handdator

Visa fullständig version : Tränar jag helt fel för att uppnå min dröm?

trapz star
2013-08-05, 23:41
Har tränar stonglifts i 2 månader nu lite till och från, planen var att först skaffa sig styrka och sedan gå på hypertrofi träning. Drömmen är väl en väldigt smal midja och breda axlar typ zyzz looken. Är det isf lika bra att börja med pumpträning direkt? Eller är det mer värt att först bli stark och SEN pumpa 3x10 typ?

Är 190cm väger 79kg
Bänk : 65 3x5
Knäböj : 87 3x5
Mark : 110 5 reps maxat 135

Det känns som jag gör nytta mer än nöje med SL träningen, tycker det är kul men vill träna oftare och med mer fokus på volym och tycket sån träning är roligare med!

knuckles
2013-08-05, 23:46
Om du vill kan du kombinera för både styrka och volym. Jag körde 5x5 först, bytte sedan till 3x8 och har kört det i ett par månader.

trapz star
2013-08-05, 23:49
Jag tänker långsiktigt, vill ha något att hålla på med 1 år orkar inte byta och nojja program men osäker om SL är min väg att gå

lanzal
2013-08-06, 00:00
Hmm, förstår precis hur du tänker.
Jag tror ändå att du tjänar på att försöka bli stark ett bra tag innan du går på "pumpträning". Snabbast ökningar kommer genom genomtänka program enligt min erfarenhet. Jag tycker du ska köra vidare på 5x5 tills du verkligen inte ökar på det mera.
Sätt upp nåt mål för dig själv, säg att du köra 5x5 i.. säg 3 månader? Ta förebild och efterbild, utvärdera därefter, funkade det här bra?
Om det funkar bra, fortsätt bara! Ändra inte på nåt som redan funkar, ökar styrkan ökar musklelmassan.

Som du säger tänker du långsiktigt, så gör planeringen därefter, jag tror du har mycket att hämta i 5x5 fortfarande med tanke på hur lite du faktiskt väger nu.
Så länge du kör ett program med progression och fokus på basövningar så tror jag att du kommer öka på sjukt bra, se till att ät mycket mat under tiden bara!

trapz star
2013-08-06, 08:42
Hmm, förstår precis hur du tänker.
Jag tror ändå att du tjänar på att försöka bli stark ett bra tag innan du går på "pumpträning". Snabbast ökningar kommer genom genomtänka program enligt min erfarenhet. Jag tycker du ska köra vidare på 5x5 tills du verkligen inte ökar på det mera.
Sätt upp nåt mål för dig själv, säg att du köra 5x5 i.. säg 3 månader? Ta förebild och efterbild, utvärdera därefter, funkade det här bra?
Om det funkar bra, fortsätt bara! Ändra inte på nåt som redan funkar, ökar styrkan ökar musklelmassan.

Som du säger tänker du långsiktigt, så gör planeringen därefter, jag tror du har mycket att hämta i 5x5 fortfarande med tanke på hur lite du faktiskt väger nu.
Så länge du kör ett program med progression och fokus på basövningar så tror jag att du kommer öka på sjukt bra, se till att ät mycket mat under tiden bara!
Tack för tipsen, mer åsikter?

RobbanColeman
2013-08-06, 08:46
Progression är A och O men det behöver inte vara i maxlyft, det kan vara reps, träff och set t ex.

Mycket som spelar in. Ät bra och se till att det tar där du vill.

dluddeckens
2013-08-06, 08:57
Har tränar stonglifts i 2 månader nu lite till och från, planen var att först skaffa sig styrka och sedan gå på hypertrofi träning. Drömmen är väl en väldigt smal midja och breda axlar typ zyzz looken. Är det isf lika bra att börja med pumpträning direkt? Eller är det mer värt att först bli stark och SEN pumpa 3x10 typ?

Är 190cm väger 79kg
Bänk : 65 3x5
Knäböj : 87 3x5
Mark : 110 5 reps maxat 135

Det känns som jag gör nytta mer än nöje med SL träningen, tycker det är kul men vill träna oftare och med mer fokus på volym och tycket sån träning är roligare med!

Du har en lång väg att vandra.

Personligen är jag av åsikten att man bör se om sin styrka/teknik de första åren av träning med ett basicprogram.

PureWhey
2013-08-06, 09:21
En blandning bör vara bäst, vem tror du har bäst möjligheter för Hypertrofi, en person som böjer 200kg 12 reps eller någon som böjer 80kg 12 reps?

Le iPhone

trapz star
2013-08-06, 09:41
Jag jobbar väldigt oregelbundet, ena veckan har jag all tid åt träning (här vill jag 4-5 pass i veckan) och andra hinner jag Max 3 pass i veckan. Hur låter detta?

