Visa fullständig version : Påfyllning till träning?
Ozziking
2013-08-06, 10:58
Tja!
Idag käkade jag frukost runt kvart i 8 tiden den såg ut såhär:
1 portion gröt ( 1 DL gryn 1 1/2 DL vatten )
Topping: 1 Dl blåbär ( 50g )
3 Dl mellanmjölk
ca 3 / 4 DL kvarg och keso mixat
2 normalstora ägg
2 perssons skinka inrullade med 2 ostskivor ( 26 % )
1/2 Maxim protein bar XL ( en hel är 44g protein och 11 g fett )
2 glas mjölk + 2 omega 3 tabletter.
Typ runt niotiden fyllde jag på med andra halvan protein bar, 1 celsius och 1 banan innan träning.
Ska jag käka banan och bar till frukost eller kan jag ta det typ 30 minuter - 1 timme efter inför träningen? Ibland tränar jag precis efter frullen också...
Kommer hem och käkar lunch sen..
en fråga till: Är det viktigt att få i sig snabba kolhydrater efter träning? eller kan man cykla hem på 5 minuter och liksom käka kall potatis med en burk tonfisk..?
Du behöver inte äta något alls innan träningen om du inte vill. Din frukost räcker gott och väl.
Och för dig är det helt jäkla oviktigt att få i med snabba kolhydrater efter träningen.
Jag och många andra presterar sämre om träningen inte utförs på fastande mage, dvs ca. 4 timmar efter måltid, beroende på hur mycket du ätit såklart. Fokusera på att få i dej protein efter träning. Kolhydraterna behöver du inte stressa med kolhydrater om du inte ska träna samma muskel inom 24 timmar.
Du behöver inte äta något alls innan träningen om du inte vill. Din frukost räcker gott och väl.
Och för dig är det helt jäkla oviktigt att få i med snabba kolhydrater efter träningen.
Läs ovan, om och om igen.
Ozziking
2013-08-06, 19:37
Okej tack! Tänkte på att dom brukar säga att man behöver få i sig ca 1-1,5 gram kolhydrater /kg kroppsvikt efter träning för att fylla på muskel .. Blalalala ni fattar. Så min banan och prottebar behövs alltså inte innan träning, är det bättre att ta det efter då? :)
Du tjänar nog mer på att ta det efter, ja.
Okej tack! Tänkte på att dom brukar säga att man behöver få i sig ca 1-1,5 gram kolhydrater /kg kroppsvikt efter träning för att fylla på muskel .. [/B]
Det är totalt bullshit för någon i din situation.
Ska du träna samma muskelgrupper hårt och inom 24h igen kanske det är relevant.. annars inte.
Det är totalt bullshit för någon i din situation.
Ska du träna samma muskelgrupper hårt och inom 24h igen kanske det är relevant.. annars inte.
+1
Se till att du har fått i dej mycket mat och protein innan du lägger dej bara. Helst protein efter träningen också. :)
King Grub
2013-08-06, 20:15
Tänkte på att dom brukar säga att man behöver få i sig ca 1-1,5 gram kolhydrater /kg kroppsvikt efter träning för att fylla på muskel
Det stämmer utmärkt för en hårt tränande konditionsidrottare efter ett långt pass när han skall göra om det nästa dag.
Ozziking
2013-08-06, 20:34
Aha okej, gött.
Då tar jag det efter träningen istället, banan och 44g protein bar alltså. Behöver ju ligga på ca 500 kcal överskott för att bygga muskler så då tar jag det som " Extra mellanmål " På dagen. Klokt va? .. :P
Hur är det med fett efter träningen då? De rekommenderar " Lågt fettintag efter träning för att det saktar ner magtömning " Och så. Vad är lågt då? Inget fett? 5g? 20g? Fett behövs väll framförallt efter träning för att hjälpa proteinet att tas upp? Eller gör kolhydraterna det jobbet?
King Grub
2013-08-06, 20:39
Varken fett eller kolhydrat behövs för att ta upp protein.
