Visa fullständig version : Umeåbor, rapportera in!
Tja.
Ska börja studera till sjukgymnast i Umeå och har tusen frågor, ungefär, men kan börja med det viktigaste. Vart ska man bo? Jag vill enbart ha bostadsrätt, men kan tänka mig att bo en stund i hyresrätt/studentboende tills jag har hittat något bra. Vilka områden är lugna och trevliga och nära till uni etc?
Sen vart ska jag börja träna? :) Något billigt och trevligt, helst inget källargym med Sabaton på maxvolym, men inte heller något ultrafancy där marklyft inte är tillåtet.
Studierna börjar om en månad så måste dra nästan omgående, vart hittar jag akutboende? kan bo i ett förråd bara jag kan stasha lite prylar/möbler och har internet/el i stort sett.
Sen hur är studentlivet i Umeå? mentaliteten överlag? Ska bli mycket kul att lämna Kalmar och testa Umeå. Men min bild av det är ett snöbelagt område med björnar som går på gatorna och jagas med spjut typ *popcorn*. Men det är säkert jättetrevligt
Tack på förhand
IKSU? Fast där finns det ju killar som gillar Sabaton på maxvolym. Hey, vad är fel på källargym? :o
IKSU verkar häftigt. Inget egentligen, jag tycker bara inte om stuket :)
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Tycker du om att stå i kö så är IKSU ett utmärkt val.
HMS Laestander
2013-08-06, 14:39
Bor inte i Umeå, men har släkt däruppe.
Personligen tycker jag det är en jättefin stad. Den är väldigt stor ytmässigt sett till invånarantal dock.
Berghem och Mariehem vet jag ligger nära till ett campus i Umeå, men vet tyvärr inte huruvida det är där du ska hamna. Kanske bara finns ett stort campus, ingen aning. Ålidhem ligger också relativt nära men är enligt min kusin (som förvisso är 99a) ett riktigt ghetto där man inte vill vara. *facepalm*
IKSU ska tydligen vara bästa gymmet.
Tycker du om att stå i kö så är IKSU ett utmärkt val.
Ojdå. Det är jag inte speciellt sugen på ^^
Bor inte i Umeå, men har släkt däruppe.
Personligen tycker jag det är en jättefin stad. Den är väldigt stor ytmässigt sett till invånarantal dock.
Berghem och Mariehem vet jag ligger nära till ett campus i Umeå, men vet tyvärr inte huruvida det är där du ska hamna. Kanske bara finns ett stort campus, ingen aning. Ålidhem ligger också relativt nära men är enligt min kusin (som förvisso är 99a) ett riktigt ghetto där man inte vill vara. *facepalm*
IKSU ska tydligen vara bästa gymmet.
Har ingen aning vart jag hamnar heller :d. Undvika Ålidhem, check!
Ja kollat runt lite, IKSU hit och IKSU dit, känns som det verkar vara enda alternativt
HMS Laestander
2013-08-06, 15:15
Det ska också finnas ett billigare mer student-inriktat (läs mindre tillgång till pengar) gym på Teg men vet inte vad det heter. :)
Ålidhem tycker jag inte man behöver undvika, det var det bästa studentgethot.
Ersboda och umedalen undviker jag.
Carlshem och tomtebo ligger långt från allt.
Berghem, liljansberget ligger bra.
Om du bor på stan har du "långt" till skolan.
fitness24seven öppnar i umeå centrum i aug. Billigt, tillgänglig men antagligen dåligt utrustat.
grondahl
2013-08-06, 15:21
Du ska inte undvika Ålidhem. Det finns charmigare stadsdelar men det är väldigt praktiskt att bo där när man pluggar. Med stor sannolikhet kommer en betydande andel av din bekantskapskrets att bo på Ålidhem, det är relativt nära till campus och IKSU samt har flera matbutiker och (snabb)matsställen.
Mariehem är inte särskilt roligt alls, långt bort och sämre bussförbindelser än till Ålidhem. Berghem är väldigt nära campus. Tunnelbacken är helt ok, ligger mellan NUS och Ålidhem. Nydalahöjd är rätt schysst men lite off och bebos av goretex-bärande hurtbullar (som har hund, jagar, tränar på iksu etc).
Det du ska undvika är Ersboda, Umedalen, ev Carlshem och Tomtebo etc.
Under mina år i Umeå så bodde jag på: Mariehem, Nydalahöjd, Tunnelbacken och Ålidhem.
HMS Laestander
2013-08-06, 15:33
Känner för att förtydliga att den korta tid jag spenderat i Ålidhem inte på något sätt kändes som ett ghetto men att det är min kusin upplaga 1999 som hävdar så. Därav facepalm-smileyn.
Apropå vad grondahl säger så visst ligger Mariehem ändå en bit bort men absolut inte långt ifrån IKSU eller så. Hade dock tillgång till bil enda gången jag bott däruppe så kanske inte kan kommentera särskilt mycket.
För övrigt är det 2 år sedan jag lämnade umeå, men jag tror inte så mycket har förändrats. Saknar fortfarande den stan.
Liten nog för att nå allt bekvämt med cykel och till fots, stort nog för att ha ett blandat utbud.
HMS Laestander
2013-08-06, 15:36
^ Inget har förändrats bortsett från att staden är under renovering/uppbyggnad inför 2014 års Capital of Culture.
Vart är bäst då? :) Nära till allt dvs. Cykelavstånd
Hur är Tunnelbacken?
Vart är bäst då? :) Nära till allt dvs. Cykelavstånd
Skulle jag köpa bostadsrätt i Umeå skulle jag antingen köpa centralt och ta smällen att det är långt till universitetet, eller köpa på berghem.
Skulle jag köpa bostadsrätt i Umeå skulle jag antingen köpa centralt och ta smällen att det är långt till universitetet, eller köpa på berghem.
Sweet, det jag tänkte mig, centralt då. Men finns inget aktuellt just nu iallafall, så får bli ett rum i ett delat kollektiv på Bostaden. Finns rum i Tunnelbacken, Ålidhem och Nydalahöjd. Vilket väljer jag?
Vad heter de absolut mest centrala områdena? Vad klassas som centrum?
Sweet, det jag tänkte mig, centralt då. Men finns inget aktuellt just nu iallafall, så får bli ett rum i ett delat kollektiv på Bostaden. Finns rum i Tunnelbacken, Ålidhem och Nydalahöjd. Vilket väljer jag?
Nydalahöjd, lätt. Istidsgatan?
Nydalahöjd, lätt. Istidsgatan?
Rullstensgatan, men liten chans att jag får den :)
Fuark, spana in "var/vart"-tråden genast innan du börjar med högskolestudierna!
fuark, spana in "var/vart"-tråden genast innan du börjar med högskolestudierna!
-.- :)
Rullstensgatan, men liten chans att jag får den :)
Gångvägen runt nydalasjön är riktigt trevlig. Tror sällan jag har sett så många lättklädda studentfröknar samtidigt innan
Tunnelbacken är nog närmast plugget för dig men det finns endel gamla risiga kåkar där så kan vara värt att se upp. Ålidhem är kung att bo på under nollning etc då allt utgår därifrån eftersom alla bor där, men kan vara risigt och allmänt studentstökigt. Nydalahöjd ligger lite längre bort men är då istället nyast, lugnast och trevligast. Sen är det nedförsbacke till universitetet så skaffar du hoj tar det inte många minuter ;)
Ålidhem tycker jag inte man behöver undvika, det var det bästa studentgethot.
Ersboda och umedalen undviker jag.
Carlshem och tomtebo ligger långt från allt.
Berghem, liljansberget ligger bra.
Om du bor på stan har du "långt" till skolan.
Carlshem ligger långt ifrån allt?
Knappast. Nära till ICA Maxi och har man cykel är det inte alls långt till universitetet. Marginellt längre än om man bor på Ålidhem. Dessutom är hyrorna lägre på Carlshem än någon annanstans vad jag vet: det finns studentrum på gnejsvägen (18 m2) med hyra på ca 2100/månad.
P.S det är möjligt att det finns något lite billigare på tunnelbacken. Men Carlshem har den klara fördelen över Ålidhem i att den starka ghettokänslan saknas. Närheten till ICA Maxi gör att man sparar någon hundring i månaden.
Gångvägen runt nydalasjön är riktigt trevlig. Tror sällan jag har sett så många lättklädda studentfröknar samtidigt innan
:d
Tunnelbacken är nog närmast plugget för dig men det finns endel gamla risiga kåkar där så kan vara värt att se upp. Ålidhem är kung att bo på under nollning etc då allt utgår därifrån eftersom alla bor där, men kan vara risigt och allmänt studentstökigt. Nydalahöjd ligger lite längre bort men är då istället nyast, lugnast och trevligast. Sen är det nedförsbacke till universitetet så skaffar du hoj tar det inte många minuter ;)
Alright. Vill ha något stabilt, ska ju trots allt bo där i 3 år, med låg avgift.
