Visa fullständig version : Butwink och överdriven svank.
Tjena!
1. Det är så att jag har under en längre period haft överdriven svank, det är fult och blir väldigt lätt trött i ländryggen bara av stå upp.
2. När jag kör knäböj(sl5x5) så har jag märkt att jag har dålig rörlighet, i bottenläget så går ryggen in och jag gör en så kallad "butwink".
Jag stretchar i nuläget mina höftböjare för att bli av med svankryggen och nu till min fråga:
Vilka stretchövningar kan jag köra för att bli av med butwinken utan att det påverkar min svank negativt? Har tex läst att man inte ska stretcha baksida lår om du har överdriven svank.
Mvh.
Tränar du mage?
Ja, kör enligt sl5x5 schemat.
Kvicksilver
2013-07-30, 12:17
Har lite av samma problem. Såg videon nedan i går och körde sedan övningen med bollen.
Tror det kan vara en bra hjälp.
http://www.youtube.com/watch?v=Vh5N-wsjxaY
Ja, kör enligt sl5x5 schemat.
Då tränar du inte upp magen specifikt. Du kanske inte vet hur du skall använda den på rätt sätt i knäböj och marklyft, och då blir den inte heller aktiverad.
Är buttwinken ett problem då? Jag har buttwink, alltid haft, aldrig brytt mig.
Paperbasket
2013-07-30, 12:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109293&highlight=svank
Bra tips och råd i länken ovan.
Då tränar du inte upp magen specifikt. Du kanske inte vet hur du skall använda den på rätt sätt i knäböj och marklyft, och då blir den inte heller aktiverad.
Kör enligt det lite mer avancerade schemat, med chins och plankan etc.
Är buttwinken ett problem då? Jag har buttwink, alltid haft, aldrig brytt mig.
Risken för skador ökar väl? mig veterligen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109293&highlight=svank
Bra tips och råd i länken ovan.
Tack, men kör redan stretch för svankryggen. Min fråga står i trådstarten.
Risken för skador ökar väl? mig veterligen.
Nja, det tror jag inte det finns något bevis för. Massor med duktiga knäböjare har buttwink. Vissa skulle nog till och med hävda att det är en del i en effektiv teknik för OL-böjar. Jag säger inget säkert här, jag bara konstaterar att många böjer väldigt tungt utan problem trots att höften gungar till lite i botten.
Det finns en del som får ont i ryggen, men då är det ofta inte egentligen en buttwink utan att de helt enkelt låter ryggen böja sig lite för att nå ytterligare djup. De borde lära sig att djupet mäts i hur lågt rumpan hamnar, inte hur lågt stången går. Får man ont så är det naturligtvis något man ska jobba med, annars skulle jag chilla.
Nja, det tror jag inte det finns något bevis för. Massor med duktiga knäböjare har buttwink. Vissa skulle nog till och med hävda att det är en del i en effektiv teknik för OL-böjar. Jag säger inget säkert här, jag bara konstaterar att många böjer väldigt tungt utan problem trots att höften gungar till lite i botten.
Det finns en del som får ont i ryggen, men då är det ofta inte egentligen en buttwink utan att de helt enkelt låter ryggen böja sig lite för att nå ytterligare djup. De borde lära sig att djupet mäts i hur lågt rumpan hamnar, inte hur lågt stången går. Får man ont så är det naturligtvis något man ska jobba med, annars skulle jag chilla.
Ok, tack :)!
Skulle du kunna säga något eller hänvisa ge en bra länk där jag kan läsa vidare själv ang mage och buttwink?
Hur menar du då?
Du behöver inget mer bevis än att titta på hur ryggkotpelaren och dess strukturer är uppbyggda.
Vad är skillnaden på detta och buttwink?
Har för mig att du oftast brukar ha rätt sunda råd, men detta är inte ett av dem..
Är mycket medveten om att det finns folk som böjer väldigt tungt med buttwink, det behöver ju inte betyda att skaderisken är enormt mycket högre. Det är samma sak som med alla andra felaktiga rörelser (exempelvis kollapsade fotvalv och knän som går inåt vid hopp och landningar), det fungerar tills det inte gör det längre, och då är det rätt allvarliga skador man får dras med. I fallet med buttwink så blir det diskbråck när det väl händer.
