handdator

Visa fullständig version : Protein som protein?

lofito
2013-08-06, 00:40
Spelar det egentligen någon roll varifrån man får sitt protein?
Låt oss bara leka med tanken att en person får allt sitt protein ifrån ENBART
shakes, vi leker bara med tanken.

Medan en annan äter en varierad kost och får i sig lika mycket protein som den med shakesen. Är det protein som protein här eller är det faktiskt viktigt att
variera käkandet, inte bara utifrån att man blir trött på samma mat, men
även ur träningssynpunkt och annat för att kunna bygga på bästa sätt?

wilhelmblomgren
2013-08-06, 02:02
Shakes innehåller ju ofta vassleprotein som ska ha en bättre verkan på muskler.Men denna skillnaden är så marginell att vi hobbybyggare egentligen inte behöver lägga ner så mycket tid på det.

begt
2013-08-06, 06:10
Grundbehovet är ca 10-15% EAA per dag (av allt protein), men det får man med nästan vilken kost som helst. Det säger en hel del; det finns inga poänger med att äta bara fullvärdigt protein, som t.ex. vassle. Alla proteinrekommendationer bygger på att kosten är en blandkost och att det mesta proteinet INTE kommer ifrån djur.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69854

vicarious
2013-08-06, 11:41
Spelar det egentligen någon roll varifrån man får sitt protein?
Låt oss bara leka med tanken att en person får allt sitt protein ifrån ENBART
shakes, vi leker bara med tanken.

Medan en annan äter en varierad kost och får i sig lika mycket protein som den med shakesen. Är det protein som protein här eller är det faktiskt viktigt att
variera käkandet, inte bara utifrån att man blir trött på samma mat, men
även ur träningssynpunkt och annat för att kunna bygga på bästa sätt?

Jag skulle säga nej, om alla andra faktorer är likvärdiga (mikronutrienter, totalt energiintag osv). Vassle har man väl dessutom sett har vissa hälsofördelar, något som annat protein som många får i sig från "vanlig mat" kanske inte har (kasein, rött kött m.m).

Alvis
2013-08-06, 12:29
Delvis spelar det så klart roll.. innan man visste att proteinkvalitén på nötter är usel så hände det att det blev en påse cashewnötter till lunch så tänker man att man fått i sig rätt mycket protein. Men så länge det är från fullvärdiga källor spelar det nog inte så stor roll.

ByggarMartin
2013-08-06, 13:57
Kött bygger kött..

Fick jag välja mellan 300g protein från pulver eller 300g protein från kött så är valet enkelt! Så lite pulver å skit som möjligt och mera kött anser jag!

LillisJ
2013-08-06, 14:27
Kött bygger kött..

Fick jag välja mellan 300g protein från pulver eller 300g protein från kött så är valet enkelt! Så lite pulver å skit som möjligt och mera kött anser jag!

Har man råd med 1.5kg kött om dagen så visst :MrT:

King Grub
2013-08-06, 14:28
Mjölkprotein är mer uppbyggande än köttprotein i alla fall.

Perramja
2013-08-06, 14:41

Hur ser det ut för sojaprotein jämfört med mjölk och köttprotein i uppbyggnadssyfte?

King Grub
2013-08-06, 15:00
Något sämre men fortfarande fullvärdigt.

lofito
2013-08-07, 10:20

Med andra ord är antingen mjölk eller en shake bättre än proteinet
från köttet? Hur kommer det sig?

Anders The Peak
2013-08-07, 10:26
Med andra ord är antingen mjölk eller en shake bättre än proteinet
från köttet? Hur kommer det sig?

Mjölk har tillväxtfaktorer/och aminosyreprofil som stimulerar det har inte kött.