handdator

Visa fullständig version : Problem under deff perioden!

FridaTjernblom
2013-08-02, 07:56
Jag är en 22årig kvinna som fått ett brinnande intresse för träning och gym.

När jag var 14år var jag överviktig och vägde ca 65kg. Sedan dess har jag alltid försökt att hålla igång träningen då mest kört konditionsträning. Jag har under senaste halvåret styrketränat minst 3gr per vecka och även kört promenader och konditionspass. Dem senaste veckorna har jag haft deff perioder och nu har jag i två veckor varit väldigt strikt. Jag väger just nu 55kg är 1,57cm lång och äter ca 1000-1200kcal om dagen (inga ätardagar) dock står det stilla för mig. Jag skulle behöva lite råd och tips om hur jag ska gå tillväga för att nå min målvikt som är 50kg! Därefter ska jag genomgå en bulkperiod. Mitt mål är att i framtiden tävla i bodybuildning/fitness! Tacksam för hjälp!

Längd: 157cm
Vikt: 55kg
Träning: styrketränar 4-5gr/vecka , cardio 3-4/vecka
Kcal per dag: 1000kcal - 1200kcal
Mål: 50kg (under deff)

Just nu står vågen helt stilla! Jag behöver råd och tips!

Fuark
2013-08-02, 08:04
Du ligger redan väldigt lågt. Skulle rekommendera en dos tålamod, ibland känns det som att det inte händer något men det brukar sätta igång efter ett tag.

Tycker ändå 50kg känns som en lite väl låg målvikt på 157cm

AronP
2013-08-02, 08:33
Tjejer kan behöva väldigt väldigt lite mat, förvånadsvärt lite. Du är inte så stor heller så det förvånar mig inte. Hur länge har du stått still?

FridaTjernblom
2013-08-02, 09:07
Jag har stått stilla i ca 1,5-2mån, i januari - februari vägde jag ca 58kg.

Fuark
2013-08-02, 09:08
Minska energiintaget och se vad som händer

FridaTjernblom
2013-08-02, 09:10
Jag ligger redan vid 1000kcal så det känns väldigt sjukt att ligga lägre än så ändå.

Fuark
2013-08-02, 09:15
Mjaa. Så sjukt är det inte, men har du subtraherat träningen ifrån dagsintaget? Om du inte gjort det så hamnar du nog närmare 300-600kcal per dag. Det är mycket lågt och du borde gå nedåt

AronP
2013-08-02, 09:24
När det kommer till damer och viktminskning så vågar jag inte riktigt lita på teori, eller den kunskapen jag har om teorin. Jag har märkt att man får sänka vissa damer något ohyggligt innan dom går ner, sorgligt men sant.

Jag vet damer som legat ungefär där du ligger men med, gissningsvis, betydligt mer muskelmassa och knappt gått ned.

FridaTjernblom
2013-08-02, 10:32
Så då ska jag alltså ligga under 1000kcal per dag? 500-800kcal? Jag kan ju alltid pröva om det funkar!

SKSKSK
2013-08-02, 10:41
Det lät ju absurd lite! Är det verkligen klokt att sänka intaget ytterliga? Mjaa, troligtvis inte eftersom det kommer att vara svårt att få i sig tillräckligt med näring. Kanske ytterligare 1promenad/dag på 60 min sätter fart på det hela?

hidden
2013-08-02, 11:57
Vet inte vad du kör för cardio, men testa förlänga dessa pass? Om du kör intervaller kanske det är värt att till exempel switcha om till långdistans och försöka dra milen 1-2 gånger i veckan istället. Känns som SKSKSK sa absurt att gå lägre än 1000kcal.

begt
2013-08-02, 12:36
Om målet är viktnedgång så skulle jag skippa en del av konditionsträningen. Ett intervallpass i veckan och sedan skulle jag gå med en tung ryggsäck på ett elljusspår t.ex eller vid sidan om 1-2 gånger per vecka (ofta en trevlig naturupplevelse; varför inte plocka svamp eller bär?). Av egen erfarenhet brukar jag tappa rejält i vikt under fjällvandringar, och rent mentalt är det lättare att genomföra vandringar än att t.ex. löpa x km. Lite broscience: i mitt fall verkar det som att fettförbränningen gynnas märkbart bättre genom vandringar än genom att springa, även om den förväntade kaloriförbrukningen är den samma. Löpning eller motsvarande distansträning på relativt hög puls kanske stressar kroppen och gör det svårare att gå ned i vikt.

Naturligtvis ska du fortsätta styrketräna också; men jag tror du ska köra 3-4 gånger (inte 4-5). Du tränar väl inte med för lätta vikter och många reps?

Jag tycker inte du ska sänka matintaget än i alla fall.

broman
2013-08-02, 12:42
Så kallad metabol skada kanske har inträffat? Mer om det här: http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

Sammanfattningsvis: du har legat så lågt på kalorierna ett bra tag att din kropp har anpassat sig efter det låga kaloriintaget och du går därför inte ner i vikt.

AronP
2013-08-02, 12:43
Jag skulle nog också försöka att inte sänka intaget för mycket. Och då är det cardio eller rejäl träning som gäller.

Givet att intaget faktiskt stämmer. Kanske skrivs ut det så kan vi se om du gjort något fel?

Ramboline
2013-08-03, 07:31
Jag är tjej och när jag står still så börjar jag käka lite mera,brukar att höja med 250-300 kcal mera om dagen i 7-14 dagar.På den tiden går jag upp ca 1 kg och det är väl vätska plus att jag känner att jag får mera energi.Står nu på 8% kroppsfett och skall upp på scen igen

Tomten
2013-08-03, 11:36
Så kallad metabol skada kanske har inträffat? Mer om det här: http://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk

Sammanfattningsvis: du har legat så lågt på kalorierna ett bra tag att din kropp har anpassat sig efter det låga kaloriintaget och du går därför inte ner i vikt.

Varför postar du en länk till något som i bästa fall är "bro-science"? Finns ingen forskning som stödjer metabolic-damage och att det skulle ha någon större påverkan på en låg-kalori-diet.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=broscience

Tobbey
2013-08-03, 11:54
Varför postar du en länk till något som i bästa fall är "bro-science"? Finns ingen forskning som stödjer metabolic-damage och att det skulle ha någon större påverkan på en låg-kalori-diet.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=broscience

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic." :laugh:

FOSHO
2013-08-07, 17:09
Jag är tjej och när jag står still så börjar jag käka lite mera,brukar att höja med 250-300 kcal mera om dagen i 7-14 dagar.På den tiden går jag upp ca 1 kg och det är väl vätska plus att jag känner att jag får mera energi.Står nu på 8% kroppsfett och skall upp på scen igen

Är du säker på att du står på 8%, det låter sjukt lite för en tjej

Ramboline
2013-08-07, 17:22
Jepp. Skall i väg och tävla. Ligger fortfarande på deff

J3T69
2013-08-08, 07:19
Jepp. Skall i väg och tävla. Ligger fortfarande på deff

glhf:)