Har en riktigt fet hoj redan ;) ska hålla ögonen öppna för nydalahöjd, bergshem och ev. ålidshem
grondahl
2013-08-06, 17:29
Nydalahöjd är dock lite dyrare än ex Ålidhem och saknar butiker etc. Det är inga problem att veckohandla på ICA Maxi oavsett om man bor på Ålidhem eller Tunnelbacken, det gjorde jag i flera år.
Nydalahöjd är dock lite dyrare än ex Ålidhem och saknar butiker etc. Det är inga problem att veckohandla på ICA Maxi oavsett om man bor på Ålidhem eller Tunnelbacken, det gjorde jag i flera år.
Ica på mariehem strax ovanför nydalahöjd har (hade?) hyfsat utbud och ligger ganska nära
vicarious
2013-08-06, 19:13
Vart ska man bo? Jag vill enbart ha bostadsrätt, men kan tänka mig att bo en stund i hyresrätt/studentboende tills jag har hittat något bra. Vilka områden är lugna och trevliga och nära till uni etc?
Du bör välja något av dessa områden om du är student, för bäst bekvämlighet: Nydalahöjd, Liljansberget, Berghem, Mariehem, Ålidhem, Carlshem, Tunnelbacken.
Nydalahöjd är lugnast, Ålidhem är stökigast.
Billigast är det på Carlshem, Ålidhem och Mariehem.
Nydalahöjd, Liljansberget, Berghem är något dyrare.
Sen vart ska jag börja träna? :) Något billigt och trevligt, helst inget källargym med Sabaton på maxvolym, men inte heller något ultrafancy där marklyft inte är tillåtet.
IKSU om du vill hänga med alla studenter. Det är dyrt, det är trångt (inte liten area, men extremt mycket folk) - men det är förbannat bra. På IKSU tränar de flesta av Umeås elit i Athletic Fitness, Fitness Five osv. Du får skrika och slänga som du vill i stort sett. Marklyft, ryck, stöt - you name it.
Vill du ha ett mer hardcoregym (som även är billigare) så kan du träna på Gammliahallen. Där håller många av Umeås styrkelyftare till. Något längre bort än IKSU men ändock ett stenkast. Skulle avråda dig från att skaffa gymkort på stan. Bor man uppe vid Universitetet är det enligt mig ganska jobbigt att behöva ta sig ner på stan så fort man vill lyfta lite skrot. Det tar inte lång tid (10min med cykel) men man blir bekväm.
Sen hur är studentlivet i Umeå? mentaliteten överlag?
Vi har ingen tunnelbana, inga spårvagnar, krogen har inte öppet till 05 - men Universitetet och campus är bra och jag skulle säga att det är en väldigt trevlig studentstad.
Du ska inte undvika Ålidhem. Det finns charmigare stadsdelar men det är väldigt praktiskt att bo där när man pluggar. Med stor sannolikhet kommer en betydande andel av din bekantskapskrets att bo på Ålidhem, det är relativt nära till campus och IKSU samt har flera matbutiker och (snabb)matsställen.
+1. Undviker du Ålidhem blir din studenttid väldigt tråkig kan jag lova. Ålidhem har förövrigt en av de bättre ICA-butikerna i stan.
fitness24seven öppnar i umeå centrum i aug. Billigt, tillgänglig men antagligen dåligt utrustat.
Det finns annars redan ett liknande gym i centrala Umeå. Sensia24 heter det, öppet dygnet runt med passerkort och kostar 199kr/månad ordinarie. Kan dock avråda från det gymmet, utrustningen är urusel.
Vad heter de absolut mest centrala områdena? Vad klassas som centrum?
När man letar lägenheter så brukar de områden som är nära centrum oftast benämnas antingen "Öst på stan" eller "Väst på stan", men då kan det både innebära typ 250 meter eller 1.2km från centrum. Lite luddigt. Annars skrivs nog gatunamnet ut direkt. Storgatan, Kungsgatan, Vasagatan, Skolgatan till exempel.
Alright. Vill ha något stabilt, ska ju trots allt bo där i 3 år, med låg avgift.
Vill du ha låg avgift så är det Ålidhem, Carlshem eller Mariehem som gäller. Berghem och Nydalahöjd samt Liljansberget är alla något dyrare.
undrar vad det är för prtiser på bostadsrätter i umeå?? någoN? =9
Har just flyttat in i en lägenhet på Liljansberget, om lägenheten hade varit större skulle du fått en plats här för en överkomlig slant =) Undrar också var man gymmar billigt!
Alltså, jag har bott på Ålidhem i 10+ år och jag har inte märkt att det är så stökigt. Lite under nollningen och brännbollen, men inte annars. Ett bostadsområde där det inte märks att man har grannar får man nog inte någonstans i stan, det är bara lite olika ålder på de som för oväsen (bullriga studenter, hojtande småbarn, högljudda tonårsgäng, påstrukna/påtända individer på samhällets avigsida osv.). Där det är bostadsrätter är det förstås lite mer dämpat än mitt i studentrumsghettot. Men alla av alternativen Nydala, Tunnelbacken och Ålidhood är bra; främsta nackdel med Nydala då att det som någon redan påpekat ligger lite långt från lämplig mataffär.
Tack Vicarious för ett mycket utförligt svar :) fick en finfin sammanfattning
Har just flyttat in i en lägenhet på Liljansberget, om lägenheten hade varit större skulle du fått en plats här för en överkomlig slant =) Undrar också var man gymmar billigt!
ah, synd att den inte var större då. får leta vidare, osäker på om jag hittar något nu faktiskt, får nog söka mig till akutbostadsdelen
Varför är det så sanslösa priser på 1 rum? hittar ett litet rum utan dusch för 3k i månaden, det är ju galet
Den är tyvärr så liten att vi skulle bli tvungna att sova i dubbelsäng och det känns lite.. sådär ;D Men kolla blocket, brukar finnas många som annonserar om delat boende, det gäller bara att finna dom man kommer överens med.
Priserna är höga i Umeå. Genomsnittsvillan kostar 2,5 miljoner och bostadsrätter är också i höga i pris. En etta på Berghem (ett av de finare områdena) kostar 700 000+.
Den är tyvärr så liten att vi skulle bli tvungna att sova i dubbelsäng och det känns lite.. sådär ;D Men kolla blocket, brukar finnas många som annonserar om delat boende, det gäller bara att finna dom man kommer överens med.
haha, ja det vore kanske lite att ta i :d
Hittade en grupp människor som söker en ny rumspartner, och en som också söker en polare för boende i umeå. ska kontakta imorgon
Alltså, jag har bott på Ålidhem i 10+ år och jag har inte märkt att det är så stökigt. Lite under nollningen och brännbollen, men inte annars. Ett bostadsområde där det inte märks att man har grannar får man nog inte någonstans i stan, det är bara lite olika ålder på de som för oväsen (bullriga studenter, hojtande småbarn, högljudda tonårsgäng, påstrukna/påtända individer på samhällets avigsida osv.). Där det är bostadsrätter är det förstås lite mer dämpat än mitt i studentrumsghettot. Men alla av alternativen Nydala, Tunnelbacken och Ålidhood är bra; främsta nackdel med Nydala då att det som någon redan påpekat ligger lite långt från lämplig mataffär.
Nja, ICA på Mariehem är bra och det tar 10-15 minuter att gå dit. Största nackdelen är nog de höga hyrorna. 2900 kr för ett studentrum t.ex. känns rätt saftigt. Men det är fint i området runt sjön, men det är också fint i Gimonässpåret och mot Grössjön om man bor på Carlshem. Nackdelen är att man är lite offside så om man gillar fester så är det definitivt på Ålidhem man ska bo. Fast Nydalahöjd är inte helt fel heller.
För dyra. ;) Jag får intrycket av att det pågår en bostadsbubbla i stan då priserna på både bostadsrätter och villor är väldigt höga med tanke på att det ändå är en stad i norrland. Men, staden växer ständigt så det behöver inte alls vara så.
Ingen har nämnt Ålidhöjd ännu! Det ligger typ mellan campus, iksu och ålidhem men är mindre ryssigt så får du tag i nått där är det bara att hugga!
Ska du köpa bostadsrätt så är nog öst på stan det hetaste tipset. Då har du nära till centrum såväl som universitetet.
Annars så kan studentområden i Umeå kan rankas enligt följande på attraktionskalan (dock är det nästan bara hyresrätter och korridorer i dessa områden som ägs av Bostaden):
1. Ålidhöjd: Fräscha boenden alldeles invid Iksu, universitetet och Ålidhem.
2. Nydalahöjd: Fräscha boenden, nära till Iksu och universitetet.
3. Ålidhem: Generellt sunkiga lägenheter och korridorer men nära till livsmedelsbutik såväl som iksu och universitet samt högst studenttäthet och studentkänsla. Det finns även fräschare boenden på Ålidhem som man kan få med lite tur.
4. Berghem: Nära till universitetet och livsmedelsbutik. Generellt gamla halvsunkiga boenden dock och inte särskilt hög studenttäthet jämfört med andra områden.
