Visa fullständig version : Problem med grannar i hyresrätt
Bor sedan ett par år i en hyresrätt i ett hyfsat bra område. Vi trivs bra och tycker om själva lägenheten samt området. Problemet är grannarna ovanför som utgörs av ett medelålders par med utflugna barn. Det verkar vara normala personer med jobb som sköter sig någorlunda, dvs inget bråk, stök eller hög musik. Kvinnan verkar dock ha ett, i mina ögon, nära manisk städbehov. Varje helg hörs dunsar, släpande med möbler och gnuggande med mopp och trasa i princip hela dagarna. De är även väldigt kvällspigga av sig och varje kväll hörs tunga dunsar, släpande av möbler och stolar, smällande i dörrar samt kvinnans högklackade skor som hon bär dygnet runt. Det är med andra ord inga avvikande eller extremt störande ljud i sig. Problemet är att de är konstanta från kl åtta till efter tolvtiden på natten. Varje gång man slumrar till väcks man mao av en duns eller smäll.
Har otaliga gånger försökt prata med grannarna som dock envist hävdar att de inte kan vara källan till oljudet. De påstår bla att de går och lägger sig kl 10 varje kväll, vilket är fullständigt struntprat. Annars är de hyfsat trevliga, enda problemet är en viss språkbarriär. Eventuellt även en viss kulturkrock då jag upplever att kvinnan tar väldigt illa upp när jag försöker hävda att ljuden kommer från dom.
Min undran är vad man har för möjligheter att få slut på detta?Hyresvärden gör ingeting i princip. Både jag och sambon har kraftiga sömnproblem. Själv känner jag att jag håller på att brytas ned psykisk av att aldrig få ha det tyst hemma. Vill helst undvika bråk men börjar bli väldigt desperat. Vad säger lagen? Vilka rättigheter har man till lugn och ro på kvällen? Nånstans man kan höra av sig för rådgivning?
http://www.hyresgastforeningen.se/Sidor/default.aspx
Senaste utskicket från min hyresvärd tog just upp deras syn på störningar:
http://pubsys.kooper.se/mbab2011/files/Bo%20i%20Mark%20juni%202013.pdf
Där pratar de om ljudvolym på musik, men rimligtvis borde det väl gå att översätta till vilka störande ljud som helst. Dvs, jag skulle tolka det som står där som att man aldrig får föra oväsen på en sådan nivå att det upplevs som störande av grannarna.
Enligt det utskicket så är ju det dessutom reglerat i hyreslagen, inte några specifika regler för min hyresvärd.
Tack för tipsen.
Problemet är att, vad jag förstår, det är upp till mig att bevisa att grannarna för oväsen?
Det är väl bara att gå och knacka på när det är oljud på olämplig tid och lösa saken på plats.
Det är väl bara att gå och knacka på när det är oljud på olämplig tid och lösa saken på plats.
Hur är det med läsförmågan så här på söndagskvällen?
Hur är det med läsförmågan så här på söndagskvällen?
Det framgår inte att de konfronterar dem på plats just när de för oväsen. Jag tolkade det som en mer generell konfrontation.
Tack för tipsen.
Problemet är att, vad jag förstår, det är upp till mig att bevisa att grannarna för oväsen?
Vore det rimligt om det var omvänt? Dvs de ska bevisa att de inte för oväsen?
Det framgår inte att de konfronterar dem på plats just när de för oväsen. Jag tolkade det som en mer generell konfrontation.
Jag har varit där flera gånger i samband med att de fört oväsen, dock aldrig sent på kvällen. Flertalet gånger har de inte öppnat dörren vid dessa tillfällen.
Vore det rimligt om det var omvänt? Dvs de ska bevisa att de inte för oväsen?
Självklart inte, det inser du nog att inte jag heller tycker är rimligt. Jag är av inställningen att man måste få leva ett normalt liv, även om det förs en del oväsen. Ett bra tag tänkte jag att det här är sånt man kanske får stå ut med när man bor i lägenhet. Det är vänner och familj som uppmanat oss att föra saken vidare när de hört och sett hur vi har det.
Jag tycker själv inte att det är orimligt att be sina grannar att inte använda högklackade skor inomhus på kvällar och nätter samt undvika att storstäda och smälla med dörrar och skåp den tiden, tycker du?