Allmänna rekommendationer har alltid varit att målet närmast efter träning bör vara fettsnålt, men du behöver inte vara extrem. Det kommer inte att vara avgörande för träningsresultaten.
Ozziking
2013-08-06, 21:35
Okej så jag kan käka min 1/4 avocado till lunch utan probelm .. Men annars så får jag väll i mig fett någon annanstans drar en DL nötter på kvällen tex.
Lågpastöriserad
2013-08-07, 00:41
Det stämmer utmärkt för en hårt tränande konditionsidrottare efter ett långt pass när han skall göra om det nästa dag.
Då har jag fråga till dig. Sökte på Google angående snabba kolhydrater och du fanns med i många av resultaten där. Nu var förvisso vissa av inläggen från 2005, men i inläggen där påstår du att snabba kolhydrater FÖRE och EFTER träningen var mycket gynnande för just specifikt >muskelbyggning<.
Har du ändrat åsikt p.g.a. nya studier?
King Grub
2013-08-07, 06:49
Ja, insulin har inte någon direkt anabol effekt på muskelmassan.
Är det det totala proteinintaget sett över hela dagen som gäller för byggandet
eller bör man träffa ett visst antal kolhydrater och proteiner precis efter träningen?
Är det det totala proteinintaget sett över hela dagen som gäller för byggandet
eller bör man träffa ett visst antal kolhydrater och proteiner precis efter träningen?
Det är över hela dagen... Viss fördel att lägga motsvarande 10g EAA (dvs. 20g "protein") hyfsat snabbt efter träning för att minska katabolismen från träningen.
Det är över hela dagen... Viss fördel att lägga motsvarande 10g EAA (dvs. 20g "protein") hyfsat snabbt efter träning för att minska katabolismen från träningen.
Jag brukar dra i mig BCAA precis innan träningen och en shake (vassle) precis efter träningen. Skillnad på det, eller funkar det också?
Jag brukar dra i mig BCAA precis innan träningen och en shake (vassle) precis efter träningen. Skillnad på det, eller funkar det också?
Fungerar utmärkt. 20g vassle motsvarar 10g EAA sisådär.
BCAA innan kan ju vara en poäng med om du tränar fastad. :)
Fungerar utmärkt. 20g vassle motsvarar 10g EAA sisådär.
BCAA innan kan ju vara en poäng med om du tränar fastad. :)
Jag drar i mig 30 g vassle efter träningen vilket motsvarar ungefär 23
gram protein, det är vad som står på förpackningen att man ska göra, 1 dl
pulver motsvarar drygt 23 gram.
Vad räknas som fasta? Jag försöker att inte ha ätit något på 1-2 timmar innan jag tar mitt BCAA, är det för lite?
King Grub
2013-08-07, 12:43
1-2 timmar efter måltid är nästan så långt från fastande stadie det går att komma. 8-12 timmar, dvs efter en natt eller motsvarande tid.
Har du ätit något proteinrikt ett par timmar innan EAA/BCAA-intag är det i princip bortkastat. Du har redan tillräckligt höga nivåer av aminosyror i blodet. Ännu mer aminosyror vid ett sådant tillfälle stimulerar inte proteinsyntesen mer.
kan man uttrycka sig så att det har indirekt anabol effekt på muskelmassan?
King Grub
2013-08-07, 13:38
Det är antikatabolt, och visst medverkar proteinnedbrytningen till proteinbalansen.
1-2 timmar efter måltid är nästan så långt från fastande stadie det går att komma. 8-12 timmar, dvs efter en natt eller motsvarande tid.
Har du ätit något proteinrikt ett par timmar innan EAA/BCAA-intag är det i princip bortkastat. Du har redan tillräckligt höga nivåer av aminosyror i blodet. Ännu mer aminosyror vid ett sådant tillfälle stimulerar inte proteinsyntesen mer.
Så om jag dragit i mig en shake vassleprotein på morgonen och 1-3 timmar efter drar i mig BCAA innan träningen så är det med andra ord bortkastat att dra
i sig BCAA?