Övriga områden som Mariehem, Carlshem och Sofiehem är för långt borta från allt och boendena är generellt sunkiga och de studenter som söker sig dit är generellt inte så intresserade av studentliv vid sidan av studierna. Tomtebo har finare boenden men är inte ett studientområde, snarare ett socialfallsområde ute i periferin. Samma visa med Ersboda. Ålidbacken är nära till universitetet men det är inte ett studentområde. Dock nära till Ålidhem om man vill festa i ghettot. Generellt halvsunkiga lägenheter där enligt min uppfattning.
Men alla av alternativen Nydala, Tunnelbacken och Ålidhood är bra; främsta nackdel med Nydala då att det som någon redan påpekat ligger lite långt från lämplig mataffär.
Dock går det ju direktbuss till ersboda köpcentrum med både COOP och Willys. Dessutom är ICA Mariehem bara några hundra meter bort.
Jag skulle dock allra främst rekommendera Berghem, nära campus, nära centrum och nära till friluftsområdet vid Gammlia.
vicarious
2013-08-07, 08:03
Dock går det ju direktbuss till ersboda köpcentrum med både COOP och Willys. Dessutom är ICA Mariehem bara några hundra meter bort.
+1. Ica Mariehem är bra enligt mig. Visst, det är en mindre butik = högre priser än en stormarknad.
Klein du glömde Liljansberget, det området delar nog första platsen med Ålidhöjd på din lista. Ålidhöjd brukar vara extremt svårt att få lägenhet på, om vi snackar förstahandskontrakt. Liljansberget likaså, kötiderna hos Bostaden har stigit ordentligt senaste åren.
Ålidhem är absolut inget dåligt ställe att bo på om man är student, det finns dock en hel del olika gränder (gator) och där finns det bättre och sämre. De flesta husen där byggdes på 60 eller 70-tal så det talar ju lite för sig själv, jämfört med Nydalahöjd där husen är byggda på 90-talet och Liljansberget som byggdes 2008.
Hittar mest på Berghem i nuläget. Men hur möblerar man 18kvm om man hamnar i ett sånt läge?
Kan man ens ha soffa?
vicarious
2013-08-07, 08:11
Hittar mest på Berghem i nuläget. Men hur möblerar man 18kvm om man hamnar i ett sånt läge?
Kan man ens ha soffa?
Beror på om du har tänkt att ha soffan som säng ;) Säng + soffa på 18 kvm, nä. Du får nog sikta på säng och något litet skrivbord så du kan ha dator och sitta och plugga där t ex.
lite beroende på hur planlösningen ser ut så är 18kvm mer än man tror, särskilt om man är beredd att investera i smarta lösningar.
Men om det är ett temporärt boende så krångla inte till det, ta med det du behöver och packa inte upp mer än nödvändigt.
Beror på om du har tänkt att ha soffan som säng ;) Säng + soffa på 18 kvm, nä. Du får nog sikta på säng och något litet skrivbord så du kan ha dator och sitta och plugga där t ex.
Skrivbord för studier och en soffa/TV-plats är allt jag behöver. Men är villig att kompromissa med bäddsoffa
lite beroende på hur planlösningen ser ut så är 18kvm mer än man tror, särskilt om man är beredd att investera i smarta lösningar.
Men om det är ett temporärt boende så krångla inte till det, ta med det du behöver och packa inte upp mer än nödvändigt.
Tänkte det, får väl dra hem igen över nån helg och hämta möbler etc när jag hittat stabilt boende. Känns inte bra att impulsköpa en av de halvtaskiga BR-objekten jag hittar just nu
Klein du glömde Liljansberget, det området delar nog första platsen med Ålidhöjd på din lista.
...och Liljansberget som byggdes 2008.
Det byggdes ett år efter min tid :)
För övrigt kan jag inte förstå varför Berghem framställs som särskilt attraktivt i den här tråden. Det har ingen studentkänsla alls och inte särskilt attraktiva bostäder vad jag sett. Det enda Berghem har att erbjuda är nära till universitetet. Det enda som skulle kunna få mig att välja Berghem före områden som Ålidhem, Nydalahöjd, Ålidhöjd och Liljansberget vore om jag tränade på Sporthallen istället för IKSU.
Kan man ens ha soffa?
Ikea har bra lösningar, och de brukar ha uppbyggda demolägenheter med angivna kvadratmeter man kan kolla i.
Det byggdes ett år efter min tid :)
För övrigt kan jag inte förstå varför Berghem framställs som särskilt attraktivt i den här tråden. Det har ingen studentkänsla alls och inte särskilt attraktiva bostäder vad jag sett. Det enda Berghem har att erbjuda är nära till universitetet. Det enda som skulle kunna få mig att välja Berghem före områden som Ålidhem, Nydalahöjd, Ålidhöjd och Liljansberget vore om jag tränade på Sporthallen istället för IKSU.
Berghem är lugnt och tryggt, sjukt nära skolan, nära stan och sjukhuset. Dessutom har de många bostadsrätter, något tex ålidhem saknar.
Det är ju inte säkert man vill ha studentkänsla :)
Carlshem ligger långt ifrån allt?
Knappast. Nära till ICA Maxi och har man cykel är det inte alls långt till universitetet. Marginellt längre än om man bor på Ålidhem.
Jo, när jag bodde i Umeå känder Carlshem lika hett som östra ersboda typ. Det var ju döden om man skulle gå hem från stan till en efterfest eller gå till skolan. Gillar man att cykla hela vintern (som är lång kall och mörk i umeå) så funkar väl carlshem, men jag skulle då inte villja bo där. Ålidhem, nära universitetet, typ på peddan eller så vore fint!
Kan man ens ha soffa?Kan rekommendera Expedit ifall man vill ha datorbord samt få lite hyllfunktion: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116069/
Hade själv 16kvadrat och fick in säng, stor hylla + skrivbord och matbord.
Soffa hade ju gott men kändes overkill på så liten yta när man har säng.
Jo, när jag bodde i Umeå känder Carlshem lika hett som östra ersboda typ. Det var ju döden om man skulle gå hem från stan till en efterfest eller gå till skolan. Gillar man att cykla hela vintern (som är lång kall och mörk i umeå) så funkar väl carlshem, men jag skulle då inte villja bo där. Ålidhem, nära universitetet, typ på peddan eller så vore fint!
Carlshem>Östra Ersboda alla dagar i veckan :)
Det tar inte mer än 25-30 minuter att gå till universitet ifrån Carlshem (men självfallet cyklar man). Att gå ifrån östra ersboda till universitetet är ungefär dubbla avståndet.
Ålidhem känns mycket mer sunkigt.
Det är väl ungefär som pest eller kolera.
Ser grymt ut. Jag har en vision om att ha en sån våningssäng med skrivbord under, sen en liten 2-sits soffa bredvid på längden och TV/PS3/Xbox på andra sidan med ett litet bord. Om det får plats så är jag nöjd överallt
Mer frågor
Är det kallare generellt sett över hela året i Umeå? Jag vet att det är hårdare vinter men är sommaren svalare också?
Får studenter någon rabatt på IKSU? Känns som åtminstone SJG-studenter borde få någon rabatt.
Ser grymt ut. Jag har en vision om att ha en sån våningssäng med skrivbord under, sen en liten 2-sits soffa bredvid på längden och TV/PS3/Xbox på andra sidan med ett litet bord. Om det får plats så är jag nöjd överallt
Mer frågor
Är det kallare generellt sett över hela året i Umeå? Jag vet att det är hårdare vinter men är sommaren svalare också?
Får studenter någon rabatt på IKSU? Känns som åtminstone SJG-studenter borde få någon rabatt.
Kallare vinter är det nog inte, men mycket snö brukar det bli i Umeå. Vet inte hur somrarna är men precis innan jag drog hem till Piteå (21 mil norrut) så var det rätt fint väder och alla beachvolleyplaner var upptagna av lättklädda människor.
IKSU är svindyrt, trångt och dåligt utrustad del med fria vikter. Studentrabatten på IKSU tror jag är 1 eller 2 gratismånader under sommaren om man betalar med autogiro. Blir väl ändå en bit över 3000 på ett år.
Vill man åt fria vikter och mycket kunskap tror jag man ska vända sig mot Gammlia (sporthallen, kärt barn har många namn). Använder man många maskiner och duschar+fixar frillan före träningen är nog IKSU det givna valet.
LarsLasr
2013-08-07, 12:09
För studenter med kårleg.
Guldkort Gäller på IKSU sport och IKSU plus
3780:-/år
344:- / månad
Silverkort Gäller på IKSU sport, begränsningar i utbudet
3250:- /år
295:- / månad
Arf Pingvin
2013-08-07, 12:32
28 februari - 1 mars är det House of Metal 2014. Det brukar vara där i början av Mars för det mesta. Det är allt man behöver veta.
IKSU verkar ändå vara mest likt F&S, vilket jag gillar skarpt. Måste väl vara betydligt mer socialt främjande i studentlivet att hänga på IKSU än gammliahallen?
Dyrt dock, men om det är något jag inte mår dåligt över att lägga pengar på så är det ett träningsmedlemskap.
Ingen som har nämnt Haga, vad är det för ställe?
Haga, sandbacka och gudhem mm brukar vara helt ointressant för studenter. Ligger fel till helt enkelt.