Vecka 1. Stronglift Pass A+B+A + powerwalks
Vecka 2. Hypertrofi Över/under/över/under + 1 pass boxning
Vecka 3. Stronglift Pass B+A+B +powerwalks
Vecka 4. Hypertrofi över/under/över/under + boxning.

Så kan jag lägga upp det under en månad, vad tycker ni?

PureWhey
2013-08-06, 09:45
Minns jag inte fel är du relativt ny(?), jag skulle kört tunga basövningar i början av varje pass komplementerat av mer högreppade assistansövningar och skippat boxning+PWs. Vad är ditt mål med PWs?
Jag skulle valt PPL eller halvkropp.

Le iPhone

Nephelite
2013-08-06, 10:52
Jag tror på samma typ av upplägg som föregående talare.

Jag tror man måste vara en smula mer "Kunnig" för att kunna börja köra typ "enbart pumpträning" direkt.

Träna upp din koordination och styrka ordentligt. Baslyften lär dig att ta i och intensitet är högsta prio när det gäller träning om du skall växa

Sen som andra säger, vet inte om det är broscience eller inte men jag tror också att det är lättare att lägga på sig muskler med "pumpträning" När man är lite starkare.
Träna upp en stark, robust grund ett år sedan kan du börja fundera!

major Pectoralis
2013-08-06, 11:06
Kör det som inspirerar dig. KÖr man bara böj, bänk, mark tycker jag man missar många viktiga rörelser. I klassisk linjär periodisering kommer massa före styrka. Man bygger massa och sedan kodar man den till att lyfta tungt. Ett annat klassiskt alternativ är att köra massa vartannat pass och tungt vartannat (sk undulerande periodisering)

Klein
2013-08-06, 11:48
Det finns absolut ingen anledning att periodisera träningen om ditt syfte bara är att bygga muskler. Kör istället både tunga, mellan och lätta set i samma pass i form av pyramid, reverse pyramid, drop set etc.

RobbanColeman
2013-08-06, 12:51
Att böja på 90kg räcker långt skulle jag vilja påstå och vikten man t ex böjer med säger oerhört lite om det sker på olika sätt och framförallt otroligt lite om volymen på t ex låren. Talar av egen erfarenhet på KAC gym nu i 19 år. Jag har sällan sett grövre lår än mina men jag har också sällan sett ngn som böjer med 90kg heller. :)

PureWhey
2013-08-06, 13:02
Att böja på 90kg räcker långt skulle jag vilja påstå och vikten man t ex böjer med säger oerhört lite om det sker på olika sätt och framförallt otroligt lite om volymen på t ex låren. Talar av egen erfarenhet på KAC gym nu i 19 år. Jag har sällan sett grövre lår än mina men jag har också sällan sett ngn som böjer med 90kg heller. :)

Du tror inte dina lår skulle varit större om du böjde lika stor volym fast med 140kg då?

Le iPhone

Old Nick
2013-08-06, 13:15
Kör enligt samma idé. Fast jag kör SS istället för SL. Känns rent spontant som en bättre idé att först få upp bänkpressen till 100 kg så snabbt det bara går och sedan börjar köra lite högreps för massa än att hålla på med högreps redan från 60 kg och öka mycket långsammare i styrka.

Och jag är faktiskt rätt nöjd med ökningen hittills. Har också hållit på i två månader och gått upp tre kilo. Ser kraftigare ut och har inte lagt på mig märkbara mängder fett. Känns som att man bygger rätt bra med massa på 5 reps ändå.

trapz star
2013-08-06, 13:39
Kanske är lika bra att fortätta med styrketräning tills man blir riktigt stark :)

RobbanColeman
2013-08-06, 14:58
Du tror inte dina lår skulle varit större om du böjde lika stor volym fast med 140kg då?

Le iPhone

Tveklöst, jag skulle tippa på metern då i sån här bulkform jag är nu, de 50kg extra per rep lär ju ge 25cm. Det kommer aldrig hända dock...

PureWhey
2013-08-06, 15:05
Tveklöst, jag skulle tippa på metern då i sån här bulkform jag är nu, de 50kg extra per rep lär ju ge 25cm.

Hahahahaha.
Du förstår vad jag menar.

Le iPhone

RobbanColeman
2013-08-06, 15:10
Hahahahaha.
Du förstår vad jag menar.

Le iPhone

Inga dimmor egentligen, som jag skrev tidigare, progression är A och O. ;)

trapz star
2013-08-06, 18:54
Inga dimmor egentligen, som jag skrev tidigare, progression är A och O. ;)

Sjukt grova lår, svårt att hitta shorts? :D vad böjer klubborna?

