Visa fullständig version : Mjukglass
Tja, tröck precis en mjukglass då jag hade massa gratiskuponger som snart går ut.
Tänkte ställa en klassisk dumfråga och checka om någon av er har någon aning hur mycket kcal den kan tänkas innehålla!
Min glass är den i mitten, en vanlig (jävligt stor) mjukglass med nötkross som strössel.
Bägaren rymde 126ml om det kan tänkas hjälpa er.
Någon som har en aning?
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Det ser ju ut att vara glass värt två bägare, alltså 252ml. Tar vi GBs Vaniljglass (http://gb.se/produkter/gb-graddglass-klassisk-vanilj-2/) som exempel så är ju 1ml ca 0.5g. Alltså sitter du på ca 146g glass. Tar vi GBs glass igen så innehåller den 190kcal per 100g och vid den mängd du har så blir det 277,5kcal.
Tänk dock på att volym- och energidensiteten skiljer sig avsevärt beroende på glassort.
Tar vi istället GBs Gammaldags vanilj (http://gb.se/produkter/gb-graddglass-gammaldags-vanilj/) så innehåller den 230kcal per 100g. Alltså 336kcal för din del.
Stort tack, respekt åt dig!
Ska fråga vad dom använder för glass nästa gång!
Kan det vara ca 30g hasselnötter på ? Eller är jag ute och cyklar då?
Jag kör utan matematiska formler utan bara uppskattar, jävligt svårt iofs för har aldrig brytt mig om att väga glass? 400-450 kcal.
wilhelmblomgren
2013-08-05, 16:49
Bättre att överskatta än att underskatta... Men ca 350kcal?
Jag lutar också åt 400-500kcal. Det är rikligt med glass i den bägaren, du.
http://siaglass.se/vara-glassar/sia-glassbar/mjukglass/mjukglassmix-sia-graddglass
SIAs mjukglass verkar ligga på 160 kcal/100 g. Frågan är ju om det är per 100g färdig glass eller mixen, lär ju vara endel luft i mjukglass jämfört med bara mixen
350 ca tror jag mer på
inte mer iaf du fegade ju på rånet som dina kompisar käkade, så deras e nog kcal rikare.
and why care ? har väl köpt den..njut.... annars kan ju lika väl dra till ica och köpa lättglass =)
350 ca tror jag mer på
inte mer iaf du fegade ju på rånet som dina kompisar käkade, så deras e nog kcal rikare.
and why care ? har väl köpt den..njut.... annars kan ju lika väl dra till ica och köpa lättglass =)
Rånet blir bara torrt i slutet, ;)
Vi började diskutera detta när vi käkade, ville mest bara veta . Käkar och är gla oavsätt om den innehöll 200kcal / 1000kcal ;)
Men vi verkar vara överens om cirka 350 kcal?
skulle tipps på det jämför med ex vis mcdonalds mcflurry som har krossad daim.
så350-400 iaf. tippar jag på.
inte mer iaf, rånet brukar plussa en del gahh nae rånet e inte torrt det e gott =) spec i köpe strutar då man längtar till botten som e fylld med nougat eller choklad. i vissa kola. och daimstrut e la tunt lager täckt hela vägen inuti med choklad och mer mot botten =)
gahhh vad glass ja ska göra med min nya maskin imon.
inte mer iaf, rånet brukar plussa en del gahh nae rånet e inte torrt det e gott =) spec i köpe strutar då man längtar till botten som e fylld med nougat eller choklad. i vissa kola. och daimstrut e la tunt lager täckt hela vägen inuti med choklad och mer mot botten =)
OT: Försök lägga ned lite mer tid när du skriver dina inlägg. Det är i princip omöjligt att läsa.
Blev ju intressant det här, men vad säger ni om kulglassen då?
Syskonen beställde någon jäkla tivolii bomb där dom la en kulglass i botten och sedan mjukglass och en slisklig topping på toppen. Lillsyrran krämade även på strössel. (9år)
Men om man nu skulle räkna kalorier så måste väl en mjukglass innehålla mindre kalorier än kulglassen ?
Preteritumformen "Tröck" kan vara ett av världens fulaste ord.
Språklig och gramatisk våldtäkt.
Nej nu ska jag sluta vara språkpolis för idag.
Tack för ordet.
Språklig och grammatisk våldtäkt.
Nej nu ska jag sluta vara språkpolis för idag.
Tack för ordet.
;)
;)
Hahaha
;)
Jag ska kanske inte kasta glas i stenhus =)
vicarious
2013-08-07, 08:07
Men om man nu skulle räkna kalorier så måste väl en mjukglass innehålla mindre kalorier än kulglassen ?
Per viktenhet ja, men det beror ju helt på hur mycket av respektive glass man fyller struten med.
speedy83
2013-08-07, 09:05
En tanke som slog mig när jag tryckte i mig en lite väl stor mjukglass igår var, hur ser näringsinnehållet ut i dessa sett till P, K och F
Någon som har koll på det??
Per viktenhet ja, men det beror ju helt på hur mycket av respektive glass man fyller struten med.
Ja, det är helt sant.
En kula lär ju innehålla mindre kcal än en gigantisk mjukglass.
En tanke som slog mig när jag tryckte i mig en lite väl stor mjukglass igår var, hur ser näringsinnehållet ut i dessa sett till P, K och F
Någon som har koll på det??
Kör en google-sökning på soft serve ice cream
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.