Visa fullständig version : Bra självbiografiböcker
Jag älskar självbiografier och i synnerhet om folk som suttit inne i fängelse.
Men jag är öppen för förslag för andra självbiografier. Är väldigt mycket inne
på sånt som fängelse och maffia, men är som sagt öppen för förslag. Vilka
självbiografier har ni läst och vad tyckte ni om de? Ge mig tips och ge mig
era synpunkter!
Jag älskar självbiografier och i synnerhet om folk som suttit inne i fängelse.
Men jag är öppen för förslag för andra självbiografier. Är väldigt mycket inne
på sånt som fängelse och maffia, men är som sagt öppen för förslag. Vilka
självbiografier har ni läst och vad tyckte ni om de? Ge mig tips och ge mig
era synpunkter!
Har du läst "jag är Daniel" av David Larsson? Den är helt ok, rekommenderar dock att läsa "jag är wanted" först
Diomedea exulans
2013-08-04, 02:32
"Min oskuld och Pearl Harbor" av Charles Bukowski. Underbar.
El choko (osäker på stavning)
Finns även ett avsnitt p3 dokumentär om den killen.
Inte särskilt mycket med maffia (om inte Weider-imperiet räknas som maffia) och fängelse att göra men... Robby Robinsons "The Black Prince: My Life in Bodybuilding: Muscle vs. Hustle" tyckte jag var mycket inspirerande.
Rickard Flinga - Iskallt och stenhårt: mina tjugo år i Texas fängelser
Ozzy Osbournes självbiografi är ruggigt underhållande och inspirerande. Gubben satt inne ett tag i tonåren men det är dock inget som direkt speglar boken. Nu gillar jag visserligen hans musik och det var därför jag läste den, men det är hur som haver en bok värd att läsa i min mening. Oavsett om man gillar eller ogillar hans musik.
KalleBalik
2013-08-04, 09:02
Har du läst "jag är Daniel" av David Larsson? Den är helt ok, rekommenderar dock att läsa "jag är wanted" först
Tveksamt om den kan klassas som självbiografi eftersom det avslöjades att han hittat på det mesta.
Tveksamt om den kan klassas som självbiografi eftersom det avslöjades att han hittat på det mesta.
Det är väl inte fastställt?
KalleBalik
2013-08-04, 09:46
Det är väl inte fastställt?
Läs Dick Sundevalls artikel om honom. David Luthman är hans riktiga namn.
Rickard Flinga - Iskallt och stenhårt: mina tjugo år i Texas fängelser
Läst den. Den var riktigt bra.
El choko (osäker på stavning)
Finns även ett avsnitt p3 dokumentär om den killen.
Också läst den. Den var riktigt bra den med!
Slartibartfast
2013-08-04, 10:42
Scar Tissue, Anthony Kiedis
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSL_mVC6J0MoGMTdDfoWPYWqEQbySzZo 2S6w3JMknI_Sv12bLOCCA
Inte så mycket fängelse, men knark och elände.
KalleBalik
2013-08-04, 10:43
Insidan av Liam Norberg
Rivet Skinn av Nicklas Jansson
Läs Dick Sundevalls artikel om honom. David Luthman är hans riktiga namn.
Dick Sundsvall's böcker är intressanta att läsa om man gillar denna genre
Har ju dock även gått rykten om att det är just pga konkurrens som Dick gjort dessa uttalanden, kan det inte vara rimligt att så är fallet?
Diomedea exulans
2013-08-04, 12:33
Har läst den, och tycker att den visserligen är välskriven, men lite enformig. Det är mest upprepande av samma vals: Knarka, sluta knarka, hitta tjej, göra slut med tjej, skada sig i olycka, repetera.
Fler tips ( vet dock inte sanningshalten men det är bra böcker)
Svensk maffia- Lasse wierup
Kokain - L.W
Maffia krig- Tobias Barkman & Joakim Palmkvist
En mot hundra- Jay Dobyns
Den svenske gudfadern- Nuri kino
Oljeblixten
2013-08-04, 13:06
Med hatet som drivkraft tyckte jag var intressant och varvad med roliga anekdoter och historier, The Dirt var väldigt bra den med!
Hardrocker
2013-08-04, 13:09
Dödsdömd av Damien Echols. Satt 18 år på death row oskyldigt dömd för mord på tre åttaåringar. Släpptes fri 2011.
Jockefoten
2013-08-04, 13:11
The Diary of a Young Girl
The Fry Chronicles
The aquariums of Pyongyang
Med hatet som drivkraft tyckte jag var intressant och varvad med roliga anekdoter och historier, The Dirt var väldigt bra den med!
Och ''The heroin diaries''
Dom 2 kan jag också rekommendera, Skrämmande insyn i det så kallade ''rockstar livet''.
Total Recall me Arnold.
Öhh mein kampf me aldolf hitler... Goddag yxskaft!
Diomedea exulans
2013-08-04, 14:08
Wut?
Patrik Asplund - Med hatet som drivkraft.
Från punkare till skinhead, huligan och nazist. Sångare i bandet Midgårs söner. Riktigt bra bok, men otroligt svår att få tag i.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPxhQFCQ14MGLKf2M0690qUsDprJCdI OE14kZdgguC7jntGwZi
the_PL_man
2013-08-04, 14:56
En helt annan genre men riktigt läsvärd: Anders Olsson - Det finns ingen gräns
Steve Jobs en biografi av Walter någonting.
En blandning mellan datorns historia, Apple och Steve Jobs liv, rekommenderas.
VoDaresVins
2013-08-04, 16:22
Av de musikers självbiografier jag läst tyckte jag Lemmys var mest underhållande. White line fever.
Oljeblixten
2013-08-04, 16:40
Patrik Asplund - Med hatet som drivkraft.
Från punkare till skinhead, huligan och nazist. Sångare i bandet Midgårs söner. Riktigt bra bok, men otroligt svår att få tag i.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPxhQFCQ14MGLKf2M0690qUsDprJCdI OE14kZdgguC7jntGwZi
Den finns som ljudbok på en stor känd torrentsite, den finns även att låna på biblioteket! riktigt läsvärd samt underhållande!
Den finns som ljudbok på en stor känd torrentsite, den finns även att låna på biblioteket! riktigt läsvärd samt underhållande!
Tack! Min bok försvann för ett par år sen och jag har letat ett bra tag efter den utan framgång.
Say what now ?
Ljuvligt
2013-08-04, 16:47
Och ''The heroin diaries''
Dom 2 kan jag också rekommendera, Skrämmande insyn i det så kallade ''rockstar livet''.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSL_mVC6J0MoGMTdDfoWPYWqEQbySzZo 2S6w3JMknI_Sv12bLOCCA
Läste alla tre efter varandra (fråga mig inte varför) och det rekommenderas inte, det blir ganska enformigt. Men helt okej att slöläsa. Dock får jag slå ett slag för Patti Smiths Just kids.
Jag diggade faktiskt Marilyn Mansons biografi! "the long road out of hell" har jag för mig att den heter. Riktigt underhållande om den gode Brian.
Tack för era svar allihopa! Ni som fortsätter att posta: Snälla, en kortare beskrivning bara om vad den handlar om, bara lite kort, några rader så man får en liten insyn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.