Så om jag dragit i mig en shake vassleprotein på morgonen och 1-3 timmar efter drar i mig BCAA innan träningen så är det med andra ord bortkastat att dra
i sig BCAA?Med största sannolikhet ja. Och det inte bara beroende på ditt intag tidigare av vassle utan att du tar BCAAt precis före pass. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079
Förresten, vad är skillnaden på att ta BCAA på fastande mage och vassle på fastande mage
gällande effekt och annat?
Förresten, vad är skillnaden på att ta BCAA på fastande mage och vassle på fastande mage
Kanske får jag äta upp det här.... men i praktiken: ingen alls.
Sen finns det väl esoteriska resonemang om att vasslen är tillräckligt stor mängd (för du behöver ju dubbelt så mycket) protein för att "bryta fastan", och allt vad folk pratar om. BCAA:n tas rimligtvis upp lite snabbare med.
En annan fråga som dök upp bara: BCAA ska ju alltså tas på fastande mage, men
ska det då tas i samband med träning, dvs. minutrarna innan eller kan det vara som så
att det även är fördelaktigt att man tar det när man vaknat för att komma igång med
processen? Låt säga att man vaknar runt 06.00, drar i sig BCAA, äter en frukost lite senare, sen är det lunch och ett litet mellanmål. Efter jobbet så drar man och tränar. Eller
ska man helst alltså ta BCAA precis innan träning?
Lågpastöriserad
2013-08-07, 19:09
Okej.
Tänk om det kommer nya studier senare som visar tydliga tecken på att snabba kolhydrater är bra efter träningen. Hur ska du då avgöra vad som fungerar?
Ozziking
2013-08-07, 19:30
Är det okej att äta bananen innan träningen och lagad mat + protte bar efter? :-)
King Grub
2013-08-07, 19:30
Varför skulle det inte vara det? Gör precis som du vill.
BCAA-supplementering minskar dopamin och serotonin-nivåer i hjärnan, dosberoende. Akut kan man diskutera om det spelar någon roll med en i övrigt normal kost, förutom att prestationen eventuellt kan förbättras vid en del träningsformer. Men kognitiva effekter finns definitivt belagda av BCAA i akuta studier.
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/12/bcaa-och-hjarnfunktion/
Vassle har inte samma effekter p g a en komplett aminosyra-profil, precis som annat "mat"-protein.
En proteinrik måltid för sig (utan ohemula mängder tryptofan-rika proteinfraktioner) sänker tryptofannivåerna och ökar mängden katekolaminer som syntetiseras via prekursorerna tyrosin (fenylalanin). Protein signalerar också via orexin som ökar vakenhet i hjärnan. Glukos inhiberar sagda signalering.
Okej.
Tänk om det kommer nya studier senare som visar tydliga tecken på att snabba kolhydrater är bra efter träningen. Hur ska du då avgöra vad som fungerar?
Bra på att fylla glykogenlager effektivt? Det vet man redan och är inte vad som du fick svar på.
Det är alltså inget som finns en enstaka studie på utan har studerats i rätt många studier. Och man vet att protein + kolhydrater inte ger en additiv effekt på muskelproteinsyntes, mer än som sagts att insulin minskar muskelnedbrytningen. Något protein också gör via tillgång på aminosyror och p g a att protein också är insulinogent.
En annan fråga som dök upp bara: BCAA ska ju alltså tas på fastande mage, men
ska det då tas i samband med träning, dvs. minutrarna innan eller kan det vara som så
att det även är fördelaktigt att man tar det när man vaknat för att komma igång med
processen? Låt säga att man vaknar runt 06.00, drar i sig BCAA, äter en frukost lite senare, sen är det lunch och ett litet mellanmål. Efter jobbet så drar man och tränar. Eller
ska man helst alltså ta BCAA precis innan träning?
Varför ska du äta BCAA nån timmeinnan din frukost? Det fyller väl ingen funktion där öht.
