handdator

Visa fullständig version : sömn / återuppbyggnad av muskler

björne92
2013-07-27, 19:56
hej har ju hört att sömnen är väldigt viktig, men varför är det så, vad är de som är så speciellt när vi sover och vad händer då med muskeluppbyggnaden?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

CalleP
2013-07-27, 20:25
Kroppen repareras under sömnen helt enkelt.

Limpi
2013-07-27, 20:35
Under sömnen regleras hormonnivåerna och flera viktiga funktioner utförs mer effektivt. Anabola hormoner stimulerar uppbyggnad av muskler och slaggprodukter rensas ut. Man kan se det som att kroppen "koncentrerar sig" på de vitala funktionerna snarare än att röra på sig osv.

Dessutom presterar en utvilad kropp i regel bättre under träningspassen, men även det kan härledas tillbaks till, bland annat, återhämtningen under sömnen.

Simonfrisk
2013-07-27, 20:46
Kroppen repareras under sömnen helt enkelt.

Word ^

Sömnen & Kosten är viktigast & Träningen givetvis.

björne92
2013-07-28, 11:17
Under sömnen regleras hormonnivåerna och flera viktiga funktioner utförs mer effektivt. Anabola hormoner stimulerar uppbyggnad av muskler och slaggprodukter rensas ut. Man kan se det som att kroppen "koncentrerar sig" på de vitala funktionerna snarare än att röra på sig osv.

Dessutom presterar en utvilad kropp i regel bättre under träningspassen, men även det kan härledas tillbaks till, bland annat, återhämtningen under sömnen.

ah okej då fattar jag :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2