Haga, sandbacka och gudhem mm brukar vara helt ointressant för studenter. Ligger fel till helt enkelt.
ah, det jag fruktade. Hittade faktiskt en fin charmig etta på högsta våningen med modern look/trägolv och synliga balkar, den var klockren! men vill inte missa nåt :/
ah, det jag fruktade. Hittade faktiskt en fin charmig etta på högsta våningen med modern look/trägolv och synliga balkar, den var klockren! men vill inte missa nåt :/
Beror iof på vars på Haga det är, är det i sydligaste delen så är det ju rätt centralt, men det är klart ostudentigt.
HMS Laestander
2013-08-07, 15:54
Sommaren är faktiskt förvånansvärt bra i Umeå i mitt tycke. Väldigt skön temperatur för det mesta, om än lite blåsigt men det är sånt man kan överkomma.
Sommaren är faktiskt förvånansvärt bra i Umeå i mitt tycke. Väldigt skön temperatur för det mesta, om än lite blåsigt men det är sånt man kan överkomma.
Blåsigt? Jämfört med vad? Holmsund alldeles vid havet kan vara blåsigt ibland, men inte själva Umeå.
Umeå är soligt och varmt på sommaren för det mesta (rekord i antal soltimmar för juni månad). Varmt för att vara så långt norrut. Mest januari och början av februari som är kalla, även om det förstås kan vara -25 vid jul så händer det ganska sällan.
killenigrillen
2013-08-07, 16:24
Det känns som mer besvär än till nytta att du ska hitta en bostadsrätt under den relativt korta studietiden på 3 år...
Hur gammal är du?
Om du är under 30 och normalt sett gillar att festa då och då så ska du absolut bo relativt nära Universitet! Bor du i "stan" så hamnar du sjukt offside från allt.
Jag gick ut sjukgymnastprogrammet i Umeå i Januari och kan varmt rekommendera att du håller dig till de stora studentområdena typ Ålidhem först och främst. Det är enbart skitsnack att det skulle vara dåligt/farligt/osäkert på Ålidhem. Merparten av studenterna/klasskamrater kommer som sagt att bo där och du har nära till Universitetet/utelivet/Iksu osv.
IKSU är riktigt nice att hänga på, oavsett om det gäller att plugga/träna eller bara träffa folk. Tänk dig ett normalstort gym och föreställ dig att enbart entrén på IKSU är dubbelt så stort som det :)
4 st inomhus Beachvolley-planer. 3-4 fullstora inomhushallar. 3-4 squashhallar. Klättervägg. Oändligt med olika pass. 25m simbassäng. Stort gym, vid terminsstarter är det kö till fria vikterna dock. Det lugnar ner sig efter nån månad men det är lite charmigt också :)
Sysslar du med kampsport så finns det flera olika kampstilar där.
Vad gäller sjukgymnastprogrammet så kommer du ha svinkul de närmaste 3 åren!
Underbara klasskompisar och roliga lärare.
Umeå hamnade i topp i den senaste undersökningen som VHS gjorde på Sjukgymnastprogrammet dock så du har valt rätt stad :D
Ser fram emot kylan, hade hoppats på att det alltid var snäppet kallare än ex. Småland/Skåne. Men det är en världslig bekvämlighetsfråga :)
Mycket kul inlägg killenigrillen :D du gjorde mig ännu mer taggad än jag redan var.
Redan bestämt mig till 97% för IKSU, verkar riktigt fett. Speciellt med aktiviteter som squash och klättring m.m, väldigt kul att kunna hitta på nåt sånt en helg :) squashturnering etc.
Letar efter ett rum i kollektiv, det vore en dröm för stunden. BR vill jag fortf ha, men bara om det dyker upp något vettigt på marknaden under studierna
Ingick akupunktur i utbildningen?
Bonusfråga: Nån som har en teori om varför man ska ha med sig ett vitt lakan och en kokosnöt till nollningen? :)
en stor stark
2013-08-07, 17:16
Bonusfråga: Nån som har en teori om varför man ska ha med sig ett vitt lakan och en kokosnöt till nollningen? :)
Vitt lakan = toga?
Kokosnöt vet jag inte. Den som kan öppna den först vinner?
Svårt att veta.
killenigrillen
2013-08-07, 17:35
Ingick akupunktur i utbildningen?
Japp, 2 veckor akupunktur i sista terminen.
Bonusfråga: Nån som har en teori om varför man ska ha med sig ett vitt lakan och en kokosnöt till nollningen?
Jag vet svaret men det är roligare för dig om du inte vet vad det handlar om såklart :D
De flesta kollektiven borde finnas Ålidhem eller Mariehem skulle jag tro. Kolla blocket också.
vicarious
2013-08-07, 18:26
IKSU är svindyrt, trångt och dåligt utrustad del med fria vikter.
Alltså va, vad snackar du om? Finns ju jättemycket fria vikter. Hantlar både på över och undervåningen. Gott om fria stänger och möjligheter till böj, mark m.m. Dessutom är i stort sett all utrustning Eleiko, både stänger och vikter. Att det sen stundvis är sjukt mycket folk så det blir trångt är en annan sak.
Använder man många maskiner och duschar+fixar frillan före träningen är nog IKSU det givna valet.
Du låter som en riktig tuffing hörru. :laugh:
Det tar inte mer än 25-30 minuter att gå till universitet ifrån Carlshem (men självfallet cyklar man). Att gå ifrån östra ersboda till universitetet är ungefär dubbla avståndet.
Ålidhem känns mycket mer sunkigt.
Delar Kleins åsikt, Carlshem är inte särskilt hett. Visst, det funkar - men skulle i alla lägen välja Ålidhem före Carlshem.
Något kallare är det nog, störst skillnad på vintrarna skulle jag tro. Sommaren i år har varit varm i Umeå.
28 februari - 1 mars är det House of Metal 2014. Det brukar vara där i början av Mars för det mesta. Det är allt man behöver veta.
+1, trevlig tillställning :)
IKSU verkar ändå vara mest likt F&S, vilket jag gillar skarpt. Måste väl vara betydligt mer socialt främjande i studentlivet att hänga på IKSU än gammliahallen?
Helt klart. IKSU är där majoriteten av studenterna tränar.
Ligger mer centralt, inget studentområde men visst funkar det att bo där. Lite längre till skolan bara (men närmare till stan).
Alltså va, vad snackar du om? Finns ju jättemycket fria vikter. Hantlar både på över och undervåningen. Gott om fria stänger och möjligheter till böj, mark m.m. Dessutom är i stort sett all utrustning Eleiko, både stänger och vikter. Att det sen stundvis är sjukt mycket folk så det blir trångt är en annan sak.
Inte inte alls mycket fria vikter. Särskilt inte i förhållande till storleken på hela gymmet.
Okej
Min bild är att somrarna är något kallare. Dessutom har du knappt någon vår, snön ligger länge och våren blir därför väldigt kort. Vintern är kall, rejält med snö och väldigt vacker!
Haga är ett mycket lugnt och trevligt område! Precis invid centrum, nära till Gammlia, men något långt till campus. Om du kan tänka dig att cykla under vintern är det dock på inga sätt omöjligt att bo där som student och det är faktiskt studenter som bor där. Dock är det mest bostadsrätter, men det var ju aktuellt för mig.
'
Dock gör ju eleiko även tyngdlyftningsstänger, dvs samma som IKSU har om jag inte missminner mig.
Poängen är väl att vill man ha rejäl utrustning för SL väljer man gammlia, har man andra preferenser kan man nog välja IKSU.
HookersUnited
2013-08-07, 20:26
Gammlia, ett fantastiskt gym!
Bodde ett tag i Umeå sommaren 2011.
IKSU - bra val som gym. Finns massor med lyftarflak och bra utrustning. Hängivna atleter och motionärer. Stort och luftigt. Möjligheter till olika racketsporter och bollsporter samt simning. En av de bättre anläggningarna jag har tränat på.
Ålidhöjd - Bodde jag på, nära till IKSU och centrum vid Ålidhem. Lugnt område.
Ålidhem Centrum - Det finns mataffärer och apoteket sådant nödvändigt.
Vilka mängder stänger, ställningar och powerrack snackar vi på Gammlia?
Är sugen på att fixa ett till gym (har billigt iksu genom jobbet så behöver inte byta) men jag tänker lite så att när det finns mycket styrkelyftare så är väl risken att stängerna är ockuperade hela tiden när nån kör ett pass på 3h där samtliga övningar involverar en stång. :D
Iksu är faktiskt bra tycker jag när det gäller fria vikter (tex 5st squatracks, plattformar vid 4 av dom) men det är alltid folk som kör där hela tiden.
delta_mats
2013-08-07, 21:23
Vilka mängder stänger, ställningar och powerrack snackar vi på Gammlia?
Är sugen på att fixa ett till gym (har billigt iksu genom jobbet så behöver inte byta) men jag tänker lite så att när det finns mycket styrkelyftare så är väl risken att stängerna är ockuperade hela tiden när nån kör ett pass på 3h där samtliga övningar involverar en stång. :D
Iksu är faktiskt bra tycker jag när det gäller fria vikter (tex 5st squatracks, plattformar vid 4 av dom) men det är alltid folk som kör där hela tiden.