Wzup2u
2013-08-06, 20:12
Sjukt grova lår, svårt att hitta shorts? :D vad böjer klubborna?

+1 fan va mäktiga! inte vanligt man ser så stora lår som fan e större än överkroppen.
MÄKTIGT! hur tränar du benen och hur ofta omg?

pansarvagn
2013-08-06, 20:27
Träna efter det mål som du har. Det finns ingen anledning att köra massa styrkelyftsprogram för att bygga muskler. Kör ett högrepsprogram istället som inkluderar basövningar för alla stora muskelgrupper.

Var kommer den idiotiska myten ifrån att man inte blir stark av hypertrofiträning? Väldigt ofta jag ser argument som "Vem tror du har störst muskler, en person som kan köra 5x140 kg i böj eller 12x80 kg?" Man använder det som ett argument för att man ska fokusera på styrka och för då blir man stor, eftersom med hypertrofiträning så sitter man fast på 80kg för evigt. Med SLprogram så repar man snart på 300 kg och har en kropp som gör att Ronnie blir skamsen.

Samma idiotiska argument som. "Lol hur ofta har du sett en kille som kan ro 140 kg ha små biceps?" Det är argumentet att inte köra direkt armträning.

Så OP, träna för att nå ditt mål, kör ett program baserat på hypertrofi med många basövningar.

trapz star
2013-08-06, 20:47
Träna efter det mål som du har. Det finns ingen anledning att köra massa styrkelyftsprogram för att bygga muskler. Kör ett högrepsprogram istället som inkluderar basövningar för alla stora muskelgrupper.

Var kommer den idiotiska myten ifrån att man inte blir stark av hypertrofiträning? Väldigt ofta jag ser argument som "Vem tror du har störst muskler, en person som kan köra 5x140 kg i böj eller 12x80 kg?" Man använder det som ett argument för att man ska fokusera på styrka och för då blir man stor, eftersom med hypertrofiträning så sitter man fast på 80kg för evigt. Med SLprogram så repar man snart på 300 kg och har en kropp som gör att Ronnie blir skamsen.

Samma idiotiska argument som. "Lol hur ofta har du sett en kille som kan ro 140 kg ha små biceps?" Det är argumentet att inte köra direkt armträning.

Så OP, träna för att nå ditt mål, kör ett program baserat på hypertrofi med många basövningar.

Lite så jag känner, alltså SL/SS känns så långt ifrån "brad pitt beach looken" verkligen. Funderar på att tests detta i 3 månader, vad tror ni?

http://www.bodybuilding.com/fun/12-week-daily-bulking-trainer.htm

Simonfrisk
2013-08-06, 23:00
Beror ju på dina mål, jag menar vill du tävla inom styrkelyft tycker jag det är ovärt att du lägger på dig volym som får dig att gå upp i vikt.

(jag själv tänkte som du gjorde för ett tag sedan, ville både bli stark och ha volym) pågrund av mina mål.
Men jag tar en sak i taget, och det är att tävla inom styrkelyft, samt fitness five, och då är det styrka som gäller.
(Vara så stark som möjligt, med sån liten vikt som möjligt), och jag pratade med Aron ang volymen, och då nämnde han det jag skrev längst upp i det här inlägget.

: " Att det är onödigt att träna volym, och lägga på sig mer muskelmassa och förmodligen nå en grym viktuppgång, när du ska väga så lite som möjligt, men samtidigt vara så stark som möjligt ".

Tänk på det, men jag menar, är du ute efter att bygga? Kanske tävla inom bodybuilding i framtiden? Då ska du givetvis sattsa 110% på byggning och volym träning.

Vill du tävla inom fitness five, styrkelyft osv, då är det styrka som gäller.

PureWhey
2013-08-06, 23:07
Simonfrisk
Du skulle helt enkelt säga till Layne Norton att han tränar helt fel med sitt PHAT-program när han tävlar inom BB?

FLCL
2013-08-07, 07:42
Jag har precis börjat köra efter det som PureWhey beskriver. Tycker det känns som ett vettigt upplägg. En snabb fråga dock:

Om man kör PPL, 3-1-3, vad är fördelarna och nackdelarna med att köra tungt varje pass jämfört med att enbart köra tungt ett av passen (för varje muskelgrupp)?

trapz star
2013-08-07, 07:57
Beror ju på dina mål, jag menar vill du tävla inom styrkelyft tycker jag det är ovärt att du lägger på dig volym som får dig att gå upp i vikt.

(jag själv tänkte som du gjorde för ett tag sedan, ville både bli stark och ha volym) pågrund av mina mål.
Men jag tar en sak i taget, och det är att tävla inom styrkelyft, samt fitness five, och då är det styrka som gäller.
(Vara så stark som möjligt, med sån liten vikt som möjligt), och jag pratade med Aron ang volymen, och då nämnde han det jag skrev längst upp i det här inlägget.