Vilka regler som gäller om när det ska vara mer tyst än annars sätter ju dina hyresvärd upp. Vanligt är att det ska vara lungt och stilla 22-06 t.ex. Du får kolla med din hyresvärd om de har satt upp några sådana trivselregler om vilka tider det ska vara tyst. Har de inga sådana regler så är det nog svårt att komma åt det... Lagen säger annars att man inte får störa sina grannar men vardagsljud (t.ex. städning) får man väl stå ut med. Och finns det inga lokala ordningsregler som säger att det ska vara extra tyst på natten så vettifan asså.
Prova hyresgästföreningen kanske?
Personligen så brukar jag börja helgstädandet exakt 06:00 på söndagar. Det är ju knappast så att mina grannar kan klaga på det liksom.
Senaste utskicket från min hyresvärd tog just upp deras syn på störningar:
http://pubsys.kooper.se/mbab2011/files/Bo%20i%20Mark%20juni%202013.pdf
Där pratar de om ljudvolym på musik, men rimligtvis borde det väl gå att översätta till vilka störande ljud som helst. Dvs, jag skulle tolka det som står där som att man aldrig får föra oväsen på en sådan nivå att det upplevs som störande av grannarna.
Enligt det utskicket så är ju det dessutom reglerat i hyreslagen, inte några specifika regler för min hyresvärd.
Helt korrekt. Hyreslagen säger att man aldrig får störa sina grannar. Vidare är det hyresvärdens ansvar att se till att störningar upphör. Det är verkligen inte bara musik det rör sig om.
Dock får man ju acceptera vissa saker. ... att städning kanske låter om det är lyhört får man ju helt enkelt tolerera.
Vilka regler som gäller om när det ska vara mer tyst än annars sätter ju dina hyresvärd upp. Vanligt är att det ska vara lungt och stilla 22-06 t.ex. Du får kolla med din hyresvärd om de har satt upp några sådana trivselregler om vilka tider det ska vara tyst. Har de inga sådana regler så är det nog svårt att komma åt det... Lagen säger annars att man inte får störa sina grannar men vardagsljud (t.ex. städning) får man väl stå ut med. Och finns det inga lokala ordningsregler som säger att det ska vara extra tyst på natten så vettifan asså.
Prova hyresgästföreningen kanske?
Personligen så brukar jag börja helgstädandet exakt 06:00 på söndagar. Det är ju knappast så att mina grannar kan klaga på det liksom.
Jag tycker självklart man måste få leva ett normalt liv, och under dagarna tolererar jag i princip allt. Jag skulle inte ha några större problem med ljud sent på nätterna också om det inte vore för att man nu vaknar till varje gång dom dunsar med något i golvet, trots dyra öronproppar.
Men det verkar som de flesta anser att detta hör till normala ljud som man får stå ut med helt enkelt? Jag tycker ju att det känns lite onödigt att storstäda i högklackat varje vardagskväll fram till nån timme efter midnatt men jag kanske är överdrivet känslig.
Bäst vore ju att komma fram till en lösning med grannarna utan inblandning från utomstående. Det blir ju lite svårt tyvärr när de många gånger inte ens öppnar dörren. Som det ser ut nu kommer vi försöka flytta så fort vi får möjlighet. Det handlar mest om att hålla ut fram tills dess.
Det normala som jag fick tips av från min förra hyresvärd är att rigga en kamera som slår på vid visst decibel. Ställa den där jag vet det låter och ställa en klocka bredvid.
Efter två dagar (nätter) hade kameran slagit igång 36 ggr av paret ovan och deras eviga supande/bråka. Det var tillräckligt för att de skulle kastas ut.
Det normala som jag fick tips av från min förra hyresvärd är att rigga en kamera som slår på vid visst decibel. Ställa den där jag vet det låter och ställa en klocka bredvid.
Efter två dagar (nätter) hade kameran slagit igång 36 ggr av paret ovan och deras eviga supande/bråka. Det var tillräckligt för att de skulle kastas ut.
Låter avancerat men verkar vara ett bra sätt för att få en uppfattning om hur mycket de väsnas. Däremot vill jag verkligen inte att grannarna ska kastas ut, jag vill bara få sova.
Ja men i en hyrasrätt är det jungelns lag som gäller. Du måste kunna bevisa att de låter och stör för att värden ska hjälpa och trycka på en förändring.
Jag tycker självklart man måste få leva ett normalt liv, och under dagarna tolererar jag i princip allt. Jag skulle inte ha några större problem med ljud sent på nätterna också om det inte vore för att man nu vaknar till varje gång dom dunsar med något i golvet, trots dyra öronproppar.