Finns ett powerrack, och 4 ställningar där du kan köra böj. Finns nog 7-8 stänger till förfogande. Enda gången det kan vara trångt är när SL har träning.
Classic sjukgymnastgrej. Bäst för dig att du inte glömmer bort det ;)
Angående bostäder. De flesta som börjar studerar här verkar bo på ålidhem, berghem, liljansberget och mariehem. Där finns gott om studentlägenheter men finns nog även en hel del bostadsrätter. Annars är det ju ett bra läge om du köper lägenhet i stan. Då har du nära till flera gym och att det skulle vara långt till campus köper jag ej. Det är 2 km drygt. Det är ju banne mig gångavstånd. Cyklar du kommer du att få göra dig bekant med "svingen" också :naughty:
Känner flera som studerar till sjukgymnast och många hänger ju på iksu. Även om stället är hyfsat dyrt och det är kö till skivstängerna om du är där fel tider så kommer du alltid stöta på någon från klassen/skolan om du väljer att träna där. Själv har jag aldrig riktigt haft någon fast klass utan läst kurser med många olika och det går aldrig en dag att jag tränar på iksu utan att träffa nån att snacka lite skit med (om man nu vill det). Är du intresserad av tävling så finns ju även fraktionen "IKSU Fitness" där man kan bli medlem och träffa likasinnade =)
Nu blir jag ju orolig över kokosnöt/lakangrejen :laugh:
Nu blir jag ju orolig över kokosnöt/lakangrejen :laugh:
Sjuk gymnaster är ju ett eget släkte så klart, men du behöver inte oroa dig, under nollningen är det alltid nära till universitetssjukhuset!
Sjuk gymnaster är ju ett eget släkte så klart, men du behöver inte oroa dig, under nollningen är det alltid nära till universitetssjukhuset!
låter betryggande *rolleyes*
Ännu en fråga: Kan man möjligtvis sova på skolan/IKSU i smyg om man inte hittar något boende? Behövs bara en kudde isåfall, alt. en kontorsstol
grondahl
2013-08-08, 12:14
Det brukar arrangeras sovsalar i början på terminen för de som ännu inte hittat bostad.
låter betryggande *rolleyes*
Ännu en fråga: Kan man möjligtvis sova på skolan/IKSU i smyg om man inte hittar något boende? Behövs bara en kudde isåfall, alt. en kontorsstol
Näe, men det brukar lösa sig, en del studenter tar sovsal på YMCA/KFUM. Det är det billigaste boendet.
http://umea.kfum.se/mat-boende/vandrarhem/vandrarhem-prislista/
Brukar vara bra stämning med många andra trevliga studenter. Ofta löser man boende och kan bli inneboende med en klasskamrat eller något när det väl drar igång. Men som nödlösning funkar YMCA
Det brukar arrangeras sovsalar i början på terminen för de som ännu inte hittat bostad.
I umeå? aldrig hört talas om faktiskt.
Okok, låter toppen med sovsal. Det ser extremt mörkt ut på bofronten just nu nämligen :D
5sidor med folk som söker rum/bostad på blocket, allt är taget på blocket och de privata hyresvärdarna ska vi inte ens gå in på.
menmen. En ryggsäck med laptop/mobil+laddare/hygienartiklar/kudde och handduk samt lite ombyteskläder/träningskläder och en påse för svettiga träningskläder och 1.5kg havregryn, vatten och vassle? Det är allt som behövs antar jag
Sen åka hem och hämta allt annat en helg när jag fått tag i boende
Okok, låter toppen med sovsal. Det ser extremt mörkt ut på bofronten just nu nämligen :D
5sidor med folk som söker rum/bostad på blocket, allt är taget på blocket och de privata hyresvärdarna ska vi inte ens gå in på.
menmen. En ryggsäck med laptop/mobil+laddare/hygienartiklar/kudde och handduk samt lite ombyteskläder/träningskläder och en påse för svettiga träningskläder och 1.5kg havregryn, vatten och vassle? Det är allt som behövs antar jag
Inga korridorsrum lediga på bostadens hemsida? http://www.bostaden.umea.se/
Behöver registreringsdatum fr.o.m 2009-2012 för att ens ha en chans att bli en av 8 som kan få den ^^ jag har varit reggad i 2 dagar, det är helt kört
1 år kö minst för att komma i top 8 på de som finns ute just nu.
Korridor lär han inte kunna få så här nära terminstart om han inte köat i ~2 år
grondahl
2013-08-08, 12:52
Sovsal verkar de ha lagt av med, men kåren har iaf en akutrumsförmedling (annars så plusettar jag Mentals inlägg om vandrarhem). Det brukar lösa sig med bostad, lättare att fixa när man är på plats.
I Umeå är det primärt Bostaden som är aktuellt i studentområdena.
Ja, och du kommer inte vara ensam i den sitsen. Oroa dig inte, det var tokmörkt för många, och 2 månader in hade ALLA boende.
Många får tillfälliga boenden hos andra studenter genom akutrumsförmedling.
http://www.umeastudentkar.se/default.asp?ML=388
Jag bodde hos en söt läkarstudent den första månaden, det var trevligt :D
Sedan har jag hyrt ut vardagsrummet 2 terminstarter, gav ju extra pengar och sällskap :)
Registrerade mig på studentkårsakuten :thumbup: tack mental, du är grymt hjälpsam
Förhoppningsvis så hittar man en polare som är i samma misär som en själv :D det är en ganska grym conversationstarter att man är hemlös
Registrerade mig på studentkårsakuten :thumbup: tack mental, du är grymt hjälpsam
Förhoppningsvis så hittar man en polare som är i samma misär som en själv :D det är en ganska grym conversationstarter att man är hemlös
Så speciellt är det inte, det dräller av hemlösa studenter vid terminstart :)
Bra att ha med är luftmadrass, sovsäck, lakan och kudde. Så man kan låna ett vardagsrumsgolv eller liknande om det erbjuds. Har man sina sovsaker i ordning brukar man kunna hitta någon att hyra in sig hos redan första dan, det gäller bara vara trevlig och social och prata med mycket folk i början.
Haha ååh nu blir man ju sugen på att börja läsa något nytt så man får nollas och träffa massa härliga människor. Den där spänningen finns dessvärre inte längre där då man pluggar master på distans ^^
Inte läst tråden Fuark, men jag sitter lite i samma sits som dig fast för GBG, och jag hittade just hemsidan http://rumakuten.se/
Det är en hemsida ämnade precis för sådana som oss :)
Jag bodde i korridor på Rullstensgatan i Nydalahöjd. Trivdes som fan! Tränade även på IKSU och trivdes där med. Umeå är bra skit! :D
nissepelle
2013-08-08, 23:13
Jag har blivit antagen till läkarprogrammet i Umeå! Har kötid sedan 2012-02-10, räcker det för att få ett korridorsrum?
Sen undrar jag också om någon vet hur det funkar med nollningen. Börjar den efter terminstarten eller drar den igång innan? Har liksom inte fått någon info överhuvudtaget från universitetet om något alls. :P Men hittade att uppropet är den 2 september. Men är bra att vet ifall nollningen börjar tidigare än så.. Samt vad man ska ha för böcker till starten etc? Brukar man inte få ett mail-utskick med all info man behöver?
Sen så är jag också reservplacerad på läkarprogrammet på en helt annan ort, men kommer förmodligen bli antagen där, dock efter terminstarten. Hur tycker ni jag ska göra med boende och så då? För är ju alltså mycket troligt att jag kommer lämna umeå innan terminen ens börjat där, för att plugga i örebro eller linköping istället.
Jag har blivit antagen till läkarprogrammet i Umeå! Har kötid sedan 2012-02-10, räcker det för att få ett korridorsrum?
Det kanske kan räcka med lite tur, speciellt om du tar rummet en bit före terminsstart, men det är nog för sent för det nu?
Du kommer däremot inte hitta något annat än studentrum. en Vanlig lägenhet måste du ha stå kö i säkert sju-åtta år för att ha en chans att få... i regel i klart mer än tio år. I varje fall om du söker via bostaden.
Däremot så finns det ju andra som hur ut lägenheter.
Akelius ger ju förtur om du sparar pengar i deras bank. Lerstenen harn någon typ av prioritetssystem, där du får förtur om du har god ekonomi... osv.
Det kanske kan räcka med lite tur, speciellt om du tar rummet en bit före terminsstart, men det är nog för sent för det nu?
Du kommer däremot inte hitta något annat än studentrum. en Vanlig lägenhet måste du ha stå kö i säkert sju-åtta år för att ha en chans att få... i regel i klart mer än tio år. I varje fall om du söker via bostaden.
Akelius ger ju förtur om du sparar pengar i deras bank. Lerstenen harn någon typ av prioritetssystem, där du får förtur om du har god ekonomi... osv.
Har det blivit så mycket sämre de senaste åren alltså?
Pluggade i Umeå 1994-1999, så var ju rätt många år sedan nu, men på den tiden var det inga problem att få annat än rum av Bostaden.