: " Att det är onödigt att träna volym, och lägga på sig mer muskelmassa och förmodligen nå en grym viktuppgång, när du ska väga så lite som möjligt, men samtidigt vara så stark som möjligt ".

Tänk på det, men jag menar, är du ute efter att bygga? Kanske tävla inom bodybuilding i framtiden? Då ska du givetvis sattsa 110% på byggning och volym träning.

Vill du tävla inom fitness five, styrkelyft osv, då är det styrka som gäller.

Vill inte tävla eller bli byggare, vill mest ha beach kroppen och bli större. Bryr mig inte om jag bänkar 100 eller 60 bara mina muskler växer. Vill få v formen, smal midja, breda axlar lågt BF.

RobbanColeman
2013-08-07, 08:05
Vill inte tävla eller bli byggare, vill mest ha beach kroppen och bli större. Bryr mig inte om jag bänkar 100 eller 60 bara mina muskler växer. Vill få v formen, smal midja, breda axlar lågt BF.

Få pump i avsedd muskel. Ät bra mat! Bered dig på att det inte går på en pisskvart men misströsta inte för resan till målet är förbannat rolig så njut.

PureWhey
2013-08-07, 08:11
Jag har precis börjat köra efter det som PureWhey beskriver. Tycker det känns som ett vettigt upplägg. En snabb fråga dock:

Om man kör PPL, 3-1-3, vad är fördelarna och nackdelarna med att köra tungt varje pass jämfört med att enbart köra tungt ett av passen (för varje muskelgrupp)?

Du blir sannolikt starkare om du kör lågreps varje pass kontra lågreps + högreps.

Le iPhone

FLCL
2013-08-07, 08:16
Du blir sannolikt starkare om du kör lågreps varje pass kontra lågreps + högreps.

Le iPhone
Ok då fortsätter jag som jag gör nu med lågreps i basövningarna och högreps i annat. Tack!

trapz star
2013-08-07, 11:07
Så vad tror ni jag bör köra för schema utifrån mina mål och stats idag?

trapz star
2013-08-07, 16:03
Fler åsikter?

Rikard Jansson
2013-08-07, 16:14
Dag 1. Push
10x10 militärpress
15x5 (fem set) lutande hantelpress
20x5 sidolyft
10x5 liggande tricepsextensions

dag 2. Pull
10x10 Chins
10x5 per arm hantelrodd
10x10 Stångcurl
10x5 Hammercurl med fat gripz

dag 3. ben
10x5 Frontböj
5x5 Knäböj
20x20 stående vadpress

Torsk_ole
2013-08-07, 16:50
Jag skulle gett mig på styrkelyft (innebär inte enbart de tre stora, rent träningsmässigt), men kört extra komplement övningar för axlar, vader och armar.

Syftet är:

1. Lära sig övningar grundligt
2. Få upp en duglig styrka

Detta skulle jag träna i ett år, stenhård dedikation.

Därefter så skulle jag ge mig på något välbeprövat program där målet är hypertrofi.

pansarvagn
2013-08-07, 17:12
Jag skulle gett mig på styrkelyft (innebär inte enbart de tre stora, rent träningsmässigt), men kört extra komplement övningar för axlar, vader och armar.

Syftet är:

1. Lära sig övningar grundligt
2. Få upp en duglig styrka

Detta skulle jag träna i ett år, stenhård dedikation.

Därefter så skulle jag ge mig på något välbeprövat program där målet är hypertrofi.

Varför inte börja direkt med hypertrofi istället? Lära sig övningarna gör man under ett program för hypertrofi också samt att styrkan ökar väldigt snabbt i början även om man tränar med högre reps.

Fördelen är dessutom att man inte skadar leder, senor och skelett som tar upp till ett halvår att anpassa sig till tung träning. Det finns ingen anledning att köra lågrepsträning som nybörjare om man är ute efter hypertrofi.

trapz star
2013-08-07, 17:20
Finns det några riktigt beprövade och kända hypertrofi program? Vill helst ha som starting strenght,stronglifts alltså kända program.