Men det verkar som de flesta anser att detta hör till normala ljud som man får stå ut med helt enkelt? Jag tycker ju att det känns lite onödigt att storstäda i högklackat varje vardagskväll fram till nån timme efter midnatt men jag kanske är överdrivet känslig.
Bäst vore ju att komma fram till en lösning med grannarna utan inblandning från utomstående. Det blir ju lite svårt tyvärr när de många gånger inte ens öppnar dörren. Som det ser ut nu kommer vi försöka flytta så fort vi får möjlighet. Det handlar mest om att hålla ut fram tills dess.
Jag tycker då inte att det är något man ska stå ut med efter kl 22:00. Men till stor del beror det på vad din hyresvärd har satt upp för tidpunkter som är ok. De flesta brukar köra tyst 22-06. Skulle din köra något annat har jag ändå svårt att tro att det skulle vara ok i lagens ögon att väsnas som en tok efter midnatt.
Kontakta din husvärd. När det inte fungerar så kontakta hyresgästföreningen.
I det här fallet funkade det då det var så uppenbart men för andra fall så kör med riktiga grejer så blir det bättre bevis. Den utrustningen bör värden kunna tillhandahålla, annars har hyresgästföreningen det. Förr hade kommunerna det också men det var evigheter sedan jag läste mätteknik så det kan ha ändrats men kolla med miljökontorer (i de flesta kommuner borde det ligga hos dem).
Har precis varit uppe och knackat på hos grannen efter en rent helvetisk dag och kväll. Verkar som dom har hela släkten boende hos sig sen en vecka tillbaka. Säkert en 7-8 vuxna och en liten knatte. Kvinnan var en aning mer tillmötesgående än tidigare tillfällen, sen var dottern med när vi pratade vilket underlättade en hel del eftersom hon kunde tolka de få gånger det blev missförstånd. Hur som helst blev jag lite ställd när jag väl stod där. Dom har ingen hög musik, inga som skriker eller bråkar, inget städande. Känns svårt att förbjuda folk från att sitta och äta middag och umgås även om det är sent på kvällen. Det som lät mest är väl antagligen ungen som sprang runt som ett yrväder, känns dock lite svårt att säga åt dom att hålla tyst på barnet. Och även om dom gör det så är ju barn som dom är, går ju inte alltid att kontrollera.
Fy fan, verkar som det blir att flytta så snart det bara går. :(
Det låter för mig som att du är extremt känslig? Då kanske lägenhetsboende inte är rätt för dig? Och om du ändå måste bo i lägenhet så sikta på att bo högst upp, då slipper du i allafall ljud från taket.
Felet är väl snarare dessa nya hus med väggar och tak av papper och grips . Där man hör om grannen snarkare. Min lägenhet från 30 -talet har tegeväggar på 4 dm och hör aldrig någon granne. Ibland nåt ljud från trapphuset.
bighulken
2013-07-31, 08:32
Ja,felet är ju för lite isolering.uppåt å nedåt i husen,dvs,taken å golven.
har samma sak där jag bor.hörs ingenting från dem som bor bredvid osv.men den som bor ovanför hörs minsta lilla fotsteg eller stol som dras på golvet.städande då dammsugare dras över strösklar osv.
sa till nya hyresgäst när denne flyttade in,att det är ordentligt lyhört uppåt å nedåt.samt att ha sådana dämpare/tygbit på stolar å bord osv.
Damen som bodde tidigare hade städnoja rätt ofta,det hördes......
men ofta är hyresvärden medveten om detta,de har inte kostat på riktig iso......uppåt å nedåt då.
Det låter för mig som att du är extremt känslig? Då kanske lägenhetsboende inte är rätt för dig? Och om du ändå måste bo i lägenhet så sikta på att bo högst upp, då slipper du i allafall ljud från taket.
Jo, jag är nog ganska känslig för ljud när jag ska sova. I tidigare lägenheter har jag däremot aldrig haft detta problem.
PixelMiner
2013-07-31, 08:34
Felet är väl snarare dessa nya hus med väggar och tak av papper och grips . Där man hör om grannen snarkare. Min lägenhet från 30 -talet har tegeväggar på 4 dm och hör aldrig någon granne. Ibland nåt ljud från trapphuset.
