handdator

Visa fullständig version : Nybörjare skulle gärna vilja ha lite feedback:)

alittlenoob
2013-08-05, 16:41
Hej! Jag har precis börjat tränat styrketräning och skulle väldigt gärna vilja ha lite feedback på mitt val av övningar, antal set/reps, antal träningstillfällen etc:)

Jag tränar hemma och har dessa redskap tillgängliga (andra mindre redskap kan givetvis införskaffas, dock t ex inte en stor ställning för typ chins) :P
-Skivstång
-Hantlar
-Träningsbänk (för bänkpress, situps etc)
-Obegränsat med vikter

Mitt mål är att öka både lite i styrka och volym, mest överkroppen som är intressant för mig. Jag har valt att träna 2,5 ggr i veckan i snitt, alltså 48 timmars vila vila följt av 72 timmars vila följt av 48 timmars vila osv

Övningar till fail:
-Bänkpress-2x7-9 följt av 1x4-5
-Militärpress:2x6-8 följt av 1x4-5
-Marklyft:2x6-8 följt av 1x4-5
(5 minuters vila)
-Knäböj 3x7-9
-Jägaren (sitta mot en vägg utan stol):2x till fail
Följt av två "utfyllnadsövningar", tänker här att 2x kanske räcker eftersom jag redan tränat dessa muskelrgrupper
-Axelpress (åt sidan):2x7-9
-Bicepscurls med hantlar:2x7-9

Total träningstid ca 50 minuter

Vore jättetrevligt om någon med lite erfarenhet av träning skulle vilja komma med lite feedback och tips!:)

wilhelmblomgren
2013-08-05, 16:54
Ser bra ut :) . Men kör mer ben. Man bör aldrig fokusera sig på en del av kroppen, i ditt fall överkroppen. Kör båda lika mycket så får du bäst resultat och blir proportionerlig.

PontusAndersson
2013-08-05, 16:58
Hej,

Det har diskuterats flitigt här på senaste att det är onödigt att nybörjare uppfinner hjulet på nytt och skapar egna träningsprogram. Jag håller med, bättre att använda ett beprövat program från någon som redan lärt sig av sina misstag.

Du har riktigt bra utrustning hemma! Kolla något av de här programmen, det tror jag kan ge dig bland den absolut bästa utvecklingen du kan få och går med enkel modifikation att genomföra med din utrustning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Jag vet inte om du är van vid träning med vikter, men om du är osäker på hur man gör tror jag det kan vara vettigt att skaffa ett gymmedlemskap i några månader. Då har du chansen att se hur andra utför övningar och fråga om hjälp, så du inte lär dig helt fel på egen hand.

Vad gäller ditt eget träningsprogram så har du lagt in många basövningar och det är kanon! Min personliga åsikt är att du kan skippa "Jägaren", den övningen gör inte så mycket nytta ur ett muskelbyggarperspektiv.

Lycka till!

alittlenoob
2013-08-05, 17:09
Tråden med nybörjarscheman var jättebra och lärorik! (hade missat det). Och ska tänka på att fokusera lite mer på benen

Tack för feedbacken! Jättetrevligt forum ni har här:)