Förstår faktiskt inte heller varför man måste träna upp styrka först och sen gå på hypertrofi när man kan börja direkt typ? Är säkert bra att varva dock

major Pectoralis
2013-08-07, 17:32
Hur länge har du tränat? I början behöver man inte träna tungt för att öka styrka. Jag har nog sagt det tidigare men om man satsar på hobby-BB så finns ingen anledning att satsa på hobby-SL

trapz star
2013-08-07, 17:55
Hur länge har du tränat? I början behöver man inte träna tungt för att öka styrka. Jag har nog sagt det tidigare men om man satsar på hobby-BB så finns ingen anledning att satsa på hobby-SL

Har tränat strikt sen oktober, dock lallat runt 2 år på gymmet med rätt dåliga resultat. 190/80 12%. Saken är den att jag tycker bb träningen är roligare också. Intensivare,mer kondition,mjölksyra, kort vila och på igen. Stronglifts är så tråkigt nu :(

Känns som man vilar mer än man tränar med stronglifts, och fast jag lyfter 135 i mark och gör 5*5 på 90kg i böj är jag as liten, verkligen skitsmal! Tror fan starting strengt suger om man vill bli större, jag blir då iaf bara starkare av det. Menar inte att jag är stark, men har vänner som är bra större och bra klenare än mig iaf?

Ge mig ett beprövat hypertrofi program

Torsk_ole
2013-08-07, 18:10
Varför inte börja direkt med hypertrofi istället? Lära sig övningarna gör man under ett program för hypertrofi också samt att styrkan ökar väldigt snabbt i början även om man tränar med högre reps.

Fördelen är dessutom att man inte skadar leder, senor och skelett som tar upp till ett halvår att anpassa sig till tung träning. Det finns ingen anledning att köra lågrepsträning som nybörjare om man är ute efter hypertrofi.

Därför att 99 % av scheman som är gjorda för styrkelyft (nybörjare i detta fall) är bättre än många "byggar" program. Det är lätt att bli vilsen när man letar efter program i syfte att få ökad hypertrofi.

Tror det finns en viss risk att vi talar förbi varandra också. Vad är höga reps och vad är ett styrkelyft program? Min erfarenhet är i alla fall att det som kör hypertrofi tittar mycket på muskelgrupper, vilken split, antal set/reps.
Styrkelyftprogram brukar titta mer på övningar, intensitet och progression.

Jag har ingen utbildning i vad som skadar en person mest. Men en hög total volym bör vara lika "farligt" som en högre intensitet.

Jag anser dock att det finns en god anledning till att köra lägre repitioner även för nybörjare. Att öka i styrka är viktigt, även för hypertrofin.

Torsk_ole
2013-08-07, 18:14
text

Kör 5/3/1 BBB. Där får du det bästa av två världar. Går att anpassa efter nybörjare också.

I vilket fall som helst kan du köra 1-2 basövningar med en intensitet på 60-90% och därefter högre antal reps på komplement/assisstans övningar.

Då kommer du antagligen inte missunna en styrkeutveckling och samtidigt få hypertrofi.

Simonfrisk
2013-08-07, 18:20

Men kör då volym, så löser det sig. :)

trapz star
2013-08-07, 21:23
Har bestämt mig för att skita i starting Bengt och köra ett under/över 4 pass i veckan istället. Man tränar både högreps och lågreps, börjar på typ 12-15 sen sista månaden typ 3:or. Verkar riktigt motiverande!
http://www.bodybuilding.com/fun/12-week-daily-bulking-trainer-01.htm

Medusa
2013-08-07, 22:04
Starkare = Mer muskler.

trapz star
2013-08-07, 22:08
Starkare = Mer muskler.

Starkare blir du ju även vid hypertrofi känns vettigare ju mer man läser om man är ute efter volym

Old Nick
2013-08-07, 22:29
Känns som man vilar mer än man tränar med stronglifts, och fast jag lyfter 135 i mark och gör 5*5 på 90kg i böj är jag as liten, verkligen skitsmal! Tror fan starting strengt suger om man vill bli större, jag blir då iaf bara starkare av det. Menar inte att jag är stark, men har vänner som är bra större och bra klenare än mig iaf?

Känns som att du har lite orealistiska förväntningar. Du skrev att du har kört programmet "i 2 månader nu lite till och från". Tror du att 8 veckor är nog för svällande armar och köttiga bröstmuskler, och att det är fel på programmet när du inte har sett dessa resultat ännu?

pansarvagn
2013-08-08, 00:35
Därför att 99 % av scheman som är gjorda för styrkelyft (nybörjare i detta fall) är bättre än många "byggar" program. Det är lätt att bli vilsen när man letar efter program i syfte att få ökad hypertrofi.

Tror det finns en viss risk att vi talar förbi varandra också. Vad är höga reps och vad är ett styrkelyft program? Min erfarenhet är i alla fall att det som kör hypertrofi tittar mycket på muskelgrupper, vilken split, antal set/reps.
Styrkelyftprogram brukar titta mer på övningar, intensitet och progression.

Jag har ingen utbildning i vad som skadar en person mest. Men en hög total volym bör vara lika "farligt" som en högre intensitet.