Min erfarenhet är precis det omvända. Jag hade aldrig blivit störd av mina grannar förrän den gången jag bodde i ett hus ifrån 40-talet. Tegelhus och jag hörde grannarna lika bra som om de skulle varit i samma rum. Jättekul eftersom de hade ett litet spädbarn. Sådant går ju inte klaga på direkt heller. Efter 1 år gav jag upp och flyttade till ett modernt hus, byggt med rejäla betongväggar/golv som dödar ljud väldigt effektivt.
bighulken
2013-07-31, 08:38
Bor sedan ett par år i en hyresrätt i ett hyfsat bra område. Vi trivs bra och tycker om själva lägenheten samt området. Problemet är grannarna ovanför som utgörs av ett medelålders par med utflugna barn. Det verkar vara normala personer med jobb som sköter sig någorlunda, dvs inget bråk, stök eller hög musik. Kvinnan verkar dock ha ett, i mina ögon, nära manisk städbehov. Varje helg hörs dunsar, släpande med möbler och gnuggande med mopp och trasa i princip hela dagarna. De är även väldigt kvällspigga av sig och varje kväll hörs tunga dunsar, släpande av möbler och stolar, smällande i dörrar samt kvinnans högklackade skor som hon bär dygnet runt. Det är med andra ord inga avvikande eller extremt störande ljud i sig. Problemet är att de är konstanta från kl åtta till efter tolvtiden på natten. Varje gång man slumrar till väcks man mao av en duns eller smäll.
Har otaliga gånger försökt prata med grannarna som dock envist hävdar att de inte kan vara källan till oljudet. De påstår bla att de går och lägger sig kl 10 varje kväll, vilket är fullständigt struntprat. Annars är de hyfsat trevliga, enda problemet är en viss språkbarriär. Eventuellt även en viss kulturkrock då jag upplever att kvinnan tar väldigt illa upp när jag försöker hävda att ljuden kommer från dom.
Min undran är vad man har för möjligheter att få slut på detta?Hyresvärden gör ingeting i princip. Både jag och sambon har kraftiga sömnproblem. Själv känner jag att jag håller på att brytas ned psykisk av att aldrig få ha det tyst hemma. Vill helst undvika bråk men börjar bli väldigt desperat. Vad säger lagen? Vilka rättigheter har man till lugn och ro på kvällen? Nånstans man kan höra av sig för rådgivning?
om du fortfarande kan prata med grannarna,så ta tag i det nu i så fall.
du kan med hjälp av en vän,vänta tills de kommer hem.sen så pratar du med dem,om detta.sen så erbjuder du dem att komma ner å lyssna i din lägenhet.....hur det låter därifrån.....ofta som de inte är medvetna om detta!!
när det är lyhört.prova i alla fall.
bighulken
2013-07-31, 08:44
Min erfarenhet är precis det omvända. Jag hade aldrig blivit störd av mina grannar förrän den gången jag bodde i ett hus ifrån 40-talet. Tegelhus och jag hörde grannarna lika bra som om de skulle varit i samma rum. Jättekul eftersom de hade ett litet spädbarn. Sådant går ju inte klaga på direkt heller. Efter 1 år gav jag upp och flyttade till ett modernt hus, byggt med rejäla betongväggar/golv som dödar ljud väldigt effektivt.
same för mig då.gammalt hus mindre iso.....nya hus mer iso.i tak å golv då.
det var en annan byggstandard på 40-talet.ok ,sjysst med högt i tak osv,men inte på bekostnad av lyhördheten.
Det lustiga är att flera andra gånger när jag varit uppe hos dom har man hört halvhög musik, rop och skratt eller TV på hög volym genom dörren. Dessa ljud hör vi däremot aldrig nere hos oss. Det är just detta klampande med inneskor och dunkande med möbler och dörrar som letar sig ned.
Jag har varit där flera gånger i samband med att de fört oväsen, dock aldrig sent på kvällen. Flertalet gånger har de inte öppnat dörren vid dessa tillfällen.
Den enda gången det är befogat att konfrontera dem är väl just sent på kvällen / natten?
Har genom fastighetskötaren fått veta att det tydligen är fler som klagat på grannarna. Pratade dessutom med paret som bor bredvid oss på samma våning. De brukar också vakna på nätterna av samma ljud och upplever det som ett stort problem.
Eftersom det är verkar vara flera som störs av de här personerna så hörde jag av mig till hyresvärden som den här gången tog problemet på allvar och skulle skicka en varning. Får lite dåligt samvete men samtidigt har ju tidigare samtal direkt med grannarna inte resulterat i något. Sen får man väl hoppas att det leder till en lösning som alla är nöjda med utan att det sker någon eskalering av konflikten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.