handdator

Visa fullständig version : Så lite som 2% kött i hamburgare.

Fjrebqll
2013-08-01, 16:37
http://www.antigmofoods.com/2013/08/fast-food-hamburgers-contain-as-little.html

Vet inte om detta är en gammal nyhet, men jag antar att donken och burger king lär vara 2 av dessa testade hamburgare?

Gpajpen
2013-08-01, 16:42
Vet inte om jag köper det när det gäller donken/bk (svenska iaf), rätt mycket protein/vikt kött i t.ex QP etc.

Ronn
2013-08-01, 16:47
Hamburgare innehåller vanligt nötkött.

Stora kedjor som McDonalds exempelvis har nog dessutom rätt så bra råvaror eftersom en granskning med negativa resultat som följd skulle skada deras rykte något enormt samt att dom har rätt standardiserade processer genom hela produktionsledet.

Ta en titt på vad det är för sida du länkat till och fråga dig om dom kanske har en anledning att skrämma upp dig.

Fjrebqll
2013-08-01, 19:37
Nej då, jag är inte skrämd.

Vad spelar det för roll vilken sida det är?

Som sagt, tror också det ändå är skillnad på donken(om dom nu skulle vara inkluderade i den här studien) här och overthere och jag är inte alls lika övertygad som dig att det hade skadat deras rykte så kraftfullt.

Alvis
2013-08-02, 01:14
Kollade fulla studien, står inget om vilka kedjor de testade. Gör studien lite ointressant..

Theet
2013-08-03, 09:43
Nej då, jag är inte skrämd.

Vad spelar det för roll vilken sida det är?

Som sagt, tror också det ändå är skillnad på donken(om dom nu skulle vara inkluderade i den här studien) här och overthere och jag är inte alls lika övertygad som dig att det hade skadat deras rykte så kraftfullt.Brist på källkritik är inte direkt ovanligt på internet men vill du ha bra och trovärdig info så får du lära dig sortera innan du läser. Skrivet i all välmening även om det låter drygt :)

edeqvist
2013-08-04, 06:48
Jag jobbar själv på Donken och har en chefspossition och kan direkt säga att det är 100% nötkött i burgarna, sedan så är det självklart något som håller ihop köttet. Men 2% låter sjukt lite även om man går till ett litet kasst hamburgerhak.
Sedan ser själva artikeln högst tveksam ut med tanke på alla gramatikfel etc... :p

Alvis
2013-08-04, 10:29
Jag jobbar själv på Donken och har en chefspossition och kan direkt säga att det är 100% nötkött i burgarna, sedan så är det självklart något som håller ihop köttet. Men 2% låter sjukt lite även om man går till ett litet kasst hamburgerhak.
Sedan ser själva artikeln högst tveksam ut med tanke på alla gramatikfel etc... :p

Den där artikeln ger faktiskt bara lite info från riktiga studien(som de också har länkat till.)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18995204
Dock är resultaten inte helt pålitliga imo, eftersom de inte säger vilka restuaranger det handlar om så går det inte att kontrollera deras resultat, de kanske valde de sämsta restuarangerna med mening, vem vet?
Iaf så är det inte samma sak i Sverige ändå.