Jag anser dock att det finns en god anledning till att köra lägre repitioner även för nybörjare. Att öka i styrka är viktigt, även för hypertrofin.

De flesta styrkelyftarprogram (typ SL, SS, MC, etc) ger ofta en oestetisk kropp eftersom de helt skiter i all form av isolationsövningar. Hypertrofi och styrka flyter ju ihop en del. Men jag tror det viktiga är att tänka efter vad man har för mål. Trapz star vill ju bli större och skiter i styrka, varför ska han då börja med ett program som helt utesluter övningar som är viktiga för en estetiskt tilltalande kropp. (armträning, magträning, lats, övre bröst).

Visst är det5 viktigt att lägga fokus på basövningar, styrkeökning, men det är minst lika viktigt att lägga fokus vid symmetrin.

Njet, muskler anpassar sig snabbare till belastning än senor, leder och skelett. Att köra högre antal repetitioner är bättre för kroppen än att direkt börja träna lågrep.

Man behöver inte träna med låga repetitioner för att öka i styrka.

Torsk_ole
2013-08-08, 04:53
De flesta styrkelyftarprogram (typ SL, SS, MC, etc) ger ofta en oestetisk kropp eftersom de helt skiter i all form av isolationsövningar. Hypertrofi och styrka flyter ju ihop en del. Men jag tror det viktiga är att tänka efter vad man har för mål. Trapz star vill ju bli större och skiter i styrka, varför ska han då börja med ett program som helt utesluter övningar som är viktiga för en estetiskt tilltalande kropp. (armträning, magträning, lats, övre bröst).

Visst är det5 viktigt att lägga fokus på basövningar, styrkeökning, men det är minst lika viktigt att lägga fokus vid symmetrin.

Njet, muskler anpassar sig snabbare till belastning än senor, leder och skelett. Att köra högre antal repetitioner är bättre för kroppen än att direkt börja träna lågrep.

Som sagt. Vi har nog olika uppfattning om vad som ingår i ett nybörjar program för styrkelyft. Att skita i isolationsövningar skrev jag att man inte skulle göra, eller hur?
Att bli stor utan att dessutom vara stark är extremt ovanligt. Att höja sitt 1RM och därefter arbeta upp sin arbetskapacitet brukar bli bättre för de flesta. Det jag vill få fram är att man inte får missunna styrke utvecklingen. Och kör man Styrkelyft går det alldeles utmärkt att curla, snedbänk, vader, sidolyft, face-pulls etc.

Jag vet att senor och leder samt muskler anpassar sig olika. Att köra med hög intensitet kontra låg ger oftast olika typer av skador. Dessutom har han kört sedan oktober.

Åter igen. Vi har nog väldigt olika uppfattning om vad träningen innebär. Du har en viss syn på vad styrkelyfts träning är, jag en annan.

RobbanColeman
2013-08-08, 06:55
Min erfarenhet är iaf att jag går vilse då jag blandar tungt med "lätt". Banar man in sig på tung bänk blir det "tung" pushdown osv, repsen är ointressanta, det jag menar är att man flyttar vikter. Jag börjar då tänka fullt sträck, full rom och inte gör vikten tung och vips gör jag dubbla repsen i pushdown men jag tappar bort mina triceps, inte bara i övningen utan framförallt på armen.

Precis själv utfört det jag pratar om ovan. ;)

Trots att jag ökade styrkan i bänkpress, full rom, pushdown full rom, har jag nu bara samma armmått som när jag vägde 15kg mindre förra året. Det är helt jävla kasst skulle jag vilja påstå. Ökade dessutom mina fulcurls/hammer-curls med 5kg/hand för samma reps... Vägen dit körde jag 10or med 25kg istället för 5or på dem som jag gjorde då jag hade hyffsade armar!

Släpp styrketänket, när du växer kommer du ta lite tyngre per automatik, sakta men säkert. Då är det din muskelstyrka som styr det garanterat, inte ändrad teknik, nervbaning osv. En cm större överarm t ex är ingen dunderhöjning av vikterna alls, vissa ökar vikter motsvarande 10cm, men har ökat max 1cm, det är det vanliga, därför många tror att man är svag osv. Det är det vi är lite inne på i tråden, det finns olika mål med träningen och olika vägar att gå.

RobbanColeman
2013-08-08, 07:11
Därför jag kan tycka det är rätt kul att flytta vikter ibland, vissa tror att dem kan flytta vikt bättre än jag t ex, men då jag också gör det så flyttar jag mer och det blir också så uppenbart varför jag är så mycket större/bättre, jag lyfter mer än de flesta då jag gör vikten tung och kanske det dubbla mer än de flesta om jag också bara flyttar vikter.

