handdator

Visa fullständig version : Hur mycket energi behövs efter träning?

Dragkroken
2013-08-05, 10:22
Jag har i många år väntat med mitt större kvällsmål efter mitt träningspass, men nu så har jag två små barn som jag gärna vill äta middag ihop med.
Detta har krockat lite med mina rutiner angående äta för mycket före träning, och som då skjuter på mitt tränings pass ifrån ca kl 17 till 20

Min fråga är igentligen, hur mycket energi krävs det för mig att fylla på efter träning?

Kan jag äta min vanliga middag med familjen och sen bara dra en gainer och nån banan efter träning? Eller ska jag splitta middagen pre/post träning?

wops
2013-08-05, 11:52
Det beror ju på vad du har för mål med din träning.

Dragkroken
2013-08-05, 12:38
Mitt mål är att fortsatt öka min styrka men att ligga på balans, då jag tävlar i en specific viktklass. Jag äter helst större delen av mitt kaloribehov under dagen och vill minimera intaget då min mage inte pallar med att äta allför mycket så "sent" på kvällen, alltså när jag kommer hem runt 22.00

wops
2013-08-05, 12:47
Mitt mål är att fortsatt öka min styrka men att ligga på balans, då jag tävlar i en specific viktklass. Jag äter helst större delen av mitt kaloribehov under dagen och vill minimera intaget då min mage inte pallar med att äta allför mycket så "sent" på kvällen, alltså när jag kommer hem runt 22.00

Okej där har du svaret, kör på det som känns bäst.
Ät middagen med kidzen och så återhämtar du dig med proteinshake och en banan efter träningen. Allt beror ju på hur många kcal du har att slösa.

Dreas
2013-08-05, 12:56
I ditt fall hade jag dragit en kaseinbaserad drink + kolhydrater. Mer än en banan. En näve godis eller malto i drinken.

Dragkroken
2013-08-05, 13:01
Jag sparar ju gärna dock de kcal så att kroppen får en ordentlig återhämtning, men tänkte bara vad som kan vara en vettig siffra, 10-15% av dagsbehov kanske?