Möjligtvis kan du dra i dig BCAA precis innan träningen. Men har du ätit något gött mellanmål (3 ägg å en banan, eller något) 3-4 timmar innan så känns det lite onödigt.
Okej.
Om det kommer övertygande bevis på att något är på ett annat sätt så ändrar man väl helt enkelt sin åsikt om saker och ting. Inga konstigheter där. Det är så vetenskap är tänkt att fungera.
Varför ska du äta BCAA nån timmeinnan din frukost? Det fyller väl ingen funktion där öht.
Möjligtvis kan du dra i dig BCAA precis innan träningen. Men har du ätit något gött mellanmål (3 ägg å en banan, eller något) 3-4 timmar innan så känns det lite onödigt.
Om det kommer övertygande bevis på att något är på ett annat sätt så ändrar man väl helt enkelt sin åsikt om saker och ting. Inga konstigheter där. Det är så vetenskap är tänkt att fungera.
Fyller BCAA endast funktionen på fastande mage? Att man inte ätit något på typ 8-12 timmar?
Fyller BCAA endast funktionen på fastande mage? Att man inte ätit något på typ 8-12 timmar?
Det finns väl säkert ett otal olika anledningar att bruka BCAA... men för oss normala gymapor så är grejt att trycka i sig om man går till gymmet och är fastad. Precis innan då vill säga.
Att äta det lite sporadiskt på dagen, t.ex. "innan frukost", ser iaf. inte jag någon mening med.
Själv trycker jag EAA (som i det här fallet får anses likvärdigt med BCAA) utifall jag får för mig att gå och gymma på morgonen innan frukost (breakfast är ju då bättre ord.. brytande av fastan). Har lite svårt att egentligen se många andra användningsområden. Morgonträning innan frukost, eller om man kör leangains-style så är det väl fint att köra i halsen innan man börjar lyfta.. annars är jag skeptisk.
Möjligtvis att du doserar lite EAA/BCAA regelbundet efter träningen (varannan timme ala Ori Hofmekler t.ex.) om du inte kan komma åt att äta något annat de närmsta 10-12 timmarna.
Men alltså får du ut något av så som du gör så kör på för fasiken.
*edit* King Grub förklarade det bra med mängd aminosyror i blodet.. och det är typ mest relevant just vid träning. Att trycka EAA/BCAA innan frukost känns jätteawkward. Men är du fastad så kan det väl vara najs att ha lite mer aminosyror i blodet om du ska lyfta. Och efter du tränat är det ju super (varför du bör äta ditt protein då).
Så skulle man nog kunna sammanfatta det ja. "Funktionen" blir iaf inte densamma om du ätit innan.
Vet en del individer som någon timme efter lunch tar sitt vassle. En timme senare börjar det närma sig träning så då sänks koffeintabletterna + pwo. Väl på gymmet tas aminosyror före, efter och ibland även under passet tillsammans med kolhydrater. När dom väl kommer hem blir det ytterligare vassle medan dom lagar mat. Alla får såklart göra vad de vill med sina pengar, men det där anser jag vara att elda för kråkorna. "Better safe than sorry" gäller bara till en viss gräns imo =)
speedy83
2013-08-08, 07:48
Själv brukar jag endast BCAA när jag tränar på morgonen innan frukost.
Ozziking
2013-08-08, 11:35
Varför skulle det inte vara det? Gör precis som du vill.
Frågar ju för att jag undrar vad som ger bäst.
King Grub
2013-08-08, 11:37
Du gav ju inga alternativ...
Och du har fått gott om svar som alla säger att det inte kommer att vara avgörande hur du fördelar in på minuten och grammet.
Så skulle man nog kunna sammanfatta det ja. "Funktionen" blir iaf inte densamma om du ätit innan.