När jag hantel-ror med 52kg sägs det att jag är stark rätt ofta, men jag säger ju att jag kör på kontakt, för fyra veckor sen rodde jag med 90kg. Då var det inte kontakt kan jag lova men det var inte så där jättetungt heller. Ja anser dock det är så stor skillnad på detta så det inte ens är samma övning ens, även om den ser nästan likadan ut för ett otränat öga. Just där nybörjare går bet, dem kollar på dem större killarna och tänker vikter och mål, dubbla gärna vikterna som jag var inne på, det kommer lätt behövas det nämligen för samma massa om ni ska jämföra er med en byggare.

Eller som med min hammercurl, jag kan köra dem med 25kg och det tar bättre men jag kan flytta på 42kg. Listan kan göras galet lång...

Slutord: Kör på styrketänk men tro inte det kommer räcka med t ex 90kg i böj för mina lår eller 25kg hantelcurl för mina armar osv, det funkar bara om man lyfter likadant. Går man styrkevägen går det inte fortare iaf, man lurar sig bara iom att vikterna ökar så mycket fortare än måtten med det utförandet. Dessutom ju längre tid det går desto mer skevt blir det iom att man faktiskt missar det som ska träffas i så många övningar.

OBS! Detta är min alldeles egna uppfattning och man är fri att tycka tvärtemot, givetvis. Jag talar bara av egen erfarenhet.

Ladugårdsdörr
2013-08-08, 07:24
Hypertrofi och styrka flyter ju ihop en del.

Det flyter ihop väldigt mycket, speciellt för nybörjare.

Som vanligt missar ni det självklara, från OP:

Har tränar stonglifts i 2 månader nu lite till och från

Är 190cm väger 79kg

Rätta till det som är uppenbart fel (han varken tränar eller äter) innan ni ger er in på pseudodiskussioner om "hypertrofi" och tipsar om diffusa upplägg som en nybörjare näppeligen kan hantera.

RobbanColeman
2013-08-08, 07:33
Det flyter ihop väldigt mycket, speciellt för nybörjare.

Som vanligt missar ni det självklara, från OP:

Rätta till det som är uppenbart fel (han varken tränar eller äter) innan ni ger er in på pseudodiskussioner om "hypertrofi" och tipsar om diffusa upplägg som en nybörjare näppeligen kan hantera.

Jag skulle vilja påstå att det är normalt med 79kg. Är man inte fet väger man ju inte mer då. Dessutom bör man tänka på att 90kg hård på den längden är rätt bra med.

TS väger väl motsvarande vad jag själv hade vägt om jag inte sett ut som Barbapappa 1994 då jag startade min karriär.

Jag vägde 1kg mer än just då när jag tävlade 2011 t ex. Jag var dock inte så jättefet då.

Din poäng kvarstår dock så tillvida att det hänger enormt mycket på maten också, träningen är en bit bara av pusslet. ;)

gunhamn
2013-08-08, 07:39

Kanske dåliga nybörjarprogram i Styrkelyft då? Känns inte som nybörjaprogram om det inte ingår komplimentsövningar... Låter snarare som toppningsprogram i Styrkelyft med enbart låga reps och lite kompliment.

tror att TS skulle komma långt med att köra Böj, bänk och mark samt att komplettera med klassiska tunga övningar som chins, dips, latsdrag, roddar, hantelpressar, militärpressar, lårcurl/benspark osv.

Och sedan är jag inne på samma spår som Robbancoleman (om jag förstår dig rätt) att du ska tänka progression fast med samma teknik.

FLCL
2013-08-08, 07:41
Jag tror RobbanColeman är inne på rätt spår. Min bild är att det är viktigast med kontakt och att rätt muskel arbetar.

Fast tror också att det är viktigt att man lyfter tungt, med kontakt, och då kan det ju faktiskt vara bra att öka lite i styrka också. Därför kör jag ungefär efter PureWheys-metod. Börjar varje pass med en tung basövning för att sedan gå över till lätt basövning och isoleringsövningar. Ska prova det fram till nyår och utvärdera hur det känns.

RobbanColeman
2013-08-08, 07:50
Det finns ju uppenbarligen olika vägar. Progression är alltid A och O men kan ske lite olika. Japp, som Gunhamn sa, utförandet måste ju vara lika.

