Visa fullständig version : Mest underskattade övningar?
Här sitter jag och tänker utforma ett program inför hösten, och tänkte göra en lista med extraövningar att välja ifrån... därför frågar jag er nu om underskattade, eller kanske bara okända, men bra övningar. Stretchövningar räknas också!
Jag börjar :)
Tummy vacuums
Dragon flags
Nackbryggor
Tricepspress (lying triceps extensions)
Liggande triceps-extensioner bakom nacken <- med rakstång. Ser sällan folk utföra denna övning men tycker själv den är grym för att mörbulta triceps. Plus är att man kan flytta mycket vikt i denna övning.
pezrulezhaakon
2013-08-03, 11:51
Mags
Definera först ditt mål, så finns det massor att välja mellan.
pezrulezhaakon
2013-08-03, 11:54
Tobbey
Att flytta mycket vikt säger inget om hur bra du tränar din målmuskel.
Birkharju
2013-08-03, 12:36
Goodmorning, rackpulls med ryckfattning.
Mags
Definera först ditt mål, så finns det massor att välja mellan.
Naturligtvis!
Kroppsbyggning, men även allmän flexibilitet/hållning och sådana saker.
Frontböj. Frontböj vill jag påstå är en otroligt underskattad övning, med korrekt grepp naturligtvis.
ser sällan folk köra pullover med hantel på gymmet. Tycket det är en kanonövning
ser sällan folk köra pullover med hantel på gymmet. Tycket det är en kanonövning
Det är en av de övningarna jag haft i åtanke! Utvecklar nedre lats?
Frontböj. Frontböj vill jag påstå är en otroligt underskattad övning, med korrekt grepp naturligtvis.
Varför skulle greppet i frontböj ha någon betydelse för effektiviteten av själva övningen?
PureWhey
2013-08-03, 13:29
Varför skulle greppet i frontböj ha någon betydelse för effektiviteten av själva övningen?
Det är inte lika fräckt annars!
Vilket grepp kör du mr Proxy?
pezrulezhaakon
2013-08-03, 13:48
Mags
Nedre lats existerar inte.
RobbanColeman
2013-08-03, 13:49
kickback med hantlar!
Annars skulle jag säga allt som inte är böj, mark och bänk. :)
Mags
Nedre lats existerar inte.
Aha, är det så? :em:
Så det ser bara så ut när de blir tillräckligt stora?
pezrulezhaakon
2013-08-03, 14:08
Mags
Muskeln byggs så som genetiken är programmerad. Det enda man kan påverka är storleken och tiden det tar för muskeln att nå en viss storlek.
F.ö. är hantelpullover en tämligen "kass" övning, speciellt för lats.
DJJOHANSSON
2013-08-03, 14:16
Straight arm lat-pulldown
Benspark (många kör den men det är inte många som har den som primär övning för främre lår)
Kickbacks har jag aldrig sett någon annan köra.
Det är inte lika fräckt annars!
Vilket grepp kör du mr Proxy?
Ett typiskt "byggargrepp" med händerna i kors över stången ställer inte samma krav på rörlighet samt styrka i bröstryggen som om man använder ett OL-grepp. Alltså som man håkler när man ska pressa stången över huvudet, kan man säga.
Jag inbillar mig också att iom att det blir tyngre för bröstryggen så blir det även tyngre för bålen.
beckman88
2013-08-03, 15:19
Ett typiskt "byggargrepp" med händerna i kors över stången ställer inte samma krav på rörlighet samt styrka i bröstryggen som om man använder ett OL-grepp. Alltså som man håkler när man ska pressa stången över huvudet, kan man säga.
Jag inbillar mig också att iom att det blir tyngre för bröstryggen så blir det även tyngre för bålen.
Tror inte att greppet har någon betydelse för hur tung övningen är. Det som skulle göra den tyngre är isf att personen i fråga inte besitter rörligheten att utföra övningen med samma form som korsat grepp. Dvs att man faller framåt och sätter större press på bålen. Men har man samma form så kvittar nog greppet*hug*
OT: Mest underskattade övningen: Dragon Flyes, Pull-ups, 1-ben Böj, Snatch-grip-shoulder press.