Vet en del individer som någon timme efter lunch tar sitt vassle. En timme senare börjar det närma sig träning så då sänks koffeintabletterna + pwo. Väl på gymmet tas aminosyror före, efter och ibland även under passet tillsammans med kolhydrater. När dom väl kommer hem blir det ytterligare vassle medan dom lagar mat. Alla får såklart göra vad de vill med sina pengar, men det där anser jag vara att elda för kråkorna. "Better safe than sorry" gäller bara till en viss gräns imo =)
Men måste man då ta BCAA i samband med träning på fastande mage eller
kan man ta BCAA på fastande mage när man vaknat... låta tiden gå, därefter
efter ett par timmar äta sin frulle, lite middag.. Man går och tränar.. Får i sig
lite vassle och lite käk och sover och därefter vaknar man igen och påbörjar
proceduren?
King Grub
2013-08-08, 12:15
BCAA/EAA har alltid samma "effekt" oavsett när du intar det. Poängen är att det kommer inte att ge någon extra muskeltillväxt, också oavsett tillfälle för intag, även i samband träning, om du redan får tillräckligt med aminosyror i övrigt.
Men måste man då ta BCAA i samband med träning på fastande mage eller
kan man ta BCAA på fastande mage när man vaknat... låta tiden gå, därefter
efter ett par timmar äta sin frulle, lite middag.. Man går och tränar.. Får i sig
lite vassle och lite käk och sover och därefter vaknar man igen och påbörjar
proceduren?
BCAA/EAA har alltid samma "effekt" oavsett när du intar det. Poängen är att det kommer inte att ge någon extra muskeltillväxt, också oavsett tillfälle för intag, även i samband träning, om du redan får tillräckligt med aminosyror i övrigt.
Precis som KG förklarar.. effekten av BCAA/EAA är att du får lite fria aminosyror som åker runt i blodet. Vilket anses fördelaktigt att under träning (även om vikten av det är rejält hypad), och speciellt efter träning. Du får samma effekt av att äta vanlig mat, ofc. Och har du ätit ett mål mat inom de närmsta timmarna så har du redan gott om dessa små godbitar som åker runt i ditt blodomlopp som om det var värsta sommarlandet. Känner du något perverst behov av att få extra aminosyror som cirkulerar innan du äter frukost så är det helt ypperligt att trycka i sig lite BCAA... att det skulle tillföra något för muckelmassan är mer tveksamt.
Okej, då hänger jag med. Då spelar det ju egentligen ingen roll, bara jag får i mig
lite vassle innan träning samt lite frulle or whatever. Trodde BCAA hade någon extra
effekt kring musklerna, men då hade jag fel. Tack för era svar.
Okej, då hänger jag med. Då spelar det ju egentligen ingen roll, bara jag får i mig
lite vassle innan träning samt lite frulle or whatever. Trodde BCAA hade någon extra
Fördelen med BCAA/EAA om du behöver protein innan träningen så är det minimalt med kalorier.
Badaboom
2013-08-08, 13:47
BCAA-supplementering minskar dopamin och serotonin-nivåer i hjärnan, dosberoende. Akut kan man diskutera om det spelar någon roll med en i övrigt normal kost, förutom att prestationen eventuellt kan förbättras vid en del träningsformer. Men kognitiva effekter finns definitivt belagda av BCAA i akuta studier.
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/12/bcaa-och-hjarnfunktion/
Vassle har inte samma effekter p g a en komplett aminosyra-profil, precis som annat "mat"-protein.
En proteinrik måltid för sig (utan ohemula mängder tryptofan-rika proteinfraktioner) sänker tryptofannivåerna och ökar mängden katekolaminer som syntetiseras via prekursorerna tyrosin (fenylalanin). Protein signalerar också via orexin som ökar vakenhet i hjärnan. Glukos inhiberar sagda signalering.
Gäller detta även EAA eller är det endast BCAA som har denna effekten?
King Grub
2013-08-08, 13:49
BCAA är EAA. Det handlar om mängd i fri form.
Gäller detta även EAA eller är det endast BCAA som har denna effekten?