Alla är vi olika, jag kommer aldrig dra mark som Erik men jag kanske kan få en bra rygg detta till trots genom att belasta min rygg ypperligt utan att bryta ryggen, lite som när jag böjer t ex. :)

Skulle vara kul att se en bild på Eriks rygg och fantisera om vad han ska dra för att vara bäst i CBB, gällandes ryggen då. Den kanske är så bra redan, jag har faktiskt inte en aning. Ni som kör på styrka måste nog sätta er tillit till det iaf för lycka till att spöa denna lyftkran i det momentet. :d

Jag maxar ju förövrigt 172,5kg i marklyft med en veckas sängliggande efter det ungefär. :)

Old Nick
2013-08-08, 08:57

Men SS och SL är ju inga "styrkelyftarprogram" i ordet rätta bemärkelse. Visst, det är ju styrkelyft, inget snack om den saken, men det handlar ju bara om att bygga styrka så snabbt det är möjligt för en nybörjare. Linjär progression så långt det går, pressa upp resultaten i bänk, mark och böj tills det inte går att öka mellan träningspassen längre och sedan är programmet slut. Finito.

Man kör inte Starting Strength livet igenom. Eller ens ett år. Bara tills man mjölkat ut det man kan. Och på den tiden det tar tror jag inte att man hinner få en oestetisk kropp. Och jag tror inte att man på ett BB-program kommer att se ut som en Mr. Olympia på den tiden heller. Skillnaden lär vara minimal vad gäller utseende mellan de två. Men man lär vara betydligt starkare efter SS, det är jag övertygad om.

trapz star
2013-08-08, 11:34
Därför jag kan tycka det är rätt kul att flytta vikter ibland, vissa tror att dem kan flytta vikt bättre än jag t ex, men då jag också gör det så flyttar jag mer och det blir också så uppenbart varför jag är så mycket större/bättre, jag lyfter mer än de flesta då jag gör vikten tung och kanske det dubbla mer än de flesta om jag också bara flyttar vikter.

När jag hantel-ror med 52kg sägs det att jag är stark rätt ofta, men jag säger ju att jag kör på kontakt, för fyra veckor sen rodde jag med 90kg. Då var det inte kontakt kan jag lova men det var inte så där jättetungt heller. Ja anser dock det är så stor skillnad på detta så det inte ens är samma övning ens, även om den ser nästan likadan ut för ett otränat öga. Just där nybörjare går bet, dem kollar på dem större killarna och tänker vikter och mål, dubbla gärna vikterna som jag var inne på, det kommer lätt behövas det nämligen för samma massa om ni ska jämföra er med en byggare.

Eller som med min hammercurl, jag kan köra dem med 25kg och det tar bättre men jag kan flytta på 42kg. Listan kan göras galet lång...

Slutord: Kör på styrketänk men tro inte det kommer räcka med t ex 90kg i böj för mina lår eller 25kg hantelcurl för mina armar osv, det funkar bara om man lyfter likadant. Går man styrkevägen går det inte fortare iaf, man lurar sig bara iom att vikterna ökar så mycket fortare än måtten med det utförandet. Dessutom ju längre tid det går desto mer skevt blir det iom att man faktiskt missar det som ska träffas i så många övningar.

OBS! Detta är min alldeles egna uppfattning och man är fri att tycka tvärtemot, givetvis. Jag talar bara av egen erfarenhet.

Förstår, låter vettigt! Gillar dina tips och åsikter. Har du lust att titta på detta upplägget? Vad tycker du?
http://www.bodybuilding.com/fun/12-week-daily-bulking-trainer-01.htm

Verkar gå ut på att börja på 15reppare sen komma ner till tunga treor.

Jag gillar träning 4 pass i veckan under/över. Du kanske har andra förslag på liknande scheman?

Commando1980
2013-08-08, 12:14
Hitta ngn kunnig som kan instruera dig på plats. En massa scheman kan fungera, men allt fungerar bättre om man kan träna.

Lyssnar du på för många personer så blir du bara förvirrad.

RobbanColeman
2013-08-08, 12:44
Hitta ngn kunnig som kan instruera dig på plats. En massa scheman kan fungera, men allt fungerar bättre om man kan träna.

Lyssnar du på för många personer så blir du bara förvirrad.

+1

Trapz star, kolla gärna in i min journal, där ser du hur jag t ex tränar, funkar utmärkt för dig med. Som i citatet ovan är det dock förmågan att kunna träna snarare än bara det perfekta schemat du bör leta efter. Alltså hur man gör övningarna.

trapz star
2013-08-08, 16:53
+1

Trapz star, kolla gärna in i min journal, där ser du hur jag t ex tränar, funkar utmärkt för dig med. Som i citatet ovan är det dock förmågan att kunna träna snarare än bara det perfekta schemat du bör leta efter. Alltså hur man gör övningarna.
Tack ska kolla och starta en journal jag med :)

RobbanColeman
2013-08-08, 17:02
Tack ska kolla och starta en journal jag med :)

Kör så det ryker! *flex*

trapz star
2013-08-08, 18:49
Kör så det ryker! *flex*

Yeah, feels good man