Visa fullständig version : Tappar ej vikt trots vlcd
Hejsan!
Jag är en tjej på 26 år och är inne på min tredje vecka på vlcd. Första veckan tappade jag 4,7 kg men sedan har jag knappt gått ner ett enda hekto. Jag äter aldrig över 500 kcal per dag, och ligger många dagar under det också. Igår åt jag exempelvis 250 kcal vilket är extremt lite, men vågen vägrar ge mig någon uppmuntran. Ska tilläggas att jag varje dag går 40 minuter till jobbet i rask takt.
Är det någon annan som upplever något liknande? Vad kan jag förändra i min livsstil för att dieten ska ge effekt?
Thornblom
2013-07-30, 11:25
Om du äter 500, eller till och med 250kcal på en dag kommer du att ligga på ett stort underskott som kommer ge en viktnedgång. Kolla från vecka till vecka, inte från dag till dag. Om du fortfarande inte går ned så ligger du garanterat inte på 500kcal.
Lycka till.
simmejävel
2013-07-30, 11:37
Till att börja med: Ät inte 250 kcal. Det är sjukt dumt och alldeles för lite. Man kan argumentera för huruvida 500 kcal också är för lite. Ät hur som helst så mycket som din "kur" föreskriver. Minns jag inte fel så står det t.om på förpackningen om du kör med en färdig vlcd-kur att du absolut inte ska äta mindre än föreskrivet.
Vad du dock bör minnas är att viktnedgång är allt annat än linjär. Kollar du i min träningsjournal så har jag postat ganska mycket diagram i början över hur min vikt utvecklades när jag testade Nutrilett två veckor. Sen beror det såklart också på hur mycket du vägde från början. Har du någon övervikt att tala om?
De där 4.7kg du tappade första veckan är nog till 70% vätska, som du kommer gå upp igen när du börjar käka. Men ett halvt hekto om dagen om man slår ut det på en längre period är inte helt omöjligt.
Undrar också varför du kört så länge? Rekommenderad maxlängd är väl 13 veckor?
beckman88
2013-07-31, 19:13
Ät inte 250 kcal. Det är sjukt dumt och alldeles för lite. Man kan argumentera för huruvida 500 kcal också är för lite.
Ville braa understryka detta så att trådskaparen förstår.
Du ska ligga på 800, inte 250.
shut teh face
2013-07-31, 19:27
VLCD är 600 kcal oftast (får man köra max 2-3 veckor), LCD är 800 till 1200 kcal (oftast 800) i ytterligare 9 veckor, så totalt 12 veckor brukar man få köra.
Jag håller med föregående, jag har kört VLCD/LCD, och det räckte med att man missa en påse/bar och hamna på 400 kcal för att man dagen/dagarna efter verkligen mår piss. Gör som programmet säger, då får man ju i sig alla vitaminer/mineraler också.
Smartfight
2013-07-31, 19:36
Har jobbat med den sortens viktminskning (VLCD-produkter) - och som de flesta andra här vill jag understryka att du gör fel om du ligger på 250kcal.
Det vanliga är runt 600kcal
Sedan första veckan så tömde du antagligen dina kolhydratsreserver och därav gick också en mängd vätska ur kroppen. Den höga viktnedgången kan du inte räkna med i fortsättningen, inte heller att du ska gå ner jämnt varje dag utan det är som någon här säger från vecka till vecka du får kolla. Jag föreslår att du bara väger dig en gång i veckan, annars blir man bara nojig..
Hur lång är du och hur mycket väger du?
Varför äter du 250kcal? Effektivt sätt att svälta ihjäl sig. Givetvis går man ner i vikt av att äta så lite (även om vågen kan stå lite still tillfälligt) och inte är det bara fett utan muskler också. Sluta genast med sådana dumheter och börja med en vanlig diet eftersom att du uppenbarligen inte klarar av att hantera VLCD.
VLCD är 600 kcal
Så var det! Tänkte väl det :D
pansarvagn
2013-07-31, 22:14
Prova att äta lite mer så går du troligtvis ned i vikt hur konstigt det än låter. Du ligger troligtvis på för låga nivåer för att tappa vikt effektivt. Funkade för mig iaf.
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/why-big-caloric-deficits-and-lots-of-activity-can-hurt-fat-loss.html
Hejsan!
Jag är en tjej på 26 år och är inne på min tredje vecka på vlcd. Första veckan tappade jag 4,7 kg men sedan har jag knappt gått ner ett enda hekto. Jag äter aldrig över 500 kcal per dag, och ligger många dagar under det också. Igår åt jag exempelvis 250 kcal vilket är extremt lite, men vågen vägrar ge mig någon uppmuntran. Ska tilläggas att jag varje dag går 40 minuter till jobbet i rask takt.
Är det någon annan som upplever något liknande? Vad kan jag förändra i min livsstil för att dieten ska ge effekt?
Du ligger för lågt i kalori-intag, precis som andra redan påpekat. Första veckan tappade du förmodligen en väldigt massa vätska och du ska också ta i åtanke att du har mindre föda i mage/tarm när du äter så lite, vilket också påverkar vikten.
Oavsett hur lite du äter så kan du inte räkna med mycket mer än 0,5-2 kilos viktnedgång per vecka, om du inte är extremt överviktigt och har legat på väldigt hög kalori-intag.
7700KCAL motsvarar ungefär 1kilo fett, vilket innbär att om du ligger på ett kalori-underskott på 1100kalorier så tappar du ungefär 1kilo i veckan. Om du svälter dig med 500kalorier, och ditt normala intag är mellan 1800-2200KCAL så kommer du fortfarande inte tappa vikt extremt snabbt. Du kommer bara börja må taskigt och bli slö och börja slarva eller ge upp ditt försökt till viktnedgång helt och hållet.
Lägg dig istället på en nivå som garanterar att du mår bra under viktnedgången och ser en säker, stabil viktnedgång som du kan hålla under en längre period. Det är vettigt att ligga på ett underskott på mellan 500-1000KCAL. På ett underskott på 500KCAL så tappar du lite drygt ett halv kilo i veckan, på 1000KCAL så tappar du i snitt ett Kilo. Givetvis så påverkar också din träningsvolym om du ger ner mer.
Vatten, mens och kroppsvikt.
Jag föreslår att du bara väger dig en gång i veckan, annars blir man bara nojig..
Eller att man inte förväntar sig att se några resultat från dag till dag. När man ger ner i vikt så har det en tendens att komma i stötar (fråga mig inte varför). Det påverkas också av hur mycket vätska man druckit, hur mycket man ätit, osv.
Några tips jag vill ge till trådstartaren är att hon bara väger sig på morgonen, och också att hon försöker ta i åtanke att vikten rent av kan öka från dag till dag (beroende på faktorerna ovan) och att viktminskningen har en tendens att inte alltid kännas helt logisk (ibland tappar man inte något på en hel vecka, sen försvinner bara 1,5 kilo från vågen helt plötsligt).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.