Jag måste insistera på motsatsen! Med korsgrepp så är det lätt att fuska upp en tung vikt, med OL-grepp så kommer man direkt att tappa stången. Korsgrepp ger en alltså ett litey rum för att bryta upp vikten. Förutsatt att man inte bryter alls, så borde skillnaden vara minimal.
Illustrerade mannen
2013-08-03, 16:40
Dragonflags! Ser aldrig någon annan göra den... Men ofta frågar folk vad det "tar någonstans" när jag gör dem... *screwy*
TommyBoy
2013-08-03, 16:40
Det är en av de övningarna jag haft i åtanke! Utvecklar nedre lats?
Pullover är en bröstövning, en mycket bra bröstövning dessutom.
OT: Hantelrodd är vanligtvis en underskattad ryggövning.
Pullover kan vara den mest överskattade övningen.
Edit: pullover med hantel givetvis, maskinen är en annan sak.
DarcyGrahn
2013-08-03, 16:42
Jag måste insistera på motsatsen! Med korsgrepp så är det lätt att fuska upp en tung vikt, med OL-grepp så kommer man direkt att tappa stången. Korsgrepp ger en alltså ett litey rum för att bryta upp vikten. Förutsatt att man inte bryter alls, så borde skillnaden vara minimal.
Jag upplever det tvärtom. Med OL-grepp så är det lättare att hålla kvar stången utan att den glider av framåt ifall man skulle grisa.
Mollestam
2013-08-03, 17:02
Frontböj och kickbacks.
pezrulezhaakon
2013-08-03, 17:07
Tommyboy
Pullover är främst en ryggövning med assistansarbete från bröst. Övningen är varken effektiv för bröst eller rygg.
Sheogorath
2013-08-03, 17:11
Pullover är en bröstövning, en mycket bra bröstövning dessutom.
OT: Hantelrodd är vanligtvis en underskattad ryggövning.
Yes. Pullover med stång eller hantel är kung för triceps' långa och bröst.
pezrulezhaakon
2013-08-03, 17:19
Sheogorath
Hur du kan hävda att pullover kan vara kung för bröstmuskeln med så kort belastat ROM, ofördelaktig belastningskurva till förhöjd risk för axelleden är för mig en gåta...
Nothxjeff
2013-08-03, 17:31
Sheogorath
Hur du kan hävda att pullover kan vara kung för bröstmuskeln med så kort belastat ROM, ofördelaktig belastningskurva till förhöjd risk för axelleden är för mig en gåta...
Hmm inte för o va sån, men alltså.. känns som att nästan alla övningar har förhöjd risk till skador enligt dig.
Du kanske ska skriva en post om vilka övningar du helst ser att man utför i gymmet för diverse muskler :)
TommyBoy
2013-08-03, 17:37
Tommyboy
Pullover är främst en ryggövning med assistansarbete från bröst. Övningen är varken effektiv för bröst eller rygg.
och jag som trodde att det var en suverän bröstövning som hjälpt mig till ett antal vinster och som dessutom ger grym pump, får väl träna i 29 år till så jag lär mig något...
Hehe, nä du;
"The pullover primarily develops your chest muscle, which is anatomically referred to as the pectoralis major. The chest muscle is known for being a powerful shoulder adductor, having the ability to bring your arms together toward the center of your body, such as during the bench press. However, your chest also extends your shoulder joint, which is the movement it creates during the pullover exercise."
Eller varför inte ;
http://www.strength-oldschool.com/uploads/1301263469/gallery_1_4_12997.jpg
och jag som trodde att det var en suverän bröstövning som hjälpt mig till ett antal vinster och som dessutom ger grym pump, får väl träna i 29 år till så jag lär mig något...
Eller varför inte ;
http://www.strength-oldschool.com/uploads/1301263469/gallery_1_4_12997.jpg
Vad för vinster? Vad är pump bra för?
TommyBoy
2013-08-03, 17:50
Vad för vinster? Vad är pump bra för?
Vinster i bodybuildning, dock bara nationella tävlingar. Pump bör vara eftersträvansvärt då det är ett bra tecken på att muskeln aktiverats.
Numer verkar det dock inte duga att lyssna på folk med erfarenhet så;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21975179
Jag tycker om pullover för jag kan flytta massa vikt i den övningen.. det känns bra för mitt självförtroende.
