Visa fullständig version : Snabbare resultat!
MissLinisen
2013-08-03, 17:48
Hej!
Vet att snabbdieter aldrig är en bra grej men ska iväg på strandsemester och vill gärna bli lite tightare och slankare till dess! Har redan varit igång i ca 3 veckor och legat på runt 1200 kcal/dag. Men ser inga direkta resultat trots att jag är noga både med träning och kost. Vecka 1 styrketränade jag inte utan satsade mest på morgonpromenader och kosten. Har därefter kommit igång m styrketräning och fortsatt gå. Går 30-60 min powerwalk ca 5 ggr/vecka och tränar styrka 3 ggr/vecka. Händer tyvärr inte mycket med vikten. Huden känns lite slappare, kanske ett bra tecken på att fettet börjar släppa lite?
Tar tacksamt emot tips på vad jag kan göra de ca 2,5 veckor som är kvar för att få lite bättre resultat (använder nu appen shapeup för att hålla koll, när man registrerar träningen där "får" man äta lite mer, kanske dumt?)!
Är 30 +, 171 cm, 72 kg. Kurvig och kommer aldrig bli en size zero men gillar och trivs med hur min kropp ser ut runt 67-68 kg dvs - 5 kg från där jag är nu. Har tränat en hel del genom åren med olika PT's, haft kostscheman och även kört VLCD i 7 veckor (11 kg viktminskning, upp ca 5 kg av dem).
Som sagt alla tips är välkomna främst för de närmaste 2,5 veckorna men även långsiktiga råd!
Kom ihåg att vattennivåer varierar mycket, särskilt hos kvinnor.
Var noga med att räkna exakt ALLT du stoppar i dig. Ät mycket protein, dra ner på fett och håll kolhydrater lägre, men inte minimalt. Ät gärna mer magra mjölkprodukter (kvarg/keso etc) också.
MissLinisen
2013-08-03, 18:05
Jo jag vet, ibland känner man sig extremt "vattnig" i kroppen. Gjorde fettmätningar med en PT för några år sen och han sa att jag hade ovanligt mycket vätska i kroppen - grymt störigt.
Saltar du maten mycket? Stressar du?
Vatten kan göra mycket skillnad och vatten är som bekant inte fett, varpå man kan bli grundligt lurad vid viktnedgång och tappa sugen emellanåt.
MissLinisen
2013-08-03, 19:03
Jag stressar inte så mycket längre. Men har haft en ganska jobbig period efter ett att det tog slut med mitt ex. Då gick jag upp några kg, nu har jag gått ner ca 2 av dem men vill fortsätta. Vad tror du om att "äta upp" träningskalorierna man registrerar i appen? Jag tänker att jag ligger så lågt redan att jag faktiskt behöver dem!?
Vad skriver du in i appen efter att du styrketränat? Typ "styrketräning tungt" 60min? Kan vara ganska missvisande summor. Jag har helt slutat räkna min styrketräning, då jag inte finner en exakt siffra som skulle stämma överens på min förbrukning.
MissLinisen
2013-08-03, 19:29
Det finns inte så många alternativ, men brukar använda "fria vikter, tung" (finns även "fria vikter, lätt" vilket jag tror är lite för mesigt eftersom jag kör så tungt jag kan 10-15 reps.
MissLinisen
2013-08-03, 19:30
.... 30 min fria vikter tung är 252 kal, lätt är 126 kal.
Tror det är för mycket, av egna erfarenheter. Vad är tungt? Grisiga träningspass med knäböj nära att kollapsa eller 10-15 reps i bensparken? Jag tror du kan tjäna mer på att inte räkna in styrketräningen alls i dina beräkningar.
MissLinisen
2013-08-03, 19:43
Japp, det kan du ha rätt i!
MissLinisen
2013-08-03, 19:46
... men hm man vill ju inte riskera att bränna muskler heller.. och så ska man orka att prestera i jobb etc och då är 1200 kal redan ganska lågt. Enligt appen var det egentligen ett för lågt intag. Kan ju bli problem med att man förbränningen går på sparlåga och ämnesomsättningen sätts ur spel etc...
Se till att få i dig ordentligt med protein (2g/kg kroppsvikt) så ger du musklerna rätt förutsättningar för att inte brytas ner. Det tillsammans med hård styrketräning är det man kan göra för att undvika det.
Men viss nedbrytning får man ändå räkna med på 1200kcal.
Sedan som andra sagt, bry dig inte om att räkna med och försöka ersätta kalorier för ett gym-pass. Kör man styrketräning är kalorierna man bränner tyvärr försumbara :(
MissLinisen
2013-08-04, 10:13
Se till att få i dig ordentligt med protein (2g/kg kroppsvikt) så ger du musklerna rätt förutsättningar för att inte brytas ner. Det tillsammans med hård styrketräning är det man kan göra för att undvika det.
Men viss nedbrytning får man ändå räkna med på 1200kcal.
Sedan som andra sagt, bry dig inte om att räkna med och försöka ersätta kalorier för ett gym-pass. Kör man styrketräning är kalorierna man bränner tyvärr försumbara :(
Men ska man inte få sig protein enligt önskad kroppsvikt? T.ex om jag vill väga 65 kg ska jag käka 130 gram protein/dag? Ok men man kan väl ta med konditionsträningen? 1 timme på crosstrainern blir enligt displayen 500 kcal (jag kör tungt) och 1 timmes snabb promenad blir 328 kcal, 30 min cykling (normal) blir 281 kcal etc...
Jag hade dragit ner på konditionsträningen en del om jag vore du. Kortisolnivåerna kan öka markant om man tränar för mycket konditionsträning (långvarig framförallt), inte minst på kaloriunderskott. En konstant stressor.
Ökade kortisolnivåer över tid kan öka muskelnedbrytning och bråka med fettförbränning (på kort sikt och vid lägre nivåer insulin är kortisol markant fettförbrännande istället).
MissLinisen
2013-08-04, 10:34
Jag hade dragit ner på konditionsträningen en del om jag vore du. Kortisolnivåerna kan öka markant om man tränar för mycket konditionsträning (långvarig framförallt), inte minst på kaloriunderskott. En konstant stressor.
Ökade kortisolnivåer över tid kan öka muskelnedbrytning och bråka med fettförbränning (på kort sikt och vid lägre nivåer insulin är kortisol markant fettförbrännande istället).
Jaså? Men min 1 timmes kvällspromenad är något jag gör just för att jag ska stressa ner innan sänggående. Har ofta svårt att somna så det känns som en bra grej. Men du menar att jag ska satsa på enbart styrketräningen då?
Ja, det är inget problem.
Du nämnde 1-timmes CT t ex. Nej man behöver inte endast träna styrketräning vid viktnedgång. Om något kan framförallt tjejer tjäna på att kanske röra sig lite mer, både p g a effekter på fettförbränning men också p g a att man kan äta mer och ändå gå ner och slippa att äta som en sparvunge.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.