Visa fullständig version : makrill och tonfisk
Är det lika stor skillnad mellan smaken på olika makrill konserver som det är mellan tex Abbas tonfisk och Euroshoppers?
Vilka makrill märken rekomenderas?
King Grub
2004-03-04, 11:42
Buffé är min favorit, följd av ICA och Coop X-Tra. Den som finns på ÖB är vedervidrig sörja. Sedan får den vara hur billig den vill. Rainbow är också okej!
Ok, tack. Någon som har testat Eldorados?
Originally posted by karrl
Ok, tack. Någon som har testat Eldorados?
eldorados är hyfsad.. lite sämre än dom andra men den går ändå
har man en gång testat euroshopper, så är allt annat en delikatess:eating:
Lasse Kongo
2004-03-04, 12:59
Ja käkar den som finns på Willys, 3-pack, vet inte va den heter faktiskt.
Drar en varje kväll, gott o nyttigt :eating:
Många här verkar köra med tonfisk och makrill på burk. Har sett att det finns lax också(burk), någon som testat och kan ge ett utlåtande?
Tycker att patayas tonfisk är helt klart godast :eating:
Det ska vara ICAs tonfisk, relativt billig i förhållande till ABBA som enligt min plånbok är för dyr för att konsumera stora mängder av!
King Grub
2004-03-04, 14:29
Frågan var ju vilka makrillmärken som var godast. Tonfisken hade Karrl tydligen redan koll på.
Börjar få koll på Makrillen också. Nu återstår bara laxen. Har faktist aldrig testat lax som finns på konservburk och skulle uppskatta om någon kunde ge ett utlåtande av smak och kvalite jämfört med vanlig lax som man köper och vilka märken som smakar ok.
Det kanske inte är så vanligt att äta lax på burk här? Någon speciell anledning?
Svaret är ICas!! ICAs makrill är väldigt välsmakande och har dessutom ett acceptabelt pris!
King Grub
2004-03-04, 15:21
Originally posted by karrl
Det kanske inte är så vanligt att äta lax på burk här? Någon speciell anledning?
Kanske därför att lax "au naturel" är så billig att det inte finns någon större anledning att köpa konserverar, om man befinner sig någonstans utan kylmöjligheter. Näringsvärdet på konserver blir inte bättre än färsk vara.
Originally posted by Yankeee
Tycker att patayas tonfisk är helt klart godast :eating:
Håller med dig!!!
Marre-Sthlm
2004-03-04, 17:57
Originally posted by King Grub
Kanske därför att lax "au naturel" är så billig att det inte finns någon större anledning att köpa konserverar, om man befinner sig någonstans utan kylmöjligheter. Näringsvärdet på konserver blir inte bättre än färsk vara.
Hmm lax är en fetare fisk rik på omega3.
Antar att den som fråga om lax är ute efter proteinet, då är tonfisken ät bättre alternativ om man inte vill lägga på sig fett.
Förustätter att du/ni tar omega3 tabletter :)
King Grub
2004-03-04, 18:00
Originally posted by Marre-Sthlm
Hmm lax är en fetare fisk rik på omega3.
Antar att den som fråga om lax är ute efter proteinet, då är tonfisken ät bättre alternativ om man inte vill lägga på sig fett.
Förustätter att du/ni tar omega3 tabletter :)
Ju fetare fisk desto bättre, inte minst för positiv påverkan av hormonnivåerna. Börjar man skära ner på fet fisk för att man tror att man lägger på sig fett av den, är man nog helt fel ute.
Effects of dietary fat and fiber on plasma and urine androgens and estrogens in men: a controlled feeding study. Dorgan JF et al, Am J Clin Nutr 64, 850-5, 1996.
Marre-Sthlm
2004-03-04, 18:03
Ju fetare fisk desto bättre, inte minst för positiv påverkan av hormonnivåerna. Börjar man skära ner på fet fisk för att man tror att man lägger på sig fett av den, är man nog helt fel ute.
Effects of dietary fat and fiber on plasma and urine androgens and estrogens in men: a controlled feeding study. Dorgan JF et al, Am J Clin Nutr 64, 850-5, 1996.
Aaa men menade inte riktigt så, syftade på att DOM är ute efter protein?, å då är väl tonfisken ett bättre allternativ, har för mig att den har 3 gram mer. Men kan va fel ute :P
Klart jag äter fetfisk, med mitt kalorieförbruk skulle jag gå under annars.
King Grub
2004-03-04, 18:06
Originally posted by Marre-Sthlm
Aaa men menade inte riktigt så, syftade på att DOM är ute efter protein?, å då är väl tonfisken ett bättre allternativ, har för mig att den har 3 gram mer. Men kan va fel ute :P
Klart jag äter fetfisk, med mitt kalorieförbruk skulle jag gå under annars.
Ah - jovisst, det har du helt rätt i, att tonfisk har en högre andel protein. Det var ditt "tonfisken ät bättre alternativ om man inte vill lägga på sig fett" jag hängde upp mig på. Om man finner att man lägger på sig fett är det nog knappast eventuell lax i matschemat som är boven bakom fläskeriet.
Marre-Sthlm
2004-03-04, 18:25
Ah - jovisst, det har du helt rätt i, att tonfisk har en högre andel protein. Det var ditt "tonfisken ät bättre alternativ om man inte vill lägga på sig fett" jag hängde upp mig på. Om man finner att man lägger på sig fett är det nog knappast eventuell lax i matschemat som är boven bakom fläskeriet.
Aaa blev lite konstigt formulerat, du har såklart rätt :bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.