Sheogorath
2013-08-03, 17:54
Vinster i bodybuildning, dock bara nationella tävlingar. Pump bör vara eftersträvansvärt då det är ett bra tecken på att muskeln aktiverats.
Tommy, det är inte lönt att försöka med pez. Jag har slutat att ge respons eftersom det absolut inte leder någon vart.
Nu kommer han förresten säga att EMG inte ger hela bilden. Så spännande är det.
TommyBoy
2013-08-03, 17:54
Jag tycker om pullover för jag kan flytta massa vikt i den övningen.. det känns bra för mitt självförtroende.
Hehe, ja det också... ett bra argument för tyngre hantlar på gymmet!
Förklara då för den oerfarne hur en övning då fick dej att vinna en bbtävling. Varför eftersträva pump, varför inte progression?
pezrulezhaakon
2013-08-03, 17:57
Nothxjeff
Antingen har en övning förhöjd risk pga dåligt utförande, eller att övningen har förhöjd risk oavsett utförande, eftersom övningen och belastningskurvan stämmer dåligt med kroppens anatomi.
I pulloverfallet är det axelleden som riskeras. Så är det.
pezrulezhaakon
2013-08-03, 18:00
TommyBoy
Om du har grundkundkaper inom myskelfysiologi så vet du att aktivering i en muskel inte är lika med effektivt muskelbygge.
Du kan få pump att spänna en muskel, innebär det då att du bygger den??
pezrulezhaakon
2013-08-03, 18:02
Sheogorath
Att du inte har tillräckliga motargument, gör inte att du har rätt.
pezrulezhaakon
2013-08-03, 18:04
Jense
Med risk att upprepa mig....
Att du flyttar mycket vikt säger inget om hur effektiv övningen är för den enskilda muskeln.
beckman88
2013-08-03, 18:05
Pull-overs: Prime mover - Latisimus Dorsi.
beckman88
2013-08-03, 18:09
Jense
Att du flyttar mycket vikt säger inget om hur effektiv övningen är för den enskilda muskeln.
Han sa inget om effektiviteten av övningen för den enskilda muskeln. Läs om, läs rätt.
TommyBoy
2013-08-03, 18:09
Förklara då för den oerfarne hur en övning då fick dej att vinna en bbtävling. Varför eftersträva pump, varför inte progression?
Det var knappast en övning som avgjorde. Snarare en sammansättning av övningar som fungerade och som givetvis var individuellt anpassade, varav den ovan nämnda var en.
Pump har av otaliga byggare använts som ett mått på muskelaktivitet som man lätt kan känna av under passet. Tillsammans med olika tekniker som tar den tränande till, och förbi faliure (dropsets tex) så får du per automatik progression.
... dock hamnar vi här långt utanför ämnesområdet och sidospåret behöver inte kommenteras mer. Andra har kanske annan teknik för att pressa ur sig maximalt med bra ökningar som resultat. Den stora massan verkar iofs numer mest stå o flaxa på bollar vilket till synes ger mediokert resultat som bäst.
TommyBoy
2013-08-03, 18:11
TommyBoy
Om du har grundkundkaper inom myskelfysiologi så vet du att aktivering i en muskel inte är lika med effektivt muskelbygge.
Du kan få pump att spänna en muskel, innebär det då att du bygger den??
Nä, har inga grundkunskaper, är bara grov...
pezrulezhaakon
2013-08-03, 18:11
beckman88
Precis. Det tillsammans med teres major, triceps långa ursprung och assisterande jobb av bröstet en liten bit från fullt flekterad axelled.
beckman88
2013-08-03, 18:13
beckman88
Precis .
Tack.
pezrulezhaakon
2013-08-03, 18:13
TommyBoy
Oh, då ska jag självklart tro på dig, om inte jag stöter på en ännu större, för då måste han ju ha mer kunskap, eller?
beckman88
2013-08-03, 18:17
TommyBoy
Oh, då ska jag självklart tro på dig, om inte jag stöter på en ännu större, för då måste han ju ha mer kunskap, eller?
Ironi.
Nebuchadnezzar
2013-08-03, 18:24
Pull-overs: Prime mover - Latisimus Dorsi.
Ironi.
