Visa fullständig version : På en höft - hur mycket ska jag börja lyfta?
Hej! Jag har i många år hållt på med diverse konditionsträning, anorexi och annat icke-bra. Nu tänkte jag ta mig i kragen och ta mig till gymmet och lyfta tungt (jo allt är ju relativt...) Skäms sjukt mycket för att gå till gymmet, drar mig verkligen för det. Hur som helst, tänkte börja med nybörjarprogrammet som finns här. Men - jag är ju HELT novis, hur mycket vikter ska jag ha i varje övning...? Alltså, jag fattar att ni inte heller kan veta det, men på ett ungefär, så att jag har nåt att utgå ifrån ::em: Övningarna är alltså bänkpress, sittande rodd, latsdrag, benpress, lårcurl (+ situps och rygglyft då.) Tillägger att jag är 169 cm och väger 53 kg, det är inte mycket muskelvävnad på denna kropp *rolleyes*
Maskiner är svårt att svara på eftersom det skiljer från märke till märke.
Klassikern när man inte vet är ju att ta jättelätt/bara stången, göra några repetitioner och sen rulla lite på axlarna ihop med en "jo det känns bra idag"-min och sen stegra uppåt tills man hittar en lagom vikt.
Börja med belastningar så att det känns nästan löjligt lätt och sedan ökar du från pass till pass med en aning mer vikt. Det går ganska fort att öka vikterna då du har två (ev tre) pass i veckan och tiden på lättare vikter får du igen senare då du har mer tid på dig att lära dig rörelserna.
Bänk kan bli ett problem om ni inte har damstänger eller liknande och är det för tungt så kör hantlar eller i maskin.
Åh tack för tipsen! Jag får prova mig fram såklart men känns bättre att ha lite kött på benen. Men är stången så förbenat tung alltså? Hm. Tvivlar på att det finns lättare stänger, men maskin eller hantlar funkar ju såklart :-)
svenbanan
2013-07-29, 22:01
Åh tack för tipsen! Jag får prova mig fram såklart men känns bättre att ha lite kött på benen. Men är stången så förbenat tung alltså? Hm. Tvivlar på att det finns lättare stänger, men maskin eller hantlar funkar ju såklart :-)
20kg väger en vanlig stång.
MackeJuve
2013-07-29, 22:17
Skäms sjukt mycket för att gå till gymmet, drar mig verkligen för det.
Förstår att du kan göra det, men det är HELT i onödan. Det finns inte ens den minsta av tendenser till att jag skulle kolla snett på en liten tjej som kör med lätta vikter. Tvärtom så skulle jag få en bra bild av den personen, eftersom du kommer att köra bänkpress, latsdrag m.m. De flesta tjejer går ju bara till gymmet och går lite på banden, kör gynekologmaskinen och avslutar med benspark :) Det kan kännas lite läskigt med gym så här på förhand men när man väl kommer dit märker man att det är ganska så gemytligt :)
Megabarii
2013-07-30, 05:11
Prova dig fram, ta hjälp av instruktörerna på ditt gym. Som redan har nämnts, börja löjligt lätt och öka på succesivt. Kul att du har bestämt dig för att lyfta
Du kanske orkar stången plus eventuellt lite vikt en gång men du ska göra ganska många reps och det bör vara lätt. Jag har gjort ett antal instruktioner där man stången visar sig vara för tung eller att balansen inte finns där och då kör jag något annat tills personen blivit lite starkare. Sen får de välja om de vill börja köra bänk eller om de vill köra hantlar eller maskin.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.