Började med studentrum första året, men hade varit registrerad hos Bostaden i mindre än ett år när jag och en kompis bestämde oss för att dela på en 3:a och fick en nästan direkt. När kompisen slutade plugga och flyttade från Umeå så bad jag om en tvåa och fick en sådan rätt snabbt också (tog lite längre tid eftersom jag bad om en med bredband indraget, vilket inte direkt var vanligt i deras lägenheter på den tiden).
Men vill minnas att de gjorde skillnad på studentlägenheter och vanliga lägenheter, så större lägenheter som ändå var/är dedikerade studentlägenheter har/hade väl i så fall kanske betydligt kortare kö än de "vanliga"?
Blir för övrigt oerhört nostalgisk när jag läser denna tråden, saknar ofta Umeå & universitetstiden.
LarsLasr
2013-08-09, 12:57
Jag hamnade som etta i kö på en studenttvåa på Ålidhöjd med ~4års kötid, kanske är annorlunda med ickestudent lägenheter, men sju-åtta år låter som en saftig överdrift om man kan nöja sig med en lght på ålidhem/nydalahöjd.
Lyssna inte på vad den här killen/tjejen yrar om. Det är svårt att få tag i en lägenhet av bostaden men man behöver inte i närheten av 8-10 års köande för det.
Bara att kolla på bostadens köstatestik.
http://www.bostaden.umea.se/personliga-sidan/kotidsstatistik
Senaste 12 månadernas uthyrning:
Område/Antal rum/Genomsnittlig kötid/Antal uppsagda/Totalt antal lägenheter
Hyres:
Centrala stan 1:A 7 år 10 mån 11 85
Centrala stan 2:A 8 år 9 mån 14 136
Centrala stan 3:A 9 år 11 mån 7 80
Centrala stan 4:A 8 år 7 mån 2 35
Berghem 1:A 6 år 2 mån 61 247
Berghem 2:A 8 år 11 mån 15 138
Berghem 3:A 8 år 6 mån 10 67
Berghem 4:A 8 år 7 mån 6 38
Student:
Berghem 1:A 4 år 0 mån 14 32
Berghem 2:A 3 år 2 mån 9 26
Berghem 3:A 4 år 10 mån 12 49
Berghem 4:A 3 år 11 mån 3 7
Ålidhem 1:A 3 år 4 mån 44 121
Ålidhem 2:A 2 år 10 mån 53 268
Ålidhem 3:A 2 år 9 mån 87 360
Ålidhem 4:A 2 år 10 mån 12 46
killenigrillen
2013-08-09, 15:30
http://www.balticgruppen.se
Jag bodde på Ålidhöjd i 3.5 år. Det är 25kvm stora lägenheter med eget kök. Dyrt (3800:-/månad, en månad gratis) men i nödfall liksom. Det är först till kvarn som gäller där så kolla varje dag!
Jag hyrde ut min bostadsrätt på min hemort så jag fixade det ekonomiskt trots att det är dyrt på balticgruppen. Vanligtvis kanske man inte bor där hela studietiden.
Bara att kolla på bostadens köstatestik.
http://www.bostaden.umea.se/personliga-sidan/kotidsstatistik
Senaste 12 månadernas uthyrning:
Område/Antal rum/Genomsnittlig kötid/Antal uppsagda/Totalt antal lägenheter
Hyres:
Centrala stan 1:A 7 år 10 mån 11 85
Centrala stan 2:A 8 år 9 mån 14 136
Centrala stan 3:A 9 år 11 mån 7 80
Centrala stan 4:A 8 år 7 mån 2 35
Berghem 1:A 6 år 2 mån 61 247
Berghem 2:A 8 år 11 mån 15 138
Berghem 3:A 8 år 6 mån 10 67
Berghem 4:A 8 år 7 mån 6 38
Student:
Berghem 1:A 4 år 0 mån 14 32
Berghem 2:A 3 år 2 mån 9 26
Berghem 3:A 4 år 10 mån 12 49
Berghem 4:A 3 år 11 mån 3 7
Ålidhem 1:A 3 år 4 mån 44 121
Ålidhem 2:A 2 år 10 mån 53 268
Ålidhem 3:A 2 år 9 mån 87 360
Ålidhem 4:A 2 år 10 mån 12 46
Ja, point proven alltså. Det är studenter det handlar om och då köar man inte i 10 år.
[/B]
Ja, point proven alltså. Det är studenter det handlar om och då köar man inte i 10 år.
Då gäller det att få tag på en studentlägenhet också, vilket majoriteten inte är.
Då gäller det att få tag på en studentlägenhet också, vilket majoriteten inte är.
Det är ju för f*n studenter det mest handlar om. Kolla OP
Det är ju för f*n studenter det mest handlar om. Kolla OP
Läs vad han skriver. Det finns inte många studenlägenheter. Det är nästan uteslutande studentrum.
Kul att du flyttar till Umeå btw, du får gärna ge mig några lektioner i mark =)
Läs vad han skriver. Det finns inte många studenlägenheter. Det är nästan uteslutande studentrum.
Läs vad jag skrev. Det handlade om väntetiden.
Tack för alla svar, jag läser allt fast jag inte skriver
Kul att du flyttar till Umeå btw, du får gärna ge mig några lektioner i mark =)
Kul att hälsa på ^^
Lätt, om du tränar på IKSU
Läs vad jag skrev. Det handlade om väntetiden.
som sagt, du behöver inte köa flera år för ett studentrum, men det är klart något du behöver göra för en studentlägenhet. Det är klart svårare att få lägenheter än rum.
Kolla på länken som mental postade. Väntetiden är minst 2 år och 9 månader för studenlägenheter (i huvudsak korridor), och ta då i åtanke att det mesta där är rum i studentkorridor. Majoriteten av de riktiga lägenheterna ligger som vanliga lägenheter, och då har studenter ingen prioritet. Kötiden går då upp till i snitt 6-9 år och tänk på att det ökat kraftigt de senaste året (läs artikel på vk.se) och är nu upp mot 10 år och räknas fortsatt öka.
killenigrillen
2013-08-10, 11:45
Men gud vad ni tjafsar...
Fuark, som många redan sagt så kommer du hitta boende till slut. Det kanske tar nån vecka eller så men du verkar ju besitta någorlunda normal nivå(?) av social förmåga så det kanske blir lite soffsurfning till en början.
Har du en bostadsrätt sedan innan? Har du ett kapital? Rika föräldrar? Du är medveten om att du inte kommer kunna ta ett lån utan anställning själv utan måste ha medsökande?
Men gud vad ni tjafsar...
Fuark, som många redan sagt så kommer du hitta boende till slut. Det kanske tar nån vecka eller så men du verkar ju besitta någorlunda normal nivå(?) av social förmåga så det kanske blir lite soffsurfning till en början.
Har du en bostadsrätt sedan innan? Har du ett kapital? Rika föräldrar? Du är medveten om att du inte kommer kunna ta ett lån utan anställning själv utan måste ha medsökande?
Redan räknat med couchsurfing, förberedd med luftmadrass och kudde *popcorn*
Har redan bott i BR och har kapital. Medlånstagare blir inga problem, ska bara hitta en fin
killenigrillen
2013-08-10, 14:32
Redan räknat med couchsurfing, förberedd med luftmadrass och kudde *popcorn*
Har redan bott i BR och har kapital. Medlånstagare blir inga problem, ska bara hitta en fin
Vad siktar du på? 1:a, 2:a?
Kommer du bo kvar på somrarna? I så fall är det väl läge att kolla upp sommarjobb :)
Hemtjänst/personlig assistent är ju bra som erfarenhet om man ska bli sjukgymnast, inget som kommer ge förtur på jobb men du blir bekväm med att jobba nära människor.
Annars finns det många gym om du vill bli PT. Tenton heter en lokal gymkedja med 4-5 st(?) gym i stan. Flera av mina kursare jobbade extra där som PT och pass-ledare.
IKSU är såklart också ett bra ställe att slå sig in på, dom har sjukgymnast-tjänster där men det är många färdigutbildade sjukgymnaster som jobbar som PT där och går o hoppas på en tjänst :)
Vad siktar du på? 1:a, 2:a?
Kommer du bo kvar på somrarna? I så fall är det väl läge att kolla upp sommarjobb :)
Hemtjänst/personlig assistent är ju bra som erfarenhet om man ska bli sjukgymnast, inget som kommer ge förtur på jobb men du blir bekväm med att jobba nära människor.
Annars finns det många gym om du vill bli PT. Tenton heter en lokal gymkedja med 4-5 st(?) gym i stan. Flera av mina kursare jobbade extra där som PT och pass-ledare.
IKSU är såklart också ett bra ställe att slå sig in på, dom har sjukgymnast-tjänster där men det är många färdigutbildade sjukgymnaster som jobbar som PT där och går o hoppas på en tjänst :)
Siktar på en 1:a och kommer nog bo kvar där under sommaren :) men får se vart jag jobbar isåfall. Troligtvis blir det ingen PT-tjänst iallafall, men kanske
killenigrillen
2013-08-10, 16:32
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-ost-pa-stan-umea-kommun-ostermalmsgatan-36-a-5427411?&partner_id=eniro
Den 1:a som verkar ligga närmast skolan.