Tur att vi har dig i alla fall.
bigtraps
2013-08-03, 18:29
Dorian Yates förespråkar pullower som ryggövning
Sheogorath
2013-08-03, 18:31
:laugh:
beckman88
2013-08-03, 18:37
Tack.
filmjölk
2013-08-03, 18:56
Armhävningar-push ups är underskattad. ja den är för lätt för många, men för de som bara pallar en sisådär 10-15st är den skitbra. Stabilititet, pecs, axlar och triceps. Bättre än bänkpress med de förutsättningarna tom.
Armhävningar-push ups är underskattad. ja den är för lätt för många, men för de som bara pallar en sisådär 10-15st är den skitbra. Stabilititet, pecs, axlar och triceps. Bättre än bänkpress med de förutsättningarna tom.
Ah, bra svar... hoppas tråden är back on track igen??!??
Efter några set millitärpress, snedbänk etc klarar jag nog bara 3x15 korrekta armhävningar, bör jag överväga det som högrepsövning i slutet av passen tycker du/ni?
Jense
nej men målet med min träning är att flytta vikt.
monsa123
2013-08-03, 19:58
Vad risiga svar alla ger.
Jag ser fanemig aldrig någon på gymmet köra dessa tungt om ens köra de alls. Fattar fan inte. De bästa övningarna: Knäböj, marklyft och skivstångsrodd. Ser heller inte folk köra hantelrodd och militärpress så jävla ofta heller. Viktade chins är också fruktansvärt underskattat eller strikta chins för den delen.
Tack och hej
att äta frukt på stång. bra mun och aptit övning.
http://robingranander.shapemeup.se/files/2012/02/%C3%A4ta-direkt-efter-tr%C3%A4ning.png
men mer seriöst så tycker jag att många underskattar shrugs som är grymmt bra.
whuddafuks
2013-08-03, 22:11
Glute bridges
men mer seriöst så tycker jag att många underskattar shrugs som är grymmt bra.
Tycker snarare att den är grymt överskattad. Hör alltid folk som kör traps som enskild muskel, och till det 4 set hantelshrugs, sen 4 set barbelshrugs
Ungkarlsliv
2013-08-03, 22:33
Pullthroughs är en riktigt grym övning som man sällan ser någon göra. Kanske för att man ser ut som ett fån när man går den ? :)
http://www.youtube.com/watch?v=AgXkHRVaoUc
tomasrensten
2013-08-03, 22:36
Militärpress
Ryck
Stöt
dluddeckens
2013-08-03, 23:12
*popcorn*
+1.
5x12 med extravikt, bröstet i golvet i bottenläget och ingen vila i toppen. Skitbra på alla sätt!
Gående utfall -
Mycket tack vare att det är en helt annan mentalitet. Man kan sätta som mål att gå en viss sträcka istället för ett visst antal reps vilket kan vara skönt för psyket/motivationen. En övning som satt ordentligt fart på mina ben.
dluddeckens
2013-08-04, 07:23
- Armhävningar med klapp
- Press över huvud (med armbågarna framåt) inte utåt som "vanlig axelpress".
- Frivändning med stötpress
- Kroc Rows (egentligen en relativt ostrikt högrep hantelrodd, jävligt effektiv för rygg + grepp).
- Omvända skivstångscurls (bygger underarmar)
- Russian twists
- Zercher squats
Att köra chins och latsdrag bakom nacken.
Reverse flyes av olika varianter, viktigt att få med dem rearz
Dragon flags! Utan tvekan,
Den både ser cool ut och tar förbannat bra på hela bålen.
Jag slår annars ett slag för Arnoldpressar (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html)som jag personligen gillar väldigt mycket.
Att köra chins och latsdrag bakom nacken.
Jag vill komma ihåg att det inte var lika bra som där fram på grund av dålig ROM. Kan vara därför?
Latissimus Dorsi
2013-08-04, 12:17
Jag vill komma ihåg att det inte var lika bra som där fram på grund av dålig ROM. Kan vara därför?
Enligt EMG är det den bästa övningen för ryggen:thumbup:
Raka Marklyft. Tror inte jag sett någon annan på mitt gym göra den övningen.
Latissimus Dorsi
2013-08-04, 12:23
Raka Marklyft. Tror inte jag sett någon annan på mitt gym göra den övningen.
