Gå upp en mer normal tid imorgon (oavsett hur mycket sömn du får i natt) och du är på rätt väg och blir sannolikt mer trött tidigare imorgon.
Yes, jag gör det :)
Old Nick
2013-08-07, 06:56
Har du tagit något nytt tillskott eller så? Sånt kan störa. När jag testade B-vitaminkomplex kunde jag knappt somna alls på kvällarna. Var van att gå och lägga mig vid 23 och kunde helt plötsligt inte somna förrän 4-5 på morgonen.
Att ställa om sin dygnsrytm tar ju lite tid. 10-14 dagar ungefär för att alla dina interna klockor ska hinna synca om sig till ny dygnsrytm.
Försök få det rejält mörkt när du har tänkt sova, och bra ljust när du ska vara vaken. Håll strikt dygnsrytm 2 veckor framöver.. precis som tjing säger så får du masa dig upp på bestämd tid oavsett vad.
Stjarnan
2013-08-07, 08:09
Magnesium har hjälpt mig att få en bättre sömn! Köpte även en burk melatonin i USA och det funkar grymt!
Perramja
2013-08-07, 08:53
Magnesium har hjälpt mig att få en bättre sömn! Köpte även en burk melatonin i USA och det funkar grymt!
+1, melatonin is the shit! Svindyrt på recept i Sverige men asbilligt att beställa från staterna;)
krubkungen
2013-08-07, 09:23
+1, melatonin is the shit! Svindyrt på recept i Sverige men asbilligt att beställa från staterna;)
Melatonin är lincenspreparat i svergie. Finns circadin men det är inte samma sak som ren melatonin.
Fattar inte ens varför det är lincens och läkemedelklassat på melatonin.
Fjrebqll
2013-08-07, 11:12
Diskussionforum för läkemedel? Flashback? :)
Diskussion om läkemedel är väl ok så länge det handlar om att vrida tillbaka en skev dygnsrytm. Att köra sömnmedel på regelbunden basis är väl inte tillrådligt dock.
Jag gav ett tips här men det raderades fortare än kvickt.
Har TS sömnproblem under längre tid så är det att kontakta vårdcentral och prata med läkare som gäller. Att trycka i sig saker bara för att korrigera dygnsrytm behövs ju sällan.
Perramja
2013-08-07, 12:19
Melatonin är lincenspreparat i svergie. Finns circadin men det är inte samma sak som ren melatonin.
Fattar inte ens varför det är lincens och läkemedelklassat på melatonin.
Syftade på circadin, fick det utskrivet. Dyrt som attan, innehåller 2 mg melatonin
wilhelmblomgren
2013-08-07, 12:21
Tack för alla svar! Men jag somnade ganska snabbt efter att ha lagt mig kvart över tolv. Så nu är det bara att gå och lägga sig i tid ikväll. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.