Rätt dyr avgift iofs.
Dom på Berghem verkar vara riktigt små.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-ost-pa-stan-umea-kommun-ostermalmsgatan-36-a-5427411?&partner_id=eniro
Den 1:a som verkar ligga närmast skolan.
Rätt dyr avgift iofs.
Dom på Berghem verkar vara riktigt små.
ah, hade tänkt mig en 1:a med en avgift runt 1-2 i månaden inkl vatten, el, värme, bredband och kabel-tv :)
Verkar finnas, men inte hittat någon i rätt område
men börjar bli rejält sugen på ett studentrum i ett kollektiv. Föreställer mig det som i alla amerikanska collegefilmer man har sett ^^ verkar kul
killenigrillen
2013-08-10, 17:00
ah, hade tänkt mig en 1:a med en avgift runt 1-2 i månaden inkl vatten, el, värme, bredband och kabel-tv :)
men börjar bli rejält sugen på ett studentrum i ett kollektiv. Föreställer mig det som i alla amerikanska collegefilmer man har sett ^^ verkar kul
Jadu, då blir det förmodligen jävligt trångbott, typ max 20kvm med en liten kokvrå.
2-3k/mån om du vill ha 30kvm eller mer skulle jag tro.
Jag skulle tro att du kommer stortrivas i ett kollektiv eller en korridor :)
Man lär känna folk utanför klassen MYCKET enklare. Ha i åtanke att sjukgymnastklasserna är max 40 personer, bor du i en korridor är det mellan 5-40 pers till som du träffar varje dag liksom. Jag ångrar att jag inte bodde i korridor, trots att jag skulle fylla 29 när jag började plugga.
ah, hade tänkt mig en 1:a med en avgift runt 1-2 i månaden inkl vatten, el, värme, bredband och kabel-tv.
Förlåt, men LOL. Det fanns väl några på Berghem till det priset när jag flyttade till lägenhet (nb för 10 år sedan), men då var det oftast kallhyra. Jag vågar gissa att det inte finns många sådana lägenheter, och de som finns är väldigt dyra, så då gäller det att vara stadd vid kassa. Sedan skall det ju finnas lediga lägenheter också, och inte bara finnas lägenheter.
Bor du under en sten i dagsläget:confused:
Ungkarlsliv
2013-08-10, 21:03
Jag ger 2.3k+El,bredband,tv för en 1:a på 33kvm och liten kokvrå i sketna Mönsterås. Tror inte du lyckas hitta nått liknande i Umeå.
Sen undrar jag också om någon vet hur det funkar med nollningen. Börjar den efter terminstarten eller drar den igång innan? Har liksom inte fått någon info överhuvudtaget från universitetet om något alls. :P
Kan nästan lova att den drar igång tidigare. Kolla så att du inte missat välkomstbrevet som brukar finnas på institutionens hemsida någonstans! =)
Jadu, då blir det förmodligen jävligt trångbott, typ max 20kvm med en liten kokvrå.
2-3k/mån om du vill ha 30kvm eller mer skulle jag tro.
Jag skulle tro att du kommer stortrivas i ett kollektiv eller en korridor :)
Man lär känna folk utanför klassen MYCKET enklare. Ha i åtanke att sjukgymnastklasserna är max 40 personer, bor du i en korridor är det mellan 5-40 pers till som du träffar varje dag liksom. Jag ångrar att jag inte bodde i korridor, trots att jag skulle fylla 29 när jag började plugga.
Låter prima ^^ nåt sånt jag hade tänkt mig för att bestifta bekantskap i området. Behöver inte mycket mer än en soffa för gaming och skrivbord iallafall. Får se hur det blir, är mycket exalterad
nissepelle
2013-08-11, 13:16
Kan nästan lova att den drar igång tidigare. Kolla så att du inte missat välkomstbrevet som brukar finnas på institutionens hemsida någonstans! =)
Hittade välkomstbrev nu, men där står ingenting om nollning. Bara att universitetet drar ihop ett välkomstmingel på kvällen efter uppropet. *popcorn*
som sagt, du behöver inte köa flera år för ett studentrum, men det är klart något du behöver göra för en studentlägenhet. Det är klart svårare att få lägenheter än rum.
Kolla på länken som mental postade. Väntetiden är minst 2 år och 9 månader för studenlägenheter (i huvudsak korridor), och ta då i åtanke att det mesta där är rum i studentkorridor. Majoriteten av de riktiga lägenheterna ligger som vanliga lägenheter, och då har studenter ingen prioritet. Kötiden går då upp till i snitt 6-9 år och tänk på att det ökat kraftigt de senaste året (läs artikel på vk.se) och är nu upp mot 10 år och räknas fortsatt öka.
Det där är snittdagar, inte lägstaantal.
Akut brist på studentrum i Umeå, upplagd idag
http://www.vk.se/956617/akut-brist-pa-studentrum-i-umea
Det sänkte mitt hopp ytterligare, nu blir jag lycklig om jag ens kommer in på vandrarhem :D
Det sänkte mitt hopp ytterligare, nu blir jag lycklig om jag ens kommer in på vandrarhem :D
Det är ju inte helt fel att ringa vandrarhemmet och boka, eller ta med tält och sovsäck :P
en stor stark
2013-08-20, 20:13
Du är inte ensam. Jag har inte hittat boende heller. Letar för tillfället efter boende 5 mil från staden jag ska plugga. :(
Det är ju inte helt fel att ringa vandrarhemmet och boka, eller ta med tält och sovsäck :P
Den ångesten jag kommer ha av att bo svettig i ett tält utan dusch/internet/el går inte att beskriva med ord :laugh:, men du har en poäng, ska definitivt ringa v-hemmet imorgon
Du är inte ensam. Jag har inte hittat boende heller. Letar för tillfället efter boende 5 mil från staden jag ska plugga. :(
*hug*, vilken stad ska du till? Inte Malmö?!
en stor stark
2013-08-20, 20:31
*hug*, vilken stad ska du till? Inte Malmö?!
Växjö :(
Har lite lätt panik atm. Vill gråta.
Växjö :(
Har lite lätt panik atm. Vill gråta.
Shiit, det hade varit bilavstånd till mig!.. eller ja, cirka 1 timme.
Testa Nybro! Där hittar du bostadsrätter för 15 papp. En riktig bonnhåla, men det finns Mcdonalds och ÖoB. Tar cirka 30min att köra bil mellan Nybro och Växjö, och samma sträcka mellan Kalmar och Nybro. Måste ju gå någon slags buss där emellan.
Tillfällig lösning
Ang. paniken. Gör som mig, omfamna nederlaget och ta det med en klackspark ^^ Intala dig att det är kört, det gör det rätt roligt och spännande
en stor stark
2013-08-20, 20:41
Shiit, det hade varit bilavstånd till mig!.. eller ja, cirka 1 timme.
Testa Nybro! Där hittar du bostadsrätter för 15 papp. En riktig bonnhåla, men det finns Mcdonalds och ÖoB. Tar cirka 30min att köra bil mellan Nybro och Växjö, och samma sträcka mellan Kalmar och Nybro. Måste ju gå någon slags buss där emellan.
Tillfällig lösning
Ang. paniken. Gör som mig, omfamna nederlaget och ta det med en klackspark ^^ Intala dig att det är kört, det gör det rätt roligt och spännande
Ska lägga till Nybro på listan! Jag bryr mig inte om något annat än egen toa, eget kök (oavsett hur litet). Kasst område och buss+tåg för att komma till skolan gör mig inget.
Haha, det ordnar sig, #yolo liksom. Nej men något jag tror jag kan klara det, vaffan något vandrarhem kan man väl hitta.
Ska lägga till Nybro på listan! Jag bryr mig inte om något annat än egen toa, eget kök (oavsett hur litet). Kasst område och buss+tåg för att komma till skolan gör mig inget.
Haha, det ordnar sig, #yolo liksom. Nej men något jag tror jag kan klara det, vaffan något vandrarhem kan man väl hitta.
#Yolo my man, #yolo!
Nybro kommer vara opti, där hittar du garanterat något. Iallafall tills du hittar något i växjö :)
fick tag i en lägenhet mitt i centralaste delen av stan :hbang:
farsan som kände någon dam som hade familj i Umeå. Dat hyra dock, över 5k i månaden
en stor stark
2013-08-26, 18:29
fick tag i en lägenhet mitt i centralaste delen av stan :hbang:
farsan som kände någon dam som hade familj i Umeå. Dat hyra dock, över 5k i månaden
Nämen grattis! :)
Jag har också hittat lägenhet! Dock en rätt bra bit utanför där jag skulle gå :(. En tvåa på ~60 kvadrat som går på 4.800kr. Med tvättmaskin på köpet! :d
Nämen grattis! :)
Jag har också hittat lägenhet! Dock en rätt bra bit utanför där jag skulle gå :(. En tvåa på ~60 kvadrat som går på 4.800kr. Med tvättmaskin på köpet! :d
Tack :) Sweet *high five* i vilket område hittade du?
en stor stark
2013-08-26, 18:32
Tack :) Sweet *high five* i vilket område hittade du?