Då tränar du på ett skumt gym.
Robbmeister
2013-08-04, 12:56
Då tränar du på ett skumt gym.
Haha på mitt gym är det bara jag och flickorna som kör övningen vad jag sett :D
Frontböj känns iallafall som en underskattad övning. Jag ser nästan aldrig någon som kör den och jag personligen tycker att det är den enda böjvarianten som inte är sjukt tråkig att köra.
Där ser man. *popcorn*
filmjölk
2013-08-04, 14:54
Vilken klåpare har utfört det testet? Kanske isolerat för latsen iofs, men valfri tvåarms rodd utan bröststöd lär smiska alla former av drag uppifrån utslaget på alla ryggens muskler i ett emg-test.
pezrulezhaakon
2013-08-04, 15:02
filmjölk
Precis. Det råder en övertro på EMG-siffror vad gäller muskelbyggande effekt.
Här är en källa som säger tvärt om, det är sämre att köra bakom nacken.
Considering the main objectives of lat pull-down, we concluded that FNL is the better choice, whereas BNL is not a good lat pull-down technique and should be avoided. V-bar could be used as an alternative.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19855327
kickback med hantlar!
Annars skulle jag säga allt som inte är böj, mark och bänk. :)
Skulle nog hellre säga kickbacks i cabel isf.
Hyperextentions för baksida lår ser jag inte nån som kör eller har med i schemat.
Press över huvudet ser man knappt någon göra längre. Bara massa fjolsvingar med hantlar.
StarkaUlf
2013-08-04, 17:58
Good mornings.
Arne Persson
2013-08-04, 18:34
Tommy, det är inte lönt att försöka med pez. Jag har slutat att ge respons eftersom det absolut inte leder någon vart.
Nu kommer han förresten säga att EMG inte ger hela bilden. Så spännande är det.
Personligen har jag aldrig känt något speciellt i M. pectoralis major av pullover (gäller med hantlar, stång och maskin). Däremot har jag fått alldeles utmärkt kontakt med M. latissimus dorsi och M. teres major.
pezrulezhaakon
2013-08-04, 18:53
Arne Persson
En plusetta är du värd för det inlägget.
AntonHakan
2013-08-04, 19:25
Pendlay Rows har jag aldrig sett någon utföra, förutom jag som körde den första gången idag. Good mornings har jag inte sett någon göra heller :p
Dåligt rom är väl upp till den enskilde individen?
Latissimus Dorsi
2013-08-04, 20:24
Vilken klåpare har utfört det testet? Kanske isolerat för latsen iofs, men valfri tvåarms rodd utan bröststöd lär smiska alla former av drag uppifrån utslaget på alla ryggens muskler i ett emg-test.
http://suppversity.blogspot.se/2011/07/suppversity-emg-series-latissimus.html
Faktiskt inte, tvärt emot :p
bertbert
2013-08-04, 20:53
Personligen har jag aldrig känt något speciellt i M. pectoralis major av pullover (gäller med hantlar, stång och maskin). Däremot har jag fått alldeles utmärkt kontakt med M. latissimus dorsi och M. teres major.
Är det för att du är discobyggare? :d
Skämt åsido, jag tror det kan ha med styrkebalans att göra. Jag får utmärkt kontakt i rattarna av hantelpullovers. Har kört övningen som avslutnings på bröstpass många gånger.
Reverse flyes av olika varianter, viktigt att få med dem rearz
Vad har du för varianter?
Jag tror mina har växt lite, men jag brukar inte känna det så mycket.
pezrulezhaakon
2013-08-04, 21:22
bertbert
Kan vara så att du är stelare i bröstmusklerna än Farbror Arne. Därför kan det kännas mer.
Badaboom
2013-08-04, 21:28
I princip varenda grepp- och underarmsövning.
Arne Persson
2013-08-04, 21:32
Är det för att du är discobyggare? :d
Skämt åsido, jag tror det kan ha med styrkebalans att göra. Jag får utmärkt kontakt i rattarna av hantelpullovers. Har kört övningen som avslutnings på bröstpass många gånger.