BCAA är tre utav nio essentiella aminosyror (EAA)
Alltså.. äter du en frulle som innehåller protein av något slag (ägg, mjölk, ost, whatever) så är även vasslen överflödig. Men trivs du så kör på. :)
Badaboom
2013-08-08, 13:56
Är fullt medveten om detta och eftersom tjing skrev att effekten han talar om berodde på just aminosyraprofilen så undrar jag om den effekten finns även hos EAA som har fler aminosyror.
Nej, det är BCAA som har den effekten. Det handlar om upptag över blod-hjärnbarriären. BCAA metaboliseras i skelettmuskulatur, tryptofan, tyrosin och fenylalanin (samt några till) syntetiserar de huvudsakliga neurotransmittorerna i nervcellerna.
Skillnaden är att EAA även innehåller fenylalanin som är en aromatisk essentiell aminosyra som syntetiserar katekolaminer. BCAA minskar dopamin (katekolamin) i hjärnan vid akuta studier, p g a frånvaron av fenylalanin/tyrosin. Något som även visat sig påverka kognition och beslutsfattande negativt.
EAA saknar ofta tryptofan men har fenylalanin, vilket förmodligen dock är positivt i träningssammanhang då tryptofan (> serotonin) ger mer trötthet, något man vill undvika i den kontexten.
Badaboom
2013-08-08, 14:02
Nej, det är BCAA. Det handlar om upptag över blod-hjärnbarriären. BCAA metaboliseras i skelettmuskulatur, tryptofan, tyrosin och fenylalanin (samt några till) syntetiserar de huvudsakliga neurotransmittorerna i nervcellerna.
Skillnaden är att EAA även innehåller fenylalanin som är en aromatisk essentiell aminosyra som syntetiserar katekolaminer. BCAA minskar dopamin (katekolamin) i hjärnan vid akuta studier, p g a frånvaron av fenylalanin/tyrosin.
Får hålla mig till EAA istället då i fortsättningen (som bipolär är jag hyperkänslig mot i princip all påverkan på hjärnan). Tack för svaret!
Lungt. Kanske kan vara en idé om det är som du beskriver.
Finns mer att läsa i länken, jag orkar inte dra allt här.
Alltså.. äter du en frulle som innehåller protein av något slag (ägg, mjölk, ost, whatever) så är även vasslen överflödig. Men trivs du så kör på. :)
Överflödig i vilken kontext? Får inte alltid i mig mitt dagliga behov av protein igenom mat så därför kompletterar jag med vassle.
Överflödig i vilken kontext? Får inte alltid i mig mitt dagliga behov av protein igenom mat så därför kompletterar jag med vassle.
Isf äter du antingen väldigt lite, eller håller en liten ovanlig byggarkost skulle jag säga. Väger du 80 kg behöver du maximalt 160 g protein/dygn. Det är ca 20E% om du käkar 3000 kcal/dag. Alltså ca 30 g protein/måltid om du äter 5 måltider om dagen. Men föredrar du vassle framför andra proteinkällor så fungerar ju det naturligtvis också =)
Isf äter du antingen väldigt lite, eller håller en liten ovanlig byggarkost skulle jag säga. Väger du 80 kg behöver du maximalt 160 g protein/dygn. Det är ca 20E% om du käkar 3000 kcal/dag. Alltså ca 30 g protein/måltid om du äter 5 måltider om dagen. Men föredrar du vassle framför andra proteinkällor så fungerar ju det naturligtvis också =)
Och vad definieras som vanlig byggarkost i så fall så länge som jag får i mig
allt protein sett under hela dagen?
Och vad definieras som vanlig byggarkost i så fall så länge som jag får i mig
allt protein sett under hela dagen?
Det du skrev var att du inte alltid nådde upp till ditt proteinbehov utan tillskott. Det var det jag ställde mig lite frågande till då det sällan är något man brukar ha problem med i dessa kretsar. Väljer man livsmedel med omsorg finns inget behov av extra protein i pulverform. Möjligen kan det underlätta under hårda dietperioder. Billigt är det däremot :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.