Visa fullständig version : någon som kör/kört helkropp
Jag har kört en 5 split i ett halvår ungefär och körde innan det halvkropp, tänkte nu testa helkropp 3 gånger i veckan, fick höra av någon att det bygger dåligt, så ville bara veta om de finns folk här som kör eller har kört helkropp, och om ni tycker det gav bättre eller sämre resultat än split
TranceII
2013-07-30, 16:47
Vad är dina mål och hur länge har du tränat?
Vad är dina mål och hur länge har du tränat?
Mina mål just nu är att volym , och jag har tränat i snart 1 år
AntonHakan
2013-07-30, 17:11
Jag skulle säga att om du är relativt ny, och inte har så mycket muskelmassa så är det det snabbaste sättet att bygga, eftersom att du tränar musklerna väldigt frekvent. Har kört det i typ 3 veckor nu efter att ha kört olika splittar i ungefär i ett halvår, och personligen så har jag aldrig haft så snabb progression både styrkemässigt men framförallt utseendemässigt.
Nackdelen med det är att passen blir väldigt långa, så de är jobbiga att utföra, men för mig räcker det att dricka lite aminosyror efter nån timme så funkar det jättebra. Jag upplever också att det "sliter" ganska mycket på kroppen.
Men för min del så är det lätt det bästa jag har gjort.
Jag skulle säga att om du är relativt ny, och inte har så mycket muskelmassa så är det det snabbaste sättet att bygga, eftersom att du tränar musklerna väldigt frekvent. Har kört det i typ 3 veckor nu efter att ha kört olika splittar i ungefär i ett halvår, och personligen så har jag aldrig haft så snabb progression både styrkemässigt men framförallt utseendemässigt.
Nackdelen med det är att passen blir väldigt långa, så de är jobbiga att utföra, men för mig räcker det att dricka lite aminosyror efter nån timme så funkar det jättebra. Jag upplever också att det "sliter" ganska mycket på kroppen.
Men för min del så är det lätt det bästa jag har gjort.
De låter ju bra , men om man då har relativ massa, blir det bättre om man splittar? Tack för svaret :)
AntonHakan
2013-07-30, 17:34
De låter ju bra , men om man då har relativ massa, blir det bättre om man splittar? Tack för svaret :)
Om du vill bygga massa snabbt så skulle jag köra på det, om inte annat så skulle jag köra 2 split istället så att jag kan träna musklerna med en frekvens på minst 2 ggr/vecka
http://www.youtube.com/watch?v=4rr0dNcBfOg
Kolla den, den är mycket sevärd
Crippa90
2013-07-30, 17:47
Man behöver inte heller köra hela kroppen lika hårt varje gång när man kör helkropp. Exempelvis så kanske man fokuserar på pressövningar första träningsdagen, medan andra träningsdagen så är det benen som får smaka mest.
Största nackdelen med helkropp är enligt mig att man inte "kan" träna så ofta. :d
AntonHakan
2013-07-30, 18:36
Man behöver inte heller köra hela kroppen lika hårt varje gång när man kör helkropp. Exempelvis så kanske man fokuserar på pressövningar första träningsdagen, medan andra träningsdagen så är det benen som får smaka mest.
Största nackdelen med helkropp är enligt mig att man inte "kan" träna så ofta. :d
Det upplever jag också så jag funderar på att köra halvkroppspass 5-6 ggr/vecka istället, men helkropp är mycket bättre egentligen eftersom att det blir samma volym(beror ju ioförsig hur man kör) men med mindre vila och det är ju inte på gymmet man växer. Men samtidigt så måste man ju köra på det man tycker är roligast och inte det som är ultimat.
En till nackdel är att man inte kan gå till failure, eller kan kan man ju, men det är inte så smart. *gah!*
RobbanColeman
2013-07-30, 18:42
Om det är ngn gång jag går till failure är det just då jag kör helkropp. All-in-all-out gärna. Det får också ta i hela kroppen i många övningar även om det finns övningar med för superisolering med.
Jag har dock aldrig kört helkropp mer än två pass i veckan bör påpekas och även mindre frekvent än så.
Jag tycker om att gå till failure och bräcka gränser och enda gången jag kan göra detta utan överträning är vid denna typ av upplägg. Kanske inte optimalt men jävligt kul, utmanande, hårt och inte så tidskrävande.
Det är alltså inte så mycket frekvensen som höjs utan det är snarare insatsen och därmed också mer vila för att palla. Iof är det ju två ggr i veckan kroppen får spö istället för en som då jag kör 5 eller 6-splittat. :)
myggan84
2013-07-31, 06:44
tycker styrkan helt klart gått uppåt sen jag börja träna muskelgrupperna 2-3 ggr/veckan. Sen tycker jag man får en helt annan viktvana, det tar alltså inte lika lång tid innan kroppen fattar vad den ska göra. Mer redo för att lyfta vikter helt enkelt. Volym vet jag inte, men man går ju runt med konstant "muskeltonus" eller vad det heter. Musklerna känns spända och man känner sig stark!
Men framför allt tycker jag helkropp är kul, man får ju träna alla övningar man tycker är kul på en o samma gång. Tur att jag tycker basövningar är dom roligaste :)
Jag föredrar att träna helkropp pga möjligheten till mycket böj/mark/bänk. För mig är helkropp bäst när jag ska söka progression med vikterna men kräver också att min fritid snurrar mycket runt träningen.
3-4 split fungerar bättre när jag bara vill gå ned och träna och inte behöva oroa mig för att få för lite mat/sömn.
Jag har kört 4-5split alla mina år med träning, men jag funderar nu på att för första gången testa helkropp.
Tänkte testa det näst sista programmet "The Fast Start A/B Full Body Workout" här: http://www.muscleandstrength.com/articles/forget-steroids-5-fullbody-workouts-for-serious-gains.html
Någon som har några invändningar? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.