Körde i forntiden för spjutkastnimgen, hade även med den i vissa program jag fick av Ricky Bruch i slutet på 70- och början på 80-talet.:)
collieweed
2013-08-05, 00:12
Bulgarian split squat
2 tuffa ord som squat och Bulgarian i en och samma övning.
wilhelmblomgren
2013-08-05, 00:40
armhävningar-push ups är underskattad. Ja den är för lätt för många, men för de som bara pallar en sisådär 10-15st är den skitbra. Stabilititet, pecs, axlar och triceps. Bättre än bänkpress med de förutsättningarna tom.
+1
Diomedea exulans
2013-08-05, 00:55
Nackövningar, kanske?
Körde i forntiden för spjutkastnimgen, hade även med den i vissa program jag fick av Ricky Bruch i slutet på 70- och början på 80-talet.:)
Whoa.
Berätta mer?!? :D Vad mer fanns med?
bertbert
2013-08-05, 06:28
För att vara lite mer OnT tycker jag att den gamla nautiluspullovern är en bra övning (ja, maskinen alltså).
Sen gillar jag pendlayrodd starkt.
Som någon skrev, att få kör press över huvudet kan jag hålla med om. Jag tycker nog det är magstarkt att kalla press "underskattad". Dock borde ev fler köra den.
Arne Persson
2013-08-05, 07:10
Whoa.
Berätta mer?!? :D Vad mer fanns med?
Haha! Det minns jag faktiskt knappt. Det var ju bara nästan 35 år sedan...:) jag minns att vi körde "omvända dropset", dvs ökade vikten utan vila istället för tvärtom. Kändes som fan. :)
Enda sättet för mig att känna något i bröstet av pullovers är att köra väldigt djupt och sakta samt vända rörelsen tillbaka nedåt då hanteln befinner sig ovanför huvudet istället för ovanför bröstet. Då nyper det bra i övre delen av bröst.
sweetkarolina
2013-08-05, 07:39
Enarms omvända pushdowns betydelse för bänkpress har nog aldrig till fullo fått den uppmärksamhet det förtjänar.
Arne Persson
2013-08-05, 07:45
Enarms omvända pushdowns betydelse för bänkpress har nog aldrig till fullo fått den uppmärksamhet det förtjänar.
Bra övning för tummen...:)
thompaboy
2013-08-05, 07:51
Latsdrag med V-grepp. Jag kan sträcka ut mer i toppläget jämfört med vanliga latsdrag och sittande rodd med V-grepp.
Arne Persson
2013-08-05, 08:14
Enda sättet för mig att känna något i bröstet av pullovers är att köra väldigt djupt och sakta samt vända rörelsen tillbaka nedåt då hanteln befinner sig ovanför huvudet istället för ovanför bröstet. Då nyper det bra i övre delen av bröst.
"Övre delen av bröstet"? Det har jag personligen lite svårt att få ihop...:)
"Övre delen av bröstet"? Det har jag personligen lite svårt att få ihop...:)
Jag kan absolut inget om anatomi men det nyper till rätt bra i mitten där bröstmusklerna möts just nedanför nyckelbenen.
frassekatt
2013-08-05, 08:38
Intressant!
Anser du att just denna övning is da shit eller är det tricepsträning i allmänhet som gör susen för bänkpressen?
MVH
F
pezrulezhaakon
2013-08-05, 08:43
Klein
Att det nyper är inte så konstigt då muskeln är sträckt, men det betyder inte att du tränar muskeln.
pezrulezhaakon
2013-08-05, 08:47
Thompaboy
Det totala arbetsROMet minskar med V-handtaget, både i latsdrag och rodd.
pezrulezhaakon
2013-08-05, 08:49
sweetkarolina
Vad exakt tillför den omvända övningen i bänkpress?
speedy83
2013-08-05, 08:49
Thompaboy
Betyder detta att det är en "sämre" övning?
Klein
Att det nyper är inte så konstigt då muskeln är sträckt, men det betyder inte att du tränar muskeln.
Det nyper till då hanteln är ovanför huvudet dock.
pezrulezhaakon
2013-08-05, 08:53
speedy83
Mindre effektiv med förhöjd risk för armbågen. Om det är sämre får man avgöra själv.
pezrulezhaakon
2013-08-05, 08:54
Klein
Det tyder mer på att du är stram i bröstmuskeln.
Klein
Det tyder mer på att du är stram i bröstmuskeln.