Linneryd :d Typ 500 invånare där och tar 40 minuter att pendla till skolan. Men det var billigt och lätt att få tag på lägenhet i förstahand. Jag är nöjd!
Linneryd :d Typ 500 invånare där och tar 40 minuter att pendla till skolan. Men det var billigt och lätt att få tag på lägenhet i förstahand. Jag är nöjd!
Nice ;) problem solved då ju
jag är inte nöjd. vill ha mitt kollektivsrum i ghettot :), men det duger sålänge
Hur går det? Nu är väl skolan igång va?
Hur går det? Nu är väl skolan igång va?
Det går toppen :)
Åker tåget på söndag klockan 07:00 och är framme i Umeå 18.45, sen är uppropet 14:00 dagen efter. Är laddad till tusen!
Grattis!
Glöm för fan inte kokosnöten!
Grattis!
Glöm för fan inte kokosnöten!
Tack, nejdå, ska köpa en imorgon ^^
hoppas det inte är något överjävligt på gång bara
Likeapeanut
2013-08-31, 16:01
Lycka till i U-town mannen! har inte kikat igenom alla sidor här på tråden...bestämt dig för vilket gym du troligtvis ska skaffa kort på? =)
Lycka till i U-town mannen! har inte kikat igenom alla sidor här på tråden...bestämt dig för vilket gym du troligtvis ska skaffa kort på? =)
Tack :) IKSU blir det, alla studenter verkar hänga där, +att det finns klättring och simning
Tränar du där?
JHilding
2013-08-31, 16:30
Lämna fantastiska Kalmar alltså!*grr27*
Lycka till med studerandet!:)
awesomooo
2013-08-31, 16:34
Tåg??? Varför ska folk envisas med att åka tåg upp till Norr när det är snabbare, bekvämare och billigare med flyg???
Lycka till med studierna :)
Tack :) IKSU blir det, alla studenter verkar hänga där, +att det finns klättring och simning.
Måndagar 18:20. Obligatoriskt.
9JFt0Q0K_iM
(Jättekonstigt vald sekvens att visa, dock.)
Lämna fantastiska Kalmar alltså!*grr27*
Lycka till med studerandet!:)
Kalmar är helt förbrukat för min del :D ska bli så skönt
Tack
Tåg??? Varför ska folk envisas med att åka tåg upp till Norr när det är snabbare, bekvämare och billigare med flyg???
Lycka till med studierna :)
Jag hittade bara flyg enkelresa för 4 lax, om det funnits billigare än tåg hade jag tagit det såklart =)
Tack mannen
Måndagar 18:20. Obligatoriskt.
[YT]9JFt0Q0K_iM[/YT
(Jättekonstigt vald sekvens att visa, dock.)
Hahah, så fult, kan lätt tänka mig att testa någon gång bara för skojs skull :)
Hahah, så fult, kan lätt tänka mig att testa någon gång bara för skojs skull. :)
Kom fram och säg hej. :D
Kom fram och säg hej. :D
Håller du i passen där? *popcorn* lätt att jag ska hejja oavsett! ska bara få tag i mitt studentkort så jag får den beryktade saftiga rabatten
Mersault
2013-08-31, 16:48
Välkommen till Umeå Fuark! Har själv läst sjukgymnastutbildningen här och tränar på IKSU, du kommer nog trivas bra tror jag :)
Välkommen till Umeå Fuark! Har själv läst sjukgymnastutbildningen här och tränar på IKSU, du kommer nog trivas bra tror jag :)
Tack. oj, vad kul :) om du säger det så litar jag på ditt ord, är mycket taggad och tror jag kommer stormtrivas
awesomooo
2013-08-31, 17:06
Jag hittade för 800 med förutsättningarna att du är under 25 år :)
Jag hittade för 800 med förutsättningarna att du är under 25 år :)
what, vart? länk! har ju förlorat stort om du har rätt :)
WHITEFOLKS
2013-08-31, 17:14
Skrev in linneryd på google maps och hamnade på en korsning av två vägar mitt ute i skogen. glhf :D
en stor stark
2013-08-31, 17:16
Skrev in linneryd på google maps och hamnade på en korsning av två vägar mitt ute i skogen. glhf :D
:laugh:
Var där igår. Tydligen ska där iaf finnas en affär. Den enda affär jag såg var stängd och tom. :d
en stor stark
2013-08-31, 18:34
Det går toppen :)
Åker tåget på söndag klockan 07:00 och är framme i Umeå 18.45, sen är uppropet 14:00 dagen efter. Är laddad till tusen!
Då flyttar du och jag samma dag. Åker också imorgon. Börjar sen på måndag med riktiga lektioner. *high-five*
Håller du i passen där? *popcorn*
Herregud, nej. :D
Känns f.ö. lite som om Ålidhem har tiodubblat sin befolkning den sista veckan. Jag blir lite nostalgisk när jag ser de små nollorna.
awesomooo
2013-08-31, 18:43
what, vart? länk! har ju förlorat stort om du har rätt :)
SAS.se. Bläddra ner lite och välj "boka ungdom" och sen enkelbiljett och sen är det bara att trycka i destinationerna. Kan vara ett litet tips om du ska hem över jul och påsk :) Glöm inte att boka ungdom bara, går flyg direkt från Umeå till Kalmar (det var där du bodde innan?)
Edit: nej förlåt, det är inte direktflyg men ett byte på Arlanda :) Umeå - Arlanda - Kalmar och tvärtom.
Då flyttar du och jag samma dag. Åker också imorgon. Börjar sen på måndag med riktiga lektioner. *high-five*
*high-five* jag sitter på tåget nu!
Herregud, nej. :D
Känns f.ö. lite som om Ålidhem har tiodubblat sin befolkning den sista veckan. Jag blir lite nostalgisk när jag ser de små nollorna.
:D
SAS.se. Bläddra ner lite och välj "boka ungdom" och sen enkelbiljett och sen är det bara att trycka i destinationerna. Kan vara ett litet tips om du ska hem över jul och påsk :) Glöm inte att boka ungdom bara, går flyg direkt från Umeå till Kalmar (det var där du bodde innan?)
Edit: nej förlåt, det är inte direktflyg men ett byte på Arlanda :) Umeå - Arlanda - Kalmar och tvärtom.
Ah alright, förlorade denna rundan då :P men ska kolla flyg när ja åker hem runt jul, danke skön
killenigrillen
2013-09-01, 08:15
Lycka till nu och var snäll med Ingela!
Lycka till nu och var snäll med Ingela!
Ingela är i goda händer
Tack, ska hälsa från killen i grillen :)
Figurenha
2013-09-01, 14:33
Lycka till med pluggandet! *popcorn*
Lycka till med pluggandet! *popcorn*
Tack hankan :)
Frågade en random person på sthlm C om vart plattform 8 låg. Han sa att han också var påväg dit.
Då frågade jag vart han skulle. "Umeå, dudå?", -Jag med!
Det visade sig till slut att det var en av mina nya klasspolare
Vad är oddsen? Insane
Måste bara nämna att jag hamnat så jävla rätt. Både på utbildningen och i staden
Norrlänningar är grymt öppna människor, inte alls lika reserverade som man är van vid i Kalmar. IKSU är kickass och utbildningen är extremt intressant. Har aldrig någonsin suttit i flera timmar och råpluggat samtidigt som jag njutit
Extrema mängder latin och ben/brosk/muskler/leder jag aldrig hört talas om, men sjukt intressant. Längtar tills man har lite koll på det och får avancera till fysiologin/palpationen. Själva gymnastikpassen man ska hålla inför klassen på IKSU ser jag dock mindre fram emot, men det ska nog gå bra det med :D
Cred till Umeå och dess invånare! (framförallt dialekten, störtskön)
vicarious
2013-09-12, 19:26
Måste bara nämna att jag hamnat så jävla rätt. Både på utbildningen och i staden
Norrlänningar är grymt öppna människor, inte alls lika reserverade som man är van vid i Kalmar. IKSU är kickass och utbildningen är extremt intressant. Har aldrig någonsin suttit i flera timmar och råpluggat samtidigt som jag njutit
Extrema mängder latin och ben/brosk/muskler/leder jag aldrig hört talas om, men sjukt intressant. Längtar tills man har lite koll på det och får avancera till fysiologin/palpationen. Själva gymnastikpassen man ska hålla inför klassen på IKSU ser jag dock mindre fram emot, men det ska nog gå bra det med :D
Cred till Umeå och dess invånare! (framförallt dialekten, störtskön)
Kul att höra :) Hoppas det fortsätter i samma anda!
Det gäller att bli bekväm med din klass fort Fuark, för innan du vet ordet av står ni alla i underkläderna och klämmer på varandra :)
killenigrillen
2013-09-14, 08:37
Det gäller att bli bekväm med din klass fort Fuark, för innan du vet ordet av står ni alla i underkläderna och klämmer på varandra :)
This man speaks the truth :D
Lugnt :D redo för palpationen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.