Visa fullständig version : Min katt äter mina omega-3
Min katt Morris äter mina omega-3 kapslar.
Nej, jag ger dem inte till honom. Tar fram en multivitamin och en fiskolja kapsel på morgonen och plockar med mat/skålar osv.
Katten ligger som vanligt och sover i rummet brevid, efter en natt utomhus.
Men så gör man något oväntat, som nu, att man kopplar in sina gamla PS3, så är han där direkt och tuggar i sig min kapsel. Ibland två st.
Lite roligt tycker jag det är givetvis men frågan är om det kan vara farligt för katter med så mycket kapslar omega-3, över sikt? Förutsätt att man tex äter två på morgonen och han tar båda tio dagar i sträck om det vill sig illa.
Jag har börjat blivit mer vaksam och sköljer ner dem direkt jag plockar ur dem ur burken, men ibland glöms det bort eller man gör något avvikande. Farligt eller inte?
StorEric
2013-08-05, 09:43
Det är väl typ fiskolja. Katter gillar fisk.. kör på..
Snål du ær som inte ger honom lax till frukost varje morgon. Han gør detta før att du ska førstå.
Kattastrof. Mer än så vet jag inte.
Diomedea exulans
2013-08-05, 10:49
Skulle vara intressant att veta vad detta har för effekter på din katts välmående, livslängd och muskelmassa.
Skulle vara intressant att veta vad detta har för effekter på din katts välmående, livslängd och muskelmassa.Han verkar må bra, acceptabel bukfetma dock men mycket snabb och explosiv i i korta, korta sträckor.
Enda jag kan tänka mig är att kapslarna fastnar i halsen om han inte tuggar de ordentligt.
PureWhey
2013-08-05, 13:00
Köp Kerstin i kapselform och en liten viktsläde, kör han på kan du börja mäta omkrets på benen :D
Edit: köp inte Kerstin, stackarn, kreatin såklart...
Le iPhone
Finska Lejonet
2013-08-05, 13:09
Det kan vara en kattalysator till tyngre grejer, snart slickar han i sig kreatinet till efterrätt.
High1ander
2013-08-05, 13:10
Omega-3 är kattabolt för din kissemiss.
PureWhey
2013-08-05, 13:14
Så länge han håller sig borta ifrån koffeinet...
Le iPhone
Fint namn på en katt. :)
Allvarligt, går inte de här små olyckorna att avvärja? Måste du lägga fram kapslarna på bordet? Eller handlar det mer om att det är kul att se kissen äta kosttillskott och att göra en tråd om det?
Det går inte att svara på om det är nyttigt. Hur ser kosten ut i övrigt?
Du har tur du, mina katter stjäl skinka. Om man vänder bort blicken från mackan så försvinner pålägget. Den ena slickar bort allt gult från ostbågarna om hon kommer åt skålen. Den andra stjäl chips. En av dem, okänt vilken, stjäl lax från laxpastan och river ut den före detta middagen över hela bordet. Båda äter upp mina ampelliljor hellre än kattgräset jag odlar och ingen av dem vill dricka vatten om de inte får dricka från en ölsejdel som ska stå på vardagsrumsbordet... *suckar* Katter...
PureWhey
2013-08-05, 14:48
Du har tur du, mina katter stjäl skinka. Om man vänder bort blicken från mackan så försvinner pålägget. Den ena slickar bort allt gult från ostbågarna om hon kommer åt skålen. Den andra stjäl chips. En av dem, okänt vilken, stjäl lax från laxpastan och river ut den före detta middagen över hela bordet. Båda äter upp mina ampelliljor hellre än kattgräset jag odlar och ingen av dem vill dricka vatten om de inte får dricka från en ölsejdel som ska stå på vardagsrumsbordet... *suckar* Katter...
Katter är onda, min naffsar gärna på mina pepparkarkor...
http://www.vitaminbutiken.se/omega-3-kosttillskott-till-katter-och-hundar.html
Antar att det inte är så farligt.. men jag skulle nog inte mata han med 1000mg kapslar om det är det du har. För mycket av något är väll sällan bra oavsett vad det är, och en katt väger ju lite mindre än oss så det blir ganska mycket omega-3 för något i den storleken :)
Bara min gissning iallafall! :)
Mina katter är också galna i att dricka vatten från en mindre ölsejdel som ska stå på ett sidobord..
Ostbågar är också populärt att slicka på, men inte äta!
Mina katter är också galna i att dricka vatten från en mindre ölsejdel som ska stå på ett sidobord..
Ostbågar är också populärt att slicka på, men inte äta!
Är dina katter svarta burmor?
shut teh face
2013-08-05, 20:19
Våra katter har alltid varit intresserade av mat med kryddning eftersom de alltid tjuvat vår mat, men ena katten är inte helt frisk för han äter en chilipeppar om det ligger någonstans, sen spyr han oftast. Han har även slickat på cayenne peppar, sen äter han iofs upp våra växter också ..
Okryddad fisk äter han inte
3 bondkatter: en svart dam på 15 år, två vita bröder på 4 år
3 bondkatter: en svart dam på 15 år, två vita bröder på 4 år
Aha, då är det ingen ras-grej. Jag trodde mina var knepiga för att de är burmor men då är det bara nån katt-grej :)
en stor stark
2013-08-05, 20:50
Mina vänner hade en katt för ett tag sen som var helt galen i mat. Det var helt galet. Han kunde komma från ingenstans och klippa mat från handen och sen springa iväg. En gång, för ett tag sen, så tog han mat som var väldigt varm från oss. Sen sprang han in under soffan med den och jamade/gnällde medans han åt maten, för att den var för varm.
Han var också väldigt förtjust i ostbågar.
Burmor är härliga!
Mina föräldrar har bondkatter som ätit det mesta de kan få tag, t ex grönsallad med currydressing, getmese, avocado, nachochips och en skumtomte.
Burmor är härliga!
Mina föräldrar har bondkatter som ätit det mesta de kan få tag, t ex grönsallad med currydressing, getmese, avocado, nachochips och en skumtomte.
Ja, våra är lite pratsamma tycker en del men jag tycker det är charmigt att katterna pratar med oss. Jag frågar katterna något och de jamar till svar och snor runt benen. Nyfikna är de också, och trots att de borde vara tanter nu (de är 12 år) rätt spralliga och busiga :)
Låt missarna kalasa på ampelliljorna, enligt vissa veterinärer är det minst lika bra som kattgräs med fördelen att bladen är för tjocka för att komma upp i näsan. :)
Låt missarna kalasa på ampelliljorna, enligt vissa veterinärer är det minst lika bra som kattgräs med fördelen att bladen är för tjocka för att komma upp i näsan. :)
Aha, jamen dåså, de är kloka små djur alltså och inte så dumma som de verkar vid en första anblick :)
För det mesta håller de sig till skotten som hänger ner, men i brist på sådana ger de sig på själva moderplantan och då kan plantorna se ut som stubbåkrar emellanåt. Som tur är kan man knappast ta död på en ampellilja i första taget så det brukar reda sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.