Alright. Jag kör hur som helst övningen mest för triceps då armbågarna inte gillar andra tricepsövningar.
speedy83
2013-08-05, 08:59
speedy83
Mindre effektiv med förhöjd risk för armbågen. Om det är sämre får man avgöra själv.
Ok, ja under de omständigheterna får man nog enligt mig benämna den som sämre. Blir till att hålla sig till Latsdrag/chins även i fortsättningen då.
Kul tråd
Member 1: Övning X känns ut väldigt bra
Pez: X har förkortad ROM pga den abducerande rörelsen i vänstra hjärnhalvan.
Member 2: Har använt mig utav Y i 20 år och har dragit slutsatsen att den har gett bra utveckling.
Pez: Lär dig lite om kroppens mekanik så kommer du förstå att effekten du upplevt de senaste 20 åren inte stämmer.
Arne Persson: På 70 talet tränade jag pullovers.
Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
pezrulezhaakon
2013-08-05, 09:33
Määng
Jobbigt läge, eller hur?
Om du ska göra någon konstig sammanställning så får du ju göra det korrekt...
thompaboy
2013-08-05, 09:39
Thompaboy
Tackar allra ödmjukast för upplysningen *popcorn*
StorEric
2013-08-05, 09:40
Määng
Jobbigt läge, eller hur?
Om du ska göra någon konstig sammanställning så får du ju göra det korrekt...
Han kanske inte kan göra en helt korrekt sammansättning för han inte har ditt fulla vokabulär. Även då han skrivit ord och bokstäver i 20 års tid betyder det inte att det stimulerar hans kunskap om skrivandet och därav inte växer som skribent.
Annars.
Pullovers är mest rygg, dutta bröst. Men det är ballt att köra, speciellt om man använder en tung hantel, ligger i kors med bänken o flexar.. *flex*
Stretching och uppvärmning är extremt underskattat.
StorEric
2013-08-05, 10:01
Stretching och uppvärmning är extremt underskattat.
Vet inte.
Man får inte "överskatta" stretching heller. Som min sjukgymnast sa.
Det finns folk som stretchar till sig skador indirekt då de blir för rörliga i tex axel-leden. Dvs, musklerna kan inte hålla leden på plats.
rememberence
2013-08-05, 10:08
Det finns folk som stretchar till sig skador indirekt då de blir för rörliga i tex axel-leden. Dvs, musklerna kan inte hålla leden på plats.
Rätta mig absolut om jag har fel, detta är enbart en teori från mitt håll.
Är det inte så att många stretchar axel-lederna men glömmer bort att stärka upp dessa muskler som hjälper till att hålla leden på plats? :)
Nephelite
2013-08-05, 10:11
Mest underskattade övningarna enligt mig:
Spider-curl xD Bäst shit ever.
Militärpress. no need for explanation, folk kör inte den här övningen av någon anledning och jag vet inte varför. Hjälpt mig med Skulderstabilitet, bålstyrka, bygger sweetaste serratus anterior ^_^ Thoracic spine-stabilitet och stora/starka axlar!
Triceps-övningar där man rör överarmarna i rörelsen, folk verkar vara väldigt måna om att låsa överarmarna i ALLA tricepsövningar. Kan hålla med om att ibland vill man isolera ett huvud men för mig har triceps växt mest när jag börjar använda alla 3 huvuden mer.
Hip-thrusts:
För styrka i böj och mark, min brud började göra dessa och vips efter 1 månads träning med min coaching gör hon 5x 80kg i mark på sina 55 kg. Also builds great ass ^_^
Kommer inte på fler just nu! men finns nog många underskattade övningar
sweetkarolina
2013-08-05, 12:12
Intressant!
Anser du att just denna övning is da shit eller är det tricepsträning i allmänhet som gör susen för bänkpressen?
MVH
F
sweetkarolina
Vad exakt tillför den omvända övningen i bänkpress?
Hehe, det är sagt med lagom dos ironi men ligger ändå lite i det. Visst är det bra att köra såväl triceps som andra kompletterande övningar för bänken, enarms omvända pushdowns är bra för att jämna ut styrkeskillnader, som i sin tur kan vara negativa för bänken. Jag fick bukt med mina tendenser att pressa snett (alltså höger var starkare än vänstern) med den övningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.