Denna övning (fast använder den mer som en stretchövning 2-3min) har fungerat bra för mig. Men kan ibland vara svår att utföra själv.
fungerat bra för mig. Men kan vara rätt svår att köra själv ibland.
[YT0ecdkXfxQUA[/YT]
Jag får också buttwink, mitt problem ligger i fotledsrörligheten. Det är värt att kika om du har dålig rörlighet där för det blir direkt buttwink om inte fotlederna har tillräcklig rörlighet.
svenbanan
2013-07-30, 20:09
0ecdkXfxQUA
Fixade youtubelänken...
antonwiberg
2013-07-30, 20:30
Jag hade samma problem förut men jag började stretcha och köra ganska mycket rörlighets övningar och nu ser det mycket bättre ut. :)
Ryck böj tror jag har bidragit mycket! Spänn magen och jobba dig så djupt som möjligt utan att arslet dippar.
Från iPhonen
Hur menar du då?
Du behöver inget mer bevis än att titta på hur ryggkotpelaren och dess strukturer är uppbyggda.
Vad är skillnaden på detta och buttwink?
Har för mig att du oftast brukar ha rätt sunda råd, men detta är inte ett av dem..
Är mycket medveten om att det finns folk som böjer väldigt tungt med buttwink, det behöver ju inte betyda att skaderisken är enormt mycket högre. Det är samma sak som med alla andra felaktiga rörelser (exempelvis kollapsade fotvalv och knän som går inåt vid hopp och landningar), det fungerar tills det inte gör det längre, och då är det rätt allvarliga skador man får dras med. I fallet med buttwink så blir det diskbråck när det väl händer.
Denna övning (fast använder den mer som en stretchövning 2-3min) har fungerat bra för mig. Men kan ibland vara svår att utföra själv.
fungerat bra för mig. Men kan vara rätt svår att köra själv ibland.
[YT0ecdkXfxQUA[/YT]
Skillnaden är främst i grad. Men det finns andra saker, man kan se det på balansen etc. Vissa måste böja på ryggen för att nå djupet, andra får butt wink pga den spänstiga vändningen, jag tycker man kan se den skillnaden.
Detta är alltså två olika fenomen. Skaderisken i det ena skapar en onödig rädsla för det andra. Det ena är lätt att undvika, det andra är svårare. Tror jag iaf.
Vad gäller ryggens funktion - jag kan jättelite om anatomi, jag tycker det intressanta är vad som tycks fungera i praktiken. Det är ju främst på dessa grunder som rädslan för djupa böjar har försvunnit. Och faktum är att väldigt många tycks gunga till en del i höften vid fulldjupa böjar utan problem.
Men om någon har erfarenheter av diskbrock pga butt wink så vore det intressant att höra.
Skillnaden är främst i grad. Men det finns andra saker, man kan se det på balansen etc. Vissa måste böja på ryggen för att nå djupet, andra får butt wink pga den spänstiga vändningen, jag tycker man kan se den skillnaden.
Detta är alltså två olika fenomen. Skaderisken i det ena skapar en onödig rädsla för det andra. Det ena är lätt att undvika, det andra är svårare. Tror jag iaf.
Vad gäller ryggens funktion - jag kan jättelite om anatomi, jag tycker det intressanta är vad som tycks fungera i praktiken. Det är ju främst på dessa grunder som rädslan för djupa böjar har försvunnit. Och faktum är att väldigt många tycks gunga till en del i höften vid fulldjupa böjar utan problem.
Men om någon har erfarenheter av diskbrock pga butt wink så vore det intressant att höra.
Nej det är det inte. Båda är en tippning av bäckenet, vilket är en s k buttwink. Sen kan ju orsakerna till fenomenet (alltså att bäckenet tippar) vara olika.
Du kan säkert köra knäböj med inåtroterande knän, och bänkpress med utåtroterade axlar ett bra tag innan du får problem, det är egentligen rätt ointressant.
Då är det nog en klok idé att du skaffar dig kunskap om ämnet innan du ger råd på ett träningsforum.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.